U vreme otkazanih letova: Može li "Er Srbija" da iskoristi šansu?
Javnost Srbije je u drugoj polovini juna upoznata sa učestalim kašnjenjima i otkazima letova nacionalne kompanije "Er Srbija" sa aerodroma "Nikola Tesla".
Foto: 021.rs
Među zadovoljnijim putnicima bili su oni koji su satima čekali na start. Opozicija je smesta oplela po firmi koju od osnivanja, 2013. godine, bije glas da je miljenik aktuelne vlasti i na čiji je opstanak utučena ne mala svota državnog novca.
Čini se da su ovoga puta opozicionari ne samo reagovali šablonski, već su i propustili priliku da pokažu deo sopstvene kreativnosti i da mnogo dublje sagledaju "prizemljenje".
Promene kakve se ne pamte
A promene koje dešavaju su istorijske. Nakon globalne zaraze korona virusom, nastala je do sada nezabeležena kriza avioindustrije, tokom koje su kompanije svele aktivnost na najnužnije i izgubile 87 odsto planiranih prihoda. Preživele su zahvaljujući činjenici da je svaka ozbiljnija država iz budžeta pokrila gro očekivanog a izostalog novca nacionalne kompanije.
Ali, samo godinu i po dana od okončanja pandemije, na nebu se dešava pravo čudo. Masa se uželela najbržeg i najkomfornijeg prevoza, ljudi hrle ka aerodromima. Kako u Srbiji, tako i širom sveta. Putnika, letova i profita ne manjka.
Gužvu prate i ne male poteškoće. Nema kompanije koja unazad godinu i po dana nije masovno otkazivala ranije planirane letove i čijim avionima se ne događaju nevolje sa višečasovnim čekanjima na start leta. Nenadmašna "Lufthanza" ove godine planira da otkaže 34.000 letova, prethodno se dešavalo da avioni na pojedine letove čekaju i po pet sati.
Naravno da su iskusnije i snažnije kompanije reagovale bolje od male firme koja tek pokušava da se u surovoj konkurenciji izbori za poziciju. Dok su nemačke, francuske ili turske firme, istina tek posle haotične prošlogodišnje prakse, odlučile da letove otkazuju čim naslute da neće moći da ispune plan, obično mesec dana pre zakazanog datuma, "Er Srbija" pokušava da nikad ambiciozniji plan ispuni stalnim uvećanjem iznajmljenih letelica, te učestalim zapošljavanjem pilota i kabinskog osoblja.
Profit 21,5 miliona evra
Pokušaj se, naročito pojedinih dana, pokazao preambicioznim, pa je 18. juna, kada je na aerodromu u Surčinu bilo previše nepovoljnih okolnosti, kompanija morala da otkaže čak 12 odsto letova. Slično se dešavalo i nekoliko narednih dana, ali je potom "Er Srbija" uspela da otkaze maksimalno redukuje, dok je višečasovno čekanje na pojedine letove svela na najviše sat i po.
Neverovatno uvećano interesovanje za putovanjem nebom je prilika ne samo da se izuzetno zaradi, već i da se obezbedi što povoljniji oslonac poslovanju u narednom periodu. To znaju sve kompanije, zato se i bore za svaki let, liniju, putnika. Praktično, i "Er Srbija" čini sve da se okoristi neočekivanom prilikom.
Uspeha je bilo više nego što su i veliki optimisti očekivali. Firma koja je u periodu od 2013. do 2019. preživela isključivo zahvaljujući državnim subvencijama, lane je zabeležila 21,5 miliona evra profita. Prvi put od postojanja, a sudeći prema prvoj polovini godine, lako je moguće da ove sezone zarada bude i trostruko veća.
Koliko je pandemija izmenila shvatanje i ponašanje ljudi govori i činjenica da pomama za letovima nije umanjena ni za jotu i nakon što su aviokarte poskupele otprilike 25 odsto. Kod "Er Srbije" slično koliko i kod rivalskih kompanija. Pri tome cene goriva već više od osam meseci beleže stalan i sve primetniji pad, a to je i najveći trošak u poslovanju svih prevoznika.

Mesec maj
Mada je ozbiljniji nalet putnika počeo tek lane u petom mesecu, broj putnika "Er Srbije" je tek za dva odsto ispod rekordnog broja iz 2019. godine, čemu je svakako doprinelo i uvođenje 15 novih i obnova šest ranijih linija, dok je ove sezone uvedeno još 20 novih linija, pa se sada avionima može direktno leteti na 90 odredišta. Podsetimo se, u najboljim danima JAT je, imajući flotu od 36 vlastitih aviona, stizao tek na 70 lokacija.
Broj letova je za dve godine udvostručen, dok je lane broj putnika "Er Srbija" prvi put premašio polovinu ukupnog broja putnika na aerodromu "Nikola Tesla". Možda je najvažnije da je putnika i dalje sve više. U prvoj polovini tekuće sezone na beogradskom aerodromu je zabeleženo 3,62 miliona putnika, na osnovu čega se procenjuje da bi ih do kraja moglo biti blizu 7,4 miliona.
Još nisu objavljeni podaci za jun, ali maj je berićatan kako za kompanije, tako i za aerodrom. U "Beogradskom aerodromu", kompaniji koja pruža usluge otpreme paketa, ističu da su samo ovog prolećnog meseca uslužili više od 625.000 korisnika. Istovremeno "Er Srbija" ističe da je broj putnika u maju bio za 66 odsto veći nego rekordne 2019. godine, a da je za prvih pet meseci prevezla čak 1,2 miliona korisnika.
Vreme avioletova
Očigledno da je vazdužni saobraćaj zahvatio izuzetan talas uvećanja, to je jedna od zapaženijih novina postpandemijskog doba. Takvu konjukturu treba iskoristiti i podržati ovdašnje aerokompanije, baš kao i aerodrome, kontrole leta, trenažne i centre za obuku kako bi se u izuzetno dinamičnim prilikama što bolje pozicionirali.
To bi i svako ko se ozbiljnije bavi politikom, bio u vladajućoj ili opozicionoj stranci, morao da uvidi i da, ako može, pomogne. Takav pristup je mnogo korisniji od halabuke povodom učestalijih otkaza letova u desetak junskih dana. Sada se osvajaju bolje pozicije i za vreme koje tek dolazi, ko propusti priliku teško da će u skoroj budućnosti imati i upola sličnu.
Nije dovoljno biti samo snalažljiv, vešt i uporan u nastajućim promenama. "Er Srbija" je, a nije isticano u javnosti, već nakon definitivnog razlaza sa stranim partnerom 2019. godine, počela promene. Broj zaposlenih, u velikoj meri zaposlenih na pritisak vladajuće SNS, sa 1.400 sveden je na 1.080, da bi ove sezone konkursom bilo primljeno i obućeno 170 novih kabinskh radnika i 28 pilota, a za obe kategorije u toku je novi prijemni ciklus.
Reagovanje na promene
Vreme zaraze i postpandemijski period su iskorišćeni da se kompanija ratosilja poslednjih od nekadašnjih 30 aviona "Boingove" produkcije, dok je u dugoročnom zakupu ostalo 20 "Erbasovih" letelica, pet "ATR 72", deset "E319", tri "E320" i dva "E330", dok je za letnju sezonu zakupljeno još deset aviona.
Tako sada flota "Er Srbije" broji 30 letelica, naspram 36 koliko je maksimalno imao JAT u kraćem periodu. Reč je o odlično komponovanoj floti, a kompanija se unazad nekoliko godina profilisala po brzom reagovanju na tržištu. Tako je čim je ukinuta slovenačka nacionalna kompanija, povećala broj letova za Ljubljanu, dok je krah kompanije iz Soluna dočekala sa već spremnim letelicama za učestaliji saobraćaj ka grčkom gradu.
Dešavanja na nebu podstiču inicijativu i razmah prevozničke delatnosti. Šansa je to i za malu i relativno novu kompaniju kakva je "Er Srbija", a uspeh će biti izgledniji ako nova orijentacija zadobije i širu podršku.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Rat za retke minerale
07.11.2025.•
0
Do pre pola veka samo su fizikohemičari znali za elemente poput galijuma ili telura čija je upotreba i na globalnom planu, samim tim i potražnja, bila minimalna.
Nisan prodaje sedište firme, otpušta 15 odsto zaposlenih
06.11.2025.•
0
Japanski proizvođač automobila Nisan saopštio je danas da prodaje sedište kompanije u Jokohami za oko 540 miliona evra, ali i da će je kasnije zakupiti.
Cene stanova u Srbiji u drugom tromesečju veće oko šest odsto nego godinu dana ranije
06.11.2025.•
2
Cene stanova u Srbiji u drugom tromesečju ove godine veće su 5,78 odsto u odnosu na isti period prošle godine, objavio je Republički zavod za statistiku.
BDP Srbije veći dva odsto
06.11.2025.•
0
Realni rast bruto domaćeg proizvoda (BDP) Srbije u periodu od januara do septembra 2025. međugodišnje je uvećan za oko dva odsto, a najveću zaslugu za to ima rast industrijske proizvodnje.
Od 1. januara se menjaju naknade za registraciju i druge usluge APR-a: Ovo su detaljni iznosi
06.11.2025.•
3
Od 1. januara 2026. godine važiće nove naknade za registraciju i druge usluge koje pruža Agencija za privredne registre (APR).
Banka broj 1 za oročenu deviznu štednju
06.11.2025.•
0
AikBank, najveća domaća privatna banka u Srbiji, još jednom opravdava svoju reputaciju banke broj jedan za oročenu deviznu štednju građana i u Nedelji štednje.
U Turskoj otkriveno nalazište zlata vredno 1,7 milijardi dolara
06.11.2025.•
1
Rudarska kompanija Erdemir je objavila da je u turskoj provinciji Sivas otkrila oko 424.000 unci zlata čija se vrednost procenjuje na 1,7 milijardi dolara.
Direktor Gunvora: Moguće nestašice goriva ako ne dođe dogovora o kupovini Lukoil-a
05.11.2025.•
2
Evropa bi mogla da se suoči sa problemima u snabdevanju gorivom i gubicima radnih mesta ako regulatori ne odobre dogovor Gunvor grupe o preuzimanju međunarodne aktive Lukoila za oko 22 milijarde dolara.
Vučić: Rusi traže rešenje za NIS, više rade oni nego mi, srećan sam što su ozbiljno shvatili situaciju
05.11.2025.•
14
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da Rusija traži rešenje za NIS i da se nada pozitivnom ishodu.
Trenutno stabilno snabdevanje tržišta Srbije naftnim derivatima
05.11.2025.•
3
Aktuelna situacija u vezi sa snabdevanjem tržišta naftnim derivatima razmatrana je na sastanku stalnog radnog tela Organizacije za nacionalnu strategiju za krizne situacije u naftnom sektoru.
Fondacija Centar za demokratiju: Srbija ekonomski ranjiva, hiljade radnika ostaju bez posla
04.11.2025.•
4
Fondacija Centar za demokratiju (FCD) upitala je danas kakav je program države za ublažavanje posledica ekonomske nestabilnosti.
Javni dug Srbije na kraju septembra 38,11 milijardi evra
04.11.2025.•
7
Javni dug Srbije na kraju septembra ove godine bio je 38,11 milijardi evra, odnosno 43 odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP).
Iz budžetske rezerve 500 miliona dinara za "Expo 2027"
04.11.2025.•
5
Iz budžetske rezerve Republike Srbije rešenjem Vlade na poslednjoj održanoj sednici preusmereno je 500 miliona dinara za potrebe Međunarodne specijalizovane izložbe Expo 2027.
"Parkirajte na otvorenom, dalje od objekata": Stelantis povukao vozila zbog opasnosti od požara
04.11.2025.•
2
Proizvođač automobila Stelantis opozvao je ukupno 320.065 vozila modela "džip rengler" i "gren čiroki" u SAD zbog potencijalnog kvara na visokonaponskoj bateriji koji može da izazove požar.
Vučić: Nervozan sam oko NIS-a svaki dan, naši ruski prijatelji pričaju s nekim o rešenju
04.11.2025.•
50
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da su se "naši ruski partneri i prijatelji angažovali i počeli da razgovaraju sa nekim o rešenju za NIS".
Arktička ruta: Kraći put od Kine do Evrope
03.11.2025.•
4
Brod "Istanbulbridge" u vlasništvu nacionalne kineske kompanije za pomorski saobraćaj ostaće zabeležen kao prvi brod koji je iz kineskih voda do Evrope doplovio koristeći se plovnom rutom kroz Arktik.
Ministarka trgovine: Trgovinski lanac Karfur zainteresovan za dolazak u Srbiju
03.11.2025.•
7
Ministarka trgovine Jagoda Lazarević razgovarala je danas sa predstavnicima međunarodnog trgovinskog lanca Karfur (Carrefour), koji je zainteresovan za ulazak na srpsko tržište.
ECB: Troškovi uvođenja digitalnog evra iznosiće oko 1,3 milijarde evra
02.11.2025.•
2
Troškovi uvođenja digitalnog evra do 2029. godine iznosiće oko 1,3 milijarde evra, a godišnje održavanje biće oko 320 miliona evra, najavila je Evropska centralna banka.
Uvoz ruskog tečnog prirodnog gasa u EU povećan za sedam odsto u odnosu na prošlu godinu
02.11.2025.•
2
Evropska unija je iz Rusije uvezla u prvoj polovini ove godine tečni prirodni gas (LNG) u vrednosti od 4,5 milijardi evra.
Bela kuća objavila detalje američko-kineskog sporazuma o trgovini
02.11.2025.•
1
Kineska vlada ukinuće restrikcije na izvoz kritičnih minerala, obustaviće izvoz hemikalija u Severnu Ameriku potrebnih za prozvodnju fentanila i nastaviće protok poluprovodnika za automobile.
Komentari 10
Nikola
EvoOvako
Činjenica je da se AS širi sasvim lepo, kao i da "Nikola Tesla" ima sve više putnika. Pre neku godinu (pre korone) je bilo 5 miliona, a za ovu se predviđa 7 miliona.
To nije mala razlika.
Nadam se da će se rad na aerodromu bolje organizovati i da neće biti dugih čekanja po redovima, kao i da će obeležavanje u toku radova koji se izvode biti bolje.
Neka nam makar nešto ide na bolje.
Zaposlenima želim srećan rad, a putnicima ugodne i mirne letove.
Čisto nebo svima.
/
ta kasnjenja prouzrokuje i srbija.
upravo se javljam cekajuci let kojem je srbija ostetila avion.
4 sata je kasnjenje do sada
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar