Kina i svemir: Najveći radio teleskop na svetu traži naznake o poreklu univerzuma

FAST radio teleskop ima prečnik od 500 metara i on je novo „oko“ koje astronomi koriste da bi razgledali po univerzumu u potrazi za odgovorima o velikim kosmičkim misterijama.
Aerial view of the FAST telescope
Getty Images
To je najveći i najmoćniji radio teleskop na svetu

Ukopana u planinama Južne Kine, ogromna metalna kupola usmerena je ka nebu.

To je najveći i najmoćniji radio teleskop na svetu. I postao je konačno potpuno operativan za vikend 12. januara.

Njegovo zvanično ime je „Sferični teleskop s otvorom blende od petsto metara" - koji je ipak lakše zapamtiti po njegovom akronimu, FAST.

Kinezi su mu dali nadimak „Nebesko oko".

Veći i snažniji

FAST će zavirivati u najdublje i najmračnije kutke svemira u potrazi za naznakama o njegovom poreklu, ali i vanzemaljskom životu.

Image of a pulsar
NASA

Kao što mu i samo ime govori, teleskop u prečniku iznosi pola kilometra - daleko je veći od onog u prečniku od 305 metara koji se nalazi u opservatoriji Aresibo u Portoriku.

Radio teleskop iz Aresiba bio je najveći na svetu u skategoriji pre nego što je dovršena izgradnja FAST-a u septembru 2016. godine.

FAST ne samo da je najveći instrument na svetu: on je i 2,5 puta osetljiviji nego bilo koji trenutno aktivni radio teleskop.

Počeo je da poprima oblik još devedesetih, ali je završen tek dve decenije kasnije.

Prve operativne testove izvršio je 2016. godine.

Side view of the FAST telescope
Getty
Tvorci se nadaju da će signali koje uhvati radio teleskop razotkriti misterije porekla i evolucije univerzuma

Koja je FAST-ova misija?

Njegovi tvorci se nadaju da će signali koje uhvati radio teleskop razotkriti misterije porekla i evolucije univerzuma.

Njegovi glavni zadaci biće vezani za potragu za gravitacionim talasima. Takođe će vršiti pretrage tamne materije i istraživati moguće signale vanzemaljskih civilizacija.

Jedan od vidova koji najviše uzbuđuje naučnike je FAST-ova mogućnost da otkriva brze radio impulse (FRB), događaje intenzivnog naleta energije koji traju svega nekoliko milisekundi.

Illustration of gravitational waves
Getty
Poreklo FRB-ova i dalje je enigma za astronome

Poreklo FRB-ova i dalje je enigma za astronome, tako da bi svaki napredak u toj oblasti bio veoma dobro primljen.

„FAST će biti odlična alatka za otkrivanje i proučavanje slabijih FRB-ova", rekla je za BBC Viktorija Kaspi, astrofizičarka sa Univerziteta Makgil u Kanadi.

„Daće nam neki naznake o svojim mehanizmima emisije, a možda čak i poreklu."

FAST ima sposobnost da sakuplja radio talase u oblasti dvostruko većoj nego što to može radio teleskop iz Aresiba.

FAST telescope
Getty

„FAST značajno unapređuje našu sposobnost da istražujemo univerzum u potrazi za kosmičkim signalima, koji su sami po sebi slabi i na ivici da ostanu neotkriveni", objasnio je za BBC Min Jun, profesor astronomije na Univerzitetu u Masačusetsu.

Tokom probnog rada, FAST je otkrio 102 potpuno nova pulsara, što je tip rotirajuće zvezde koja emituje pulseve radijacije u redovnom intervalima.

Bil Makačen, astrofizičar sa Univerziteta u Britanskoj Kolumbiji, rekao je za BBC da je to dostignuće „impresivno".

„Biće zanimljivo saznati svojstva svih tih novih otkrića."

FAST-ova sposobnost da proučava gasove kao što je vodonik u svemiru takođe uzbuđuje naučnike, jer će im to pomoći da prouče dinamiku galaksija.

NASA photo of the Milky Way core
NASA
FAST je koštao 180 miliona dolara

Koliko je „Nebesko oko" koštalo?

Smešten u niziji Davodang, prirodnom basenu u jugozapadnoj Kini, FAST je koštao 180 miliona dolara.

Teleskop se sastoji od oko 4.400 aluminijumskih panela koji se kreću tako da mogu da se usredsrede na različite delove neba.

Ta sposobnost je jedna od glavnih prednosti FAST-a u odnosu na rivala u Aresibu, kako je za BBC objasnila astronomkinja Marta Hejns sa Univerziteta Kornel.

„Aresibovi paneli ne mogu da budu aktivno preusmereni", rekla je Hejns.

„FAST-ov optički sistem omogućava vam da ga uperite u širu oblast neba, uključujući neke koje trenutno nisu dostupne Aresibu."

Kinesko „Nebesko oko" ima širi dijapazon vida od drugih radio teleskopa, što znači da može da otkriva više nebeskih tela, više kosmičkih fenomena i potencijalno više vanzemaljskog života, prema tvrdnji Instituta za astronomiju i astrofiziku sa Univerziteta u Pekingu.

Image of a nebula
Getty Images

Izazovi koji čekaju

Prema Hejnsu, efikasna obrada gigantske količine podataka koju će FAST sakupiti predstavljaće izuzetno velik izazov.

On će morati i da eliminiše ili ublaži radio smetnje koje će proizvoditi ljudi.

Konačno, Hejns dodaje da će tim iza FAST-a morati da razvije novu generaciju instrumentacije i softvera koji mogu u potpunosti da iskoriste njegov ogromni kapacitet za sakupljanje podataka.

„Veliki izazovi su sada pred njima, ali „astronomi imaju velika očekivanja od FAST-a", kaže Makačen.

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk