Studija: Razgovori telefonom mogu smanjiti usamljenost i depresiju kod starijih ljudi
Nuđenje psihološke podrške starijim osobama preko telefona moglo bi pomoći u smanjenju depresije i usamljenosti, pokazuje nova studija.
Foto: Pixabay
Britanski naučnici su objavili da su ljudi koji su imali neku vrstu terapije, putem nedeljnog telefonskog poziva tokom osam nedelja, pokazali poboljšanja u mentalnom zdravlju.
Studija, koju su vodili naučnici sa britanskog Univerziteta Jork, Medicinskog fakulteta Hal Jork i Fondacije "Tees, Esk and Wear Valleys NHS Foundation Trust" pratila je takvo lečenje pacijenata regrutovanih iz ordinacija lekara opšte prakse širom Engleske i Velsa.
Njih 218 je dobilo tretman "aktivacije ponašanja", a 217 ljudi je primilo "uobičajenu negu".
Tretman bihevioralne aktivacije je psihološka terapija koja istražuje kako su neaktivnost i loše raspoloženje povezani. Terapeut i pacijent zajedno rade na izradi plana lečenja kako bi podstakli pacijente da učestvuju u "smislenijim aktivnostima", uključujući održavanje društvenih veza i održavanje aktivnosti.
Ljudi uključeni u studiju imali su prosečnu dob od 76 godina.
Naučnici su koristili standardizovane testove za merenje nivoa depresije, anksioznosti i usamljenosti kod ljudi koji su učestvovali u studiji.
Nivo depresije značajno je pao u grupi koja je primala terapiju u poređenju s grupom koja nije.
Naučnici su takođe otkrili da su oni koji su primili psihološku podršku bili manje skloni da prijave "emocionalnu usamljenost", ali nije bilo dokaza o razlici u "društvenoj usamljenosti".
Nije bilo značajnih razlika između grupa u pogledu anksioznosti ili u pogledu "kvaliteta života povezanog sa zdravljem", dodali su.
"Bihevioralna aktivacija je efikasna intervencija koja može smanjiti simptome depresije i emocionalne usamljenosti u rizičnim grupama. Rezultati ovog ispitivanja pridodaju mogućnosti nizu strategija za poboljšanje mentalnog zdravlja starijih osoba s višestrukim dugotrajnim stanjima", zaključili su naučnici.
Studija, koja je sprovedena između februara 2021. i februara 2022, imala je za cilj da poboljša negu za ljude koji su bili društveno izolovani kao posledica pandemije kovida19. Međutim, naučnici su rekli da otkrića imaju implikacije izvan okvira pandemije na smanjenje broja ljudi koji su depresivni i da pomažu u rešavanju uticaja usamljenosti.
"Usamljenost izvlači životnu radost za previše starijih ljudi, zbog čega je stvarno ohrabrujuće videti rezultate ove studije", rekla je Karolin Abrahams, direktorka dobrotvorne organizacije "Age UK". "Jedan od razloga zašto je ova studija važna je taj što je lako biti fatalista u pogledu usamljenosti u kasnijem životu i misliti da se ništa ne može učiniti da se to reši, ali ovi nalazi pokazuju da to nije tako", kaže ona.
Studija je objavljena u časopisu "The Lancet Healthy Longevity".
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Zdravlje
Kod komarca u Beogradu otkriven virus Zapadnog Nila
13.08.2026.•
1
Kod jednog komarca ulovljenog na teritoriji beogradske opštine Čukarica, detektovano je prisustvo genoma virusa Zapadnog Nila.
Epidemija ebole u Kongu na putu da postane najsmrtonosnija do sada
13.08.2026.•
0
Trenutna epidemija Ebole u Kongu je na putu da postane najsmrtonosnija u istoriji praćenja ove bolesti, nakon što je među 28.000 zabeleženih slučajeva odnela 11.000 ljudskih žrtava.
Umor posle godišnjeg odmora: Da li promena ritma i ishrane može imati veze sa jodom?
13.08.2026.•
0
Vratili ste se sa odmora, a umesto da se osećate odmorno, teško ustajete, pospani ste i teže se koncentrišete.
Jedan šećer možda pomaže ćelijama raka da se odvoje i šire
11.08.2026.•
4
Hemoterapija je osmišljena da uništi ćelije raka, ali neke od njih ipak prežive tako što ulaze u stanje poznato kao ćelijsko starenje ili senescencija.
Uprava za hranu i lekove SAD predlaže novu proveru aditiva i sastojaka u hrani
10.08.2026.•
0
Uprava za hranu i lekove SAD (FDA) predložila je danas promenu pravila prema kojoj bi proizvođači hrane morali da obaveste FDA pre nego što uvedu nove sastojke i aditive u svoje proizvode.
Paraziti koji možda baš sada žive u vašem telu
09.08.2026.•
0
Vaše telo je stanište. Toplo je, vlažno, puno hranljivih materija i upravo su to uslovi koji svako okruženje čine privlačnim za naseljavanje. A staništa često postaju dom parazitima.
Nova studija: Manji unos proteina mogao bi da doprinese zdravijem starenju
09.08.2026.•
0
Manji unos proteina mogao bi biti ključ za duži i zdraviji život, pokazuje novo istraživanje koje dovodi u pitanje jedno od najrasprostranjenijih uverenja o zdravoj ishrani.
Mikroplastika se nalazi i u našim arterijama
09.08.2026.•
2
Pošto se mikroplastika sve češće pronalazi u različitim delovima ljudskog tela, uključujući kosti i mozak, pitanje više nije da li dospeva u naš organizam, već koliko je taj problem ozbiljan.
Šta se dešava sa mozgom kada ne unosite dovoljno masti?
09.08.2026.•
1
Masti u ishrani dugo su imale lošu reputaciju.
Da li je zbog lekova potrebno prekinuti dojenje i koji su dozvoljeni?
08.08.2026.•
0
Dojenje ima brojne koristi za dete i majku. Majčino mleko se svojim sastavom i količinom prilagođava potrebama deteta, podržava njegov rast i razvoj i doprinosi zaštiti od infekcija.
Sve manje pušača u EU, Bugarska i dalje ima najviše korisnika duvana
05.08.2026.•
6
U Evropskoj uniji u 2025. godini 16,5 odsto ljudi starijih od 16 godina koristilo je duvanske i slične proizvode poput elektronskih cigareta, nikotinskih kesica (snus) i drugo.
Od 17. avgusta još 18 lekova na recept će ići o trošku države
05.08.2026.•
5
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut najavio je da će od 17. avgusta svi osiguranici dobiti pravo na 18 novih lekova na recept o trošku države.
Toplotni udar ili sunčanica? Doktor otkriva koje su razlike
04.08.2026.•
2
Vrhunac toplotnog talasa koji se ovih dana očekuje u Srbiji donosi temperaturu višu i od 40 stepeni, a dugotrajan period visoke temperature dovodi do značajnog povećanja rizika po zdravlje stanovništva.
SZO: Korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju rešavanje svetske krize gojaznosti
02.08.2026.•
4
Najveće svetske korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju globalne napore u rešavanju krize gojaznosti jer podnose tužbe protiv vlada koje pokušavaju da promovišu zdraviju ishranu, rekao je Tedros Adanom Gebrejesus.
Hiljade ljudi u SAD dobilo dijareju od parazita u seckanoj zelenoj salati u restoranima
02.08.2026.•
0
Restorane u SAD je pogodio pad prometa - posledica epidemije ciklospore iz pakovanja iseckane zelene salate koju koriste, a od koje su se razbolele hiljade Amerikanaca.
Šta se dešava sa krvnim pritiskom kada počnete da pijete više vode
02.08.2026.•
1
Hidratacija i krvni pritisak usko su povezani jer se krv najvećim delom sastoji od vode.
Mladi u Evropi u najgoroj fizičkoj kondiciji u poslednjih 60 godina
02.08.2026.•
4
Fizička kondicija adolescenata i dece u Evropi je na najnižem nivou u poslednjih 60 godina, što može da ima ozbiljne posledice po njihovo zdravlje.
Koliko instant kafe iz kesice sme da se popije dnevno?
02.08.2026.•
5
Instant kafa, odnosno kafa iz kesice, mnogima je prvi izbor kada žele da brzo pripreme omiljeni napitak.
Skoro jedna osoba nedeljno u Engleskoj dijagnozu tuberkuloze dobila tek posle smrti
01.08.2026.•
0
Gotovo jedna osoba nedeljno u Engleskoj je između 2010. i 2022. godine dobila dijagnozu tuberkuloze tek nakon smrti.
U Nišu prvi put ugrađeni srčani zalisci bez klasične operacije
31.07.2026.•
0
U Univerzitetskom kliničkom centru (UKC) u Nišu ove nedelje su obavljene prve tri implantacije srčanih zalistaka minimalno invazivnom procedurom - bez klasične operacije na otvorenom srcu.
Razvijen AI alat za predviđanje recidiva raka debelog creva
30.07.2026.•
0
Istraživači australijskog Univerziteta La Trob razvili su alat zasnovan na veštačkoj inteligenciji koji može da predvidi rizik od recidiva raka debelog creva kod pacijenata sa karcinomom drugog stadijuma.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar