
Tu je brzi voz, a da li stiže brzi bus: Novi Sad ispituje mogućnost novog sistema javnog prevoza
Čelnici planiraju uvođenje "brzih" autobuskih linija u Novom Sadu, što bi zahtevalo određene izmene u sistemu javnog prevoza, saznaje 021.rs.
_linija_1.jpg)
Foto: 021.rs
Upravo se traže inženjeri koji bi analizirali i projektovali rute i uopšte odvijanje javnog prevoza u uslovima kad saobraćaj diktira brzinu i veću pouzdanost.
Najpre, Gradska uprava za saobraćaj i puteve putem tendera traži autore studije o merama kojima bi se poboljšala brzina, kvalitet i atraktivnost javnog prevoza.
Ovo je još jedna u nizu saobraćajnih studija proteklih godina u Novom Sadu, s ciljem poboljšanja javnog prevoza. Sve protekle studije, a naročito one veće poput Smart plana za Novi Sad, pokazale su da se u javni prevoz mora više ulagati. Javni prevoz je proteklih godina pogođen velikim odlivom radne snage, a u tenderskoj dokumentaciji se navodi kako je vozni park obnovljen prethodnih godina i da je prosečna starost autobusa sada iznad proseka u zemljama Evropske unije. Uprkos poboljšanjima, postoje problemi.
"Pokrivenost grada linijama javnog prevoza izolinijama do 300 metara je preko 90 odsto, što je takođe iznad evropskog proseka, a u toku je implementacija informacionog sistema u vozilima i stajalištima. Bez obzira na to, vreme prevoza i tačnost, kao pokazatelje koji značajno utiču na odluku građana o korišćenju javnog prevoza, nije moguće značajnije poboljšati ukoliko vozila saobraćaju u uslovima mešovitog saobraćajnog toka. Zbog činjenice da se autobusi zaustavljaju na stajalištima radi izmene putnika, u uslovima mešovitog saobraćajnog toka vreme putovanja autobusa će uvek biti duže u poređenju sa vremenom putovanja koje se realizuje putničkim automobilom", navode u Gradskoj upravi za saobraćaj i puteve.
Kako objašnjavaju, da bi se zaustavili negativni trendovi i povećala konkurentnost, potrebno je razmotriti mogućnosti uspostavljanja komponenata javnog prevoza visokih performansi, odnosno brzih autobuskih linija, koje bi bile izolovane od uticaja mešovitog saobraćajnog toka.
Jedan od ciljeva gradskih čelnika je smanjenje subvencija koje GSP redovno dobija iz gradskog budžeta, a bez kojih faktički ne bi mogao da funkcioniše ni na ovom nivou.
"Takođe, očekuje se da bi se sa uvođenjem nove komponente sistema javnog prevoza moglo očekivati smanjenje negativnih uticaja na životnu sredinu (povećanjem brzine kretanja vozila, odabirom vozila sa niskim ili nultim emisijama. Osnovni zadatak Studije bio bi da se definišu glavni pravci duž kojih bi se uveo sistem brzih autobuskih linija. Pri tom bi, izbor pravaca trebalo zasnovati na već urađenim strateškim dokumentima i studijama", navodi se u dokumentaciji.
Na autorima studije je definisanje trasa, odnosno profila kretanja autobusa, raspored autobuskih stajališta, ali i procena potražnje duž koridora za period od narednih 20 godina. Na njima je i da izračunaju koliko bi sve ove inovacije koštale, kao i koliko je sama ideja, a buduća investicija isplativa za Grad Novi Sad.
Brze GSP linije trebalo bi da ne zavise i da ne ometaju opšti saobraćaj, što može da podrazumeva trasu duž središnjeg ostrva ili sopstvenu trasu kretanja, radi manje zagušenja.
Ukoliko brzi autobusi budu koristili središnje trase, pretpostavlja se da bi se primenio novi sistem naplate vožnje, odnosno zatvoreni sistem naplate, koji imaju metroi. Postojeći sistem naplate mogao bi da se zadrži na linijama koje se kreću svojim klasičnim trasama.
Novina koja bi naročito bila od značaja osobama sa invaliditetom i starijim putnicima je izmena visine staničnih platformi, odnosno usaglašavanje visine platforme i poda vozila, čime bi se i ubrzao protok putnika.
Skuplja novina bi bila centriranje stanice duž središnjeg koridora, čime bi putnici mogli da koriste oba smera kretanja, slično tramvajskoj vožnji.
Gradska uprava naglašava da bi projektovanje pešačke i biciklističke infrastrukture visokog standarda duž koridora brzih autobuskih linija omogućilo da se postigne bolja pristupačnost sistemu, ali i da se poveća bezbednost duž njega.
Autobusi bi određenim izmenama u regulisanju saobraćaja na raskrsnicama mogli čak da dobiju prioritet prolaza, ali ovakve izmene podrazumevaju učešće širokog kruga donosilaca odluka.
Stručnjaci zainteresovani za ovaj posao imaju rok do 10. oktobra da se jave na tenderu. Za izradu studije dobiće najviše 3,3 miliona dinara, najmanje 180 dana, a najviše godinu dana od dana zaključenja ugovora.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Nestabilno vreme i mnogo događaja u četvrtak u Novom Sadu: Šta vas očekuje?
20.08.2025.•
0
Ovog četvrtka u Novom Sadu očekuje vas promenljivo vreme ali i nekoliko događaja koje vredi posetiti.
Poslaniku Pokreta slobodnih građana Radivoju Jovoviću određen pritvor
20.08.2025.•
1
Pokrajinskom poslaniku Pokreta slobodnih građana Radivoju Jovoviću određen je pritvor do 30 dana, saopštio je PSG.
I u četvrtak okupljanje ispred suda: Studenti najavljuju da neće biti blokirani ulazi
20.08.2025.•
0
Studenti u blokadi novosadskih fakulteta najavili su da će se i sutra, 21. avgusta, okupiti ispred suda, ali da neće blokirati ulaze u sud kao prethodna dva dana.
Za adaptaciju škole u Beočinu 12,7 miliona, odvijaće se predškolska nastava
20.08.2025.•
0
Adaptacija dela prizemlja škole u Beočinu, u kom će se od 1. septembra odvijati predškolska nastava, koštaće više od 12,7 miliona dinara.
Tehničar KCV-a koga je sedam policajaca privelo tokom smene tereti se za prekršaj
20.08.2025.•
7
Tehničar Kliničkog centra Vojvodine koga je u utorak uveče sedam policajaca privelo tokom smene tereti se za vređanje službenog lica, potvrđeno je za 021.
Poznato ko će hitno sanirati školu Sremskim Karlovcima - rok za radove 45 dana
20.08.2025.•
0
Hitnu obnovu Osnovne škole "23. oktobar" u Sremskim Karlovcima izvodiće firma "Jadran" iz Beograda, za šta ima rok od 45 dana.
Fruška gora dobija Centar za posmatranje jelena i bizona: Evo o čemu je reč
20.08.2025.•
1
U Nacionalnom parku "Fruška gora" planirana je izgradnja Vizitorskog centra za posmatranje evropskog jelena i evropskih bizona.
U zatvoru u Novom Sadu 15 građana zbog protesta: Pokušaj ubistva, napad na policajca, nasilničko ponašanje
20.08.2025.•
4
U novosadskom zatvoru na Klisi nalazi se ukupno 15 osoba, po rešenjima Osnovnog i Višeg suda, a koji su uhapšeni u vezi sa protestima održanim od 13. avgusta.
Marija Vasić, Lazar Dinić i Lado Jovović ostaju u kućnom pritvoru još tri meseca
20.08.2025.•
7
Mera kućnog pritvora za troje novosadskih aktivista koji su privedeni produžena je za tri meseca, potvrđeno je za 021.rs u Višem sudu u Novom Sadu.
Još sutra vrelo u Novom Sadu, a onda preokret
20.08.2025.•
0
U četvrtak će u Novom Sadu biti promenljivo oblačno, moguća je kiša, a biće i veoma toplo.
Akademski plenum o privođenju studenta PMF-a: Dačić da istraži postupanje policije
20.08.2025.•
0
Akademski plenum oštro osuđuje učestala hapšenja studenata prethodnih dana.
Novinarka N1 povređena prilikom intervencije policije ispred novosadskog suda
20.08.2025.•
1
Policija u Novom Sadu jutros je kod novosadskog suda rasterala okupljene građane i tom prilikom primenila prekomernu silu i prema novinarki N1 Lei Apro kao i Žarku Bogosavljeviću iz Razglas news-a.
FOTO: Nezgoda na gradilištu u Jevrejskoj, zatvoren deo trotoara
20.08.2025.•
10
Na gradilištu u Jevrejskoj ulici došlo je do nezgode, kada je pala oplata sa krova objekta u izgradnji, zbog čega je zatvoren deo trotoara u blizini Sinagoge.
PMF: Pustite našeg studenta, pokrenite postupak protiv policajca koji je rekao da ga "vode na streljanje"
20.08.2025.•
0
Uprava Prirodno-matematičkog fakulteta ahteva od tužilaštva da momentalno pusti na slobodu studenta ovog fakulteta koji je danas priveden ispred suda u Novom Sadu.
Uhapšeni student ipak ispred prekršajnog sudije: Odlučeno da nije počinio krivično delo
20.08.2025.•
12
Student Prirodno-matematičkog fakulteta koji je priveden jutros ispred suda biće saslušan u Prekršajnom sudu, nakon što mu je slučaj prekvalifikovan iz krivičnog dela u prekršaj.
Tehničar KCV priveden tokom smene: Razlog nepoznat, došlo sedam policajaca
20.08.2025.•
20
Studenti u blokadi Medicinskog fakulteta u Novom Sadu objavili su da je tokom noći priveden tehničar Kliničkog centra Vojvodine.
ANEM: Policija napala novinare koji izveštavaju sa blokade suda u Novom Sadu
20.08.2025.•
1
Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM) najoštrije osuđuje napad policije na novinarke i novinare tokom protesta građana ispred novosadskog suda.
Brnabić i njen spin o namernom rušenju nadstrešnice u Novom Sadu: Čemu služi ovaj potez vlasti?
20.08.2025.•
31
Skoro deset meseci nakon pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, predsednica Narodne skupštine Ane Brnabić izlazi sa pričom da pad nije bio nije slučajan, već planirana diverzija.
Ministarstvo kritikuje novosadsko tužilaštvo jer nije kaznilo građane za ranije blokade suda u Novom Sadu
20.08.2025.•
6
Ministarstvo pravde osudilo je blokadu novosadskog suda i pozvalo javno tužilaštvo u Novom Sadu da protiv onih koji blokiraju zgradu pokrene odgovarajuće postupke.
FOTO, VIDEO Blokada novosadskog suda: Priveden student, policajac rekao "da ga vode na streljanje"
20.08.2025.•
28
Nastavlja se blokada novosadskog suda. Najavljeno je da će i danas trajati od 6 do 15 časova.
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 27 beba
20.08.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 27 beba.
Komentari 46
Marko
Srdjan
to ubraja u svoje velike uspehe pa neka nam sad i prevoz iz stanova obezbedi
Balkanski spijun
Znas li koliko ti npr. vremena treba da metroom stignes sa kraja na kraj Beca? (15-20 min)
I koliko ljudi moze stati samo u jednu kompoziciju (200-300)
I da kompozicije idu svakih 4-5 min u spicu, izracunaj kolicinu ljudi koja se moze prevesti iz A u B (za samo 15 min.)
I to je fantaziranje?
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar