Srbija bez vinjeta - u planu potpuni prelazak na e-naplatu

Dok milioni evra pristižu od naplate putarine, Srbija i dalje vozi svojim putem - bez vinjeta.
Srbija bez vinjeta - u planu potpuni prelazak na e-naplatu
Foto: 021.rs
Prihod od naplate putarine u Srbiji tokom prošle godine iznosio je 420 miliona evra, dok su samo u prva tri meseca 2025. ovi prihodi premašili 90 miliona evra, kažu u Putevima Srbije za Bloomberg Adriju. Pošto se u Srbiji gradi sve više auto-puteva i uskoro će biti premrežena njima, postavlja se pitanje da li će u jednom momentu poput Rumunije, Bugarske ili Mađarske i naša zemlja uvesti upotrebu vinjeta ili će i dalje ostati pri naplati putarine po pređenom kilometru, ali bez zaustavljanja.
 
"Putevi Srbije" beleže i rast broja korisnika elektronske naplate putarine (ENP), kažu oni. Do sad je više od 900.000 vozila registrovano za DSRC sistem - koji omogućava beskontaktni prolazak kroz naplatne stanice bez zaustavljanja - ostvarivši tako povoljnije cene putovanja. U poređenju sa gotovinskom naplatom, korisnici ovde štede i vreme.
"Naša evidencija pokazuje da dve trećine teških teretnih vozila, tačnije šlepera već koristi ENP", rekao je pomoćnik izvršnog direktora Sektora za naplatu putarine u Putevima Srbije Darko Savić krajem februara Tanjugu. 
 
Ali i veliki broj putničkih vozila, preciznije 50 odsto svih vozila koja prođu na auto-putevima kroz Srbiju, poseduje TAG i prolazi kroz naplatne stanice bez zaustavljanja."
 
"Onog trenutka kada taj procenat bude iznosio preko 90 odsto, a on će doći prirodnim rastom, s obzirom na to da elektronska naplata putarine brzo raste, stvoriće se uslovi za dizanje rampi i mi ćemo to tad uraditi", izjavio je on.
 
Ovaj sistem funkcioniše na osnovu komunikacije TAG uređaja koji se nalaze u vozilima, kao i antene koja je postavljena iznad saobraćajnog kanala na naplatnoj stanici.
"I Putevi Srbije imali bi neku korist"
 
Profesor Saobraćajnog fakulteta Draženko Glavić kaže za Bloomberg Adriju da su putevi prilagođeni elektronskoj naplati, ali samo 50 odsto građana koristi elektronsku naplatu putarina. 
 
"Ostali retko koriste tag, a nekim ljudima je to čak i trošak", dodaje on. 
 
Taj tag se ne uplaćuje, kako kaže, jer je nekima to trošak - kada bi se "taj tag davao besplatno, recimo uz registraciju za kola, onda bi imali veoma velike efekte za vozače". 
 
"S druge strane, i Putevi Srbije imali bi neku korist".
 
Cilj Puteva Srbije jeste potpuna primena takozvanog "free flow" sistema naplate do 2035. godine. Kako kažu, nova tehnologija će se uvoditi postepeno, uz prethodnu pripremu.
 
"Uvođenjem 'free flow' naplatnog sistema maksimalno će se ubrzati putovanje srpskim auto-putevima jer će se time omogućiti slobodan protok vozila bez bilo kakvog zaustavljanja za naplatu putarine", navode iz preduzeća.
 
Naplata po kilometru ili vinjete?
 
Za razliku od nekih evropskih zemalja, poput Bugarske, Rumunije, Mađarske ili Austrije, u kojima se koriste vinjete, Srbija ostaje pri naplati po pređenom kilometru. 
 
Međutim, ovaj sistem se, ističu u Putevima Srbije, prema važećim EU propisima smatra pravednijim, jer korisnik plaća samo za deo puta koji je koristio.
"Korišćenje vinjeta je pogodnije za vozače koji svakodnevno koriste auto-put, dok je za korisnike koji to čine povremeno ili vozače u tranzitu ovaj sistem znatno skuplji i nepravedniji", dodaju oni, uz navode da je naplata po kilometraži prema propisima EU.
 
Osim Srbije, ovaj model primenjuje se u još 12 evropskih država, uključujući Italiju, Španiju, Portugaliju, Grčku, Francusku, Tursku, Norvešku, Irsku i Poljsku. S druge strane, zemlje susedi Srbije takođe su na spisku: Severna Makedonija, Bosna i Hercegovina i Turska.
 
Ceo tekst Bloomberg Adrie čitajte na OVOM LINKU.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Ivan

    07.05.2025 22:00
    Koristim tag
    Od maja 2014 koristim tag. Sad bih voleo da mi neko objasni kako bi se koristila dozvola za besplatan prolazak auto-putem (npr za invalide) ako bi se sklonile kućice, tj rampe?
  • Nenad

    07.05.2025 13:00
    Najskuplje i najgore
    U Srbiji imamo jednu od najskupljih putarina u Evropi i najlošiji kvalitet puteva. Od nas su jedino lošiji možda MK,BiH i AL. Kao i sve ostalo u ovoj napaćenoj i opljačkanoj državi.
  • Aleksandar

    07.05.2025 12:54
    Austrija ima vinjetu
    Austrija koristi vinjetu, ali ona ne vazi na odredjenim deonicama na kojima se minimalni prolazak placa 12 evra u jednom pravcu nebitno vozio kilometar ili 50.
    Naplatne rampe jesu pravednije, ali troskovi odrzavanja i plata, je ogromno. Tako godisnja vinjeta moze da bude jeftinija za vozila registrovana u Srbiji.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Vučić stigao u Moskvu

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić stigao je danas posle podne u Moskvu gde u petak treba da prisustvuje Paradi pobede.

Preminuo glumac Erol Kadić

Glumac i reditelj Erol Kadić, stalni član ansambla Pozorišta Atelje 212, preminuo je u Beogradu, saopštili su iz ovog teatra.