Arktička ruta: Kraći put od Kine do Evrope

Brod "Istanbulbridge" u vlasništvu nacionalne kineske kompanije za pomorski saobraćaj ostaće zabeležen kao prvi brod koji je iz kineskih voda do Evrope doplovio koristeći se plovnom rutom kroz Arktik.
Arktička ruta: Kraći put od Kine do Evrope
Foto: Pixabay
Na put se otisnuo 13. septembra, a 20 dana kasnije je sa 25.000 tona tereta razmeštenog u preko 4.000 kontejnera pristigao u englesku luku Felikstoun. 
 
To je za oko 18 dana kraće nego što bi trajao put da se plovilo tradicionalnom maršutom kroz Suecki kanal, a čak 24 dana brže nego da se plovilo oko rta Dobre nade.   
Kraće i brže 
 
Nakon što je istovario deo tereta brod se uputio za Hamburg, Gdanjsk i Roterdam noseći preostala električna vozila, solarne panele i litijumske baterije. Bilo je planirano da put traje dva dana kraće, ali je iznenadno i snažno nevreme u vodama Norveške uzrokovalo da se putovanje malo oduži. 
 
I vlasnik broda i naručilac robe su izuzetno zadovoljni obavljenim transportom, pa će se ubuduće češće koristiti trasom koja distancu između evropskih i dalekoistočnih luka u odnosu na standardne morske puteve skraćuje za oko 8.000 kilometara. 
 
Takođe su i razdaljine do američkih luka na pacifičkoj obali kraće za oko 5.000 kilometara. Time što je znatno kraći, transport arktičkim polarnim putem je i uočljivo jeftiniji. 
Do sada su ovu putanju dominantno koristili ruski brodovi za lokalni saobraćaj, ali su klimatske promene i otopljavanje učinili ovu trasu mnogo prihvatljivijom za međunarodni morski prevoz, pa se evropski i kanadski brodari već nekoliko godina povremeno odlučuju za nov morski put. 
 
Kao korisnik nove trase planira da se uključi i Japan, možda i najveći dobitnik uključivanja u svetski saobraćaj vodene teritorije koja je dugo bila zaleđena veći deo godine.Put od Tokija do Hamburga tradicionalnom trasom dug je 21.000, dok je nova trasa kraća za oko 7.500 kilometara.   
 
Klimatske promene 
 
Za sada se brodari odlučuju za novu rutu u toplijem delu godine, mada Rusija, kroz čije teritorijalne vode prolazi oko 8.000 kilometara nove trase, nudi podršku ledolomaca za plovidbe tokom hladnijih meseci. Takva putovanja su uobičajena u lokalnom ruskom saobraćaju, a ledolomci su, inače, uvek spremni da pomognu ako zatreba. 
 
Koliko je pomoć ovih grdosija dragocena najbolje se videlo tokom septembarske plovidbe holandskog teretnog broda "Tihamesberg" iz kanadske luke Vankuver za Roterdam. 
 
Kapetan se odlučio da plovi takozvanim Belotovim prolazom, što se smatra najsigurnijom trajektorijom i trasom kojom se snabdevaju NATO baze. Mada je minimalna dubina prolaza 15 metara, ipak su snažne struje i plima učinile da se brod nasuka.   
 
Posada je pokušavala da se oslobodi i nastavi put, ali pad temperature desetak dana uzastopno je doveo do naglog povećanja ledene mase i holandski teretnjak je ostao zarobljen čak šest nedelja. Ipak, napori da se brod oslobodi su na kraju bili uspešni, ali prvo je moralo da se bezmalo 30.000 tona tereta u 5.000 kontejnera pretovari na pomoćne lađe, a potom je bilo potrebno da čak tri ledolomca i dva tegljača udruženim naporom "Tihamesberg" oslobode leda i izvuku na morsku pučinu odakle se usmerio ka Evropi. 
Brže do Evrope 
 
Kina je duže vreme pripremala izlazak na severne vodene puteve, još 2018. godine lansirala je sopstveni Arktički program u kome je dominantno mesto pripalo upravo razvoju novih putnih trasa kroz Arktička mora. 
 
Do dodatnog ubrzanja orijentacije na nove saobraćajne puteve došlo je nakon poteškoća u kineskoj trgovini sa SAD, kada su obostrano nametana carinska opterećenja, a Kina shvatila da joj Evropa može biti podjednako velik trgovački partner, pogotovo kupac, koliko i Amerika. 
 
Da bi aranžman sa Starim kontinentom bio finansijski što uspešniji, u Pekingu su se odlučili za potpuno novu transportnu trajektoriju koja biznis ubrzava i pojeftinjuje.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Anonimus

    03.11.2025 20:18
    Arktička trasa lako može biti plovidbeni put budućnosti između Evropskih i dalekoistočnih luka.
  • Koktel na plazi

    03.11.2025 19:32
    Svajcarska je jedina drzava na svetu da je uspela a da nikada nije imala izlaz na more.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Postignut sporazum Misije MMF-a sa vlastima Srbije

Misija MMF-a saopštila je da je sa vlastima Srbije postigla sporazum u okviru druge revizije tekućeg nefinansijskog aranžmana (Instrument za koordinaciju politika-PCI), koji treba da odobri Izvršni odbor MMF-a.

NBS: Štednja u Srbiji nastavlja da raste

Narodna banka Srbije saopštila je da dinarska i devizna štednja u Srbiji nastavljaju da rastu i dostižu rekordne nivoe i tokom ove godine, uprkos pojačanim globalnim neizvesnostima.