
Vozila bez katalizatora i sa iskrivljenim diskovima u problemu od jula: Da li se preteralo sa merama
Da li će mogućnost prolaska tehničkog pregleda za mnoge vlasnike četvorotočkaša biti otežana od 5. jula moglo bi da bude poznato već za dve nedelje.

Foto: 021.rs
U tom periodu Radna grupa Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture trebalo bi da razmotri Pravilnik koji bi tada trebalo da stupi na snagu i donese zaključak da li će sporne odredbe biti na snazi u neizmenjenom obliku ili će uslediti neke promene i nova odlaganja, piše Euronews Srbija.
Puna primena odredbi Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila koja se odnose na tehnički pregled vozila, nakon dve godine moratorijuma, 5. jula trebalo bi da stupi na snagu. Nova pravila donose nekoliko novina, a one koje su izazvale najveću pažnju javnosti odnose se na kočnice i na uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova.
Uočeni problemi u primeni pojedinih odredbi Pravilnika koji bi uticali da veliki broj vozila ne ispuni uslove koji se zahtevaju na tehničkom pregledu, bili su razlog zbog čega je 2021. njegova primena odložena na najmanje dve godine. Pojedini stručnjaci smatraju da su neke odredbe jako stroge, te očekuju da će doći do nekih izmena, dok drugi ističu da je potrebno produži moratorijum.
Sporne odredbe Pravilnika
Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila uređuje se šta vozila treba da ispune da bi mogla da učestvuju u saobraćaju, a među odredbama koje su najviše osporavane u javnosti dve su ključne.
Jedna od njih je da sva vozila moraju da imaju takozvanu granicu neujednačenosti sile kočenja, odnosno ovalnosti diskova od 20 procenata. To, kako za Euronews Srbija objašnjava Andrija Vujičić, član odbora Grupacije tehničkih pregleda Privredne komore Srbije, znači da vozila ne smeju da imaju neku vibraciju prilikom kočenja, odnosno da koče različitim intezitetom po svakom obrtu točka.
"Po mom dubokom uverenju, a i uverenju stručne javnosti, pa čak i u nekim akademskim krugovima u zapadnoj Evropi, ta ovalnost je nisko postavljena, odnosno taj kriterijum od 20 procenata je jako strog. To važi samo u Nemačkoj, evropskom direktivom nije propisana vrednost, nego je rečeno 'ukoliko primetimo da postoji ovalnost, da to sugerišemo vlasniku, a ne da ga zbog toga isključujemo iz saobraćaja' i to je po mom mišljenju nešto gde očekujem da će zakonodavac da izvrši neku izmenu", navodi on.
Međutim, kada je u pitanju druga odredba koja se odnosi na katalizatore, odnosno uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova, Vujičić smatra da tu ne bi trebalo da budemo previše liberalni.
"Svako vozilo koje je proizvedeno sa katalizatorom posle 5. jula, kad dođe na tehnički pregled, mora imati katalizator. Vozila koja su proizvedena bez katalizatora ona ne moraju imati katalizator i kad dođu na tehnički pregled neće imati problem. U EU od 1993. godine svako vozilo koje je proizvedeno ima katalizator i to nije ništa novo. Svako vozilo euro 1, euro 2, euro 3 ima katalizator i nepotrebno je da se pravi utisak da će zbog toga da se desi nešto posebno u Srbiji", objašnjava on i dodaje da će mali broj vozila imati problem zbog katalizatora, a veći zbog ovalnosti.

Foto: Screenshot (Youtube/Roadshow)
Da li će ovi propisi biti na snazi od 5. jula, prema njegovim rečima, tek treba da se razmotri i ustanovi koji je mehanizam najbolji.
"Da li će se, recimo, doneti odluka da sve što bude došlo u Srbiju u budućnosti i prvi put bude registrovano posle 5. jula mora da ima katalizator, a ovo što je zatečeno u Srbiji da se za to ima tolerancija, u svakom slučaju neopravdan je toliko strah oko katalizatora. Devedeset odsto vozila ima katalizator, on je ili nekom ukraden pa ga sticajem okolnosti nema ili je neko uklonio katalizator, jer je on postao neispravan. Međutim, vozila čak i kada dođu na tehnički pregled taj kriterijum koji moraju da zadovolje u pogledu visine ugljenmonoksida ili aktivnosti gasova je dosta tolerantan i ne mora da znači da vozilo koje ima dosta star katalizator neće proći tehnički pregled, samo će biti u problemu oni kojima je ukraden ili uklonjen", navodi Vujičić.
Okanović: Moramo preispitati da li se sa merama preteralo
S druge strane, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da moramo preispitati da li se sa merama, koje su preduzete pre svega u pogledu pooštravanja tehničkih pregleda, preteralo i da li su one donele više štete nego koristi.
"U proteklih šest godina imali smo niz sistemskih mera koje su usmerene ka tehničkoj ispravnosti vozila. Problem bezbednosti saobraćaja je, pre svega, u nebezbednom ponašanju učesnika u saobraćaju i pešaka i vozača i putnika, zatim na drugom mestu po učestalosti saobraćajnih nezgoda jesu nebezbedni putevi i na trećem, poslednjem mestu je tehnička ispravnost vozila. Ako pričamo o tehničkoj ispravnosti vozila po podacima Uprave saobraćajne policije, tri su ključne tehničke neispravnosti koje utiču na nastanak saobraćajnih nezgoda i to su neispravnost svetlosne signalizacije, neispravnost pneumatika i neispravnost sistema za kočenje", navodi on.
Okanović ističe da postoji stotine problema u sistemu bezbednosti saobraćaja čijim bi rešavanjem bio veći doprinos smanjenju broja nezgoda, nego rešavanje ovalnosti diskova.
"Ukoliko se ispostavi da će primenom takvih normi za ovalnost diskova jedan jedini život biti spasen u narednih godinu dana na našim putevima, ja ću prvi to da podržim", kaže Okanović za Euronews Srbija.
Katalizatori, sa druge strane, nemaju veze sa bezbednošću saobraćaja, već na uticaj na životnu sredinu. Okanović ističe da postoji niz kratkoročnih, srednjoročnih i dugoročnih drugih mera kojima se može smanjiti zagađenje vazduha i generalno životne okoline od strane motornog saobraćaja.
"Trenutno država daje subvencije za nabavku elektro i hibridnih vozila, ali šta je sa drugim alternativnim gorivima, kao što su metan, tečni naftni gas? Postoji veliki broj mera koji država može da preduzme kako bi se smanjilo zagađenje vazduha koje potiče od motornog saobraćaja, a koji se još uvek ne dotiču katalizatora na automobilima. Postavlja se pitanje zašto se sada aktuelizuje problematika katalizatora kada definitivno veliki broj vozila ima problem sa katalizatorima zbog toga što su takva vozila uvožena i prodavana na našem tržištu i zbog toga što imate organizovane bande koje skidaju katalizatore. Dolazimo do toga da sada jedan veliki broj vlasnika vozila radi čistijeg vazduha, koji je u Srbiji inače daleko od čistog, sada treba da snosi posledice", navodi on.
Dodaje da je "praviti ljudima problem oko katalizatora u najmanju ruku neumesno" i da je stava da treba da se produži moratorijum što se tiče katalizatora.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Dan Sektora za vanredne situacije MUP-a obeležan u Lapovu, na svečanosti Macut i Dačić
17.09.2025.•
0
Dan Sektora za vanredne situacije Ministarstva unutrašnjih poslova obeležen je svečano u Lapovu.
Student Cicvarić: Režim sateran u ćošak, pravi sve bizarnije poteze
17.09.2025.•
2
Student Fakulteta političkih nauka Pavle Cicvarić, komentarisao je to što je član Gradskog odbora Srpske napredne stranke Siniša Vučinić u Informeru govorio o njegovom ubistvu.
VIDEO: Skup podrške studentu Jovičiću i u Kragujevcu
17.09.2025.•
0
Večeras se na trgu Vojvode Radomira Putnika u Kragujevcu održava skup podrške pritvorenom studentu Bogdanu Jovičiću.
Novi komandant Nacionalne garde Ohaja u poseti Srbiji, prisustvovaće i Vojnoj paradi
17.09.2025.•
3
Novi komandant Nacionalne garde Ohaja, brigadni general Metju Vudraf, boravi u svojoj prvoj zvaničnoj poseti Republici Srbiji.
Režim spreman na sve: Umesto dijaloga - represija i nasilje
17.09.2025.•
5
Septembar nije doneo očekivani talas protesta, ali represija režima pokazuje da se energija pobune ne gasi. Upotreba zabranjenih sredstava i sprega sa kriminalom otkrivaju dubinu krize vlasti.
VIDEO: Naprednjak na Informeru priča o ubistvu Pavla Cicvarića
17.09.2025.•
20
Član Glavnog odbora Srpske napredne stranke Siniša Vučinić izjavio je na Informeru da će, kako je rekao, "među blokaderima, oni ubiti najmlađega".
Pokret slobodnih građana i Stranka slobode i pravde osudili targetiranje studenta Pavla Cicvarića
17.09.2025.•
1
"Targetiranje Cicvarića je novi nivo političkog bezumlja", saopštio je Pokret slobodnih građana, dok je Stranka slobode i pravde saopštila da je "najava ubistva Cicvarića - direktna pretnja Aleksandra Vučića".
Glamočić: Država ispunila sve obaveze prema poljoprivrednim proivođačima
17.09.2025.•
1
Ministar poljoprivrede Dragan Glamočić izjavio je da je država ispunila sve obaveze prema poljoprivrednim proizvođačima.
VIDEO Građani i studenti ispred Zatvorske bolnice u Beogradu: "Pustite Bogdana"
17.09.2025.•
1
Studenti u blokadi i građani okupili su se ispred Zatvorske bolnice u Beogradu gde zahtevaju puštanje na slobodu pritvorenog studenta Bogdana Jovičića koji štrajkuje glađu.
Uhapšena razbojnička četvorka koja je krala po firmama u Barajevu
17.09.2025.•
0
Policija je u Beogradu uhapsila četiri osobe zbog krađe elektronskih uređaja u vrednosti od oko pet miliona dinara, saopštilo je Ministarstvo unutrašnjih poslova.
Profesorka Suzana Rogan iz Kragujevca koja je podržala studente vraćena na posao
17.09.2025.•
1
Osnovni sud je privremenom merom vratio na posao profesorku kragujevačke Trgovinsko-ugiteljske škole "Toza Dragović" Suzanu Rogan koja je letos dobila otkaz, posle podrške studentima i maturantima.
Sudar dva vozila kod Lazarevca, poginula jedna osoba
17.09.2025.•
0
U sudaru dva vozila kod beogradske opštine Lazarevac poginula je jedna osoba.
Evropska unija od oktobra primenjuje novi sistem kontrole granica: Evo šta to znači za građane Srbije
17.09.2025.•
3
Evropska unija će od 12. oktobra uvesti novi sistem kontrole granica za državljane trećih zemalja koji žele da uđu na teritoriju šengenskog prostora radi kratkotrajnog boravka, saopštila je mađarska policija.
Sindikat sudske vlasti anketira zaposlene u pravosuđu o obustavi rada 30. septembra
17.09.2025.•
3
Sindikat sudske vlasti saopštio je da je danas počeo anketiranje zaposlenih u pravosuđu o potpunoj obustavi rada 30. septembra.
Smenjen i načelnik Uprave kriminalističke policije Ninoslav Cmolić - i on će u penziju
17.09.2025.•
5
Načelnik Uprave kriminalističke policije Ninoslav Cmolić dobio je rešenje o penziji.
Počela sa radom aplikacija koja prati mamografske preglede žena u Srbiji
17.09.2025.•
1
Državna sekretarka Ministarstva zdravlja Ivana Stašević Karličić rekla je da je juče počela da radi aplikacija koja će brojati koliko se žena poziva i odaziva na mamografske preglede.
Šabić: Novo krivično delo koje uvodi država moglo bi da se iskoristi protiv onih koji protestuju
17.09.2025.•
8
Novo krivično delo u Nacrtu izmena i dopuna Krivičnog zakonika, "objavljivanje materijala kojima se savetuje izvršenje krivičnog dela" perfidno je fluidno formulisano, podobno za zloupotrebe i kršenja ljudskih prava.
Kako je Tass pisao pre mesec dana: Macut smenio "proruskog" šefa svog kabineta
17.09.2025.•
6
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut smenio je šefa svog kabineta Miloša Anđića, koji je u javnosti označen kao proruski političar.
Početak školske godine doneo i veći broj obolelih od respiratornih bolesti
17.09.2025.•
0
Curenje iz nosa, temperatura, malaksalost, bol u grlu, promuklost, kašalj samo su neki od simptoma na koje se mnogi ljudi žale poslednjih dana.
Jesen počinje sledećeg ponedeljka
17.09.2025.•
0
Jesen počinje u ponedeljak, 22. septembra u 20.19 časova, saopštilo je Astronomsko društvo "Ruđer Bošković".
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - tu je i poklon
17.09.2025.•
9
Bez izuzetka, 021.rs dnevni kviz je i danas pred vama. Ovog puta tu je i poklon.
Komentari 36
Djura
/
Ns
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar