Brojna oštećenja na pruzi Novi Sad - Beograd ranijih godina: Nepoznato da li su sanirana
Brojna oštećenja na prugama na deonici Novi Sad - Beograd uočena su krajem 2023. godine, pokazuje dokumentacija koju je objavilo Više javno tužilaštvo u Novom Sadu.
Foto: 021.rs
U okviru objavljene dokumentacije u vezi sa rekonstrukcijom Železničke stanice u Novom Sadu, kao i radovima koji su obuhvatali izgradnju pruge do Beograda, nalazi se i dokument koji govori o stanju i oštećenjima skretnica pruge na ovoj deonici.
Skretnice su deo konstrukcije železničke pruge koje omogućavaju nesmetan prelaz vozova sa jednog koloseka na drugi, a samim tim imaju i poseban značaj sa aspekta bezbednosti saobraćaja. Sastoji se od menjalice, središnjeg dela i livenog srcišta, na kom se seku oba smera vožnje preko skretnica i sastoji se od 12 - 14 odsto mangana.
Poslednji dokument koji je objavljen jeste dopis inženjerke saobraćaja Infrastruktura železnice Srbije (IŽS) upućenoj pomoćnici ministra saobraćaja Aniti Dimoski, koja je i jedna od okrivljenih u slučaju padu nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu 1. novembra, kada je nastradalo 15 osoba, dok su još dve teško povređene.
Kako se navodi u dopisu datiranom na 11. mart 2024. godine, predlažu se teme sastanka koji bi trebalo da se održi, a koji je vezan za skretnice i probleme sa livenim srcima na deonici Beograd - Novi Sad. U prilogu su dostavljeni i zapisnici sa sastanaka 4. i 12. decembra 2023, a u kom su navedena oštećenja.
Portal 021.rs uputio je pitanja Infrastrukturama železnice Srbije i Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u vezi sa radovima koji su urađeni u međuvremenu. Međutim, odgovor nije stigao ni više od nedelju dana kasnije.
Šta kažu zapisnici?
Prema zapisniku sa sastanaka krajem 2023. godine, predstavnici Sektora za građevinske poslove uočili su probleme na većem broju skretnica, kao i posebno na onim kolovozima kojim saobraća garnitura voza "Soko".
Na sastanku su, između ostalog bili prisutni i predstavnici kompanije Vossloh, koja je specijalizovana u oblasti bezbednosti železnica i železničkog saobraćaja. Tokom dva sastanka izvršen je nadzor skretnica na stanicama od Petrovaradina do Zemuna.
Na više skretnica u Petrovaradinu, prema izveštaju, postoje rupe i fleke, te se zaključuje da je potrebno brusiti ovaj deo, kao i pritegnuti šrafove. U zapisniku o izvršenoj kontroli avgusta 2024. godine, gde se jedino pominje ova problematika, uočeno je i da na jednoj skretnici potpuno nedostaje srcište. Ništa dodatno, međutim, nije navedeno.
U Sremskim Karlovcima postojao je i problem na koloseku preko kog saobraća garnitura voza Stadler Kiss ("Soko").
Na jednom delu skretnice je cela geometrija krilne širine bila narušena jer po njoj voz ide samo u skretanje, a na drugoj postoje rupe i fleke. Razlog za to je, kako se navodi, što je na ovoj deonici projektovana brzina 160 km/h, te je potrebno brušenje.
I na skretnicama kod deonice Karlovački vinogradi uočena su oštećenja u vidu rupa i fleka na deonici kojom saobraća "Soko". Na jednoj skretnici su čak uočena oštećenja dužine oko 30 centimetara i dubine od oko milimetar.
"Nadzorni organ smatra da su oštećenja nastala kretanjem mehanizacije Izvođača radova po skretničkom srcu pre početka njegove montaže. Izvođaču radova RZD International uputiće se dopis da sanira ovo oštećenje. U blizini ove skretnice nalazi se neadekvatno postavljen kabl skretničkog senzora. Postoji opasnost da će prilikom regulisanja koloseka i skretnica doći do oštećenja ovog kabla što može dovesti do prestanka rada skretnica. Sektor za investicije će uputiti dopis da izvrši izmeštanje kabla u položaj koji neće ometati mašinsko regulisanje koloseka", navodi se u zapisniku od 12. decembra 2023.

I u stanici Beška pronađena su oštećenja u vidu rupa i fleka, na kojima je potrebno izvršiti brušenje, a na deonicama i kojima se kreće garnitura "Soko" i na kojima se ne kreće.
Stanice Inđija, Batajnica i Zemun kontrolisane su na prvom sastanku predstavnika nadležnih organa.
Prema ovom zapisniku i kontroli, na stanici Inđija uočeno je više problema.
Tako su na više čak pet skretnica uočene rupe i fleke na delu srca, koja nisu u kontaktu sa točkovima železničkih vozila. Stav Nadzornog organa i predstavnika Sektora za građevinske poslove bilo je da ovakva oštećenja nisu nastala usled lošeg ugrađivanja i održavanja skretnica, ali i da je potrebna ekspertska analiza ovih problema.
U Batajnici su takođe uočeni problemi, pa je tako na više skretnica bilo potrebno navarivanje i brušenje istih.
"Predstavnici Sektora za građevinske poslove predložili su i obilazak polovnih skretnica u Novoj Pazovi. Projektom je predviđena ugradnja polovnih skretnica koje su na ovom mestu ugrađene 2008. godine, s tim što je izvršena njihova prenumeracija. Kako je cilj sastanka bio utvrđivanje uzroka oštećenih novougrađenih skretnica, učesnici sastanka odbili su pregled ovih skretnica. Interna komisija IŽS je u svojim izveštajima navela postojanje oštećenja na srcima polovnih skretnica", navodi se u zapisniku.
Dalje, i na skretnicama u stanici Zemun uočena su oštećenja i rupe skretničkog srca na prugama kojima saobraćaju vozovi "Soko" i "Beograd voz".
"Predstavnici Vossloh-a izrazili su sumnju da do ovih oštećenja može doći i usled oštećenih točkova voza. Potrebno je da se Sektor obrati svim železničkim operaterima i zatraži potvrdu da su sve lokomotive i svi vagoni prošli reviziju", navodi se u zapisniku.
Na drugoj skretnici je takođe uočena rupa, te je predloženo brušenje i navarivanje.
"Prilikom provere rastojanja dela pruge C2 na skretničkom srcu izmereno je 45mm. Prema radioničkim crtežima, izrađenih od strane Vossloha, ovo rastojanje je 41mm i tolerancija -1 milimetar. Proizvođač skretnica kaže da ovaj problem može biti potencijalni uzročnik oštećenja skretničkih srca. Predstavnik Sektora za investicije rekao je Izvođaču radova da ovaj problem mora otkloniti jer je pruga u garantnom periodu. Izvođač je odgovorio da ovaj problem nije naveden u spisku primedbi neposredno pre puštanja pruge u komercijalni saobraćaj. Nadzorni organ nije bio prisutan da kaže nešto više o ovom problemu, te će im Sektor za investicije uputiti dopis", dodaje se u zapisniku.
Šta je zaključeno?
Prvi zapisnik navodi da su predstavnici Sektora za građevinske poslove izjavili da se pregled skretnica radi jednom mesečno, kao i da su detektovani problemi koji su na narednim sastancima i uočeni.
Na kraju inspekcijske kontrole 12. decembra 2023. godine, zaključak je da je potrebno da ove probleme sagleda treće lice koje ima iskustva u ovoj oblasti. To se i desilo, te je stručnjakinja sa Građevinskog fakulteta u Beogradu predložila mere nedestruktivnih ispitivanja i sanacija. Pitanje njenog angažovanja se nije pominjalo dalje u dostupnoj dokumentaciji.
Takođe, proizvođač skretnica je tada rekao da će do kraja te godine dostaviti izveštaj proizvođača livenih manganskih srca o ovom problemu, te je usaglašeno da isto treba da pogleda stručnjak u ovoj oblasti.
"Nadzorni organi skrenuli su pažnju učesnicima sastanka da se pojava fleka i rupa desila i na deonici rekonstruisane pruge Subotica - Horgoš. Iz tog razloga potrebno je izvršiti obilazak i ovih skretnica", dodaje se u zapisniku od 12. decembra 2023. godine.
Nekoliko meseci kasnije, tačnije 11. marta 2024. godine, inženjerka saobraćaja Infrastruktura železnice Srbije uputila je dopis pomoćnici ministra Aniti Dimoski i navela teme o kojima bi se trebalo diskutovati na sledećem sastanku, a u vezi sa problemom sa livenim srcima na deonici Beograd - Novi Sad.
U tom dopisu navodi se da proizvođač skretnica nije dostavio Izveštaj od strane proizvođača livenih skretačkih srca u vezi sa uočenim oštećenjima.
Dodatno, u uputstvu za održavanje koje je izvođač dostavio nije predstavljen tip oštećenja koje su se pojavile na ovoj deonici, i osim vizuelnog pregleda nisu navedene savremene metode za pregled unutrašnje strukture materijala.
"Dijagnostika uočenih nepravilnosti za IŽS je jako bitna kako bi se pravovremeno sprečilo da do istih ili sličnih problema ne dođe na skretnicama na deonici od Novog Sada do Subotice. Potrebno je dostaviti dokaze o proveri kvaliteta materijala na skretnicama koje su isporučene, ugrađene ili koje tek treba da se dopreme na gradilište", piše u dopisu.
U uputstvu za održavanje se takođe ni ne navodi razlog zamene srca skretnica usled postojanja šupljina u unutrašnjoj strukturi, kao i dodatna pojašnjenja određenih termina.
"IŽS ostaje pri stavu da je potrebno izvršiti ekspertizu fizičko-mehaničkih svojstava materijala od koga su sačinjena srca skretnica od strane nezavisne akreditovane laboratorije", navodi se u dopisu.
Šta je kasnije urađeno nije poznato, s obzirom da nisu objavljeni drugi zapisnici u vezi sa ovom temom nisu dostupni, a iz Infrastruktura železnice Srbije i ministarstva ne odgovaraju na postavljena pitanja.
Pruga Novi Sad - Subotica, iako još uvek nije puštena u rad, izgrađena je i rađene su prve probne vožnje, a da li će isti problem biti uočen u budućnosti nije poznato jer portalu 021.rs nije odgovoreno ni na to pitanje.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Temperatura u minusu ovog utorka: Novosađani, evo šta vas očekuje
15.12.2025.•
0
Ovaj utorak u Novi Sad donosi zahlađenje i temperature u minusu, ali i nekoliko događaja vrednih vaše pažnje.
GSP spremio preko tri miliona dinara za pregled nadstrešnice na autobuskoj stanici
15.12.2025.•
0
JGSP "Novi Sad" raspisao je javnu nabavku za stručne preglede građevinskih konstrukcija međumesne autobuske stanice i nadstrešnice na peronima.
Novi DSS: Novi Sad baca milione evra, umesto da ulaže u javni prevoz i uvođenje tramvaja
15.12.2025.•
2
Gradski odbor Nove Demokratske stranke Srbije (Novi DSS) saopštio je da Grad Novi Sad svake godine "baci" 50 miliona evra umesto da ulaže u javni prevoz.
PSG: Svedok naoružan došao na saslušanje u slučaju Radivoja Jovovića, odbrana napustila ročište
15.12.2025.•
1
Pokret slobodnih građana saopštio je da je na saslušanju u postupku koji se vodi protiv odbornika u Skupštini Novog Sada Radivoja Jovovića došlo do narušavanja bezbednosti i ugleda suda.
"Ledena šuma" od četvrtka u Dunavskom parku
15.12.2025.•
0
Deseta jubilarna manifestacija "Ledena šuma" održaće se od 18. decembra do 18. januara u Dunavskom parku.
Roditelji đaka Jovine gimnazije: Tvrdnje ministra Stankovića su neistinite, delom i skandalozne
15.12.2025.•
3
Roditelji đaka Jovine gimnazije navode da je tvrdnja ministra Dejana Vuka Stankovića da je nastava u Jovinoj gimnaziji spasena prebacivanjem u dve osnovne škole neistinita i u dobroj meri i skandalozna.
Novosađani, pogledajte kojim medijima je vlast dala vaše pare
15.12.2025.•
0
Grad Novi Sad dodelio je više od pet miliona dinara na drugom ovogodišnjem konkursu za sufinansiranje projekata u medijima.
Mićin imenovao prijatelja za pomoćnika - napadača na novosadskog snimatelja
15.12.2025.•
3
Vuk Raonić novi je pomoćnik gradonačelnika Novog Sada Žarka Mićina. Njega su novinari označili kao napadača na snimatelja Mirka Todorovića, a u pitanju je prijatelj gradonačelnika.
Grad Novi Sad i SNP potpisali sporazum: Novosađani će u autobusima GSP-a slušati najlepša klasična dela
15.12.2025.•
14
Grad Novi Sad i Srpsko narodno pozorište potpisali su Sporazum o saradnji na realizaciji projekta "Najbolji novosadski muzičari sviraju najlepšu muziku za Novosađane".
Odloženo suđenje "porše ekipi" zbog bolesti sudije
15.12.2025.•
7
Suđenje okrivljenima za napad kod Futoške pijace u decembru 2024. godine, tokom odavanja pošte nastradalima u Novom Sadu, ponovo je odloženo, ovog puta zbog bolesti sudije.
Mesec dana od policijske brutalnosti kod Banovine: MUP bez informacija koji policajac je tukao devojku
15.12.2025.•
13
Prošlo je skoro mesec dana od kako je u Novom Sadu održan skup podrške autoprevozniku Milomiru Jaćimoviću, a javnosti i dalje nije poznato ko su policajci koji su se brutalno razračunavali sa demonstrantima.
U Novom Sadu tokom vikenda rođeno 18 beba
15.12.2025.•
0
U Novom Sadu je proteklog vikenda rođeno 18 beba.
Prijave Novosađana za subvencije za energetsku sanaciju kuća i stanova od 22. decembra: Objavljen javni poziv
15.12.2025.•
6
Prijave Novosađana na konkurs za sufinansiranje energetske sanacije kuća i stanova na teritoriji grada počeće 22. decembra.
U Novom Sadu danas promenljivo oblačno
15.12.2025.•
0
U Novom Sadu će danas biti promenljivo oblačno.
U Novom Sadu u ponedeljak promenljivo oblačano vreme
14.12.2025.•
0
Ponedeljak u Novom Sadu biće promenljivo oblačan.
U Srpskom narodnom pozorištu obeleženo 150 godina od rođenja Mileve Marić Ajnštajn
14.12.2025.•
5
U Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu sinoć je organizovana Svečana akademija povodom obeležavanja 150. godišnjice rođenja srpske naučnice Mileve Marić Ajnštajn.
Fon Bekerat: BioSens je primer onoga što Srbija može da postigne kada se nauka i evropska saradnja objedine
13.12.2025.•
2
Šef Delegacije Evropske unije u Srbiji Andreas fon Bekerat izjavio je da je Institut BioSens "snažan primer onoga što Srbija može da postigne kada se nauka, inovacije i evropska saradnja objedine".
VIDEO Održan protest studenata u Novom Sadu: "Represija je tu da bi nas ućutkala, ali neće im uspeti"
13.12.2025.•
22
Studenti u blokadi održali su protest u Novom Sadu zbog policijske represije.
Hladna i maglovita nedelja pred Novosađanima: Minimalna temperatura u minusu
13.12.2025.•
0
Nedelja u Novom Sadu biće oblačna i maglovita, sa sipećom kišom.
Lepe vesti iz Betanije: Rođeno 10 beba
13.12.2025.•
0
Deset beba je rođeno u novosadskom porodilištu Betanija, u prethodnom danu.
Komentari 16
Iguman
Aleksej
Sve je pocelo sa ukradenom licnom kartom. Niko nije reagovao. A posle toga malo po malo preko Savamale, naplatne rampe, doktorata itd. dodjosmo do naspresnice.
Nikola
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar