Zašto ne vezujemo pojaseve u autobusima?

Ako niste znali, vezivanje u autobusima je obavezno. Već 16 godina.
Zašto ne vezujemo pojaseve u autobusima?
Foto: Pixabay
Nakon teksta 021.rs o tome kako izgleda proces dobijanja dozvole za starije vozače, odlučili smo da istražimo još jedan aspekt naše bezbednosti u autobusima - vezivanje pojaseva. 
 
Iz iskustva znamo da, pored toga što se gotovo niko od nas nije vezao u autobusu, mi čak i ne razmatramo ovo kao opciju. 
Kratki onlajn upitnik pokazao je da se u autobusu makar jednom u životu vezala samo 21 osoba - od 338 njih koji su odgovorili na pitanje. Od te 21 koja se i vezala u autobusu, njih sedam je to učinilo - u inostranstvu. 
 
Nešto više od trećine učesnika ankete navelo je da je u autobusu uopšte i videlo sigurnosne pojaseve.
Šta kaže zakon?
 
Prema zakonu, putnici u motornom vozilu koje je u saobraćaju na putu moraju koristiti sigurnosni pojas - ako je vozilo njime opremljeno. 
 
Mogli bismo pretpostaviti da jedan od problema leži upravo u tome "ako je vozilo njime opremljeno".  
 
Ipak, autobusi M2 i M3 kategorije, odnosno vozila za prevoz više od osam putnika, koji su proizvedeni ili prvi put registrovani nakon 1. oktobra 2009. godine, moraju imati ugrađene sigurnosne pojaseve na sedištima. 
 
Stariji autobusi, odnosno oni registrovani pre ovog datuma, nisu dužni da ih naknadno ugrade, osim ako se rekonstruišu ili menjaju sedišta u skladu sa propisima. 
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže da su pojasevi prisutni u većini autobusa, pre svega zbog prevoza dece. 
 
"Većina međugradskih autobusa danas jeste opremljena pojasevima. Mnogi prevoznici su ih naknadno ugradili jer od 2019. godine važi obaveza da kod organizovanog prevoza dece vozač ne sme da krene dok sva deca nisu vezana", ističe Okanović.
 
Da je većina autobusa opremljena pojasevima potvrđuje rukovodilac saobraćaja u Banat transu Goran Agramović, koji kaže da u njihovoj voznom parku 41 od 46 autobusa ima ugrađene pojaseve. 
 
Ipak, on kaže i da je ovo "džaba kad se niko ne vezuje". Tvrdi da retko viđa vezane vozače, a da se putnici, u njegovom iskustvu, "nikad ne vezuju".
 
Damir Okanović objašnjava da je jedno svest o obaveznosti, a drugo svest o neophodnosti, kao i da građani često razmišljaju "znam da moram, ali mislim da nije potrebno".
 
"Sa aspekta bezbednosti, nesporan je značaj sigurnosnih pojaseva u autobusima. Sad, postavlja se pitanje zašto, uprkos tom značaju, praktično ništa nije urađeno da se to pravilo promoviše. Nismo imali nikakvu kampanju - ni najosnovniju, tipa 'vezivanje obavezno, u suprotnom kazna', a kamoli ozbiljniju koja bi objašnjavala posledice nevezivanja, recimo u slučaju prevrtanja. Jedino kada uopšte čujemo nešto o vezivanju pojasa u autobusima jeste nakon neke saobraćajne nezgode u kojoj neko strada", objašnjava Okanović.
 
Promeniti svest
 
Pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Mirko Koković ukazuje da su prepreke u slučaju vezivanja u vozilima brojne - tu je i nedovoljna informisanost putnika o zakonskoj obavezi korišćenja pojasa u autobusima, ali i navike i uverenje da je u velikim vozilima bezbednost veća i da pojas nije potreban.
 
Iz Agencije za bezbednost saobraćaja ipak priznaju da je moglo biti urađeno više, te da su dosadašnje kampanje bile fokusirane na upotrebu pojaseva u ostalim vozilima, ali za 021.rs dodaju da planiraju da se fokusiraju i na autobuse.
 
"Agencija planira da u narednom periodu u okviru nacionalnih kampanja posebnu pažnju posveti i korišćenju pojaseva u autobusima, imajući u vidu da je reč o važnom, ali često zanemarenom segmentu bezbednosti", kaže Koković za 021.rs.
 
Ipak, Okanović je nešto pesimističniji. Tvrdi da su trenutne brojke obeshrabrujuće i da je neophodna radikalna promena u pristupu toj kampanji.
 
"Za 16 godina od kako je to obavezno, mi uopšte nismo na dobrom nivou. Ako se ovim tempom nastavi, trebaće nam još 50 ili 60 godina da dostignemo evropski prosek", zaključuje Okanović.
 
Ali iz Agencije ističu da ipak jesu pokušali da rade na svesti ljudi na druge načine. 
 
"Agencija pored kampanja i tribina, primenom simulatora čeonog sudara i prevrtanja vozila utiče na promenu svesti vozača i putnika. Samo ove godine kroz simulatore je prošlo preko 13.000, a u poslednjih pet godina preko 50.000", navode iz Agencije.
 
Vezuje li se bar vozač?
 
Istraživanje koje je 2024. godine sprovela Agencija za bezbednost saobraćaja pokazuje da je upotreba pojasa vozača autobusa najmanja od svih ostalih kategorija vozača. Prosečno 36,9% vozača autobusa u Srbiji koristi sigurnosni pojas. 
 
Detaljnije, te brojke su raspoređene po vrsti puteva. Na auto-putu 52,7%, van naselja 38,2%, a u naselju 31,5% vozača autobusa koristi sigurnosni pojas u Srbiji. 
 
Vezivanje pojaseva je značajno poraslo kod vozača autobusa ali se on i dalje retko koristi. 
 
Odnosno, kada pogledamo broj od samo 5% vozača autobusa koji su se vezivali 2015. godine, broj od skoro 37% izgleda kao značajno, ali ipak nedovoljno poboljšanje.
 
Ali Agencija ovde nudi rešenje koje bi moglo da poveća i svest vozača, ali i celokupnu situaciju sa vezivanjem u autobusima. 
 
"Agencija će predložiti da vozač odgovara za sve putnike koji ne koriste sigurnosni pojas, nezavisno od starosti putnika", ističe Mirko Koković iz Agencije za bezbednost saobraćaja.
 
Ako se ovaj predlog usvoji, kao što nagoveštavaju iz Agencije, možda neće biti neophodno pola veka da Srbija dostigne evropski prosek, kako je to istakao Damir Okanović. 
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • mihail

    11.11.2025 10:53
    Nasilje
    Zakon o bezbednosti saobraćaja kojim je obaveza vezivanje sigurnosnog pojasa vrši nasilje ugrozavanje sloboda ljudi i ne predstavlja bezbednost u saobraćaju . Pojas je licni izbor koji ne utice ni na bezbednost niti jednog učesnika u saobraćaju osim samog sebe . Zakonom EU je dozvoljeno da se ne vežu osobe kojima pojas zdravstveno smeta ,kao npr. Anksioznost od osećaja tjeskobe zbog utiska zarobljenosti svezanosti itd. Svest i obaveza da se vozi , bez alkohola i dopinga bez umora tj sa predvidjenim odmorima ,ali ono najvažnije je da se saobraćaj odvija po ograničenjima po uredjenim saobraćajnim trakama, što je 95 (%) problema, u stvari predstavlja sustinu
    bezbednosti.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija