Odložena naplata putarine za teretna vozila na magistalnim putevima

Iako je bilo najavljeno da bi za teretna vozila na magistralnim putevima od prvog dana nove godine trebalo da počne naplata putarina, ova obaveza za sada neće stupiti na snagu.
Odložena naplata putarine za teretna vozila na magistalnim putevima
Foto: 021.rs
Kamionima, autobusima i kombijima sa prikolicom težim od 3,5 tone i sa četiri i više osovina trebalo je 1. januara da počne da se naplaćuje putarina i van auto-puteva. To je za sada odloženo, piše RTS.
 
"Informaciju zvaničnu nemamo, a nezvanično je da će primena biti odložena do polovine januara", kaže Aleksandar Spasić, sekretar Poslovnog udruženja "Međunarodni transport".
Predsednik Udruženja poslodavaca drumskog saobraćaja Srbije "Srbijatransport" Goran Aleksić navodi da prevoznici nemaju informaciju da je pravilnik donet, niti da najavljena naplata putarina na magistralnim putevima za komercijalna vozila stupa na snagu. Smatra da bi saradnja državnih institucija i privrede trebalo da bude kvalitetnija.
 
"Samo kvalitetan javno-privatni dijalog može iznedriti rešenja koja su u opštem interesu. U tom smislu bi bilo dobro da se donošenje ovog pravilnika koji iščekujemo odloži na neko vreme. Treba da sednemo i zajedno vidimo kako će se primenjivati i sagledamo dobru praksu i modele naplata putarina prema komercijalnom sektoru u EU, kako bismo primenili evropsku regulativu i još bolje se uskladili sa okruženjem."
Infrastruktura zemlje je, kaže, poslednjih godina značajno unapređena, a održavanje puteva se mora finansirati iz različitih izvora.
 
"Jako je važno da mere koje se odnose na javni prevoz putnika kao važnu uslugu mobilnosti i na teretni transport kao servis privrede budu odmerene i projektovane tako da se dobije konkurentan i kvalitetan servis za građane i privredu."
Odlaganje uvođenja putarine na magistralnim putevima odgovara prevoznicima, jer ih za sada oslobađa troškova koje bi ova obaveza nametnula, a koju bi, kako kažu, na kraju plaćali privrada i građani. U Poslovnom udruženju "Međunarodni transport" smatraju da putarine na putevima drugog reda ne treba uvesti na teritoriji čitave zemlje.
 
"Stava smo da tamo gde postoji auto-put koji je i osmišljen, pre svega, za tranzit i kretanje teških teretnih vozila, zaista treba uvesti naplatu putarina na magistralnim putevima, jer onda vraćamo sva teretna vozila na auto-put. Međutim, tamo gde nema alternative u vidu auto-puta, tu ne bi trebalo uvoditi putarine, jer prevoznici nemaju mogućnost da voze drugim putevima", kaže za RTS Aleksandar Spasić.
 
Prevoznici, kako navodi, shvataju da je održavanje puta skupo i da su za to potrebna ozbiljna sredstva, ali smatraju da se za to već izdvaja značajan novac.
 
"Mi već plaćamo određene takse i naknade, svako u svom mestu, svako prilikom registracije vozila, tako da postoje već određena sredstva koja se odvajaju za održavanje puteva. Mislimo da je to možda i dovoljno."
 
Veću pažnju, ocenjuje Spasić, treba posvetiti stranim teretnim vozilima koja idu kroz Srbiju, a za koja bi trebalo da postoje tačno utvrđeni koridori kretanja. Takođe, potrebna je dodatna kontrola pretovara vozila koji koriste lokalne i magistralne puteve.
 
"To naši članovi nemaju, jer oni prolaze dve vage. Jednu u zemlji i jednu van zemlje, a imaju kontrole i na evropskim putevima i tu igranja nema. Problem postoji kod unutrašnjeg prevoza, kod rasutih materijala. Lokalni prevozi sa vozilima koji tehnički mogu da nose mnogo više od dozvoljene nosivosti, nažalost, nemaju kontrolu. Tovare i dvostruko više od dozvoljene nosivosti i to treba kažnjavati, jer to uništava puteve."
 
Srbija nije jedina zemlja koja planira naplatu putarina na magistralnim putevima. Ova praksa postoji u nekoliko zemalja u Evropi, dok se u većini putarina naplaćuje samo na auto-putu.
 
Prema dostupnim podacima, za moto puteve putarina bi trebalo da iznosi 29,3 dinara po kilometru, dok bi za regionalne saobraćajnice to trebalo da bude 26 dinatra po kilometru.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Harač

    27.12.2025 22:28
    Rajo
    Bolje postavite vage i sačuvajte nam puteve. Kamen, repa i ostalo sa 60 tona bruto se vozi. I ima viber grupa koja javlja gde su vage.
  • Neko iz NS

    27.12.2025 22:03
    Fruska gora
    Uvesti debele putarine za prelazak Fruske gore. Jedino u Srbiji imamo teski kamionski saobracaj kroz sred nacionalnog parka. Danas sam setao iza Popovice i nije normalno kolika buka se cuje sa puta ka Vencu. Od Rume neka idu autoputem, a ne preko Fruske gore, kroz Petrovaradin i Novi Sad do auto puta, a sve da bi skratili put 90ak km. Ceo Srem, Macva, Podrinje, Istocna Bosna ovuda ide ka severu Evrope. Dosta vise....
  • KArlo

    27.12.2025 22:03
    JAk je bosanski lobi !

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija