Efektiva: Udruženje banaka obeshrabruje građane da ne bi podneli tužbe

Udruženje za zaštitu bankarskih klijenata Efektiva kritikovalo je reakciju Udruženja banaka Srbije (UBS) na pravosnažnu presudu Apelacionog suda o naknadi za obradu kredita, ocenivši da je ona ciljana da obeshrabri građane u ostvarivanju njihovih prava i "umanji broj tužbi koje će banke dobiti u narednom periodu".
Efektiva: Udruženje banaka obeshrabruje građane da ne bi podneli tužbe
Foto: Pixabay
UBS je povodom prve pravosnažne presude Apelacionog suda u Beogradu, kojom je jednoj banci osporena naplata naknade troškova obrade kredita jer ih naplaćuje kroz kamatu, saopštilo da je ništavost odredbe o naplati te naknade "utvrđena samo u tom jednom konkretnom slučaju koji se ne primenjuje na sve ostale slične slučajeve". Udruženje banaka je takođe ocenilo da se "predmetnom presudom stvara pravna nesigurnost kod rešavanja ovih slučajeva, stvara negativna klima prema bankama i podstiču nerealna očekivanja".
 
Efektiva navodi da "doneta presuda upravo vraća nadu građanima Srbije u pravnu sigurnost zemlje". Kako tvrdi, banke su u proteklih 15 godina obilato koristile "dosadašnju pravnu nesigurnost... i od svojih korisnika nezakonito, po raznim osnovama, naplatile preko 100 miliona evra, koje su zatim iznele iz zemlje".
 
U saopštenju se dodaje da su banke u Srbiji nezakonito povećavale kamate na kredite u otplati, isplaćivale kredit po nižem a naplaćivale po višem kursu, naplaćivale razne fantomske provizije, itd.
 
"Upravo koristeći indolentnost države i sporost pravosuđa, banke u Srbiji su građanima naplaćivale zateznu kamatu od čak 0,5 odsto dnevno, što na godišnjem nivou iznosi 180 procenata", navodi Efektiva.
 
Takođe podseća da je Narodna banka Srbije dopisom upućenim prošle godine na adrese svih banaka (čiji je faksimil Efektiva priložila uz saopštenje) "i sama potvrdila da je trošak obrade kredita fiktivan trošak i da on dovodi klijente u neravnopravan položaj".
 
"Članom 1065 Zakona o obligacionim odnosima predviđeno je da banka može samo kamatu da naplaćuje kao jedinu cenu kredita. Kao potvrda toga, do sada su u korist klijenta donete dve presude Višeg suda u Somboru, jedna Višeg suda u Beogradu i jedna sa beogradske Apelacije, a kojima je odredba ugovora o naplati troška obrade kredita proglašena ništavom", navodi se u saopštenju.
 
Efektiva na kraju ocenjuje da građani Srbije treba da tuže i na taj način vrate novac koji im pripada, i zaključuje da bi korist od povraćaja tog novca imalo društvo u celini, "jer bi građani novac koristili za potrošnju i plaćanje zaostalih obaveza, što bi svakako sprečilo strane banke da ga iznesu iz zemlje".
 
Vailesku: Iznenađujuća presuda Apelacionog suda
 
Predsednica Izvršnog odbora Sberbank Srbija Marijana Vasilesku kaže da je presuda Apelacionog suda u Beogradu o nezakonitom trošku obrade kredita iznenađujuća i da će ta banka nastaviti da štiti svoja prava u skladu sa zakonom.
 
"Iznenađujuća je presuda Apelacionog suda u Beogradu jer ukazuje na nepostojanje ujednačene sudske prakse koja utvrđuje prava i obaveze kako banaka, tako i klijenata po pitanju troškova obrade kredita", izjavila je Vasilesku.
 
Kako ističe, ova presuda je takođe zabrinjavajuća "za poslovni kontekst kompletnog bankarskog sektora Srbije jer stvara pravnu nesigurnost i negativnu klimu prema bankama, podstičući klijente na nerealna očekivanja, kao što je i Udruženje banaka Srbije istaklo u svom saopštenju".
  • Bivši rdnik SDK

    01.02.2018 10:44
    @Gerga
    Sve je tačno, svi naši nekadašnji klijenti, pogotovo mali privatnici, su žalili za savršenom organizacijom i tačnošću i ažurnošću SDK i svih usluga koje su tamo dobijali. Dobro se sećam dana kada je Dinkić u stilu Aleksandra Velikog - onako mali, naduvan kao paun - umarširao sa svitom u filijalu SDK u Novom Sadu, kao u svoju osvojenu teritoriju, a novoproizvedenoj sviti raznih direktora i šefčića oko njega, za koju se naknadno ispostavilo da pojma nemaju o platnom prometu, - samo su noge virile iz njegove g....e.
    Tu je počeo veliki sunovrat i velike krađe i tada su strane banke počele svoj pohod i otimačinu kod nas, uz amin svih na vlasti. Tu se ništa nije promenilo, samo je sve gore.
    Smešno je i neobavezujuće saopštenje Narodne banke: "Takođe podseća da je Narodna banka Srbije dopisom upućenim prošle godine na adrese svih banaka (čiji je faksimil Efektiva priložila uz saopštenje) "i sama potvrdila da je trošak obrade kredita fiktivan trošak i da on dovodi klijente u neravnopravan položaj"." Mož' da bide - ne mora da znači. Kako kome odgovara, tako tumači.

    Mene interesuje jedno - da li su banke u obavezi da izdaju uverenje-potvrdu klijentima o svim kreditima u proteklih 15 god. , sa svim nelegalno naplaćenim troškovima, jer ne verujem da većina čuva sve te ugovore pogotovo ukoliko su otplaćeni krediti. Malo pojašnjenja u tom smislu bi nam dobro došlo od strane Efektive, kao i to - da li i kako postati njihov član, i šta se time dobija, koji je naš benefit u tom slučaju?
  • niki

    01.02.2018 10:27
    bravo za g-dina
    Bravo Jovane, svaka čast za komentar, ne bih ja tu ništa više dodavao!
  • Gerga

    01.02.2018 09:20
    Mafijaški kartel
    Ovakvo stanje stvari im je omogućio vrsni "expert" Mlađan D. svojim raspuštanjem SDK, prenosom platnog prometa u banke i uništavanjem svih domaćih banaka.
    Banke na tome zarađuju ogromne profite, ucenjuju privredu i građane, ali ujedno i "podmazuju" vlast, NBS... Zato svaki ministar finansija po smeni vlasti, ima mesto "savetnika" u bankama.
    U početku su banke i građanima i pravnim licima i na sredstva po viđenju davali kamatu, da bi sad zdušno SVI zajedno uvećavali provizije i naknade.
    Od kvazi konkurencije građani su dobili samo veliko K....
    No, kad se razbuca vlast, razbucaće se i ovaj i slični karteli

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija