Tri lica taksi prevoza u Novom Sadu: Koliko treba, a koliko zapravo košta taksi prevoz?
Novinari 021.rs su za vreme Exit festivala otišli do Železničke stanice i “divljim taksijem” se vozili do Exit kampa na Štrandu.
Foto: 021.rs
Pričali smo isključivo na engleskom jeziku. Cena vožnje na taksimetru iznosila je 800 dinara, taksista nam je vožnju naplatio 1.000 dinara, a na računu koji nam je izdao pisalo je 1.200 dinara.
Problem sa "divljim taksistima" nije novina. U periodima kada Novi Sad postane međunarodna pozornica, kao što je to slučaj tokom Exit festivala, grad se susreće sa naglim porastom broja turista, ali i pritiskom na infrastrukturu — posebno na prevoz.
Među prvim kontaktima koje posetioci ostvaruju sa gradom su upravo taksisti, bilo to na Železničkoj stanici, autobuskoj rampi ili ispred smeštaja. Međutim, iza volana se ne nalaze uvek registrovani taksi vozači. Na ulicama grada postoje tri paralelna sveta - registrovani taksisti koji posluju u skladu sa propisima, samostalni vozači koji funkcionišu van taksi udruženja ali i dalje rade legalno, i takozvani "divlji" taksisti koji nude usluge prevoza po često nerealno visokim cenama.
Upravo zbog ove složenosti, granica između propisanog prevoza i prevoza mimo propisa postaje sve teže prepoznatljiva — naročito onima koji prvi put dolaze u grad.
Iako su cene vožnji u zvaničnim taksi službama jasno propisane, turisti — ali i lokalni posetioci — često bivaju prevareni. Postojanje "divljih taksista" takozvani samostalni taksisti koji rade bez aplikacija i taksimetra, uz objašnjenje da nisu prevoznici već "posrednici" ili "vozači po pozivu", što otvara dodatna pitanja o tome šta su zapravo razlike između ovih prevoznika i šta je najisplativije za građane.
Dražen Zakarija, koji radi u Red taksiju, za 021.rs objašnjava osnovne razlike u načinu rada između taksista koji su deo nekog taksi udruženja, samostalnih taksista koji rade van udruženja, inače među taksistima poznatim i kao "kockice" i "divljih" taksista.
"Mi radimo po pravilima koje nam propiše registrovano taksi udruženje, dobijemo svoj broj, odnosno TX tablice i imamo određene obaveze koje moramo da ispunimo prema udruženju. Divji taksisti nemaju TX tablice i ne plaćaju porez državi. Dok kockice imaju TX tablice, plaćaju porez državi, ali ne moraju da voze po minimalnim cenama kao mi što vozimo jer nam je firma dala minimalne cene koje je grad odredio", naveo je Zakarije.
Samostalni taksi prevoznik Siniša Horvat ističe da razlika između njega, koji ima svoje preduzeće i registrovanog taksiste gotovo i ne postoji, dodaje da je to samo lična odluka i da su svi prevoznici u osnovi preduzetnici samostalni za sebe.
"Ja sam pre 20 godina počeo da radim u jednoj novosadskoj firmi, a kad radiš u firmi kao taksi prevoznik, a imaš svoj auto, pravila su u potpunosti njihova. Sva moja sredstva su uložena u posao, a njihova pravila da auto bude brendiran u nalepnice, dodatne reklamne table. Dakle, ja reklamiram vašu firmu, a ja ništa zauzvrat tu ne dobijem", objašnjava sagovornik 021.rs.
Obojica naših sagovornika se slažu oko toga da je “divljih” taksista sve manje, da se takav način rada ne isplati zbog više različitih faktora, između ostalog i zbog zakonskih odredba koje postavlja grad.
Zakarija i Horvat jednoglasno kažu da nakon što su gradski i linijski busevi korigovali cene i promenili rute, građanima je jednostavnije i jeftinije da koriste gradski saobraćaj.
"Ne smemo zaboraviti da spomenemo inflaciju koja je dodatno obesmislila vrednost novca", dodaje Horvat.
Uprava grada Novog Sada objašnjava da se sagledavanje stanja i predlaganje mera i aktivnosti za poboljšanje uslova taksi prevoza na teritoriji Grada Novog Sada saziva u skladu sa potrebama i izazovima na terenu.
"Kada je reč o nelegalnim taksi prevoznicima, tzv. divljim taksistima, njihova prisutnost je svedena na minimum zahvaljujući redovnim kontrolama i sve većoj svesti građana da koriste isključivo registrovana i propisno obeležena vozila taksi prevoznika", navode iz Uprave.
Novinari 021.rs stupili su u kontakst sa "divljim" taksistom koji objašnjava zašto može biti neizvodljivo za nekoga da bude samostalan prevoznik, a da sve bude u pravnim okvirima.
"Ti kao samostalni taksista – divlji ili linijski ne možeš da dođeš do komunalnog broja, koji ti je neophodan za rad zato što monopol drže ta udruženja. Dakle, prvo se registrovanim taksi udruženjima nude ti komunalni brojevi koji se skupo plaćaju. Vi možete da ga tražite, ali će vam oni reći da ih nema. Problem je u tome što ne bi smelo da ih nema, napravljen je takav monopol gde sve ide taksi udruženjima", objašnjava sagovornik.
Sagovornik dodaje i da je nemoguće biti deo taksi udruženja ukoliko nemaš položen ispit o poznavanju grada u kom voziš.
"Vi po zakonu ne možete da budete deo taksi udruženja ili da uopšte obavljate taksi prevoz ako nemate položen ispit grada. Iskreno ne isplati se položiti taj test, nije mnogo značajan, a i kad ga položiš moraš da rentaš auto, ne možeš svojim autom da radiš. Znači napravljen je monopol, kad kao privatni preduzetnik, kao samostalni vozač ne možeš da dođeš do komunalnog broja", ističe sagovornik za 021.rs.
Ako uzmemo u obzir da je građanima najvažnije da stignu na željenu lokaciju, a da cena bude u zakonskom okviru, sa pitanjima o regulativi obratili smo se nadležnima.
"Poslove inspekcijskog nadzora kao i poslove komunalne milicije vrši Gradska uprava za inspekcijske poslove putem inspektora i komunalnog milicionara. Prevoznik i taksi vozač su dužni da inspektoru omoguće nesmetano vršenje poslova, stave na uvid potrebna dokumenta i u roku koji inspektor odredi, dostave potrebne podatke i postupe po nalogu inspektora", ističe sagovornik za 021.rs.
Samostalni taksi prevoznik Siniša Horvat objašnjava da i pored toga što on ima svoje samostalno preduzeće i potredbu papirologiju, kod njega - “uvek postoji dogovor sa strankom.”
Ukoliko se nađete u situaciji kao i mi, kada vam taksi prevoznik naplati veću sumu od predviđene, Uprava grada Novog Sada ističe da je potrebno da se građani obrate Gradskoj upravi za inspekcije poslove, koja se nalazi na adresi Dimitrija Tucovića 3.
"Inspektor je ovlašćen da podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka i izda prekršajni nalog za prekršaje propisane Odlukom o taksi prevozu na teritoriji Grada Novog Sada", navodi se u odgovoru.
Iako zvanične institucije tvrde da je broj "divljih" vozača u opadanju, iskustva građana i turista pokazuju da siva zona i dalje postoji. U tom prostoru, propisi i lične strategije vozača često dolaze u sukob. Pravila nisu jasna, a njihova primena dosledna. Prevoz od tačke A do tačke B neće zavisiti samo od taksimetra, već i od sreće, iskustva ili jezika kojim govorite.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Stranica studentskog medija Blokada info uklonjena sa srpske Vikipedije
07.12.2025.•
3
Stranica Blokada info, studentskog medija iz Novog Sada, uklonjena je danas sa srpske Vikipedije.
Narednih dana u Novom Sadu više sunca
07.12.2025.•
0
Nedelja pred nama biće malo toplija, vedrija, tokom radnih dana bez kiše.
VIDEO Skup podrške Radivoju Jovoviću u centru Novog Sada: Studenti i građani traže da bude pušten na slobodu
07.12.2025.•
2
Skup podrške pokrajinskom poslaniku Pokreta slobodnih građana Radivoju Jovoviću organizovan je danas, 7. decembra u Novom Sadu.
Nacionalni park Fruška gora među prvima u Srbiji dobija stalne volonterske timove
07.12.2025.•
5
Nacionalni parkovi "Fruška gora" i "Đerdap" kao i park prirode "Sićevačka klisura" jedina su zaštićena područja prirode u Srbiji koja će imati stalne volonterske timove.
Objavljena preliminarna lista za studentske domove u Novom Sadu, Somboru i Zrenjaninu
07.12.2025.•
0
Objavljena je preliminarna lista za smeštaj studenata starijih godina u studentskim domovima u Novom Sadu, Somboru i Zrenjaninu.
Danas protest podrške Radivoju Jovoviću: "Pokažimo solidarnost profesoru"
07.12.2025.•
3
Samoorganizovana grupa studenata Fakulteta za pravne i poslovne studije "Dr Lazar Vrkatić" u nedelju, 7. decembra, organizuje skup podrške pokrajinskom poslaniku Pokreta slobodnih građana Radivoju Jovoviću.
Sajam ženskog preduzetništva Vojvodine i Republike Srpske danas u Novom Sadu
07.12.2025.•
0
Prvi Sajam ženskog preduzetništva Vojvodine i Republike Srpske biće održan u nedelju, 7. decembra, u Hali "Master" Novosadskog sajma.
Tmuran dan pred Novosađanima, a moguća je i kiša
07.12.2025.•
0
Danas će u Novom Sadu biti tmurno, uz moguću kišu.
Uručene nagrade "Srđan Aleksić": "Novosadskoj redakciji" pripala specijalna plaketa
06.12.2025.•
0
Regionalne nagrade "Srđan Aleksić" danas su uručene dobitnicima u Zagrebu, u sklopu manifestacije "Dani Srđana Aleksića".
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 13 beba
06.12.2025.•
1
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 13 beba.
Predlog budžeta: Iduće godine besplatni udžbenici za sve osnovce u Novom Sadu
05.12.2025.•
41
Gradsko veće Novog Sada usvojilo je danas predlog budžeta za 2026. godinu, u visini od oko 48,17 milijardi dinara (oko 350,65 miliona evra).
Igrači Baleta SNP-a prvi put na svečanom Baletskom gala koncertu u Italji
05.12.2025.•
1
Igrači Baleta Srpskog narodnog pozorišta Katarina Zec i Hju Luis učestvovaće, uz brojne svetske baletske zvezde, na događaju u Udinama u znak podrške deci o kojoj brine Crveni krst.
Apelacioni sud ukinuo pritvor Miši Bačulovu
05.12.2025.•
7
Apelacioni sud u Beogradu ukinuo je pritvor novosadskom odborniku Miši Bačulovu, rečeno je u tom sudu.
Obezbeđen novac za sanaciju Železničke stanice i uređenje novog stajališta u Novom Sadu
05.12.2025.•
15
Vlada Srbije obezbedila je 603 miliona dinara (oko 5,1 milion evra) za sanaciju stanica i uređenje stajališta na pruzi Novi Sad – Subotica, objavila je Infrastruktura železnice Srbije.
Srbijagas osnovao zavisno preduzeće Gas infrastruktura
05.12.2025.•
2
Javno preduzeće Srbijagas zvanično je osnovalo novo zavisno društvo Gas infrastruktura, a rešenje o registraciji donela je danas Agencija za privredne registre (APR), preneo je Nedeljnik.
Mićin: Novosađani više neće morati na voz u Petrovaradin
05.12.2025.•
63
Po završetku radova na sređivanju tehničko-putničke stanice Novosađani više neće morati da idu u Petrovaradin kako bi putovali vozom.
RECITE NAM: Da li ste dobili otkaz u pokrajinskoj administraciji?
05.12.2025.•
14
U pokrajinskoj administraciji počinje primena nove sistematizacije, što znači da će određeni broj zaposlenih ostati bez posla.
Autoprevozniku Jaćimoviću vraćen i treći autobus, čeka još četiri
05.12.2025.•
0
Autoprevozniku Milomiru Jaćimoviću vraćen je i treći autobus, objavio je on na društvenim mrežama.
Nadstrešnica: U inostranstvu uhapšen odbegli direktor firme
05.12.2025.•
14
G. R, koji je bio u bekstvu kao jedan od osumnjičenih u istrazi Tužilaštva za organizovani kriminal, uhapšen je u inostranstvu.
Uskoro radovi na Železničkoj stanici u Novom Sadu, raspisane dve nabavke
05.12.2025.•
20
Infrastrukture železnice Srbije raspisale su javnu nabavku za sanaciju objekta Železničke stanice u Novom Sadu, krila A i D.
VIDEO: Posečen drvored star 80 godina kod stadiona Vojvodina
05.12.2025.•
42
Posečen je i orezan deo drvoreda star 80 godina, u Ulici Dimitrija Tucovića, kod stadiona Vojvodine.
Komentari 13
Pravda je spora
A i za te komunalne se svasta prica, vozac iz pana mi rece da je skoro dobio, a pokusavao godinama, valjda im prave problem "jaci igraci", ali kaze upornost se isplati. U svakom slucaju, nepravdo, pravda je spora, ali dostizna!
Želite
misa avokado
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar