Država zabranom kombi prevoza guši preduzetništvo u Srbiji?

Ukidanje kombi prevoza dovelo je do polemike - koliko preduzetničke inovacije u Srbiji država namerno guši jer od njih nema koristi, a koliko je reč o nelegalnom, zaobilaženju plaćanja taksi na koje su primorani svi ostali.
U Ministarstvu saobraćaja misle da je bezbednost putnika najvažnija i da država nema koristi od kombi prevoznika.
 
"Država zbog kombi prevoznika gubi više od 50 miliona evra godišnje. Samo u prethodnih 10 godina pola milijarde evra nam je uskraćeno zato što imamo nelegalnu vrstu prevoza. Mi na taj način potpuno urušavamo transportnu delatnost. Kombi prevoznici očekuju da mogu da vas voze, od stana do stana, kako kome odgovara. To ne postoji nigde u svetu. Takva vrsta prevoza nije bezbedna, ne postoji nikakav red vožnje, nema pravila ni kad se ide, ni kakve dozvole ima", navela je ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović. Prema njenim rečima, transport i siva ekonomija u saobraćaju odnose godišnje, prema procenama transportnih udruženja, više od 100 miliona evra.
 
Preduzetnici koji ideje kreiraju na internetu, a inovaciju doživljavaju kao najbolji pristup za započinjanje biznisa - potpuno su protiv novog zakona.
 
"Kao razlog za donošenje ove odredbe navodi se nebezbednost kombi vozila. Ipak, pitanje je da li je novi zakon briga za bezbednost ili zaštita velikih igrača kao u slučaju "ubera" protiv taksista". Dok se napredni pravni sistemi upiru da regulišu samovozeće automobile, ne bi li baš njihove kompanije jednog dana postale globalni lideri, naš zakon ukida inovaciju u prvom frontu, ona koja je okrenuta korisničkom iskustvu i godinama potvrđena od strane ponude", kaže za "Novosti" Zoja Kukić iz "Startita", organizacije koja se bavi razvojem tehnoloških preduzetničkih poduhvata orijentisanih na globalno tržište. Ona dodaje da će u Srbiji postati nelegalan i "bla-bla-kar", jedan od najpopularnijih svetskih servisa za deljenje vožnje između privatnih korisnika.
 
Dragoljub Rajić iz Mreže za poslovnu podršku smatra da već decenijama postoji raskorak između garnitura na vlasti i kvalitetnih preduzetničkih ideja.
 
"Umesto da puste razvoj preduzetništva vladajuće strukture samo gomilaju birokratske procedure i nameću nove namete privredi. Izmišljaju se čitava regulatorna tela, agencije i direktorati, a kada se pogleda učinak tih organizacija vidi se da nije značajno povećana ni bezbednost ni kvalitet usluga koje ta regulatorna tela kontrolišu ili propisuju. I stalno se bavimo pogrešnim temama, raspravljamo o kombi prevoznicima, umesto da se, na primer, zapitamo što se na putevima ne uvedu vinjete kao u svakoj normalnoj zemlji čiji građani nisu bogati da plaćaju stotine zaposlenih i infrastrukturu", navodi Rajić.
 
Problem bezbednosti kombi vozila može se rešiti i propisivanjem određenih standarda, na pruimer, uvođenjem obaveznog taksografa i efikasnijom kontrolom, smatra Zoja Kukić i "Startita".
 
"Mala je verovatnoća da će ovim zakonom kombi prevoz biti iskorenjen. Ono što je dosta verovatnije jeste da će ovi prevoznici nastaviti da posluju mimo zakona čime će paradoksalno kombi prevoz postati manje bezbedan nego dok je bio legalan. Osim toga, pojedini međunarodni kombi prevoznici su ovaj problem rešili registrujući se u nekoj drugoj državi."
 
Podsetimo, zbog novog zakona koji im brani rad, kombi prevoznici su protestovali u Beogradu i najavili da su moguće blokade puteva, državnih granica...
  • Pera

    15.02.2017 18:37
    Ovaj clanak polako ide ka istini, medjutim i dalje ostaje cinjenica da 100% kombi prevoznika radi nelegalno, u Hrvatskoj je ta oblast veoma lepo uredjena Zakonom i cak i da se dozvoli kombi vozilima da se obavlja deo javnog prevoza kao u Hrvatskoj to ne bi odgovaralo kombi prevoznicima jer nacin na koji rade nije legalan ni u Hrvatskoj.

    U Hrvatskoj se recimo moze organizovati prevoz do aerodroma kombijem ali prevoznik mora imati ugovor sa aerodromom i raditi po zvanicnom cenovniku. Prevoz kombijem nije dozvoljen tamo gde postoje redovne linije. Medjutim dozvoljen je tamo gde nema redovnih linija. Isto tako vozaci ovih vozila moraju da prodju dodatne obuke i redovno da idu na kurseve.
    Drzava kod nas nije bila u stanju da spreci i uredi ovu oblast jer svi krse Zakon pa je to jednostavno zabranila jer prakticno niko nije radio regularno.

    Hrvatski zakon:
    [link]
    Predugacko je za citiranje:
    1. B. POSEBNI LINIJSKI PRIJEVOZ PUTNIKA
    Obavljanje posebnoga linijskog prijevoza putnika
    Članak 53.
    2. C. SHUTTLE PRIJEVOZ
    Obavljanje shuttle prijevoza
    Članak 54.
    3. D. POVREMENI PRIJEVOZ PUTNIKA
    Obavljanje povremenog prijevoza putnika
    Članak 55.
  • bata trlaja

    15.02.2017 15:42
    konacno
    e tako se to radi
  • Zoran

    15.02.2017 14:22
    Tako i treba
    E meni je baš drago da će te linijaše da ukinu. Brate mili mnogo su bahati. Tamo gde ima redovnih autobuskih linija oni kreću pet min ranije i kupe putnike, bezobzirni su u vožnji prema drugim učesnicima u saobraćaju, nemaju osiguranje putnika u javnom prevozu, nemaju čak ni osiguranje putnika od nezgode, stanu pred narod izvade tablu i viču "PREVOZ DO TOG I TOG MESTA". To su obično neškolovani, nekulturni ljudi koji nemaju drugi način da zarade nego šibicare! Nadam se da će vas žandarmerija resterivati ako budete protestovani!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Pritvor zbog pranja novca za troje uhapšenih

Viši sud u Beogradu danas je odredio pritvor do 30 dana okrivljenima P.D, D.P. i A.S. koji se terete za udruživanje radi vršenja krivičnog dela i pranje novca, saopštio je taj sud.