
Tu je brzi voz, a da li stiže brzi bus: Novi Sad ispituje mogućnost novog sistema javnog prevoza
Čelnici planiraju uvođenje "brzih" autobuskih linija u Novom Sadu, što bi zahtevalo određene izmene u sistemu javnog prevoza, saznaje 021.rs.
_linija_1.jpg)
Foto: 021.rs
Upravo se traže inženjeri koji bi analizirali i projektovali rute i uopšte odvijanje javnog prevoza u uslovima kad saobraćaj diktira brzinu i veću pouzdanost.
Najpre, Gradska uprava za saobraćaj i puteve putem tendera traži autore studije o merama kojima bi se poboljšala brzina, kvalitet i atraktivnost javnog prevoza.
Ovo je još jedna u nizu saobraćajnih studija proteklih godina u Novom Sadu, s ciljem poboljšanja javnog prevoza. Sve protekle studije, a naročito one veće poput Smart plana za Novi Sad, pokazale su da se u javni prevoz mora više ulagati. Javni prevoz je proteklih godina pogođen velikim odlivom radne snage, a u tenderskoj dokumentaciji se navodi kako je vozni park obnovljen prethodnih godina i da je prosečna starost autobusa sada iznad proseka u zemljama Evropske unije. Uprkos poboljšanjima, postoje problemi.
"Pokrivenost grada linijama javnog prevoza izolinijama do 300 metara je preko 90 odsto, što je takođe iznad evropskog proseka, a u toku je implementacija informacionog sistema u vozilima i stajalištima. Bez obzira na to, vreme prevoza i tačnost, kao pokazatelje koji značajno utiču na odluku građana o korišćenju javnog prevoza, nije moguće značajnije poboljšati ukoliko vozila saobraćaju u uslovima mešovitog saobraćajnog toka. Zbog činjenice da se autobusi zaustavljaju na stajalištima radi izmene putnika, u uslovima mešovitog saobraćajnog toka vreme putovanja autobusa će uvek biti duže u poređenju sa vremenom putovanja koje se realizuje putničkim automobilom", navode u Gradskoj upravi za saobraćaj i puteve.
Kako objašnjavaju, da bi se zaustavili negativni trendovi i povećala konkurentnost, potrebno je razmotriti mogućnosti uspostavljanja komponenata javnog prevoza visokih performansi, odnosno brzih autobuskih linija, koje bi bile izolovane od uticaja mešovitog saobraćajnog toka.
Jedan od ciljeva gradskih čelnika je smanjenje subvencija koje GSP redovno dobija iz gradskog budžeta, a bez kojih faktički ne bi mogao da funkcioniše ni na ovom nivou.
"Takođe, očekuje se da bi se sa uvođenjem nove komponente sistema javnog prevoza moglo očekivati smanjenje negativnih uticaja na životnu sredinu (povećanjem brzine kretanja vozila, odabirom vozila sa niskim ili nultim emisijama. Osnovni zadatak Studije bio bi da se definišu glavni pravci duž kojih bi se uveo sistem brzih autobuskih linija. Pri tom bi, izbor pravaca trebalo zasnovati na već urađenim strateškim dokumentima i studijama", navodi se u dokumentaciji.
Na autorima studije je definisanje trasa, odnosno profila kretanja autobusa, raspored autobuskih stajališta, ali i procena potražnje duž koridora za period od narednih 20 godina. Na njima je i da izračunaju koliko bi sve ove inovacije koštale, kao i koliko je sama ideja, a buduća investicija isplativa za Grad Novi Sad.
Brze GSP linije trebalo bi da ne zavise i da ne ometaju opšti saobraćaj, što može da podrazumeva trasu duž središnjeg ostrva ili sopstvenu trasu kretanja, radi manje zagušenja.
Ukoliko brzi autobusi budu koristili središnje trase, pretpostavlja se da bi se primenio novi sistem naplate vožnje, odnosno zatvoreni sistem naplate, koji imaju metroi. Postojeći sistem naplate mogao bi da se zadrži na linijama koje se kreću svojim klasičnim trasama.
Novina koja bi naročito bila od značaja osobama sa invaliditetom i starijim putnicima je izmena visine staničnih platformi, odnosno usaglašavanje visine platforme i poda vozila, čime bi se i ubrzao protok putnika.
Skuplja novina bi bila centriranje stanice duž središnjeg koridora, čime bi putnici mogli da koriste oba smera kretanja, slično tramvajskoj vožnji.
Gradska uprava naglašava da bi projektovanje pešačke i biciklističke infrastrukture visokog standarda duž koridora brzih autobuskih linija omogućilo da se postigne bolja pristupačnost sistemu, ali i da se poveća bezbednost duž njega.
Autobusi bi određenim izmenama u regulisanju saobraćaja na raskrsnicama mogli čak da dobiju prioritet prolaza, ali ovakve izmene podrazumevaju učešće širokog kruga donosilaca odluka.
Stručnjaci zainteresovani za ovaj posao imaju rok do 10. oktobra da se jave na tenderu. Za izradu studije dobiće najviše 3,3 miliona dinara, najmanje 180 dana, a najviše godinu dana od dana zaključenja ugovora.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Skup podrške pritvorenim novosadskim aktivistima na Klisi: "Nikada sami, uskoro na slobodi"
02.05.2025.•
0
Skup podrške novosadskim profesorima i studentima u pritvoru održaće se sutra ispred Okružnog zatvora na Klisi.
VIDEO Studenti maratonci dočekani u Salcburgu: "Pada vlada" i "Ko ne skače taj je ćaci"
02.05.2025.•
0
Studenti ultramaratonci koji štafetno trče ka Briselu, stigli su večeras nešto posle 20 časova u Salcburg.
Javni čas sutra u Lazinoj gimnaziji: Objavljeno ko su govornici
02.05.2025.•
0
Maturanti Gimnazije "Laza Kostić" u subotu 3. maja, organizuju novi javni čas u ovoj školi.
Glasanje na Pravnom fakultetu u Novom Sadu: Vučević najavljuje BIA, SSP smatra da je to zloupotreba
02.05.2025.•
0
Predsednik Srpske napredne stranke Miloš Vučević izjavio je da je na Pravnom fakultetu u Novom Sadu "došlo do krađe" prilikom glasanja o povratku na studije.
Pokret Bravo traži puštanje ativiste Tomkovića
02.05.2025.•
0
Građanski pokret Bravo traži da se bez odlaganja na slobodu pusti Krsto Tomković, aktivista iz Beograda, kojeg je novosadska policija privela i držala u pritvoru 48 sati.
Novosadski studenti pozivaju na odavanje pošte žrtvama u Ribnikaru, Duboni i Malom Orašju
02.05.2025.•
4
Studenti u blokadi novosadskog univerziteta pozivaju na komemorativni skup povodom dvogodišnjice od masovnih ubistava u školi "Vladislav Ribnikar" i u selima Malo Orašje i Dubona.
Uprava KCV demantuje navode studenata: Javnost će biti informisana o svim relevantnim informacijama
02.05.2025.•
21
Univerzitetski klinički centar Vojvodine (UKCV) izdao je saopštenje u kom demantuje navode studenata u blokadi, a koji su se, kako kažu, prethodnih dana pojavili u medijima.
Vučević: Ispred DIF-a policija napadana na najgori mogući način
02.05.2025.•
31
Predsednik SNS Miloš Vučević izjavio je da se pre nekoliko dana ispred Fakulteta za sport i fizičko vaspitanje (DIF) u Novom Sadu dogodilo ogoljeno nasilje.
Studenti u blokadi: KCV pretvoren u instrument političkog progona i represije
02.05.2025.•
9
Studenti u blokadi Univerziteta u Novom Sadu saopštili su da je UKCV, zdravstvena ustanova svih nas, pretvoren u instrument političkog progona i represije.
Studenti danas trče od Linca do Salcburga
02.05.2025.•
9
Studenti koji trče štafetni maraton do Brisela krenuli su iz Linca.
U prethodna dva dana u Betaniji rođeno 29 beba
02.05.2025.•
0
U prethodna dva dana u novosadskom porodilištu bilo je 28 porođaja.
FOTO Prvi maj u Novom Sadu u fotografijama: Šest meseci od tragedije i "praznik" rada
01.05.2025.•
2
Prvi maj obeležen je u Novom Sadu.
Bravo: Vratite ih u pritvor
01.05.2025.•
5
Građanski pokret Bravo osudio je odluku suda da meru pritvoru zameni kućnim pritvor za trojicu osumnjičenih za napad na građane kod Futoške pijace.
Vučić o padu nadstrešnice: Država je preduzela sve što je mogla
01.05.2025.•
33
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić obratio se javnosti iz Majamija, gde trenutno boravi, osvrćući se i na pola godine od pada nadstrešnice.
Spisak SNS afera koje su studenti istakli na bilbordima u Novom Sadu
01.05.2025.•
15
Studenti u blokadi su tokom današnjeg protesta u Novom Sadu, povodom pola godine od pada nadstrešnice Železničke stanice, istakli su, kako su naveli, SNS afere iz proteklih godina.
Deo profesora Pravnog fakulteta u Novom Sadu: Ne optužujte naše studente da su sajber kriminalci
01.05.2025.•
6
Grupa profesora i saradnika Pravnog fakulteta u Novom Sadu izrazila je zabrinutost zbog natpisa u pojedinim medijima u kojima se njihovi studenti tretiraju kao "sajber kriminalci".
FOTO, VIDEO Završen skup "Novi Sad pamti": Neki roštiljaju negde drugde, ovde počinje prženje
01.05.2025.•
13
Protestne aktivnosti u Novom Sadu povodom pola godine od pada nadstrešnice počele su šetnjama učesnika zborova mesnih zajednica ka Železničkoj stanici.
Mićin protiv spomen-ploče koju su postavili studenti: Pokrenuće svoju inicijativu, sa Vučićem
01.05.2025.•
68
Gradonačelnik Novog Sada Žarko Mićin ocenio je da način na koji je kod Železničke stanice postavljena spomen-ploča predstavlja zloupotrebu nesreće.
FOTO, VIDEO: Vozač pokušao automobilom da prođe kroz protestnu kolonu u Novom Sadu, pa priveden
01.05.2025.•
11
Tokom protestne šetnje u Novom Sadu do Mosta slobode, vozač je pokušao automobilom da prođe kroz kolonu građana, ali je zaustavljen.
Brnabić o događajima ispred DIF-a: Policija nije smela da dopusti da dekan bude gonjen kao zver
01.05.2025.•
5
Predsednica Skupštine Ana Brnabić izjavila je da je razgovor koji premijer Đuro Macut vodi sa rektorom Beogradskog univerziteta Vladanom Đokićem težak i mučan.
Đajić: Kineska firma dostavlja dokumentaciju na kašičicu ili daje pogrešne podatke o rekonstrukciji
01.05.2025.•
10
Inženjer geologije Zoran Đajić izjavio je danas da je, tokom pet saslušanja u tužilaštvu, saznao da kineska firma "CRIC", iako je izvođač radova, izbegava da dostave potrebnu dokumentaciju.
Komentari 46
Marko
Srdjan
to ubraja u svoje velike uspehe pa neka nam sad i prevoz iz stanova obezbedi
Balkanski spijun
Znas li koliko ti npr. vremena treba da metroom stignes sa kraja na kraj Beca? (15-20 min)
I koliko ljudi moze stati samo u jednu kompoziciju (200-300)
I da kompozicije idu svakih 4-5 min u spicu, izracunaj kolicinu ljudi koja se moze prevesti iz A u B (za samo 15 min.)
I to je fantaziranje?
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar