
U toku "rat" između evropskih i kineskih fabrika automobila na struju: Kakve su šanse fiat pande?
U Evropi se trenutno vode dva rata - rat u Ukrajini i nekako u drugom planu "rat" između evropskih i kineskih fabrika automobila na struju.
Ratnim rečnikom rečeno vodi se totalni rat u kome je sve dozvoljeno, a Kinezi su, imajući u vidu nekoliko faktora, koji uključuju i cenu i opremu, prodrli duboko u pozadinu neprijatelja.
Brisel je uveo carine visoke i do 40 odsto za uvoz kineskih automobila, ne bi li zaštitio domaću industriju, piše NIN.
Ipak, Kinezi su svuda prisutni sa fabrikama, na ovaj ili onaj način, od Velike Britanije, Španije, Nemačke, Italije, a od ove godine sa fabrikom baterija i u Mađarskoj. Na drugoj strani, izvoz EU modela u Kini beleži pad od 13 odsto u prvom kvartalu 2024 godine.
Kina je, inače, za više od jedne decenije potrošila 230,8 milijardi dolara na razvoj svoje industrije električnih automobila, pokazuje analiza američkog Centra za strateške i međunarodne studije (CSIS).
Istovremeno, SAD su prošlog meseca, objavile da podižu carine na uvoz kineskih električnih vozila na 100 odsto.
Naveći rat ipak se odvija u industriji auto-baterija. Događaji se dešavaju kao na traci, a žestok ritam diriguju kineske fabrike baterija. Taman kad se mislilo da će se ceo svet voziti sa pogonom na litijumske baterije jer je kineska kompanija BYD izbacila na trižište litijum-gvožđe-fasfatnu bateriju koja može da traje i do 1.000 kilometara, pojavila se nova natrijum-jonska baterija koja će imati i više snage i duže trajanje.
Menadžeri tek otvorenih fabrika na litijum tehnologiji svesni su da njihovi modeli automobila na struju mogu sada da pređu od 250 do 360 kilometara do sledećeg punjenja kod EU modela, dok kineske fabrike već ugrađuju baterije sa dometom od najmanje 450 kilometara, baterija traje 150.000 kilomatera, a nova košta najmanje od 6.000 do 20.000 evra.
Šta čeka Grande Pandu Stelantis iz Kragujevca?
Ima li u svetlu geopolitičkih događaja kragujevačka Grande Panda i novi model Fiat Stelantisa iz Kragujevca čija se promocija uskoro očekuje, a početak serijske proizvodnje u oktobru, šanse da u datim okolnostima na tržištu EU zabeleži dobru prodaju?
Fabrika Fiat u Kragujevcu planira nekoliko modela, a Grande Panda će biti model sa pogonom na struju - cena će biti do 23.000 evra, a domet baterije do 350 kilometara. Grande Panda, kažu stručnjaci, imaće prepoznatljiv i unapređeni dizajn klasične Pande.
Ukoliko novi model iz Kragujevca bude koštao oko 23.000 evra, sa subvencijom koju daje država Srbija od 5.000 evra za potpuno električne automobile, krajnja cena za kupca kod nas mogla bi da bude oko 17.000 evra.
Aleksandra Đurđević, upravo reizabrana na funkciju predsednice Asocijacije uvoznika vozila i auto delova Srbije, smatra da je proizvodnja domaćeg modela auta na struju velika stvar, ali da se veća prodaja može desiti samo na stranom tržištu.
"Mi smo još nezrelo tržište u poređenju sa evropskim, posebno kada je reč o električnim vozilima i pred nama je još dosta posla na tom putu kada je reč o ekosistemu za elektrifikovana vozila. Stoga će se proizvodnja Grande Pande većinski orijentisati ka izvozu. Kineski modeli su pre svega dominatni u segmentu električnih vozila i mogu doprineti trendu elektrifikacije uz animiranje tržišta konkurencijom. Postoji niz faktora koji utiču na konkurentnost, uključujući finansijske i nefinansijske podsticaje, a imamo i primer cene kontejnerskog transporta brodom koja je nedavno povećana četiri puta, a to će sve uticati na konkurentnost, cenu automobila i razultate prodaje", kaže Đurđević za NIN.
Na drugoj strani, posmatrajući tržište automobila u Srbiji, ono beleži iznenađujući rast prodaje od 25 odsto, u Srbiji prodato 25.422 vozila, ali Đurđević upozorava da je čak 80 odsto ovih automobila polovno iz uvoza starosti između 15 i 23 godine.
"Puno očekujemo od novih odluka Vlade Srbije najavljenih krajem godine za nove uslove uvoza polovnih vozila", naglašava Đurđević.
Cene veće za 19 odsto
Iako neke analize pokazuju da je u Srbiji više od polovine potencijalnih kupaca trenutno odustalo od kupovine polovnog automobila, tržište se polako stabilizuje. Cene polovnih automobila su u prošloj godini u Srbiji porasle za oko 19 odsto u odnosu na one iz 2022. sa usporavanjem inflacije u EU i kod nas, i u ovom pogledu je primetna stabilizacija.
U EU očekuju pad cene, na osnovu povećane ponude i manje tražnje, a u Srbiji više od 50 odsto naših prodavaca veruje da će cene rasti i u 2024. godini, podaci su ankete, dok oko 30 odsto anketiranih smatra da će cene ostati iste. Ta procena rasta zasniva se na očekivanjima da bi tu mogla da se "umeša" najavljena zabrana uvoza polovnih automobila standarda emisije zagađenja euro 3 i euro 4.
Prošle godine je u Srbiju uvezeno 132.000 polovnih automobila, što je bio pad od tri odsto u odnosu na godinu dana ranije.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Država uvodi namete koji ukazuju - Srbija se sprema za gradnju nuklearke
19.10.2025.•
13
Srbija se opredelila za nuklearnu energiju. To nam je jasno pre svega nakon nedavnog ukidanja moratorijuma na izgradnju nuklearki. Izmene nekih drugih zakona, međutim, šalju poruku da nismo toliko daleko od priprema za n
Menja se zakon o javnim nabavkama, ali sporne stvari ostaju: "Naravno da država neće kazniti samu sebe"
19.10.2025.•
1
Ukoliko Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o krivičnom postupku bude identičan postojećem nacrtu, nabavke na koje se usled brojnih izuzeća ne primenjuje Zakon o javnim nabavkama, i nadalje će biti izvan radara.
Ford povlači više od 290.000 vozila u SAD zbog povećanog rizika od sudara
19.10.2025.•
0
Proizvođač automobila Ford povlači više od 290.000 vozila u SAD zbog problema sa sistemom kamere za vožnju unazad.
Nestle otpušta 16.000 radnika
19.10.2025.•
1
Prehrambeni gigant Nestle planira smanjenje broja zaposlenih širom sveta u naredne dve godine, delom zbog automatizacije procesa.
Bernar Arno u samo jednom danu postao bogatiji za 19 milijardi dolara
19.10.2025.•
1
Milijarder i direktor luksuznog konglomerata LVMH Bernar Arno zabeležio je ogroman rast bogatstva nakon objave kvartalnih rezultata kompanije - njegovo lično bogatstvo uvećano je za 19 milijardi dolara u jednom danu.
Poslodavci do 15. januara mogu da se prijave za dualno obrazovanje
18.10.2025.•
0
Rukovodilac službe za dualno obrazovanje i obrazovnu politiku u Privrednoj komori Srbije Aleksandra Milić rekla je danas da do 15. januara svi zainteresovani poslodavci koji žele da se uključe u dualni model obrazovanja.
Prosečni mesečni prihodi domaćinstava u Srbiji prošle godine oko 98.000
18.10.2025.•
10
Prosečni mesečni prihodi u novcu i u naturi po domaćinstvu u Srbiji prošle godine su iznosili 97.705 dinara, a izdaci za ličnu potrošnju 98.165 dinara, objavio je Republički zavod za statistiku.
Šoškić: Osećaćemo se u sopstvenoj zemlji kao najamna radna snaga za strance
18.10.2025.•
4
Politika u kojoj uz fiksni devizni kurs nema prirasta produktivnosti, a rastu plate, za posledicu ima kako prirast javnog duga, tako i rasprodaju naših resursa, kaže profesor Ekonomskog fakulteta Dejan Šoškić.
Poljoprivrednici: Neka Glamočić uzme pare od Ekspa i Nacionalnog stadiona za pomoć poljoprivredi
18.10.2025.•
20
Predsednik Saveza udruženja poljoprivrednika Banata Dragan Kleut rekao je da će verovatno biti neminovna radikalizacija protesta u borbi za državnu pomoć poljoprivredi.
Za Fudbalski savez Srbije iz budžetske rezerve 2,5 miliona evra
18.10.2025.•
20
Vlada Srbije donela je odluku da iz budžetske rezerve prebaci 295 miliona dinara, odnosno više od 2,5 miliona evra, Fudbalskom savezu Srbije (FSS), piše Nova ekonomija.
Iz SAD stiglo upozorenje NBS zbog plaćanja dina karticom na pumpama NIS-a
17.10.2025.•
28
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je večeras da je iz SAD, koje su uvele sankcije NIS-u zbog ruskog udela, stiglo upozorenje Narodnoj banci Srbije i za "dina karticu" zbog plaćanja na pumpama.
Objavljene nove cene goriva
17.10.2025.•
6
Objavljene su nove cene goriva koje će važiti od danas u 15 časova.
Novac iz budžetske rezerve za parking na železničkoj stanici Prokop u Beogradu
16.10.2025.•
1
Upravi za zajedničke poslove republičkih organa prebačeno je nešto više od 14,4 miliona dinara preko tekuće budžetske rezerve za, između ostalog, 40 parking mesta u okviru Železničke stanice Beograd centar - Prokop.
Glamočić: Za pomoć zbog suše poljoprivrednicima treba 70 milijardi dinara, od koga uzeti taj novac
16.10.2025.•
47
Ministar poljoprivrede Dragan Glamočić rekao je danas da je za ispunjenje zahteva poljoprivrednika za isplatu pomoći zbog suše od 300 evra po hektaru potrebno 70 milijardi dinara.
Sistem par-nepar, aktiviranje rezerve: Država ima krizni plan u slučaju prekida snabdevanja naftom
16.10.2025.•
62
Iako se još čeka na detalje plana poslovanja NIS-a pod sankcijama, ispostavilo se da država ima akt na osnovu koga može da postupa ukoliko nastupi poremećaj na tržištu nafte i goriva.
Problem NIS-a treba da se reši do Nove godine: Koja je najrealnija opcija?
16.10.2025.•
11
Problem sa NIS-om zbog američkih sankcija trebalo bi da bude rešen najkasnije do Nove godine.
MMF: Globalni dug bi mogao da premaši 123 odsto globalnog BDP-a
16.10.2025.•
1
Svetski javni dug bi mogao da premaši 100 odsto globalnog bruto domaćeg proizvoda do kraja ove decenije.
Najavljene evropske kvote i carine na čelik uticaće negativno na Železaru: Šta ove promene znače za Srbiju?
15.10.2025.•
8
Evropska komisija predložila je novo smanjenje kvota, ali i povećanje carina na uvoz čelika iz država koje nisu članice Evropske unije.
Sijarto: MOL povećao isporuke nafte Srbiji
15.10.2025.•
5
Mađarska energetska kompanija MOL povećala je izvoz nafte u Srbiju u ime NIS-a, nakon što je hrvatski JANAF obustavio isporuke zbog američkih sankcija.
Vučić: Ne pregovaramo sa potencijalnim kupcima za NIS jer mi nismo vlasnici, niti komunisti
15.10.2025.•
22
Nemamo pregovore sa potencijalnim kupcem za NIS, jer mi nismo vlasnici, a nismo ni komunisti, i čekamo da se vlasnik, ako sankcije opstanu, a verovatno hoće, dogovori sa kim hoće.
Tramp: Zbog mojih carina svi odustaju od BRIKS-a
15.10.2025.•
10
Predsednik SAD Donald Tramp izjavio je da su sve zemlje koje su želele da budu deo BRIKS-a odustale od tih ambicija zbog američkih carinskih tarifa.
Komentari 11
Zoran
Nikakva
Ali kada bi bio omogućen izvoz Fiat Pandi u Kinu, onda bi to bilo fantastično i veliki profit za Srbiju.
Problem je Vučić koji je počeo da kvari odnose sa Kinom posle izbora, i pojavljuju se vesti iz Rusije da Vučić prodaje oružije Ukrajini koja u UN glasa za Srebrenicu, kao i da ide na Nato skupove. Tačnije Vučić je prevario glasače slikao se sa Sijem pre izbora, ogrtao se zastavom zbog Srebrenice, i slao fudbalsku reprezetaciju u Rusiju i odigrao fudbalsku utakmicu Rusija - Srbija u Moskvi pre naših izbora, a posle izbora i glasova koje je na prevaru dobio, okrenuo se Nato-u.
Vučić uz prevaru glasača, kvari odnose sa Kinom moramo da ga oteramo i obnovimo te veze kako bi mogli Fiat Pandu da izvozimo u Kinu.
Dare
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar