Komponente života prvi put pronađene u atmosferi komete

Instrumenti na sondi Rosetta detektovali su gradivne blokove života, uključujući i aminokiselinu glicin i element fosfor i to u gasovima koji okružuju kometu 67P/Čurjumov – Gerasimenko.

Naučnici su po prvi put direktno detektovali ključnu aminokiselinu i bogatu selekciju organskih molekula u "prašnjavoj" atmosferi komete što ide u prilog hipotezi da su ovi ledeni objekti u jednom trenutku istorije naše planete doneli "život" na nju. Iako je glicin ranije detektovan i u uzorcima prašine s komete, koje je na Zemlju donela misija Stardust, ovo je prvi put da je ta materija primećena u svemiru.

Rosetta letelica dizajnirana je da kruži oko komete 67P/ Čurjumov- Gerasimenko u novembru 2014.

"Sa svim organskim jedinjenjima, aminokiselinama i fosforom, možemo reći da kometa zaista sadrži sve što je potrebno za nastanak života – izuzev energije", izjavila je Ketrin Altveg sa Univerziteta u Bernu u Švajcarskoj, glavni istraživač koja radi na ROSINA instrumentu misije Rosetta. "Kometa uopšte nema energiju, pa na njoj ne može nastati život", rekla je Altveg. "Međutim, kada se kometa nađe na toplom mestu – recimo da upadne u okean – ovi molekuli se oslobađaju, kreću se, međusobno reaguju i možda tako nastaje život".

Glicin, jedna od najjednostavnijih aminokiselina, obično se nalazi vezan za druga jedinjenja u čvrstom obliku, što znači da ga je teško detektovati u gasovima. Iako su naučnici tragali za glicinom teleskopima u oblacima gasa u regijama svemira u kojima se rađaju nove zvezde, tek sada je prvi put opažen u svemiru.

Aminokiseline su osnove za izgradnju proteina, čiji su kompleksni molekuli ključni za život na Zemlji. Fosfor je takođe ključan za život kakav poznajemo. Između ostalog, taj element je ključni deo DNK i adenozin trifosfata (ATP), molekula koji čuva hemijsku energiju koju koriste ćelije.

"Zapitate se: koliko planeta kao što je Zemlja zapravo postoji? Na koliko njih je evoluirao život", kaže Altveg.

Njeno istraživanje objavljeno je u časopisu "Science Advances" 27. maja.

• Uh

28.05.2016 15:59
    Ala smaraju više sa ovim "otkrićima". Čuj, pronašli aminokiselinu... Sekvence aminokiselina daju proteine, a prepisuju se sa sekvenci DNK. Gde su još enzimi koji učestvuju u procesu... Dakle, sama, aminokiselina je bezvredan molekul. A elementarni fosfor i ATP su slični ko dupe i oko. Ala sam se iznervirao sad!