Kampanja za odbacivanje filtera: Kako se mlada devojke bori protiv filtera na Instagramu

Jedna šminkerka je pokrenula kampanju za borbu protiv slika nerealistične lepote na društvenim mrežama, pošto je skorašnje istraživanje pokazalo da trećina devojaka i mladih žena ne postavlja selfije na internet ukoliko ne upotrebe neki filter koji će izmeniti njihov izgled.

Filteri su postali popularan način da se izmene fotografije, naročito kod onih željnih da održe korak sa sve višim standardima lepote u svetu društvenih mreža.

Jedno skorašnje istraživanje, koje je sprovela dobrotvorna organizavija Girlguiding, pokazalo je da trećina devojaka i mladih žena ne postavlja selfije na internet ukoliko ne koriste filter koji menja njihov izgled.

Trideset devet odsto od 1.473 ispitanica starosti između 11 i 21 godine, reklo je da ih uznemirava to što ne mogu da izgledaju u stvarnom svetu isto kao što izgledaju na internetu.

Rezultati istraživanja odslikavaju brige šminkerke i modela s oblinama Saše Palari, koja je nedavno lansirala hešteg #filterdrop u nadi da će naći „više prave kože" na Instagramu.

„Samo sam pomislila: 'Shvata li iko koliko je ovo opasno?'", rekla je ona, prepričavši trenutak kad je primetila da je jedan globalni brend za negu lepote preneo filterisani sadržaj influenserke koja reklamira njegove proizvode.

„Ne želim da deca odrastu misleći da nisu dovoljna dobra zbog onoga što vide na društvenim mrežama."

Ova dvadesetosmogodišnjakinja iz Bristola poslužila se vlastitim Instagram fidom da bi postavila „onlajn tiradu". Imala je toliko masovnu reakciju da je odmah pokrenula #filterdrop kampanju.

„Tad je sve eksplodiralo. Videti nalet realističnih i iskrenih fotografija bilo je naprosto fenomenalno iskustvo", kaže Palari.

Ona traži od ljudi da postavljaju nefilterisane fotografije na svoje Instagram naloge i da „cene ono ko su više nego kako izgledaju".

„Prosto ne viđamo dovoljno normalne kože", kaže ona.

„Za mene ne predstavlja problem postaviti fotografiju bez šminke i bez korišćenja filtera, ali za neke od ovih žena koje su to uradile… jedna od njih je rekla da joj je to bilo strašnije nego da rodi bebu."

„To dete ima samo četiri godine"

Nastavnica iz osnovne škole Kejti Mekro pratila je Palari na društvenim mrežama oko godinu dana.

Nikad nije ni pomislila da će se njeno večernje skrolovanje po Instagramu preliti i na njenu profesiju, ali ovog leta se upravo to dogodilo.

„Pred kraj perioda izolacije, dobila sam mejl od jedne majke u kom ona navodi svoju zabrinutost povodom promene u ponašanju njenog deteta", rekla je Mekgro.

„U mejlu se dalje kaže da dete ima problema sa svojim fizičkim izgledom. Bila sam šokirana. To dete ima četiri godine, samo četiri godine."

„Tad sam osetila duboku tugu, da u tako mladom uzrastu naša deca postaju svesna svog fizičkog izgleda."

Ova dvadesetdevetogodišnjakinja iz Kumbrana, u južnom Velsu, otkrila je da je učenica gledala tutorijale za šminku na društvenim mrežama.

„Pričala mi je o tome kako ne voli svoje lice bez šminke i kako želi da promeni boju svoje kose."

„Tu je uleteo #filterdrop i spasao me."

„Osetila sam da mogu da pričam sa učenicom o samopouzdanju na osnovu svega što sam se lično trudila da preuzmem iz ove kampanje."

 

A collection of unfiltered selfies
BBC

 

Četvorogodišnjakinja je potom pitala Mekgro zašto ona nosi šminku svaki dan - na šta ova nije znala kako da joj odgovori.

Naredne nedelje otišla je u školu samo sa „golim, prirodnim licem".

„Ne bih to mogla da uradim bez samopouzdanja koje mi je usadila Sašina kampanja", rekla je ona.

Mekgro je samo jedna od stotine žena koje su reagovale na kampanju Saše Palari vlastitom pričama.

Ovaj manekenka kaže da su joj one dale snagu da nastavi dalje u borbi protiv problema koji je nekada smatrala „suviše velikim" da bi mu se neko suprotstavio.

Video Saše Palari o kampanji #filterdrop na Instagramu sada je pogledalo skoro 50.000 ljudi.

Ona je bila zatrpana porukama podržavalaca, od kojih neke žene nisu ni shvatile koliko su se vezale za filtere sve dok nisu bile izazvane da ih ne koriste.

Zia Hačings je jedna od njih.

„Saša je počela da deli detalje o kampanji za odbacivanje filtera na svom Instagram nalogu i ja sam shvatila da bukvalno prezirem svoje lice, pod jedan, bez šminke i, pod dva, bez filtera", kaže Hačings.

„Viđam silne lepe devojke ili modele na društvenim mrežama sa savršenom kožom, savršenim nosom, savršenim stasom. Imam pege, pigmentaciju kože oštećenu suncem i rodila sam bebu", kaže ova dvadesetsedmogodišnjakinja.

„Isprva nisam imala petlju da se pridružim, a onda me je jedne večeri ophrvalo snažno osećanje da se plašim vlastitog pravog lica."

„Imam osamnaestomesečnu ćerku. Ako ja ne mogu da podelim fotografiju svog lica bez šminke i bez filtera, kako mogu da očekujem od nje da će ikad voleti sebe kao što bi trebalo?"

„Ta pomisao mi je slomila srce."

Prava promena

Palari se nada da će kampanja imati tri efekta: da će se uvesti reklamni standardi prema kojima će influenserke na društvenim mrežama morati da navedu ako su koristile filtere kad promovišu kozmetiku; da će se filteri koji menjaju i izobličuju lice izbaciti sa Instagrama; i da će se „pojavljivati više prave kože na Instagramu".

„Korišćenje filtera se često ne navodi, tako da ljudi misle 'zašto ja ne izgledam tako?' a to je zato što im se ne govori istina", kaže Palari.


Pogledajte video o tome kako se društvene mreže koriste za prodaju droge


Ona ne želi da se filteri potpuno ukinu, ali kaže da neki filteri koji izobličuju lice „ne bi trebalo da se dopuste da postoje".

„Jedan od najnovijih koji sam otkrila stanjio mi je nos, stanjio mi je lice, bilo je strašno realistično", kaže ona.

 

Girl on phone
Getty Images

 

„Nikad nisam mislila da mi je nos velik, a kad sam pogledala ovo pomislila sam; 'Hm, možda je stvarno velik'… i zamislite koliko će to onda štetno da bude po neke sa manje samopouzdanja?"

„Ukoliko bi korišćenje ovih filtera moralo da bude obznanjeno, onda bi vrzino kolo moglo biti prekinuto."

Palari ne želi da „imenuje i posrami" kompanije koje koriste filtere, već je krenula direktno da šalje poruke brendovima koji su koristili filtere ili prenosili fotografije na kojima su se koristili filteri.

Ona kaže da su reakcije bile pomešane.

Upitani za komentar na negativne efekte filtera na Instagramu, predstavnici ove društvene mreže rekli su da rade na merama koje će pomoći da se smanji pritisak u društvu.

To uključuje testiranje uklanjanja „lajkova" kako bi se pomoglo da se minimizuje kultura poređenja, i proučavanje istraživanja i trendova kako bi prilagodili svoju politiku „kako bude bilo neophodno".

U saopštenju su rekli: „Želimo da efekti AR-a (proširene stvarnosti) budu bezbedno i pozitivno iskustvo za našu zajednicu, istovremeno omogućivši kreativnima da se izraze."

„Zato dozvoljavamo ljudima da stvaraju i koriste efekte izobličavanja lica na Instagramu, ali ih ne preporučujemo u našoj Galeriji efekata, gde ih mnogi ljudi otkrivaju."

Reagujući na ove komentare, Palari je rekla: „Šteta je što se još uvek ne priznaje koliko su opasni filteri menjanja i izobličavanja lica, bilo da su prikazani u Galeriji efekata ili ne.

Oni i dalje mogu da se nađu vrlo lako pukim vezivanjem prostih reči kao što su 'lepota'."

„Filteri se najčešće koriste preko kreatora i influensera sa najvećim platformama, koji stižu do mnogo više podložnih preko njihovih storija nego traženjem filtera."

„Nadam se da neće proći mnogo vremena pre nego što se preuzme odgovornost za to koliko smanjenje nosa za manje od pet sekundi pravi veliku štetu našem samopouzdanju."


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

  • Ja

    19.09.2020 18:15
    Koga boli uvo ......

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC