Neandertalci su bili kanibali

Duboko u pećinama Gojeta u Belgiji naučnici su pronašli dokaze po kojima se neandertalci nisu samo hranili mesom konja ili jelena, nego i mesom svojih mrtvih.
Kosti novorođenčeta, jednog manjeg deteta i četvoro odraslih koji su živeli pre otprilike 40.000 godina imaju jasne znakove rezanja, lomljenja i isisavanja koštane srži.

"Nema nikakve dileme, praktikovali su kanibalizam", rekao je arheolog Kristijan Kasejas na ulazu u pećinu u Ardenskoj šumi.

Kosti iz Gojeta datiraju iz vremena kada su se neandertalci bližili svom kraju, nedugo pre nego što su njihovo mesto zauzeli ljudi. Nekada smatrani primitivnim pećinskim praljudima koji su izumrli zbog dominacije pametnijih modernih ljudi, studije su pokazale da su neandertalci bili sofisticiraniji nego što se mislilo.

Ali, sve je više dokaza i da su jeli svoje mrtve.

Slučajevi neandertalskog kanibalizma dosad su otkriveni među populacijom koja je živela na dve lokacije u Španiji i jednoj u Francuskoj.

Pećine u Gojetu nastanjene su od paleolita. Njihovo istraživanje počeo je jedan od otaca paleontologije Edvard Dipon sredinom 19. veka. Tadašnji direktor belgijskog kraljevskog prirodnjačkog muzeja u njima je prikupio veliku količinu kostiju i oruđa. Kosti su arhivirane u muzeju i tu su ostale netaknute više od jednog. Tek je 2004. šef antropološkog odeljenja Patrik Semal, među kostima za koje je Dipon verovao da bi mogle biti ljudske, pronašao vilicu koja je jasno pripadala neandertalcu.

Naučnici su potom godinama pregledali delove kostiju koje je Dipon svrstao u životinjske kako bi videli ima li još tragova pračoveka.

Sada je međunarodna grupa stručnjaka predvođena antropološkinjom s kalifornijskog univerziteta Helen Rogijer iz tih kostiju dokazala da su neandertalci iz Gojeta bili kanibali.

Na kostima se vide tragovi rezanja kojim se uklanjalo meso, kao i tragovi lomljenja kako bi se došlo do koštane srži. "Lomili su ih na jednak način kao i kosti jelena ili konja, zasigurno zbog koštane srži", kazao je Kasejas.

"Možemo zaključiti da su neki neandertalci umrli u Gojetu i da su pojedeni", dodala je Rogijer.

Razlozi i razmere kanibalizma nisu poznati. "Je li to bilo sistemski? Ili vezano za tačno određeni trenutak? Ne znam kako bih interpretirala razloge. To su otvorena pitanja", kazala je ona.
  • Veganka

01.01.2017 18:55
    To je dakle taj prelomni trenutak kada su naši preci tokom ledenog doba počeli da jedu meso u nedostatku biljne hrane, pa naslednom degenracijom DNK usled prionskih bolesti evoluirali u vrstu koja ubija sve druge vrste pa i svoju, u vrstu koja jedna pije mleko drugih sisara, u vrstu koja sistematski muči i ubija iz koristi i zabave druge vrste ali i pripadnike sopstvene vrste. U prevodu - od kanibalizma smo postali patološka vrsta, rak ove planete, a dokaz za to je što i dan danas postoji kanibalizam među homosapiensima.