Novootkriveni crevni mikrobi mogli bi da budu okidač za reumatoidni artritis

Reumatoidni artritis pogađa 1 od 100 ljudi širom sveta.
  Novootkriveni crevni mikrobi mogli bi da budu okidač za reumatoidni artritis
Prouzrokuje upaljene, bolne i otečene zglobove, i može dovesti do gubitka funkcije zglobova, kao i hroničnog bola i deformiteta, pa i do njihovog oštećenja.
"U našoj nedavno objavljenoj studiji, moje kolege i ja smo pronašli važan trag, potencijalnog krivca za ovu bolest - bakterije u vašim crevima", kaže dr Megan Krisvel sa University of Colorado Anschutz Medical Campus.
Šta prouzrokuje reumatoidni artritis?

Reumatoidni artritis je autoimuno stanje, što znači da se razvija kada imuni sistem tela počne da napada sam sebe. Proteini zvani antitela, koji obično pomažu u borbi protiv virusa i bakterija, umesto toga počinju da napadaju zglobove, piše The Conversation.

Poreklo antitela koja izazivaju reumatoidni artritis bila je oblast proučavanja dugi niz godina. Neka istraživanja su pokazala da ova antitela mogu da počnu da se formiraju na mestima kao što su usta, pluća i creva više od 10 godina pre nego što se simptomi pojave. Ali do sada je bilo nejasno zašto su istraživači pronalazili ova antitela u ovim određenim oblastima.

"Želeli smo da istražimo šta bi moglo da izazove formiranje ovih antitela. Konkretno, pitali smo se da li bakterije u mikrobiomu, zajednici mikroorganizama koji žive u crevima, mogu da budu one koje aktiviraju imuni odgovor koji dovodi do reumatoidnog artritisa", objašnjava dr Krisvel.

Ona dalje dodaje da "kako mikrobi obično žive na istim mestima kao i antitela koja izazivaju reumatoidni artritis, pretpostavili smo da bi ove bakterije mogle da izazovu proizvodnju ovih antitela".

"Iako bi ova antitela trebalo da napadnu bakterije, reumatoidni artritis se razvija kada se šire izvan creva i napadaju zglobove", dodala je ona.

Prvo su pokušali da identifikuju crevne bakterije na koje ciljaju ova antitela. Da bi to uradili, izložili su bakterije u izmetu podskupine ljudi sa rizikom od razvoja reumatoidnog artritisa ovim antitelima, omogućavajući im da izoluju samo bakterijske vrste koje su reagovale i vezale se za antitela.

Otkrili su da je jedna ranije nepoznata vrsta bakterija bila prisutna u crevima oko 20 odsto ljudi kojima je dijagnostikovan reumatoidni artritis ili su proizveli antitela koja prouzrokuju bolest. Predloženo je da ovu vrstu nazovu Subdoligranulum didolesgii.

Subdoligranulum didolesgii ranije nije otkriven u fecesu zdravih ljudi, a trenutno je nepoznato koliko je ova bakterija rasprostranjena u opštoj populaciji.

"Takođe smo otkrili da ove bakterije mogu da aktiviraju specijalizovane imune ćelije nazvane T ćelije kod ljudi sa reumatoidnim artritisom. T ćelije pokreću inflamatorne reakcije u telu i povezane su sa razvojem različitih autoimunih bolesti", kaže dr Krisvel.

Ovi nalazi ukazuju na to da ove crevne bakterije mogu da aktiviraju imuni sistem ljudi sa reumatoidnim artritisom. Ali umesto da napada bakterije, njihov imuni sistem napada zglobove.

Zašto ova bakterija?

Još uvek nije poznato zašto ljudi sa reumatoidnim artritisom razvijaju imuni odgovor na Subdoligranulum didolesgii. Ono što misli doktorka i njen tim je da je za to možda krivac upravo pomenurta bakterija, bar kada je u pitanju reumatoidni artritis, jer se ova bakterija nalazi samo u crevima ljudi sa reumatoidnim artritisom, a ne u crevima zdravih ljudi.

Dok se mnoge imunološke reakcije dešavaju u crevima, one su obično samostalne i ne šire se na druge delove tela. Međutim, tim veruje da bi posebno jak imuni odgovor creva protiv Subdoligranulum didolesgii mogao da omogući antitelima da zaobiđu crevni "zaštitni zid" i da se prošire na zglobove.

Da bi potvrdili svoju hipotezu, dali su miševima oralnu dozu Subdoligranulum didolesgii i pratili njihovu reakciju. U roku od 14 dana, miševi su počeli da razvijaju oticanje zglobova i antitela koja su napadala njihove zglobove.

Ostalo iz kategorije Život - Zdravlje

Batut: Ne držite dijetu na svoju ruku

Institut za javno zdravlje Srbije "Dr Milan Jovanović Batut" apelovao je danas da se prolećne dijete ne sprovode "na svoju ruku", već pod nadzorom stručnjaka.