Koja su prava putnika ako dođe do kašnjenja ili otkazivanja leta?
Mnogima su se odmori i putovanja prošle nedelje pretvorili u stres. Na aerodromu "Nikola Tesla" otkazano je više polazaka, a mnogi avioni su poleteli sa višečasovnim kašnjenjem.
Foto: Pixabay
Slična slika viđena je i na aerodromu u Ženevi, gde je zbog štrajka zaposlenih otkazano više od 60 letova.
Imaju li putnici, i u kojim slučajevima, pravo na naknadu zbog kašnjenja ili otkazivanja leta?
Vuk Blečić iz Direktorata civilnog vazduhoplovstva izjavio za RTS da ukoliko dođe do pomeranja ili otkazivanja letova, kompanije u tom slučaju su dužne da putnike obaveste na vreme.
"U ovom slučaju, ako je let bio danas otkazan, putnici su najčešće saznavali za tu situaciju na samom aerodromu gde su dobijali informacije o svojim pravima. Kada su ovakve situacije, koje nisu česte, kompanije gledaju da putnike prevezu na alternativni način do njihove destinacije i to je u ovom slučaju bilo zaista često i mali broj putnika nije bio prevezen. Ti putnici imaju prava koja će ostvariti u daljoj komunikaciji sa avio-prevoznicima", navodi Blečić.
Proces je, kaže, prilično jednostavan.
"Putnici imaju rok od 90 dana da podnesu zahtev kompaniji za kompenzaciju i refundaciju karata. Imaju pravo i da im se vrati novac za karte koje nisu iskorišćene i da dobiju kompenzaciju u zavisnosti koliko je let bio dug. I kompanije najčešće odgovaraju na te reklamacije pozitivno jer nema razloga da ne odgovore i putnici najčešće budu zadovoljni", dodaje Blečić.
Šta kad ne odgovara alternativni let
Avio-kompanije će obavestiti putnike da im je let otkazan, dati im alternativu leta.
"Ukoliko putniku ta alternativa ne odgovara, ukoliko je svrha putovanja izgubljena, neki poslovni sastanak, neko venčanje, i putnik više nema razloga da putuje, on ima pravo da ne uzme alternativni let nego da mu se vrati novac od karata koje su kupljene, znači to je refundacija i kompenzacija zato što let nije realizovan. Iznos od najčešće 250 evra putnik ima pravo za letove u unutar evropske zone da dobije kao kompenzaciju na ime otkazanog leta", ističe Blečić.
Šta kada let kasni duže od pet sati
Kad je otkazan let, putnik, ukazuje, ima pravo i na refundaciju i na kompenzaciju.
"Ukoliko je let dugo kasnio, a to znači preko pet sati, putnik može da refundira svoje karte ukoliko nije svrha putovanja ostvarena. Ukoliko je došlo do nekih vanrednih situacija na koje avio-prevoznik nije mogao da utiče, a to su vremenske nepogode, zatvaranje vazdušnog prostora, onda avio-kompanija nema obavezu da putnika refundira", ističe Blečić.
Koji sud je nadležan
Prema njegovim rečima, Direktorat ne može da naloži kompaniji da isplati, da putnika obešteti na bilo koji način, već može samo da pruži pravni savet.
"Ukoliko smatramo da su putniku ugrožena prava i da je očigledna situacija, mi kontaktiramo prevoznika i zahtevamo da se isti predmet ponovo obradi i da se putniku da odgovor. Ukoliko kompanija ostane pri tom svom stavu, putnika upućujemo na nadležni sud. Ukoliko su letovi iz Srbije, to su sudovi u Srbiji. Ukoliko su letovi iz drugih zemalja, to su nadležni sudovi zemlje polaska, a ukoliko je slučaj da je prevoznik avio-kompanije Er Srbija, onda su sudovi Srbije nadležni. Znači, da li je let iz Pariza, iz Londona u Beograd ili iz Beograda u London, naš sud je nadležan", ističe Blečić.
Blečić napominje da je povećan broj putnika koji im se obraćaju i da je za to mnogo razloga.
"Prvi je bio udar korone kada su svi letovi bili otkazani, nakon toga zatvaranje vazdušnog prostora. Imali smo razne derogacije gde su zemlje zatvarale granice za putnike koji nisu imali uslove za ulazak u tu zemlju, a to su bile najčešće vakcinacije koje i dan-danas postoje u nekim zemljama gde je putnik u obavezi da se informiše kakav je uslov za ulazak. Dešava se često da dođe do aerodroma, da preda kartu koju je uredno kupio i da mu zemaljsko osoblje ne dozvoli da se ukrca u avion jer nema uslove za ulazak na krajnju destinaciju", dodaje Blečić.
Prava kod kupovine jeftinih karata
Navodi da u današnje vreme ima mnogo i jeftinih letova, ali prilikom kupovine te karte putnik se saglašava sa nekim stvarima koje njemu uskraćuju prava.
"Ako bi došlo do krajnje cene od 20-30 evra po karti, on se odrekne gomile prava koja bi mu pripala da uzme, na primer, kartu koja je nešto skuplja, a koja je refundabilna, koja daje mogućnost promene termina i sve ono što putniku zaista treba, jer kada se otkaže let, a putnik je daleko od kuće, definitivno je mnogo bolja opcija da ima alternativu da se vrati nego da ostane tamo i da pokušava sam na neki način da sve sredi", kaže Blečić.
Napominje da za beogradski aerodrom kompanije poštuju zakon u velikom procentu, pa nema predmeta koji su otišli na sud i koji dugo traju.
Više prodatih karata od broja mesta
Blečić ukazuje da od tri do pet odsto putnika se ne pojavi na letu i kompanije su često imale prazna sedišta, a da je određen broj putnika na aerodromu, žele da se ukrcaju u taj avion, međutim oni nisu prodali kartu jer su mislili da će putnici da se pojave.
"Iz tog razloga kompanije prodaju određeni broj karata više i zbog toga, ako se svi pojave, imamo situaciju da imamo dva, tri, pet putnika više na jednom letu. Tada zemaljsko osoblje poziva putnike, dobrovoljce koji žele da se ne ukrcaju na taj let pod određenim okolnostima - da li će mu dati neki vaučer i neke pogodnosti u narednim letovima. Može nekad da se desi da zaista neko ostane u Parizu duže dva dana o trošku kompanije", napominje Blečić.
Međutim, u situaciji kada nema dobrovoljaca i kada kompanija sama mora da skine putnika sa leta, postoji neka matrica kako se dođe do tih putnika kojima je uskraćeno ukrcavanje.
"Ti putnici se računaju kao da im je otkazan let. Znači imaju ista prava kao i kod otkazanog leta. Njima će kompanija morati da obezbedi transfer do krajnje destinacije alternativnim načinom ili će im dati kartu za neki naredni let i moraće da im plati kompenzaciju koje su po tabeli evropskih propisa. To je neugodna situacija. Dešava se. Er Srbija nema tu praksu. Kod nas nije često, ali dosta putnika iz EU se žale kod nas, vidim da je tamo baš česta takva situacija", zaključio je Blečić.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Putovanja
Prag zabranio organizovano noćno obilaženje barova
14.10.2024.•
3
U pokušaju da suzbiju buku koju prave pijani turisti, gradske vlasti u Pragu danas su zabranile noćno obilaženje barova, koje su organizovale turističke kompanije.
Putarina u Republici Srpskoj će ubuduće moći da se plaća u evrima
13.10.2024.•
0
Vlada Republike Srpske donela je Uredbu o izmenama Uredbe o visini putarine, pa će, između ostalog, putarina moći da se plaća u evrima.
Lista zemalja u kojima turistima treba najmanje novca dnevno: Na spisku i Srbija
13.10.2024.•
3
Nova studija koju je sproveo HelloSafe ispitala je prosečan dnevni budžet za jednu osobu u 136 zemalja i rezultati su stigli.
Avion iz Hrvatske morao da sleti zbog psa: Letelica morala da bude povučena iz saobraćaja
13.10.2024.•
0
Avion tipa Erbas A319 hrvatskog avio-prevoznika Kroacija erlajns na liniji OU486 na letu iz Zagreba za Stokholm preventivno je na tehničkom pregledu nakon što ga je oštetio pas, piše portal Avioradar.
Gde je otišla titula grada godine: Presudila bogata ponuda hrane
10.10.2024.•
4
"Food and Travel Magazine" proglasio je Berlin gradom godine zahvaljujući njegovoj bogatoj i raznovrsnoj gastronomskoj ponudi.
Pilot putničkog aviona umro tokom leta od SAD do Turske
09.10.2024.•
1
Pilot avio-kompanije Turkiš erlajns umro je tokom međunarodnog leta iznad SAD, a ostatak posade je prekinuo putovanje i avion je sleteo u Njujork, objavila je ta kompanija.
Austrija prva u Evropi po ljubaznosti ljudi, u vrhu i Hrvatska
08.10.2024.•
7
Magazin "Conde Nast Traveller's Readers' Choice Awards" kreirao je listu od 10 najljubaznijih zemalja Evrope. Austrija je na vrhu sa gotovo 94 odsto glasova čitalaca.
Pristup Fontani di Trevi u Rimu biće ograničen tokom Svete 2025. godine
08.10.2024.•
0
Pristup čuvenoj rimskoj Fontani di Trevi biće ograničen tokom rimokatoličke Jubilarne svete godine 2025, a realizacija ovog pilot projekta mogla bi da dovede i do uvođenja novčane naknade.
Informacije o sistemu ulaska i izlaska na granicama EU dostupne i na srpskom jeziku
08.10.2024.•
6
Informacije o sistemu ulaska i izlaska (EES), koji će uskoro biti primenjen na spoljnim granicama Evropske unije, od sada su dostupne na srpskom jeziku, saopštila je Misija EU u Srbiji.
U ovim se gradovima jede najbolje na svetu
06.10.2024.•
1
Prema glasovima čitalaca portala Taste Atlas, sastavljena je lista najboljih gradova na svetu za ljubitelje hrane.
Nova studija: Putovanja usporavaju starenje više nego noćne kreme
06.10.2024.•
0
Nova studija sprovedena u Australiji i objavljena u časopisu "Journal of Travel Research" objasnila je da su putovanja povezana s mnoštvom pozitivnih efekata na zdravlje i mogu usporiti starenje.
Avio-kompanija iz Dubaija zabranila putnicima da nose pejdžere i toki-voki aparate
06.10.2024.•
0
Avio-kompanija "Emirejts" zabranila je putnicima da nose pejdžere ili toki-voki aparate na svim letovima za, iz ili preko Dubaija, navodi se u uputstvima za putovanja.
Replika Ovalne sobe u Vašingtonu: Možete da sednete u stolicu predsednika SAD
05.10.2024.•
0
U okviru projekta "Narodna kuća: Iskustvo u Beloj kući", u Vašingtonu je izložena replika Ovalne sobe predsednika SAD Džoa Bajdena.
VIDEO Čuveni japanski voz-metak slavi 60. rođendan: Uvek čist, kasni manje od minut
29.09.2024.•
4
Čuveni japanski voz-metak u utorak, 1. oktobra puni 60 godina.
VIDEO: Teksas dobija prvi hotel na svetu napravljen 3D štampanjem
29.09.2024.•
0
Izgledom liči na bilo koji drugi 3D štampač, osim što je veličine krana i što sloj po sloj gradi hotel u teksaškoj pustinji, prenosi Rojters.
Novi brzi voz će omogućiti putovanje od Berlina do Pariza za osam sati
26.09.2024.•
1
Novi brzi voz koji će omogućiti putovanje od Berlina do Pariza za osam sati kreće sa radom od decembra, saopštili su predstavnici nemačkog železničkog operatera "Deutsche Bahn".
VIDEO Da znate ako vozite kroz Hrvatsku: Od 2026. se menja sistem naplate putarine
25.09.2024.•
1
Novi sistem naplate putarine u Hrvatskoj ponudiće korisnicima mogućnost plaćanja uz pomoć ENC uređaja ili automatskog očitavanja registracije preko kamere.
Putnici evakuisani iz aviona na Kritu: E-cigareta eksplodirala u ručnom prtljagu
22.09.2024.•
1
Putnici aviona kompanije Izi-Džet koji je leteo iz Grčke za Veliku Britaniju evakuisani su nakon što je eksplodirao vejp u ručnom prtljagu jednog putnika.
Kombi prevoz Beograd Portorož - Sa dve sjajne agencije
19.09.2024.•
0
Razmišljate o putovanju iz Beograda do Portoroža? Na pravom ste mestu, jer kombi prevoz Portorož je vaše rešenje.
Putnicima na letu američke avio-kompanije krvarile uši i nosevi
18.09.2024.•
1
Putnici Delta erlajnsa oporavljaju se nakon problema s pritiskom u putničkoj kabini na letu iz Solt Lejk Sitija za Portland u SAD-u nakon što su nekolicini krvarile uši i nosovi, piše CNN.
Stjuardese ne pomažu putnicima da podignu prtljag i stave ga u ormarić, evo zašto
15.09.2024.•
1
Ukoliko ste ikada bili iznervirani jer vam stjuardese ne pomažu da podignete prtljag i stavite ga u ormarić, niste sami. Međutim, postoji razlog zašto to ne rade.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar