Zašto ne vezujemo pojaseve u autobusima?
Ako niste znali, vezivanje u autobusima je obavezno. Već 16 godina.
Foto: Pixabay
Nakon teksta 021.rs o tome kako izgleda proces dobijanja dozvole za starije vozače, odlučili smo da istražimo još jedan aspekt naše bezbednosti u autobusima - vezivanje pojaseva.
Iz iskustva znamo da, pored toga što se gotovo niko od nas nije vezao u autobusu, mi čak i ne razmatramo ovo kao opciju.
Kratki onlajn upitnik pokazao je da se u autobusu makar jednom u životu vezala samo 21 osoba - od 338 njih koji su odgovorili na pitanje. Od te 21 koja se i vezala u autobusu, njih sedam je to učinilo - u inostranstvu.
Nešto više od trećine učesnika ankete navelo je da je u autobusu uopšte i videlo sigurnosne pojaseve.
Šta kaže zakon?
Prema zakonu, putnici u motornom vozilu koje je u saobraćaju na putu moraju koristiti sigurnosni pojas - ako je vozilo njime opremljeno.
Mogli bismo pretpostaviti da jedan od problema leži upravo u tome "ako je vozilo njime opremljeno".
Ipak, autobusi M2 i M3 kategorije, odnosno vozila za prevoz više od osam putnika, koji su proizvedeni ili prvi put registrovani nakon 1. oktobra 2009. godine, moraju imati ugrađene sigurnosne pojaseve na sedištima.
Stariji autobusi, odnosno oni registrovani pre ovog datuma, nisu dužni da ih naknadno ugrade, osim ako se rekonstruišu ili menjaju sedišta u skladu sa propisima.
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže da su pojasevi prisutni u većini autobusa, pre svega zbog prevoza dece.
"Većina međugradskih autobusa danas jeste opremljena pojasevima. Mnogi prevoznici su ih naknadno ugradili jer od 2019. godine važi obaveza da kod organizovanog prevoza dece vozač ne sme da krene dok sva deca nisu vezana", ističe Okanović.
Da je većina autobusa opremljena pojasevima potvrđuje rukovodilac saobraćaja u Banat transu Goran Agramović, koji kaže da u njihovoj voznom parku 41 od 46 autobusa ima ugrađene pojaseve.
Ipak, on kaže i da je ovo "džaba kad se niko ne vezuje". Tvrdi da retko viđa vezane vozače, a da se putnici, u njegovom iskustvu, "nikad ne vezuju".
Damir Okanović objašnjava da je jedno svest o obaveznosti, a drugo svest o neophodnosti, kao i da građani često razmišljaju "znam da moram, ali mislim da nije potrebno".
"Sa aspekta bezbednosti, nesporan je značaj sigurnosnih pojaseva u autobusima. Sad, postavlja se pitanje zašto, uprkos tom značaju, praktično ništa nije urađeno da se to pravilo promoviše. Nismo imali nikakvu kampanju - ni najosnovniju, tipa 'vezivanje obavezno, u suprotnom kazna', a kamoli ozbiljniju koja bi objašnjavala posledice nevezivanja, recimo u slučaju prevrtanja. Jedino kada uopšte čujemo nešto o vezivanju pojasa u autobusima jeste nakon neke saobraćajne nezgode u kojoj neko strada", objašnjava Okanović.
Promeniti svest
Pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Mirko Koković ukazuje da su prepreke u slučaju vezivanja u vozilima brojne - tu je i nedovoljna informisanost putnika o zakonskoj obavezi korišćenja pojasa u autobusima, ali i navike i uverenje da je u velikim vozilima bezbednost veća i da pojas nije potreban.
Iz Agencije za bezbednost saobraćaja ipak priznaju da je moglo biti urađeno više, te da su dosadašnje kampanje bile fokusirane na upotrebu pojaseva u ostalim vozilima, ali za 021.rs dodaju da planiraju da se fokusiraju i na autobuse.
"Agencija planira da u narednom periodu u okviru nacionalnih kampanja posebnu pažnju posveti i korišćenju pojaseva u autobusima, imajući u vidu da je reč o važnom, ali često zanemarenom segmentu bezbednosti", kaže Koković za 021.rs.
Ipak, Okanović je nešto pesimističniji. Tvrdi da su trenutne brojke obeshrabrujuće i da je neophodna radikalna promena u pristupu toj kampanji.
"Za 16 godina od kako je to obavezno, mi uopšte nismo na dobrom nivou. Ako se ovim tempom nastavi, trebaće nam još 50 ili 60 godina da dostignemo evropski prosek", zaključuje Okanović.
Ali iz Agencije ističu da ipak jesu pokušali da rade na svesti ljudi na druge načine.
"Agencija pored kampanja i tribina, primenom simulatora čeonog sudara i prevrtanja vozila utiče na promenu svesti vozača i putnika. Samo ove godine kroz simulatore je prošlo preko 13.000, a u poslednjih pet godina preko 50.000", navode iz Agencije.
Vezuje li se bar vozač?
Istraživanje koje je 2024. godine sprovela Agencija za bezbednost saobraćaja pokazuje da je upotreba pojasa vozača autobusa najmanja od svih ostalih kategorija vozača. Prosečno 36,9% vozača autobusa u Srbiji koristi sigurnosni pojas.
Detaljnije, te brojke su raspoređene po vrsti puteva. Na auto-putu 52,7%, van naselja 38,2%, a u naselju 31,5% vozača autobusa koristi sigurnosni pojas u Srbiji.
Vezivanje pojaseva je značajno poraslo kod vozača autobusa ali se on i dalje retko koristi.
Odnosno, kada pogledamo broj od samo 5% vozača autobusa koji su se vezivali 2015. godine, broj od skoro 37% izgleda kao značajno, ali ipak nedovoljno poboljšanje.
Ali Agencija ovde nudi rešenje koje bi moglo da poveća i svest vozača, ali i celokupnu situaciju sa vezivanjem u autobusima.
"Agencija će predložiti da vozač odgovara za sve putnike koji ne koriste sigurnosni pojas, nezavisno od starosti putnika", ističe Mirko Koković iz Agencije za bezbednost saobraćaja.
Ako se ovaj predlog usvoji, kao što nagoveštavaju iz Agencije, možda neće biti neophodno pola veka da Srbija dostigne evropski prosek, kako je to istakao Damir Okanović.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Ministar informisanja Boris Bratina optužio N1, Novu S i Radio slobodnu Evropu "za mnogo toga"
11.11.2025.•
0
Ministar informisanja i telekomunikacija Boris Bratina je u gostovanju na TV Informer napao i optužio medije N1, Nova S i Radio slobodna Evropa (RSE).
VIDEO Protest kod Generalštaba: Živi zid oko kompleksa i crvena linija koja se ne prelazi
11.11.2025.•
0
Protest upozorenja pod nazivom "Mi smo živi zid" počeo je u 11 časova kod zgrade Generalštaba u Beogradu.
Ujedinjuju se Stranka slobode i pravde i Pokret za preokret
11.11.2025.•
3
Stranka slobode i pravde (SSP) i Pokret za preokret (PZP) odlučili su da se formalno ujedine.
Deseti dan štrajka glađu Dijane Hrke
11.11.2025.•
1
Dijana Hrka, majka Stefana Hrke koji je poginuo u padu nadstrešnice u Novom Sadu, deseti dan štrajkuje glađu blizu Skupštine Srbije u Beogradu.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - samo mirno
11.11.2025.•
4
Vaš 021.rs dnevni kviz je tu i na praznični dan.
Štrajk glađu kao poslednje mirno sredstvo u borbi za pravdu: U kolikom je problemu vlast?
11.11.2025.•
10
U Srbiji trenutno tri osobe štrajkuju glađu.
Dvoje odraslih i dvoje dece povređeno u prevrtanju automobila, devojka izbodena u Beogradu
11.11.2025.•
0
Tokom noći je u Beogradu došlo do saobraćajne nezgode u kojoj su povređeni dvoje odraslih i dvoje dece, a jedna devojka je na ulici izbodena.
Studenti u blokadi organizuju protest upozorenja kod Generalštaba: "Mi smo živi zid"
11.11.2025.•
2
Studenti u blokadi fakulteta organizuju danas, 11. novembra, protest upozorenja zbog Generalštaba.
U Srbiji se danas obeležava državni praznik: Dan primirja u Prvom svetskom ratu
11.11.2025.•
14
U Srbiji se danas, 11. novembra obeležava državni praznik, Dan primirja u Prvom svetskom ratu, čiji je simbol cvet Natalijina ramonda.
Preminuo Dejan Ristanović glavni urednik PC Pressa
10.11.2025.•
14
Dejan Ristanović, glavni i odgovorni urednik i vlasnik PC Pressa, preminuo je u Beogradu nakon kraće i teške bolesti, navodi se u saopštenju redakcije.
Naprednjaci napali sveštenika SPC, jedan ga vukao za bradu
10.11.2025.•
14
Građani Lučana već danima protestuju i zahtevaju smenu predsednika opštine Milivoja Dolovića, jer je, kako navode, maltretirao sveštenika Srpske pravoslavne crkve koji je ugostio studente na putu ka Novom Sadu.
Uhapšen zaposleni u niškom zatvoru: Za uslugu osuđeniku dobio belu tehniku
10.11.2025.•
0
Policija je uhapsila G.B. (54), zaposlenog u Kazneno-popravnom zavodu u Nišu, koji se sumnjiči za zloupotrebu službenog položaja.
Vozač u Prijepolju imao 3,79 promila alkohola
10.11.2025.•
0
Policija je u Prijepolju isključila iz saobraćaja vozača "škode" koji je vozio pijan.
Gužve na graničnim prelazima: Nije samo novi sistem, vozači traže reakciju Vlade
10.11.2025.•
12
Na graničnim prelazima Srbije sa Evropskom unijom poslednjih dana česte su velike gužve, ali, prema rečima predstavnika prevoznika, razlog za to nije novi evropski sistem kontrole ulaska, već usporene carinske procedure.
Sindikat sudske vlasti: VJT u Beogradu šalje poruku da je sezona lova na sudije otvorena
10.11.2025.•
1
Sindikat sudske vlasti saopštio je da je nedopustivo da se sudije ostavljaju bez zaštite državnih organa u situacijama kada su izložene javnim pretnjama.
Filozofski fakultet u Nišu traži povlačenje odluke o osnivanju Fakulteta srpskih studija
10.11.2025.•
2
Prodekanka za finansije Filozofskog fakulteta u Nišu Marija Vujović izjavila je da će taj fakultet zatražiti od Vlade Srbije da hitno povuče odluku o osnivanju Fakulteta srpskih studija.
Novaković: SNS podiže tenziju u društvu, Novi Sad ne želi Vučića
10.11.2025.•
9
Poslanik Borislav Novaković iz Narodnog pokreta Srbije ocenio je da će od izbora članova Saveta Regulatornog tela za elektronske medije (REM) zavisiti izgled medijske scene u Srbiji u narednim godinama.
Agencija za sprečavanje korupcije: Nema pokretanja postupka zbog snimka o raspodeli novca među naprednjacima
10.11.2025.•
13
Agencija za sprečavanje korupcije ne vidi osnov za pokretanje postupka u slučaju razgovora sportskog vozača Dušana Borkovića i potpredsednika IO SNS Branka Malovića, koji je prošle nedelje objavio nedeljnik Radar.
Dijana Hrka neće na sastanak sa Vučićem
10.11.2025.•
11
Dijana Hrka, koja deveti dan štrajkuje glađu ispred Skupštine Srbije, izjavila je da je odbila sastanak sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem.
Komentari 1
mihail
bezbednosti.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar