
Koja su prava putnika ako dođe do kašnjenja ili otkazivanja leta?
Mnogima su se odmori i putovanja prošle nedelje pretvorili u stres. Na aerodromu "Nikola Tesla" otkazano je više polazaka, a mnogi avioni su poleteli sa višečasovnim kašnjenjem.

Foto: Pixabay
Slična slika viđena je i na aerodromu u Ženevi, gde je zbog štrajka zaposlenih otkazano više od 60 letova.
Imaju li putnici, i u kojim slučajevima, pravo na naknadu zbog kašnjenja ili otkazivanja leta?
Vuk Blečić iz Direktorata civilnog vazduhoplovstva izjavio za RTS da ukoliko dođe do pomeranja ili otkazivanja letova, kompanije u tom slučaju su dužne da putnike obaveste na vreme.
"U ovom slučaju, ako je let bio danas otkazan, putnici su najčešće saznavali za tu situaciju na samom aerodromu gde su dobijali informacije o svojim pravima. Kada su ovakve situacije, koje nisu česte, kompanije gledaju da putnike prevezu na alternativni način do njihove destinacije i to je u ovom slučaju bilo zaista često i mali broj putnika nije bio prevezen. Ti putnici imaju prava koja će ostvariti u daljoj komunikaciji sa avio-prevoznicima", navodi Blečić.
Proces je, kaže, prilično jednostavan.
"Putnici imaju rok od 90 dana da podnesu zahtev kompaniji za kompenzaciju i refundaciju karata. Imaju pravo i da im se vrati novac za karte koje nisu iskorišćene i da dobiju kompenzaciju u zavisnosti koliko je let bio dug. I kompanije najčešće odgovaraju na te reklamacije pozitivno jer nema razloga da ne odgovore i putnici najčešće budu zadovoljni", dodaje Blečić.
Šta kad ne odgovara alternativni let
Avio-kompanije će obavestiti putnike da im je let otkazan, dati im alternativu leta.
"Ukoliko putniku ta alternativa ne odgovara, ukoliko je svrha putovanja izgubljena, neki poslovni sastanak, neko venčanje, i putnik više nema razloga da putuje, on ima pravo da ne uzme alternativni let nego da mu se vrati novac od karata koje su kupljene, znači to je refundacija i kompenzacija zato što let nije realizovan. Iznos od najčešće 250 evra putnik ima pravo za letove u unutar evropske zone da dobije kao kompenzaciju na ime otkazanog leta", ističe Blečić.
Šta kada let kasni duže od pet sati
Kad je otkazan let, putnik, ukazuje, ima pravo i na refundaciju i na kompenzaciju.
"Ukoliko je let dugo kasnio, a to znači preko pet sati, putnik može da refundira svoje karte ukoliko nije svrha putovanja ostvarena. Ukoliko je došlo do nekih vanrednih situacija na koje avio-prevoznik nije mogao da utiče, a to su vremenske nepogode, zatvaranje vazdušnog prostora, onda avio-kompanija nema obavezu da putnika refundira", ističe Blečić.
Koji sud je nadležan
Prema njegovim rečima, Direktorat ne može da naloži kompaniji da isplati, da putnika obešteti na bilo koji način, već može samo da pruži pravni savet.
"Ukoliko smatramo da su putniku ugrožena prava i da je očigledna situacija, mi kontaktiramo prevoznika i zahtevamo da se isti predmet ponovo obradi i da se putniku da odgovor. Ukoliko kompanija ostane pri tom svom stavu, putnika upućujemo na nadležni sud. Ukoliko su letovi iz Srbije, to su sudovi u Srbiji. Ukoliko su letovi iz drugih zemalja, to su nadležni sudovi zemlje polaska, a ukoliko je slučaj da je prevoznik avio-kompanije Er Srbija, onda su sudovi Srbije nadležni. Znači, da li je let iz Pariza, iz Londona u Beograd ili iz Beograda u London, naš sud je nadležan", ističe Blečić.
Blečić napominje da je povećan broj putnika koji im se obraćaju i da je za to mnogo razloga.
"Prvi je bio udar korone kada su svi letovi bili otkazani, nakon toga zatvaranje vazdušnog prostora. Imali smo razne derogacije gde su zemlje zatvarale granice za putnike koji nisu imali uslove za ulazak u tu zemlju, a to su bile najčešće vakcinacije koje i dan-danas postoje u nekim zemljama gde je putnik u obavezi da se informiše kakav je uslov za ulazak. Dešava se često da dođe do aerodroma, da preda kartu koju je uredno kupio i da mu zemaljsko osoblje ne dozvoli da se ukrca u avion jer nema uslove za ulazak na krajnju destinaciju", dodaje Blečić.
Prava kod kupovine jeftinih karata
Navodi da u današnje vreme ima mnogo i jeftinih letova, ali prilikom kupovine te karte putnik se saglašava sa nekim stvarima koje njemu uskraćuju prava.
"Ako bi došlo do krajnje cene od 20-30 evra po karti, on se odrekne gomile prava koja bi mu pripala da uzme, na primer, kartu koja je nešto skuplja, a koja je refundabilna, koja daje mogućnost promene termina i sve ono što putniku zaista treba, jer kada se otkaže let, a putnik je daleko od kuće, definitivno je mnogo bolja opcija da ima alternativu da se vrati nego da ostane tamo i da pokušava sam na neki način da sve sredi", kaže Blečić.
Napominje da za beogradski aerodrom kompanije poštuju zakon u velikom procentu, pa nema predmeta koji su otišli na sud i koji dugo traju.
Više prodatih karata od broja mesta
Blečić ukazuje da od tri do pet odsto putnika se ne pojavi na letu i kompanije su često imale prazna sedišta, a da je određen broj putnika na aerodromu, žele da se ukrcaju u taj avion, međutim oni nisu prodali kartu jer su mislili da će putnici da se pojave.
"Iz tog razloga kompanije prodaju određeni broj karata više i zbog toga, ako se svi pojave, imamo situaciju da imamo dva, tri, pet putnika više na jednom letu. Tada zemaljsko osoblje poziva putnike, dobrovoljce koji žele da se ne ukrcaju na taj let pod određenim okolnostima - da li će mu dati neki vaučer i neke pogodnosti u narednim letovima. Može nekad da se desi da zaista neko ostane u Parizu duže dva dana o trošku kompanije", napominje Blečić.
Međutim, u situaciji kada nema dobrovoljaca i kada kompanija sama mora da skine putnika sa leta, postoji neka matrica kako se dođe do tih putnika kojima je uskraćeno ukrcavanje.
"Ti putnici se računaju kao da im je otkazan let. Znači imaju ista prava kao i kod otkazanog leta. Njima će kompanija morati da obezbedi transfer do krajnje destinacije alternativnim načinom ili će im dati kartu za neki naredni let i moraće da im plati kompenzaciju koje su po tabeli evropskih propisa. To je neugodna situacija. Dešava se. Er Srbija nema tu praksu. Kod nas nije često, ali dosta putnika iz EU se žale kod nas, vidim da je tamo baš česta takva situacija", zaključio je Blečić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Putovanja
VIDEO Na malom grčkom ostrvu problem sa mladima: Skaču u more za trajektima koji isplovljavaju
27.08.2025.•
0
Na malom grčkom ostrvu Sikinos kod mladih se pojavio sve češći opasan trend da skaču u more dok iz pristaništa isplovljavaju trajekti, ali lokalne vlasti počele su da pišu kazne zbog rizičnosti ovakve zabave.
Pariz proglašen najstresnijim gradom na svetu: A drugi gradovi?
25.08.2025.•
0
Na vrhu liste najstresnijih destinacija u svetu našao se Pariz, koji godišnje poseti više od 47,5 miliona turista.
Posetite Frankfurt - evo šta da vidite tokom dvodnevne posete
25.08.2025.•
0
Dobrodošli u Frankfurt – grad u kojem se istorija i moderni neboderi sreću na obali reke Majne.
Studija: Letovi niskobudžetnih kompanija znatno jeftiniji od voza, a štete klimi
24.08.2025.•
2
Nova studija ekološke organizacije Grinpis pokazala je da je letenje, koje šteti klimi, i dalje jeftinije od putovanja vozom na većini prekograničnih ruta.
VIDEO: Ovo su mesta u Evropi gde za iznajmljivanje ležaljki treba izdvojiti trocifren iznos
24.08.2025.•
2
Ako želite da zauzmete najbolje mesto na najlepšim evropskim plažama, onda će vam biti potreban dubok džep i rezervacija nekoliko nedelja unapred.
Deset turista nestalo na ostrvu u Kurilskom arhipelagu
24.08.2025.•
0
Spasioci tragaju za grupom od deset turista na ostrvu Iturup u Kurilskom arhipelagu u oblasti vulkana Baranski.
Turska protiv švedskog stola - Zbog bacanja skoro 9 miliona tona hrane
23.08.2025.•
1
Od bureka do supa, od testenine, humusa i raznih umaka do mesa i ribe, od lubenica do kolača… Ko je ikada letovao u Turskoj zna koliko raznovrsna može biti ponuda u sklopu jednog doručka.
Obustavljen železnički saobraćaj u Crnoj Gori zbog štrajka, za Bar se ide autobusom od Prijepolja
23.08.2025.•
2
Železnička infrastruktura Crne Gore (ŽICG) saopštila je da do daljeg neće biti železničkog saobraćaja, nakon što je juče deo zaposlenih počeo štrajk tražeći veće plate.
Izabrani najbezbedniji gradovi u Evropi, na prvom mestu jedna lokacija u komšiluku
21.08.2025.•
1
Dubrovnik je najbezbedniji grad u Evropi, prema novom istraživanju turističke agencije Riviera Travel, koja je objavila svoju rang listu najbezbednijih gradova na kontinentu.
Škotski turista uhvaćen kako krade kamenje iz Pompeje
17.08.2025.•
0
Turista iz Škotske uhvaćen je u krađi kamenja iz antičkog lokaliteta Pompeja na jugu Italije, saopštili su zvaničnici tog nalazišta iz vremena starog Rima.
Nepal ukida naknade za penjanje na skoro 100 vrhova Himalaja
17.08.2025.•
0
Nepal će ukinuti penjačke naknade za gotovo 100 vrhova u udaljenim regijama severozapadnih Himalaja kroz sledeće dve godine kako bi pokušao da prvuče više planinara u ta manje razvijena i manje popularna područja.
Obustavljen saobraćaj trajekata u Egejskom moru zbog olujnog vetra
08.08.2025.•
0
Saobraćaj trajekata u Egejskom moru u Grčkoj danas je obustavljen zbog vetra olujne jačine, koji dostiže brzinu od 60 kilometara na sat, usled čega hiljade turista nisu mogle da krenu prema planiranim destinacijama.
Rafting u avgustu i septembru: Avantura, priroda i najbolji provod za ekipu
05.08.2025.•
0
Rafting na Tari već godinama važi za najuzbudljiviji oblik aktivnog odmora u Evropi, a u Rafting Centru Drina-Tara ovaj vid outdoor avanture je doveden do savršenstva.
Pojedini turisti će morati da daju i do 15.000 dolara depozita ako žele da uđu u SAD
05.08.2025.•
0
Putnici iz zemalja koje Sjedinjene Američke Države smatraju visokorizičnim uskoro bi mogli da se suoče s dodatnim finansijskim barijerama pri apliciranju za američku vizu.
I ove godine turisti iz Srbije prevareni za hiljade evra: "Ako je cena neprimereno niska - to je alarm"
04.08.2025.•
7
Alarm da je neki turistički aranžman zapravo prevara jeste njegova neprimereno niska cena koja ne odgovara kvalitetu ponude, upozorio je direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija YUTA Aleksandar Seničić.
I stanovnici pariskog kvarta Monmartr se žale na previše turista
03.08.2025.•
0
Stanovnici pariskog kvarta Monmartr sve glasnije upozoravaju na prekomerni turizam koji se pojačao nakon Olimpijskih igara 2024. godine, pošto smatraju da je lokalna infrastruktura prenapregnuta.
Francusko odmaralište protiv kupaćih kostima na ulicama
03.08.2025.•
1
Le Sabl-D'Olon, popularno odmaralište na francuskoj atlantskoj obali, upozorilo je posetioce da se obuku prikladno kada napuštaju plažu, rekavši da je previše ljudi počelo da šeta gradom u kupaćim kostimima.
Najčistije plaže su na Kipru, Hrvatska na petom mestu
03.08.2025.•
2
Najnovija analiza Evropske agencije za okolinu (EEA), koja je obuhvatila 22.127 obalskih, jezerskih i rečnih lokacija, pokazuje da je 85 odsto plaža ocenjeno kao izvrsno.
Ovo je najskuplja destinacija za turiste u 2025.
03.08.2025.•
0
Ako ove godine planirate putovanje, možda bi trebalo dvaput da razmislite pre nego što odaberete Island. Ova popularna evropska destinacija upravo je proglašena najskupljom zemljom za posetu u 2025.
Novi Zeland će naplaćivati pristup popularnim turističkim lokacijama
02.08.2025.•
1
Novi Zeland je najavio da će stranim turistima početi da naplaćuje pristup najpoznatijim turističkim destinacijama, poput Milford Treka i Maunt Kuka.
Na letove sa aerodroma unutar EU uskoro ćete moći da unesete do dve litre tečnosti
30.07.2025.•
2
Evropska unija je zvanično ukinula ograničenje od 100 mililitara za nošenje tečnosti, aerosola i gelova u kabinskim prtljazima za letove koji polaze sa aerodroma EU.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar