Gradom Samo Polako - sve sporije vožnje GSP-a odbijaju Novosađane
Praksa da vozači u autobusima javnog prevoznika istovremeno i prodaju karte toliko usporava vožnju da se putnici, uprkos skupom gorivu, odlučuju za vožnju privatnim automobilima.
Foto: 021.rs
Početkom jeseni počinje školska godina i, prirodno, uvećava se broj putnika u gradskim autobusima. Ove godine su i česte kiše i nešto svežije vreme dodatno podstakle "migraciju" pešaka i biciklista prema vozilima. Veoma brzo počela su i gunđanja, potom i sve glasniji protesti putnika.
Razlog je primetno usporavanje vožnje autobusima gradskog javnog preduzeća. Često, pogotovo kada je reč o relacijama koje vode do i od periferije ili prigradskih naselja, vožnja se toliko oduži da su putnici počeli da kasne i na posao.
Više automobila, uske ulice
Odličan je primer autobusa broj 12, koja od centra vodi do Telepa i vozačima odavno važi za izrazito tešku liniju. Nasuprot tome, putnici su nezadovoljni sve dužim trajanjem vožnje. Poslednjih godina, u proseku je četiri-pet minuta duža nego pre pet sezona i dostigla je 20 minuta.
Istovremeno je i razmak između dva polaska sa nekadašnjih 17 uvećan na 21 minut, s tim da su nešto češći u vreme "špiceva", dok su polasci ređi u večernjim satima. Postavlja se pitanje zašto se usporava vožnja u autobusima novosadskog javnog saobraćaja?
Nesporno je da je u gradu automobila svakim danom sve više, računa se da ih je trenutno oko 155.000, gotovo 35.000 više nego pre pet godina.
Naravno da su ulice u gradu, i bulevari, širine kakva je odgovarala prilikama pre pola veka kada su probijane. Posebno je nezgodno u starijim kvartovima, poput centra, Telepa, Podbare, Salajke, Rotkvarije, gde su ulice često jedva dovoljne za saobraćaj u oba smera, što je naročito vidljivo u vožnjama na linijama 6, 11, 12...
Veće akcize i jednosmeran saobraćaj
Ovo su problemi prisutni i u drugim mestima i nastali su ubrzanim, često i preteranim uvećanjem gradova i broja njihovih stanovnika. Rešenja su ista ili slična za sve: uvećanjem akcize na gorivo umanjiti nepotrebnu vožnju privatnim vozilima, dok bi prolaz ulicama starijih kvartova trebalo naplaćivati na osnovu snimka. Postoji potreba i da se namenskim ekološkim taksama prikupe novci potrebni da se saniraju ekološke posledice upotrebe vozila.
Dobar način rešavanja problema uskih ulica možemo videti u Zagrebu - znatno više od polovine svih gradskih ulica su jednosmerne. U tom slučaju i javni prevoz se obavlja jednom trasom u odlasku, drugom u dolasku na polaznu stanicu, a ne, kao što je čest slučaj u vožnjama ovdašnjim linijama 3, 6, 11, 12, da autobus mora da se zaustavlja, sklanja u stranu, pa i malo van kolovoza, kako bi se mimoišao sa autobusom iz suprotnog smera.
Šira paleta pretplatnih karata
No, spor prevoz novosadskim autobusima ima i specifičan razlog. Reč je o prodaji karata u autobusima. Još kako se pre podosta decenija osnov poslovne politike GSP počeo zasnivati na prodaji pretplatnih karata, stalno se uvećava broj žitelja sa nekom formom pretplate na gradski saobraćaj.
Tako danas imamo ciljne karte za pojedine kategorije korisnika, đake, penzionere, studente. Svaki žitelj grada može da kupi pretplatnu kartu, bilo za pojedine linije, što je češći slučaj u prigradskom saobraćaju, bilo za sve linije, kakav je običaj u urbanom delu varoši. Godinama su kartu u vozilu kupovali samo ljudi sa strane koji su se iz raznih razloga našli u našem gradu.
Međutim, u poslednje vreme kupovina karata u autobusu postaje sve češća. Razlog je što se ljudima koji se autobusom koriste četrdesetak puta mesečno ili manje, ne isplati da svakog prvog izdvajaju oko 2.650 dinara koliko iznosi pretplatna karta za sve linije.
Vozači fizijatrijski pacijenti
Rešenje je u proširenoj paleti pretplatnih karata. Onima koji se ređe voze javnim prevozom više odgovaraju kartice za 15 ili 30 vožnji, pri čemu njihova upotreba ne bi bila vezana za vremenski rok. Slično kao što smo se i mi Novosađani nekada koristili karticom za 12 vožnji, a sa svakim ulaskom u bus, aparat nam je seckao jednu od 12 markica. Svakako postoje i rešenja zasnovana ma modernim tehnologijama.
Praksu prodaje karata u vozilima javnog saobraćaja treba čim pre svesti na minimum. Razlozi su briga o zdravlju vozača i kraće trajanje vožnje. Učestalo okretanje ka vratima i uvek nadesno dovodi do, kako potvrđuje medicinska statistika, fizijatrijskih nevolja.
Sitni poslovi oko prodaje karata iznuđuju od vozača da duže stoji na stanicama, pa se vožnja otegli u nedogled, kako se, recimo, desilo sredinom septembra na liniji 12, kada je autobus sa polaskom u 11.16 časova do grada, mada izvan "špica" i sa uobičajenim brojem putnika, ali neuobičajeno mnogo kupaca karte u busu, na završnu stanicu, kod zdanja SNP-a, stigao tek u 11.46 časova, desetak minuta kasnije nego inače. Samo do stanice na uglu Iva Andrića i Bulevara cara Lazara trebalo mu je 12,5 naspram uobičajenih šest minuta.
Više stanovnika, manje putnika
Reakcija građana na sve dužu vožnju rukovodiocima GSP-a bi morala da bude jasna i iz činjenice da se unazad šest godina, znatno pre pandemije, ukupan broj prevezenih putnika počeo smanjivati, mada je baš tih godina počeo nagli rast grada u koji svake godine pristiže četiri do pet hiljada novih stanovnika.
Očito da, i pored solidnog broja vozila i poprilično novog voznog parka, putnicima nešto smeta. To je sve duže trajanje vožnje, uslovljeno u velikoj meri samim saobraćajem u gradu, ali i sve učestalijom prodajom karata u samom vozilu.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
"Put": Ekipe zimske službe u pripravnosti, obezbeđeno dovoljno soli
21.11.2025.•
0
JKP "Put" je saopštilo da, zbog očekivanih padavina, sprovodi sve neophodne pripreme kako bi obezbedilo nesmetano odvijanje saobraćaja.
Pobunjeni univerzitet i NUNS: Senat univerziteta da preispita odluku o profesorki Kleut
21.11.2025.•
0
Inicijativa "Pobunjeni univerzitet" pozvala je članove Senata Univerziteta u Novom Sadu da javnosti obrazlože zašto nisu podržali izbor Jelene Kleut u zvanje redovne profesorke Filozofskog fakulteta.
U Novom Sadu se u subotu očekuje prvi sneg
21.11.2025.•
0
U Novom Sadu će u subotu biti oblačno i hladno, povremeno sa susnežicom i snegom.
Novosađani za kvadrat izdvajaju i preko 3.000 evra: Šta još kaže statistika?
21.11.2025.•
9
Novosađani su u prvoj polovini ove godine maksimalno za kvadrat stana u novogradnji izdvojili 3.560 evra, pokazuju podaci Republičkog geodetskog zavoda.
O putovanju u Kinu: Mićin na forumu gradonačelnika, predstavio Novi Sad
21.11.2025.•
0
Nakon što je portal 021.rs objavio da se gradonačelnik Novog Sada Žarko Mićin nalazi u Kini, oglasio se i Mićinov kabinet o detaljima njegove posete i "Globalnom dijalogu gradonačelnika 2025".
Bernska konvencija traži obustavu radova na Petrovaradinskoj adi i Ratnom ostrvu
21.11.2025.•
4
Odlukom Bernske konvencije od 18. novembra Srbija je pozvana da hitno obustavi radove u zonama Petrovaradinske ade i Ratnog ostrva, dok se ne sprovedu nezavisne ekološke i hidrološke procene.
Prevoznik Jaćimović odložio odlazak u Beograd zbog bolesti sina
21.11.2025.•
2
Prevoznik Milomir Jaćimović odložio je svoj odlazak u Beograd kod Dijane Hrke, koji je bio planiran za subotu.
Kleut: Procedura za izbor u zvanje je prekršena, izneti prigovori ne stoje
21.11.2025.•
1
Vanredna profesorka Filozofskog fakulteta u Novom Sadu Jelena Kleut kaže da je uložena žalba na odluku da ne bude izabrana u zvanje redovne profesorke. Ukoliko ova odluka bude konačna, najavljuje postupak pred sudom.
RECITE NAM: Koliko izdvajate za kiriju?
21.11.2025.•
14
Visine kirija koje plaćaju podstanari već godinama unazad rastu i ne deluje da će se stvari menjati.
Gradonačelnik Mićin u "tihoj" poseti Kini: Neboderi kraj vode i zaštita ugroženih vrsta
21.11.2025.•
33
Gradonačelnik Novog Sada Žarko Mićin boravi u Nankingu, glavnom gradu kineske pokrajine Đangsu. Njegov odlazak nije najavljen, a o poseti nije izvešteno ni na društvenim mrežama, kao ni u provladinim medijima.
VIDEO Protest na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu zbog "osvete uprave": Studenti izneli zahteve
21.11.2025.•
24
Na Filozofskom fakultetu održan je protest u organizaciji studenata u blokadi.
MASA: Izbor Jelene Kleut sprečili "veterani Studentskog parlamenta" i aktivisti SNS
21.11.2025.•
7
Vanredna profesorka Filozofskog fakulteta u Novom Sadu nije izabrana u zvanje redovne profesorke zato što je nekoliko studenata uputilo žalbu, saopštila je Mreža akademska solidarnosti i angažovanosti (MASA).
Grad poslušao građane: Postavljeni ležeći policajci i uređeno igralište na Podbari
21.11.2025.•
10
Više građana obratilo se redakciji 021.rs sa žalbom na situaciju sa igralište u Ulici Đorđa Rajkovića, ali i sa predlogom za postavljanje ležećih policajaca.
Lepe vesti iz Betanije: Rođeno 14 beba
21.11.2025.•
0
U protekla 24 sata u novosadskom porodilištu Betanija rođeno je 14 beba.
VIDEO: Izgorela baraka u Limanskom parku
21.11.2025.•
26
Požar je jutros zahvatio jednu od baraka na obodima Limanskog parka, na Bulevaru despota Stefana.
Izbori na Medicinskom fakultetu: Zaposleni glasali za jednog, NN veće izabralo drugog kandidata
21.11.2025.•
31
Nastavno-naučno veće Medicinskog fakulteta u Novom Sadu izglasalo je prof. dr Snežanu Tomašević Todorović za kandidatkinju za funkciju dekana, iako ona nije imala najviše glasova Izbornog veća.
ANKETA: Kako ocenjujete čistoću u Novom Sadu?
21.11.2025.•
61
Pitanje čistoće u Novom Sadu obnavlja se s vremena na vreme, jer, po svemu sudeći, problemi se uvek javljaju.
Petak u Novom Sadu: Pogledajte šta nam donosi
20.11.2025.•
0
Petak pred Novosađanima biće zanimljiv.
Univerexport sada koristi samo čistu energiju
20.11.2025.•
0
Od 1. septembra ove godine, Univerexport u potpunosti koristi električnu energiju dobijenu iz obnovljivih izvora.
AKV traži hitnu reakciju institucija zbog prekomerne upotrebe sile u Novom Sadu
20.11.2025.•
2
Advokatska komora Vojvodine (AKV) zatražila je hitnu reakciju institucija zbog prekomerne upotrebe sile policije 5. septembra i 17. novembra u Novom Sadu.
Regionalna deponija: Šta Novi Sad može da nauči na primeru Užica?
20.11.2025.•
3
Nekada primer dobre prakse - sada ekološka katastrofa, regionalna deponija Duboko u Užicu je spomenik lošeg upravljanja. Novi Sad je u procesu regionalizacije i sanacije. Da li će ponoviti iste greške?
Komentari 54
NS Gari
Osnovna srž problema je stoka od naroda u koji smo se pretvorili.
Mi smo obična stoka.
ns ja
1. - Krucijelno - automatizovati naplatu, (ponovo?)uložiti u mobilne uređaje - VEOMA ubrzati GPRS komunikaciju pri plaćanju, omogućiti plaćanje platnom karticom, uvesti i PREPAID KARTICE sa dopunom na kioscima!
2. - Prepaid KARTICOM na dodir uređaja kraj vozača - karta se sama-automatski izdaje- BRZIM ŠTAMPAČEM i brzim GPRS očitavanjem, a MALA je i pregledna-a zato što je mala i još brže odštampana ali novim baš BRZIM štampačem, koji se brzo povezuje sa baš brzim GPRS uređajem! OK!?
3.- Skratiti turnuse autobusa ali objediniti jednu trasu JEDNOM kartom - bez obzira što za istu putanju putnik npr preseda u 3 vozila koja idu ciklično, tačno, kontinuirano..
4. -zaokružiti cenu jedne karte na 70rsd (ako neko ipak plaća kešom-ići će brže-sa manje kusura itd..)takođe će se takva pojedinačna cena približiti ceni mesečne karte i motivisati mnoge za korišćenje mesečne karte.
Kondukteri nisu neophodni nakon gore implementiranog ali kontolori karata koji nasumično upadaju u buseve i proveravaju putnike - jesu (takođe su nekada postojali)
Ovo je samo vrh ledenog brega-ali TRENUTNO rešiv i to interno u JGSP bez kuknjave o gužvama, semaforima, vozačima, vozilima...siguran sam da bi se prevoz popravio i osetilo bi se mnogo.
I vozači i putnici bi bili mnogo rasterećeniji! Prijatno!
Milan_ns
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar