Sebastian nikada nije bio prihvaćen u vrtiću

Već sedam godina deca sa invaliditetom i smetnjama u razvoju imaju i zakonsku mogućnost da krenu u redovnu školu, ali problemi u njihovom uključivanju u zajednicu i dalje postoje.

Piše: Tijana Janković

Sebastian iz Novog Bečeja ima sedam godina i poremećaj iz autističnog spektra. On nema nikakve fizičke nedostatke i problem je isključivo mentalne prirode.

Njegova mama, Senka, nije zadovoljna procesom inkluzije i za Mrežu 21 tvrdi da Sebastian nikada nije bio prihvaćen u vrtiću.

- Vaspitačica me nije obaveštavala za neke priredbe, nisam znala za roditeljske sastanke. Jedino Sebastian nije dobijao pozivnice za rođendanske proslave drugara iz grupe, kao ni slatkiše koje su roditelji ubacivali u sve ormariće, osim u njegov. Deca su predamnom upirala prstom u Sebastiana i podsmevala mu se. Kako njegove reakcije nisu "očekivane", dešavalo se da tek par sati ili par dana kasnije, on to dete, koje mu se smejalo, gurne ili mu "stisne ruku.

Poučena lošim iskustvima iz vrtića Senka je rešila da sina upiše u Osnovnu školu "6. oktobar" u Kikindi, koja radi po nastavnom planu i programu za decu i omladinu sa smetnjama u razvoju. Putne troškove snosi opština Novi Bečej, a mama je sada i više nego zadovoljna "tretmanom" koji njeno dete sada dobija.

Deci sa smetnjama u razvoju i invaliditetom je potreban rad sa stručnim licima, poput defektologa, logopeda, a njihovo uključivanje u nastavu podrazumeva da svaki razred ima pomoćnog profesora, nastavnika, učitelja ili pedagoškog asistenta  koji će pomagati redovnom nastavnom kadru, što nije uvek slučaj u Srbiji, a posebno u malim sredinama poput Novog Bečeja. U Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja pedagoški asistent treba da sarađuje sa nastavnicima i zajedno sa njima planira podršku deci kojoj je to potrebno. Pedagoški asistent se dodeljuje školi, a ne pojedinačno detetu i obaveza je Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja da ga angažuje i finansira.

Inkuzija nije jednosmerna ulica

A. L. majka trinaestogodišnjeg dečaka, koji je donedavno išao u razred sa devojčicom sa smetnjama u razvoju, tvrdi da je inkluzija lepo zamišljena, ali teško izvodljiva.

- Zahvaljujući učiteljici, njenom trudu i zalaganju, ceo razred je pomagao i prihvatio devojčicu koja je, iako teško pokretna, donekle bila i samostalna. Bili su kao jedna celina. Međutim, kasnije, kada su krenuli u peti , pa šesti razred, situacija je bila na štetu ostale dece. Npr, čas iz bilogije nikada nisu imali u kabinetu za biologiju jer se nalazio na spratu, a stepenice su bile nesavladiva prepreka za nju. Naravno da niko ne krivi dete za to. Jednostavno niko se od nadležnih nije dovoljno potrudio da pronađe bolje rešenje za ovaj problem. Lakše je bilo da se čas biologije drži u učionici u kojoj su boravili tokom većeg dela dana, makar to značilo i da nikada ne gledaju u mikroskop. Ako neko mora na bilo koji način da ispašta ili biva uskraćen za nešto, onda to nije u redu - priča ona za Mrežu 21.

Psiholog Danijela Glavaški smatra da je inkluzija pozitivan projekat da se izjednače deca.

- Iskustva su različita. Zdrava deca nisu uvek voljna i spremna da prihvate dete koje ima neku poteškoću. U takvim situacijama može doći i do kontra efekta, da dete koje bi trebalo da se integriše u grupu svojih vršnjaka, biva još više izolovano. Ovde je važno da celokupan sistem radi na tome da decu senzibiliše, da prihvate onu koja se po nečemu razlikuju. To je momenat koji je jako važan.

Maja Vidaković, pedagog iz OŠ "Josif Marinković" u Novom Bečeju ukazuje na još niz problema u procesu inkluzivnog obrazovanja, dodajući da u ovoj školi nema dece sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, te da su učenici, koji rade po individualnom obrazovnom programu, iz vaspitno zapuštenih porodica.

- To su mahom deca, čiji roditelji nisu završili ni četiri razreda osnove škole. Zakon kaže da u razredu možete imati dva učenika sa posebnim potrebama. Mi imamo i po pet učenika u odeljenju, jer nemamo gde više da ih rasporedimo, a ne možemo da ih ne primimo. Lepo zamišljeno, ali nije do kraja završeno.

Lični pratilac neophodna pomoć

Individualni obrazovni plan (IOP) je poseban dokument kojim se planira dodatna podrška u obrazovanju i vaspitanju za određeno dete i učenika, u skladu sa njegovim sposobnostima i mogućnostima.

Brankica Filipović, mama dvanaestogodišnje Mine koja boluje od cerebralne paralize ima pozitivna iskustva.

- Kada je Mina krenula u predškolsku grupu u vrtiću, deca su je super prihvatila, ali moje mišljenje je da osoblje nije bilo spremno na to da će tu biti dete poput Mine. Inače, Mina je upravo sa tom istom decom krenula i u prvi razred i bila je zaista odlično prihvaćena.

Kako je Mina nepokretna i vezana za kolica, sve četiri godine joj je, o trošku opštine bio obezbeđen lični pratilac. Lični pratilac je osoba dostupna detetu sa invaliditetom i sa smetnjama u razvoju, sa ciljem pružanja podrške za zadovoljenjem osnovnih životnih potreba tog deteta - kretanje, održavanje higijene, hranjenje, oblačenje, komunikacija sa drugima... Minina majka ukazuje i na mane u procesu inkluzije.

- Učiteljica je jedva postizala da obradi gradivo sa ostalom decom, a kada je trebalo da objašnjava Mini, to je značilo da je neophodno da se posveti samo njoj.

Ipak i pored sasvim korektne integracije među vršnjake, Mina nije više u procesu inkluzije. - Razlog zbog kojeg smo ipak odlučili da Mina obrazovanje nastavi u ŠOSO "Milan Petrović" u Novom Sadu, jesu fizičke barijere i nedostatak pristupne rampe, tako da smo morali svaki put da je unosimo, odnosno iznosimo iz škole.

Danijela Glavaški objašnjava za Mrežu 21 da i jezik predstavlja moćno sredstvo (anti)diskriminacije.

- Uzmimo za primer izraz "osobe sa posebnim potrebama" koji je napušten i prevaziđen pre više godina. Uočeno je da osobe sa invaliditetom ili poteškoćama u razvoju, nemaju nikakve "posebne potrebe". Svi imamo iste bazične potrebe - egzistencijalne, potrebe za ishranom, za odmorom, socijalne potrebe, potrebe za bliskošću, za emocionalnom povezanošću. Termin se možda "primio" jer se zadovoljenje tih potreba, kod lica sa nekom vrstom problema, odvijao na neki "poseban način" - kaže Glavaška dodajući da je neophodno izbegavati terminologiju koja pruža potporu stereotipima, predrasudama i diskriminaciji.

Fizička (ne)pristupačnost i arhitektonske barijere

U savremenom društvu važno je obezbediti pristupačnost fizičkog okruženja, javnog prevoza, usluga namenjenih javnosti, informacija i komunikacija, što predstavlja preduslov samostalnog života i pune uključenosti osoba sa invaliditetom u sve oblasti društvenog života.

Predsednik udruženja osoba sa invaliditetom, cerebralne i dečije paralize Atila Gubič, ukazuje na brojne arhitektonske barijere u Novom Bečeju, dodajući da prilaznu rampu nema većina ustanova, institucija i javnih objekata.

- Osobama sa invaliditetom je otežana poseta doktoru, nemoguća misija je i odlazak u poštu, Dom kulture kao i uslužni centar u zgradi opštinske uprave. Ipak, ne može se da reći da nigde u gradu nije omogućen pristup. Ima i dobrih primera, iako vrlo malo. Mora se spomenuti i da već izvesno vreme funkcioniše semafor sa zvučnom signalizacijom, a tu je i reljefna staza dela trotoara koji slepim i slabovidim osobama omogućavaju nesmetano kretanje kroz grad. 

Što se tiče lokalnih povlastica i subvencija, Gubič dodaje da jedino "Brantner otpadna privreda" d.o.o izlazi u susret osobama sa invaliditetom, ne naplaćujući odnošenje smeća.

Novobečejac Laslo Šuranji, zlatni paraolimpijac i dvostruki osvajač medalja u streljaštvu iz Rija 2016. godine ističe da je Novi Bečej poput većine mesta u Srbiji.

- U Novom Bečeju imamo sreće što je sve "ravno" pa je grad kao takav dosta prohodan u odnosu na neka druga mesta. Ipak, ništa specijalno nije urađeno po pitanju uklanjanja arhitektonskih prepreka, niti se o tome posebno vodi računa kada se nešto novo (g)radi. Što se zgrada tiče, većina ih je nepristupačna. Počev od opštine pa do ambulante. Ali to je tako svuda u Srbiji. Ništa novo.

Ako želimo društvo u kojem svi mogu da žive dostojanstveno, kao deo zajednice, bez predrasuda i bez marginalizacija, probleme moramo rešavati tamo gde nastaju, menjajući sami sebe i naše institucije.

  • BB

    14.07.2017 05:10
    Ne slazem se da u nasoj zemlji nema dovoljno kvalitetnog, strucnog i edukovanog kadra koji treba da bude podrska deci sa smetnjama u razvoju. Ima , ali sedi kod kuce jer drzava nece da ih angazuje. Sistem ce radije da zaposli ljude sa kursom od 7 dana i da ga plati bedno , a roditelju da zamaze oci. Sto se tice inkluzije moguca je ali uz dovoljan broj defektologa koji bi bili podrska deci i vaspitacima u redovnim grupama. Pozeljno je da grupa bude do 25 dece , cak i manje. Pricam iz iskustva, radim kao defektolog u redovnom vrticu u Beogradu. " Moja " deca iz razvojne grupe ukljucena su celodnevne aktvnosti u redovnu grupu uz podrsku moje koleginice defektologa, dragih koleginica vaspitacica i uz moju podrsku. Ne kazem da ponekad nije tesko i da nema prepreka ali uz ogroman entuzijazam, empatiju , angazovanje i ljubav od strane svih nas , a najpre dece bez teskoca u razvoju to za sada fukcionise.
  • @Caca

    05.07.2017 12:03
    Bravo!
    Ispravan komentar uz prave i tačne argumente.
    U ovoj zemlji roditelji ovakve dece treba da se za zapitaju da li im je važno da mogu da kažu kako njihovo dete ide u "normalnu školu" ili im je važno da njihovo dete bude osposobljeno za život, što se u "normalnim školama" neće desiti (ukoliko nije u pitanju samo fizički invaliditet).
    Takva deca često imaju potenijal u nekim oblastima koji će vremenom izgubiti jer će se u redovnoj školi fokusirati na tablicu množenja koju nisu u stanju da nauče, a u "DR Milan Petrović" će sa njima raditi stručnjaci koji će ih osposobiti da vode što kvalitetniji život. Jer, roditelji, nažalost, neće biti uvek tu za svoje dete.
    A što se tiče "normalne dece" - ne možete očekivati da zovu ovakvu decu na rođendan, jer svakom detetu je njegov rođendan važan, a posle nekoliko ovakvih incidenta, svi žele da izbegnu neprijatne situacije. Zapitajte se da li biste se vi pozvali kolegu kojeg ne volite na vaš rođendan? NE? Pa, zašto onda to tražiti od dece?
    Zašto da deca nikada nemaju nastavu u kabinetima za fiziku, biologiju, hemiju, ako u razredu postoji dete koje ne može da se popne na sprat? Ko je onda tu uskraćen i o kakvoj inkluziji mi dalje razgovaramo?
  • Caca

    02.07.2017 19:22
    Inkluzija ah da
    Ogramna sredstva se dobijaju od zapada (i po 5mil. $ po projektu) za sprovođenje inkluzije. Gde odu te pare...o tome će Bog da sudi. Idealna inkluzija izgleda ovako:pedijatar i dečji psihijatar postave dijagnozu na uzrastu od 2-3god. jer se većina mentalnih razvojnih poremećaja tada može dg. Roditelji su u obavezi da to prihvate i ponašaju se u skladu sa tim a za dobrobit deteta. Stručne komisije-lekari, pedagozi, psiholozi i defektolozi u saradnji sa roditeljima procenjuju na koji način i u koju školu, vrtić će biti uključeno to dete. Ukoliko se uključuje u običan vrtić tačno se propisuje na koliko sati dnevno ili nedeljno, ko će biti sa njim u pratnji. Ne može se očekivati da običan vaspitač i učitelj rade nešto za šta nisu školovani. Neko ima dobru volju, neko je nema, ali ne smemo se na to osloniti nego mora postojati kvalifikovan kadar koji će da radi sa njima. Ta deca u najvećem broju slučajeva zahtevaju rad i sa logopedom i defektologom. Od njih kao i od svakog drugog deteta treba da se izvuče maksimum.
    Moje iskustvo je takvo da deca se mentalnim smetnjama zahtevaju rad jedan na jedan sa nekim ko je edukovan i senzibilan, sve ostalo je kolege 'stručnjaci' i roditelji gubljenje vremena.
    Inkluzija kod nas u najboljem slučaju senzibiliše ostalu decu u razredu prema tom detetu ali to dete nikad nije zapravo socijalizovano, ono je retko senzibilno za drugu decu. Itd itd.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Vojvodina

SVM samostalno na lokalne izbore u Vojvodini

Savez vojvođanskih Mađara (SVM) na predstojeće lokalne izbore u vojvođanskim opštinama i gradovima izlazi samostalno kao i u prethodnih 17 godina, saopštio je predsednik SVM Balint Pastor.