Mračna strana kvizova na Facebooku

Naizgled zabavni upitnici koji vam kažu kakva ste osoba iza sebe kriju daleko mračniju svrhu.
Koliko lako se uspaničite? Da li ste često tužni? Kritikujete li često ljude? Verujete li u važnost umetnosti? To su samo neka od pitanja koja možete sresti na brojnim upitnicima ličnosti što se dele preko društvenih mreža. 
 
Odgovori će vam dati rezultat na skali pet velikih psiholoških osobina: ekstroverzija, ugodnost, savesnost, emocionalna stabilnost/neurotičnost i otvorenost prema iskustvu. 
 
Godinama je britanska firma "Cambridge Analytica" koristila Facebook za prikupljanje informacija i izradu psiholoških profila koji verno predstavljaju više od 230 miliona Amerikanaca. "Cambridge Analytica" zapravo je nastala iz britanske konsultantske agencije poznate po antiterorističkim psihološkim operacijama i to većinom u Avganistanu. 
 
Njihov rad temelji se na objavljivanju upitnika ličnosti na društvenim mrežama. Svi koji odgovaraju na te upitnike besplatno dobiju svoje psihološke profile, a zauzvrat "Cambridge Analytica" dobije sve njihove podatke. Ime i prezime, zaposlenje, prebivalište, sve to daju ljudi preko Facebooka. 
 
Rade isključivo sa republikancima 
 
"Cambridge Analytica" radili su i za vreme kampanje oko Brexita i to za pobornike izlaska Velike Britanije iz Evropske unije okupljene oko Borisa Džonsona i Najdžela Faraža. U SAD-u rade isključivo s republikancima, a u nadzornom odboru sedi Stefen Banon. 
 
Šef Breitbarta i jedan od najbližih saradnika Donalda Trampa jedan je od najvažnijih ljudi u čitavoj kompaniji. U doba Facebooka marketinškim organizacijama je sve lakše da povežu internetski dostupne informacije s ponašanjem ljudi u stvarnom svetu. 
 
"Cambridge Analytica" kaže da imaju između tri i pet hiljada jedinstvenih podataka o gotovo svakome. Osim istorije glasanja na izborima, prikupljaju informacije o godinama, prihodu, religioznosti i svim oblicima vlasništva, a sve od društvenih mreža. Svaki pojedini podatak ne daje celu sliku o osobi, ali kako je to rekao šef "Cambridge Analytice", izrada profila osobe je kao izrada torte. 
 
Podaci, uz odgovarajuću obradu, pružaju više informacija zajedno nego bilo koja pojedina informacija. 
 
Problem zaštite ličnih podataka Sjedinjene Američke 
 
Države nemaju jasnu zaštitu ličnih podataka i zato podaci iz kvizova na Facebooku mogu završiti u rukama drugih kompanije. Američki zakoni o dostupnosti i javnom objavljivanju informacija takođe pomažu kompanijama kao što je "Cambridge Analytica". Brojne informacije o pojedincima u lokalnim i državnim kancelarijama samouprave mogu završiti u rukama velikih kompanija upravo zahvaljujući takvim zakonskim okvirima. 
 
Sve to je dovelo do toga da Facebook može korisnicima prikazivati "mračne objave", objave koje vide samo određeni korisnici i niko drugi. "New York Times" navodi primer različitih reklama koje bi u skoroj budućnosti mogli videti potencijalni republikanski glasači. Osoba kojoj je oružje velik deo života, a istovremeno je poprilično neurotična, mogla bi da vidi oglas s olujnim oblacima i pritnjom: "Demokrate žele da uzmu vaše oružje". 
 
S druge strane, ugodna i introvertna osoba mogla bi dobiti oglas koji potencira tradiciju i društvene vrednosti. 
 
Tramp "prevario" Facebook 
 
Tramp, sa svoje strane, oberučke je prihvatio uticaj društvenih medija. U avgustu je njegova kampanja prikazala stotinak hiljada varijacija istog oglasa, što je vrlo verovatno bilo previše posla za Facebook i njihovu kontrolu oglašivača. Tramp TV, kratke emisije emitovane isključivo na Facebooku pre i nakon druge predsedničke debate donele su oko devet miliona dolara donacija u samo dva sata. 
 
Postoji realna mogućnost da će Tramp nastaviti s promocijom kakva je bila u kampanji, da će nastaviti s korišćenjem "mračnih objava" i da će verovatno dobro skrivati takav marketing. Jedini koji u takvoj situaciji mogu nešto da urade je Facebook, ali čini se da oni nisu spremni da priznaju da imaju nekakav uticaj na stvarni svet, piše "New York Times".

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Nauka i tehnologija