Klaj-klaj, pa kad stigneš: GSP ima sve manje putnika - da je brži bio bi i atraktivniji

Građani žele da što manje vremena provode u autobusu, pa stoga iznenađuje da se u poslednje vreme intenzivira praksa da vozač ujedno i prodaje karte, što izrazito produžuje trajanje vožnje.
Klaj-klaj, pa kad stigneš: GSP ima sve manje putnika - da je brži bio bi i atraktivniji
Foto: 021.rs

Novi Sad ulaže mnogo napora i novca da gradski i prigradski saobraćaj učini što efikasnijim i time što veći broj sugrađana usmeri na korišćenje javnog prevoza. GSP raspolaže sa više od 280 autobusa od kojih je radnim danom maksimalno 210, 156 solo i 54 zglobna, u pogonu. Mada grad ubrzano, možda i previše, uvećava broj stanovnika, čini se da je broj vozila zadovoljavajući. Uostalom, broj prevezenih putnika se, uprkos rastu Novog Sada, nešto smanjuje.

Stariji busom, mlađi kolima
 
Lane je na svim gradskim i prigradskim relacijama prevezeno oko 58 miliona putnika, poprilično manje od planiranih 80 miliona. I dok se oni sa godišnjim pretplatnim kartama javnim prevozom koriste približno očekivanjima, broj onih koji se voze na osnovu mesečnih karata ili plaćaju svaku pojedinačnu vožnju, dosta je manji nego što su u GSP procenjivali. Tako je lane u gradskoj vožnji bilo tek 31,5 miliona ovih putnika naspram očekivanih 49 miliona, dok je "godišnjaka" bilo 20,45, a procenjivalo se 21,9 miliona.
Izgeda da se u našem gradu stariji često koriste javnim saobraćajem, dok je mlađima mnogo bliža upotreba privatnih vozila. Pojedinim kategorijama stanovništva najviše odgovaraju bicikli i razne varijante "rolera". Nije teško objasniti - automobil nikada nije bio pristupačniji, solidan polovnjak može da se kupi za samo 3.000 evra i vozi narednih desetak godina. Nikada nije bio ni približno toliko jeftin. 
 
Takođe, do pre pola godine i cena goriva je bila sasvim prihvatljiva, pa je dominantno usmerenje mladih korišćenja privatnih vozila razumljivo. Planirano se realizuje brže, pogotovo ako je potrebno, a to je uobičajen slučaj, menjati nekoliko lokacija.
 
 
Vreme skupe energije
 
Međutim, dramatični događaji koji se odvijaju oko nas reflektovaće se i na saobraćaj u gradu. Cene energenata su drastično skočile i odrazile su se i na cene goriva. Pokušavajući da kupi, pre izbora, naklonost građana, vlast je uspela da izbegne naglo poskupljenje benzina i dizela. Recept je jednostavan, država je smanjujući akcizu uspela da ublaži rast cena goriva. Posledice će, naravno, trpeti budžet.
 
Bilo bi više nego neugodno po državnu kasu ako bi se vlast i nadalje služila istom tehnikom zamajavanja javnosti. Dakle, narednih meseci sledi još uočljiviji rast cene goriva. Kako se najavljuje duži period skupe energije, biće skuplja i vožnja. Svejedno da li se koristite klasičnim ili električnim vozilom.
 
Prirodno je da će izrazito visoka cena goriva i prorediti upotrebu privatnih vozila i smanjti broj registrovanih automobila. Posebno u državama poput Srbije gde i mala promena u ceni korišćenja mnogim građanima čini pojedine aparate, i automobil, (ne)dostupnim. Sledstveno se predviđa i rast onih koji će se, u celosti ili povremeno i za pojedine prilike, oslanjati na javni saobraćaj.
 
Kupovina u vozilu
 
Stalni putnici lokalnim autobusom javnog saobraćaja već primećuju promenu. Poslednjih meseci naglo, na pojedinim relacijama i prekomerno, uvećava se broj onih koji kartu kupuju u samom vozilu. Jednostavno, koristili su se privatnim vozilom i nisu stekli naviku kupovine neke od pretplatnih karata. Sada su se okolnosti promenile, ali navike su ostale. Ima i onih koji se samo povremeno koriste "javnim busom", pa ne žele da za petnaestak vožnji mesečno vade pretplatnu kartu. 
 
  
 
Promene mogu biti šansa za GSP ne samo da zaustavi trend umanjenja broja putnika, već i da započne preokret i ubuduće osmišljenim i potrebama putnika prilagođenim novinama privuče desetine hiljada novih korisnika.
 
Prva stvar koja se nameće je da se što više smanji baš kupovina karte u samom vozilu. Ta dodatna aktivnost opterećuje vozača. Pored upravljanja autobusom u uslovima gradske vožnje, ova praksa vozaču nameće i intenzivan rad sa novcem, direktno ga suočavajući sa putnicima. Dodatna obaveza utiče na vožnju. Jednostavno, vozaču je potrebno vreme da odštampa kartu i proveri ostavljeni mu novac.
Raznovrsnija ponuda
 
Sami vozači su, naravno, prvi uočili promene. Ubrzo su i putnici počeli da primećuju da im se trajanje vožnje produžuje. Kako se broj putnika koji kartu kupuju u vozilu i dalje uvećava, tako se i trajanje vožnje neprekidno produžuje. Stalni putnici su već primetili da je nekada busu na liniji 12 trebalo otprilike 18-19 minuta da iz centra stigne do poslednje stanice na Telepu. Sada je potrebno 22-23 minuta, u "špicu" i tri; pet minuta više. 
 
Još je gore na jedinici koja vodi na kraj Klise, a žale se i putnici "devetkom", "trojkom", možda ponajviše "osmicom", neobično duge relacije sa mnogo međustanica i velikim brojem putnika. Može se samo zamisliti kako je putnicima u prigradskom saobraćaju, koji je oduvek bio slabija tačka novosadskog javnog prevoza i u kome je prošle godine umesto očekivanih deset bilo jedva četiri miliona putnika.
 
Na smanjenje javnog prevoza utiču najviše cena karte i dužina trajanja vožnje. Teško da se GSP-u može prigovoriti na cenu karte, ali su primedbe na sve duže trajanje vožnje učestalije. Na GSP-u je da osmisli takav vid pretplate kojim će popuniti prazninu u ponudi i privući one koji za sada ne osećaju potrebu da kupe neku od aktuelnih pretplatnih karata. 
 
Čini se da bi kupovina bloka od 10 ili 20 karata u pola cene bilo moguće rešenje za one koji se samo povremeno koriste javnim prevozom. Tu je i niz drugih mogućnosti. U svakom slučaju, predstojeći period skupe energije i, zašto ne reći, pada standarda prilika je da GSP broj putnika znatnije uveća i tako preokrene trendove u lokalnom javnom prevozu Novog Sada.

Teme

GSP
  • Куп је битан

    10.06.2022 15:15
    Имамо два главна проблема. Први је партијско управљање. Други је што они који највише користе градски превоз то чине бесплатно. Мислим на пензионере, наравно, око којих се све врти у овој земљи. Популизам увек има своју цену.
  • kiki

    10.06.2022 13:24
    2 cene karata
    U Zagrebu je Bandic uveo pre par godina kartu od 4kn (cca 65 din) za pola sata voznje od kucanja u prevozu (i uz promenu prevoznog sredstva u istom smeru), ako je karta kupljena na kiosku, tj. bilo kojoj trafici sa novinama. A u prevozu ta ista karta je kostala 6kn, no ukinuli su je nedavno i sad postoji samo opcija od 15kn za 90 min voznje u jednom smeru.
    Ostale cene su 7kn sat vremena, i 10kn 90 min.
    https://www.zet.hr/cijene-prodaja-i-placanje/cijene-karata-izdvojena-podrucja/56
    Dalje, odavno postoji na skoro svakom stajalistu i prikaz za koliko dolazi na stanicu odredjeni prevoz.

    Slican princip vazi i u Kosicama (Slovacka) https://imhd.sk/ke/doc/en/19744/Tickets

  • Novosađanka

    09.06.2022 20:44
    Prinudjena sam da koristim "sedmicu" i to je katastrofalna linija, predugacka je, osim ako nisi na pocetnoj stanici nikad ne znas kad ce doci i da li ce uopste doci, a i putanja je takva da voznja nenormalno dugo traje (mnogo semafora i skretanja). Pre neki dan sam se vozila ukupno 5 stanica i to je trajalo neverovatnih 20 minuta! Kladim se da ostale linije nisu nista bolje, osim ako ste na pocetnoj a ni to nije garancija jer ima dosta polazaka u redu voznje koji uopste ne idu. Gradski prevoz je fakat izuzetno los. Izracunala sam da mi samo na prevoz glatko propadne 12-15 sati nedeljno. Izracunajte sami koliko je to za 10 ili 20 godina. Previse. Sto se tice bicikla, mnogi delovi grada nemaju stazu pa je voziti opasno. Takodje stare zgrade cesto nemaju ni biciklane ni liftove pa mozete da rizikujete da drzite biciklo u prizemlju i uvek ce biti onih kojima to JAKO smeta i koji ce vas gnjaviti svaki dan, ili da teglite biciklo stepenicama na 3 ili 4 sprat, sa svim torbama i ostalim. Ako imate mesta u stanu jer u hodniku ce opet nekom da smeta. I naravno, nama zenama da vozimo leti u stiklama i haljinama, ne ide bre...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti

Da li će Novosađani slušati Beograd?

Po prvi put od 2016. godine deluje da je opozicija u Novom Sadu koliko-toliko na nogama. Nije sjajno, ali je rezultat koji bi prodrmao aktuelnu vlast bio na vidiku.