Kako su veliki dinosaurusi ležali na jajima, a da ih ne razbiju?

Veliki dinosaurusi, koji su bili teški kao nilski konji ili još teži, i pored toga su uspevali da leže na jajima, a da ih pri tome ne razbiju.
Novo istraživanje tima naučnika iz Azije i Severne Amerike, koje se bavilo procesom inkubacije kod pernate vrste drevnih mesoždera - oviraptorosaurusa, pokazalo je da je za to odgovoran jedinstven oblik njihovih gnezda.

Kako su dinosaurusi podizali svoje mlade do sada je bilo teško istraživati, ali je novo istraživanje otkrilo da su najveći primerci tog roda dinosaurusa legli jaja oko šupljine u sredini gnezda. Šupljina je tako nosila težinu roditelja, omogućavajući im da obezbede toplinu i zaštitu svom podmlatku, a da pritom ne razbiju osetljiva jaja.

Pernati preci današnjih ptica, oviraptorosaurusi živeli su krajem krede, pre oko 67 miliona godina. Zbog okoštale kreste i dugih repova, sličnih gušterima, jedna od vrsta prozvana je "kokoškom iz pakla".

"Radi se o zaista zanimljivoj grupi dinosaurusa", kaže koautorka studije Darla Zelenicki sa Univerziteta u Kalgariju. "Kada su bili mali, većina je težila stotinak kilograma ili manje. Ličili su na ptice, a kostur im je bio sličan kosturu papagaja. Iako su bili relativno retki, postoji nekoliko zanimljivih primeraka", dodala je ona.

Stručnjaci su analizirali oblik i veličinu više od 40 gnezda, većinom iz Kine i Mongolije kako bi otkrili kako su dinosaurusi grejali jaja. Otkrili su da je prečnik gnezda bio 35 centimetara kod manjih vrsta, pa do 330 centimetara u najvećih Makroelongatolitusa.

Izgleda da je rupa u sredini gnezda rasla sa veličinim vrste, što je prilagođavanje koje nije poznato kod ptica.

Neka istraživanja sugerišu da su jaja bila plavo-zelena i da su kod najvećih vrsta težila više od šest kilograma. Stručnjaci zaključuju da su manje vrste oviraptorosaura verovatno ležale direktno na jajima koja su u slojevima bila naslagana jedna na druga.

Komentarišući studiju, doktor Lindzi Zano iz Prirodnjačkog muzeja u Severnoj Karolini opisala je mehanizam kao "jednostavan, a istovremeno elegantan".

"Gnezda dinosaurusa su posebno vredna, pošto nam otkrivaju kako su oni evoluirali, prilagođavajući svoje ponašanje da bi grejali i štitili jaja, a da ih pritom ne razbiju svojim ogromnim telima."
  • Igor

18.05.2018 15:45
    Kako? Pazljivo!
  • "Naučnici"

18.05.2018 07:12
    samo ubijaju vreme
    Koga reealno bole uvo za to kako su dinosaurusi legli mlade?
    Ok kontam da je to njima interesantno ali običnom svetu je to gubljenje vremena i resursa za koje su još "naučnici" plaćeni.
    Naučnik u 21. veku treba da rešava pitanja povećanja energetske efikasnosti i smanjenja zavisnosti od fosilnih goriva, uz smišljanje načina za napuštanje planete barem dela civilizacije jer po podacima nekih drugih naučnika ovu planetu će pre ili kasnije zadesiti ponovni asteroid. Ako ljudi ne žele da prođu kao dinosaurusi treba da prestanu da troše vreme i resurse na gluposti i da zasuču rukave oko pametnih stvari...

VIDEO: Najudaljenije mesto na svetu traži radnike

"UK Antarctic Heritage Trust", ekipa koja se brine o održavanju objekata na Antarktiku, zapošljava nove članove za svoj antarktički tim, a prijave su otvorene za sve stanovnike Ujedinjenog Kraljevstva

Pentagon: Nema dokaza o vanzemaljcima

Pentagon je objavio novi izveštaj koji se nadovezuje na objavu iz 2022. da tada novoosnovani Sektor za rešavanje anomalija svih domena (AARO) nije pronašao dokaz koji bi ukazao na vanzemaljce.