Rusija i politika: Ko je „Dmitrij Davidov” koji želi da ubrizga čipove Rusima i postoji li uopšte taj čovek

Od jula 2021. godine ruske zvezde, popularni blogeri i državni mediji reklamiraju „20 ideja za razvoj Rusije" Dmitrija Davidova. Ko je on, da li postoji i šta predlaže?

Od jula 2021. godine ruske zvezde, popularni blogeri i državni mediji reklamiraju „20 ideja za razvoj Rusije" od nekakvog Dmitrija Davidova.

Bez presedana, ovo je prema nivou i vrednosti najveća medijska prevara: niko nije video samog Davidova, a postoje sumnje da on uopšte ne postoji.

BBC je pokušao da odgonetne ko bi i zašto na to mogao da potroši najmanje pola milijarde rubalja i kakve veze vlasti imaju sa tim.

„Čini mi se da Rusija ima ogroman neostvareni potencijal i da može da postane jedna od vodećih zemalja u svetu.

„Da bismo to ostvarili, moramo da počnemo bar sa idejama razvoja zemlje", obraća se obožavaocima humorista Maksim Galkin.

Video je objavljen na njegovom Instagram profilu pred auditorijumom od devet miliona ljudi, u julu 2021.

U kadru, Galkin sedi u teksas šortsu i polo majci na verandi vikendice, u rukama drži tablet sa natpisom „Ideje za razvoj Rusije".

https://www.instagram.com/p/CRoJ52ysqbz/

„Privatni preduzetnik Dmitrij Davidov razradio je svojih 20 ideja za poboljšanje života u našoj zemlji.

„I čini mi se da takvu inicijativu treba podsticati i takvu osobu treba čuti. Ako vas ove ideje zanimaju, onda možete posetiti sajt 20idei.ru", kaže komičar.

Ali u julu, avgustu i oktobru prošle godine, „20 ideja" Dmitrija Davidova nije reklamirao samo Galkin: postove i članke o ovom projektu objavljivali su vrhunski blogeri i državni mediji.

Ukupno je na reklamu „20 ideja" potrošeno najmanje 500 miliona rubalja, izračunala je za BBC Evgenija Lampadova, generalni direktor agencije za komunikacije LAMPA.

Kao rezultat toga, otprilike svaki šesti Rus se upoznao sa idejama.

Samo niko od onih koji govore o „idejama Dmitrija Davidova" nikada nije video samog Davidova živog.

A među njegovim idejama, koje tako masovno reklamiraju blogeri i mediji, nalazi se, na primer, predlog da se čipuju svi koji su ikada bili u zatvoru, ili da se uvede plaćanje ulaska u Moskvu unutar granica moskovskog kružnog puta.

U Kremlju ne znaju ko stoji iza kampanje, rekao je Dmitrij Peskov, sekretar za štampu ruskog predsednika, za BBC.

Ali politički stratezi i sagovornici u medijima primećuju: teško je zamisliti takav projekat u savremenoj Rusiji bez podrške vlasti.

Ko je 'Dmitrij Davidov' i šta on predlaže

O Dmitriju Davidovu se zna samo iz njegove autobiografije koja je prikazana na sajtu „20 ideja".

Prema njoj, Davidov je po obrazovanju advokat a sada se bavi biznisom.

Ali u isto vreme, on ne samo da ne živi na teritoriji Rusije, nego nema čak ni rusko državljanstvo.

„Njegov pokušaj da uvede progresivne ideje za pozitivne promene u zemlji, da se oda počast njegovim precima, jer su Dmitrijevi koreni ovde, a Rusija je njegova istorijska otadžbina.

Njegov pradeda i drugi rođaci dali su živote boreći se u Velikom otadžbinskom ratu", na taj način se objašnjava interes stranog državljanina Dmitrija Davidova za uređenje Rusije.

Šta predlaže „autor-aktivista" koji piše o sebi u množini („mi", „naše ideje")?

Na prvi pogled, ovo su umereno liberalni predlozi koji se tiču samo ekonomije, a zaobilaze politiku.

Na primer, „Dmitrij Davidov" veruje da se Soči može pretvoriti u svetski centar turizma i kockanja, što će mu pomoći da zaobiđe Las Vegas.

Da bi to uradio, on ili njegov tim predlažu velike poreske olakšice i bezvizni režim za posetu Sočiju.

A redovnim igračim u kazinima Sočija treba da se daju pozajmice, kako ne bi prekidali svoju igru.

Moskvu, prema ideju „Davidova", treba učiniti „svetskim finansijskim centrom".

Da bi se podstakao „građevinski bum", potrebno je skratiti period priključenja na komunalne mreže i generalno smanjiti administrativne barijere u ovoj industriji.

Poreske olakšice će pomoći rastu saobraćaja bespilotnih vozila, rekao je Davidov.

A obrazovanju će, prema njegovim rečima, pomoći izgradnja univerziteta u regionima i težnja da se privuku strani student.

Uz ove, uopšte, trivijalne ideje, tu su i one najneočekivanije. Na primer, ruskoj poljoprivredi će, smatra „Dmitrij Davidov", pomoći razvoj farmi nojeva i uzgoj tropskih kultura.

Za borbu protiv saobraćajnih gužvi u Moskvi, on smatra mogućim uvođenje plaćanja ulaza u prestonicu.

Istina, on nije odlučio o visini tarife, u jednoj ideji je 1000 rubalja dnevno, u drugoj, koja se pojavila nešto kasnije, već samo 100 rubalja (unutar moskovskog kružnog puta).

I na kraju, „Dmitrij Davidov" ozbiljno predlaže masovno čipovanje.

Baš ova reč se koristi na sajtu.

Da se čipuju svi Rusi koji su ikada bili osuđivani za neko krivično delo, sa izuzetkom uslovno osuđenih.

„Kako predlaže [njima] da se ubaci putem injekcije organski mikro čip ili da im se stavi nekakav marker, koji konstantno šalje signal za detektovanje, koji se učitava u jednu strogo poverljivu bazu podataka sa različitim nivoima pristupa", opisana je tehnologija na veb stranici „20 ideja".

Zahvaljujući ovom čipu, kako ga je zamislio „Dmitrij Davidov", organima za sprovođenje zakona biće lakše da rešavaju zločine, pre svega će proveravati koji se od čipovanih pojavio, na primer, na mestu krađe.

U krugu osumnjičenih biće i oni koji su bili u kontaktu sa nosiocem čipa pre ili posle zločina.

A ljudi koji poštuju zakon u idealnoj Rusiji „Dmitrija Davidova" biće zamoljeni da dobrovoljno ugrade ovaj čip u sebe, na primer, detetu ili starijem roditelju u slučaju da se izgubi.

Kako se odvijala kampanja

U autobiografiji na sajtu „20 ideja", Davidov navodi da je 2016. godine vlastite ideje već oglašavao u medijima i čak pokušao da ih prenese državnim organima, kao što su administracija predsednika i kabineta gradonačelnika Moskve.

Ali tada ga navodno nisu čuli.

BBC nije našao pominjanje njegovog projekta 2021. godine.

Sajt se pojavio početkom godine, međutim, prema podacima servisa Wayback Machine, do kraja juna bio je prazan.

I odmah posle objavljivanja „20 ideja" počeli su da ga reklamiraju popularni blogeri.

„Da li vas brine budućnost zemlje u kojoj živite? Mene da. I darago mi je da nisam jedina. Otkrila sam resurs koji predstavlja ideje kako da našu zemlju učinimo boljom", napisala je još 30. juna glumica Natalija Rudova (4,3 miliona pratilaca) na Instagram profilu.

U prilogu objave je bio njen snimak kako drži znak sa adresom sajta i sloganom: „Dobra ideja se sastoji od mnogo malih ideja".

https://www.instagram.com/p/CQvlVNCF9wL/

Otprilike u isto vreme, pored već pomenutog Maksima Galkina, na Instagram profilima projekat su reklamirali Nikolaj Baskov, reper Timati, televizijski voditelji Dmitrij Gubernijev, Olga Orlova i Ksenija Borodina.

Gotovo svi su naknadno izbrisali objave, ali su postovi ostali na društvenim mrežama nekih poznatih ličnosti.

„Ja sam takođe obratila pažnju na sajt 20idei.ru o kome se sada priča među omladinom.

„Vrlo pažljivo sam se upoznala sa svim idejama jednog preduzetnika sa inicijativom, Dmitrija Davidova.

„Postoji nešto sa čime se ne slažem, ali sa većinom stvari se veoma slažem", napisala je 3. jula manekenka Alena Vodonajeva (2,2 miliona pratilaca).

https://www.instagram.com/p/CQ3SdQJJolr/

Mediji su se uključili u kampanju sredinom jula 2021.

U državnim izdanjima objavljivani su hvalospevni članci sa osvrtom na „20 ideja" i prikazanom autobiografijom Davidova.

Neki od članaka imali su „plaćeni oglas", a neki nisu.

Izdanje Vedomosti posvetilo je projektu „20 ideja" ceo zaseban projekat, u okviru koga je izašlo nekoliko članaka.

„Prosperitetna Rusija: šta treba učiniti da bi zaista bila ovakva", na primer, tako se zvao, jedan od njih.

Publikacija je slobodno citirala fragmente iz „20 ideja" kao direktan govor samog „Dmitrija Davidova".

U „Komersantu" je objavljeno nekoliko manjih članaka, a jedan od njih, sredinom oktobra sa naslovom „Kako napraviti Dubai od Sočija? Autor projekta" 20 ideja za razvoj Rusije" Dmitrij Davidov - o razvoju glavnog odmarališta u zemlji.

Završava se gotovo utopijskom slikom: „Soči će privući, mamiti i naterati vas da zaboravite na sve kako biste u njemu ostali što duže", nada se Dmitrij Davidov.

Među medijima koji su objavili reklamu za „20 ideja" su Lenta.ru, Forbs, Gazeta.ru, Argumenti i Fakti, Eho Moskve i državno izdanje Ruske novine.

Kroz poslednju publikaciju „Dmitrij Davidov" se u septembru 2021. čak obratio onima koji su pokušavali da shvate ko je on.

„Mnogi povezuju '20 ideja za razvoj Rusije' sa politikom i pokušavaju da pronađu tajni smisao u tome [...], pitajući se kome to može da bude od koristi...

„Ne treba mi političko priznanje, jer ne planiram da ulazim u državnu službu.

„Naprotiv, svaka reklamna kampanja posvećena razotkrivanju ličnosti autora odvratiće pažnju od samog cilja, a to je da se prenese suština samih ideja, predloga i da se pozove stručna zajednica, političara i zvaničnika da o njima govore na različitim nivoima i da započnu da ih realizuju", piše u članku.

Od početka kampanje pojavilo se više od 180 reklamnih materijala u oblasti informisanja u poslovnim i društveno-političkim državnim medijima, plus desetine domaćih plaćenih postova na blogovima (Instagram i Telegram) i društvenim mrežama, izbrojala je generalna direktorka agencije za komunikacije LAMP Evgenija Lampadov.

Prema njenim proračunima, troškovi kampanje su već dostigli 500 miliona rubalja (oko 5,8 miliona evra).

„Prema mojim zapažanjima, oni su spremni da ulože milijardu", kaže šef pres službe jednog od najvećih holdinga u zemlji.

„[Tamo su] neki nenonrmalni budžeti. Koliko vidim i koliko znam od svojih poznanika iz medija, mesečno se potroši onoliko koliko mi možemo da potrošimo na kampanju za godinu dana.

„To su stotine miliona rubalja", kaže drugi izvor koji radi na državnom marketing tržištu.

Prema rečima sagovornika BBC-ja, u neka izdanja su navodno donosili „keš", kako bi platili reklamu za „20 ideja".

„U jednom od medija su platili reklamiranje nekoliko meseci zaredom. Onda su opet doneli novac i rekli: „Ne znamo kako drugačije da se reklamiramo, vi smislite i sami napišite reklamu", kaže on.

Ovim ulaganjima postignut je makar jedan cilj: ukupno, od početka aktivne kampanje, više od 23 miliona ljudi posetilo je sajt „20 ideja", proizilazi iz podataka kompanije Jandeks.Metriki.

Skoro 98 odsto njih je iz Rusije.


Pogledajte video: Kako se menjao Vladimir Putin - 20 godina u 20 sekundi


Kako je protekla konferencija za štampu na kojoj se reklamiralo „20 ideja"

„Dmitrij Davidov" ili ljudi koji stoje iza projekta nikada se nisu javno pokazali, već se obraćaju Rusima putem blogera ili medija.

Izuzetak je, na prvi pogled, bila konferencija za štampu koja je održana početkom jula 2021. u Moskvi.

Zvanični organizator konferencije za novinare bio je Interfaks, ali je to bio komercijalni događaj, rekao je za BBC jedan izvor iz agencije.

Bilo je četvoro govornika: trojica su sedela u maloj sali Privredne komore, a jedan kod kuće.

Moderator je vodio razgovor iz kancelarije Interfaksa, događaj je prenošen na sajtu agencije.

U Privrednoj komori je postavljen reklamni zid sa simbolima „20 ideja" i adresom veb sajta.

Ispred njega su sedeli poznati prokremljovski politikolog Sergej Markov, ekonomista Mihail Hazin i rusko-ukrajinski biznismen Ibrahim Maljsagov, šef dobrotvorne fondacije Planeta.

Sa njima se iz svog stana povezao Konstantin Smirnov, kolumnista izdanja „Finansovaja Gazeta".

Tema konferencije za štampu nije bila povezana sa „20 ideja": formalno, govornici su se okupili da razgovaraju o „spoljnim i unutrašnjim rezervama" za „ubrzani rast ruske privrede".

Ali Maljsagov je odmah istakao povod.

„Na održavanje konferencije nas je podstaklo objavljivanje u štampi materijala sa sajta 20idei.ru, javne ličnosti Dmitrija Davidova, koji je predložio niz ideja za razvoj Rusije", rekao je on.

U to vreme projekat još nije bio oglašen „u štampi".

U štampanim medijima pojavio su se tek u avgustu.

Ali na društvenim mrežama „20 ideja" su već uveliko promovisale poznate ličnosti.

Potom su govornici više od sat vremena govorili o ekološkim problemima, potrebi razvoja obrazovanja i pojednostavljenja procedure za dobijanje građevinskih dozvola. Mihailu Hazinu nesumnjivo je bilo dosadno, sedeo je sve vreme na telefonu i otišao pre kraja događaja.

U razgovoru sa BBC novinarom, jedva se setio o kakvoj konferenciji za novinare je reč.

A onda ga je uputio na politikologa Sergeja Markova, koji ga je i pozvao.

Isti taj Markov je pozvao i drugog učesnika događaja, novinara Konstantina Smirnova, koji se uključio u diskusiju iz svog stana, a iza njega se nalazio reklamni zid sa simbolima „20 ideja".

Prema rečima samog Smirnova, on prvobitno nije ni pitao Markova čemu će tačno biti posvećena konferencija za novinare.

„I kako je proticala onlajn konferencija [ja] sam shvatio da govorimo o nekim prevarantima i smirio se", rekao je on za BBC.

Reklamni zid su mu doneli uoči konferencije za novinare, ali nikada ga nisu odneli.

„Sada ga koristim kao čiviluk", rekao je.

Treći učesnik je biznismen i predsednik fondacije Planet Ibragim Maljsagov.

U razgovoru za BBC je rekao da je odlučio da održi konferenciju za novinare pošto je u medijima pročitao ideje Dmitrija Davidova.

On je takođe platio Interfaksu usluge i naručio štampanje reklamnih zidova.

Ali sa samim idejama se upoznao površno, sam on je priznao: kada mu je dopisnik BBC-ja rekao o predlogu Davidova da čipuje sve zločince, Maljsagov je bio iznenađen i primetio da je to „nehumano".

Lik Maljsagova, kao i ostalih učesnika, vodi sve do istog Sergeja Markova.

„Poznajem [Maljsagova] više od 15 godina", priznao je sam politikolog BBC-ju.

On, za razliku od svog prijatelja, podržava čipovanje i druge ideje Dmitrija Davidova.

„Ovi predlozi su progresivni. Oni nisu ni patriotski ni prozapadni, oni odstupaju od glavnog ruskog političkog klinča", rekao je Markov.

Nije ga sam „Dmitrij Davidov" zamolio da se pridruži promociji projekta, već ljudi koji su „100 odsto povezani sa vlastima".

„Ne politički stratezi, već političari", rekao je neodređeno.

Ali na pitanje ko bi mogao da stoji iza projekta, Markov je samouvereno odgovorio.

„Novac [za reklamu„20 ideja"] je uložen ogroman. Očigledno je da je ta osoba povezana sa vlastima.

„U 'Rosijskoj gazeti' ništa neće biti objavljeno tek tako, a objave su se pojavljivale u Gazeti više puta, sistematski, pojavljivale su se i niko ih nije uklonio. To znači da je definitivno povezano sa ruskim vlastima", smatra politikolog.

Novac, po njegovom mišljenju, dolazi od krupnog biznisa bliskog Kremlju: oni sprovode eksperiment kako bi testirali opštu reakciju na ove „progresivne ideje".

Sam Davidov, po njegovom mišljenju, ne postoji.

„Ovo je ili pseudonim, ili kolektivna ličnost, što je najverovatnije. Ovo je neka vrsta kolektiva.

„Ja bih se [da sam na vašem mestu] obratio stručnjacima za anagrame. Verujem da su u imenu samog Davidova nalaze imena pravih tvoraca", rekao je Markov.


Pogledajte video: Putin i Lukašenko na ledu


Ko se bavio postavljanjem oglasa

BBC je razgovarao sa višim rukovodiocima u nekoliko medijskih kuća, u kojima se oglašava „20 ideja".

Prema rečima dvojice od njih, posrednik je velika ruska marketinška agencija, koja je u vrhu tri najbolje agencije i poznata je po bliskoj saradnji sa vladinim strukturama.

„Kada su došli kod nas, sve je izgledalo kao da je projekat proverila predsednička administracija.

„Naplaćivali smo [cenu plasmana] malo više od tržišne i sve su platili", kaže glavni urednik jedne od ruskih medijskih kuća.

„Kraj je u vladi", ovako je jedan od vodećih ruskih listova odgovorio na pitanje od koga je stigao nalog za reklamiranje „20 ideja".

Što se tiče blogova, tamo je reklamna kampanja prošla kroz složen lanac, kao da je neko namerno pokušao da zagubi, pomuti tragove.

Među onima koji su postavljali oglase za ruskih „20 ideja" među vrhunskim ruskim blogerima na Instagramu bila je i agencija Marije Pogrebnjak, supruge bivšeg ruskog fudbalera Pavela Pogrebnjaka.

Marija Pogrebnjak je za BBC rekla da je ona bila samo posrednik.

Njen kupac nije bio ni sam Dmitrij Davidov ni njegovi ljudi, već druga reklamna agencija.

Odbila je da je imenuje.

Poznanik Marije Pogrebnjak rekao je za BBC da je posrednik bila beloruska reklamna agencija.

Nije bila jedina, ukupno je u projektu učestvovalo nekoliko velikih beloruskih marketinških kompanija, saznaje BBC.

Ali oni su bili samo posredne karike.

Jedna beloruska agencija dobila je porudžbinu od svog ruskog partnera, rekao je njen vlasnik.

A sa drugom agencijom iz Minska, prema njegovim rečima, pregovore je uglavnom vodila osoba sa lažnim nalogom.

„Koliko godina radim na ovom tržištu, prvi put vidim da pišu svima odjednom", kaže šef jedne od beloruskih agencija.

Sagovornik koji radi u marketingu, potvrđuje da je, prema njegovim rečima, novac distribuiran preko lanca pravnih lica, ali na osnovu avansa.

Ovako složena šema je potrebna da bi se „očigledno uklonili krajevi", sugeriše njegov kolega, specijalizovan za odnose sa javnošću u državnim strukturama.

Autori projekta su takođe maksimalno pažljivo osmislili kako da sakriju digitalne tragove.

Zvanični vlasnik sajta je Dmitrij Viktorovič Davidov, njegovu aj-pi adresu koristi nekoliko desetina drugih resursa, a jedini kontakt je adresa na Mail.ru, i registrovan je na nemački telefonski broj.

Kako je nastavljena kampanja

Uprkos naporima desetina marketinških agencija, reklamna kampanja za „20 ideja" koju su vodili najbolji blogeri je zastala sredinom jula.

Sve je počelo od posta advokata Katje Gordon, koja je takođe bila pozvana da govori o inovativnim idejama Dmitrija Davidova, ali je odlučila da prvo proveri ko je to.

„U projektnom zadatku koji dolazi do javnih ličnosti, [naznačeno je] da post treba da počne rečima: „Lično sam upoznao Dmitrija Davidova, velikog preduzetnika, evo pročitajte njegove vrhunske ideje, pa, tako nešto, u različitim kombinacijama", pričala je Gordonova u videu, koji je objavila na Instagram profilu.

https://www.instagram.com/p/CRbF_57I9ke/

Odlučila je da se lično upozna sa Davidovim i pozvala je agenciju koja ju je kontaktirala.

„Ali momci ga nisu našli i ne poznaju ga. Iskreno govoreći, u ovom trenutku mislim da nema Dmitrija Davidova.

„Ovo je legenda stvorena da skrene pažnju na ove antinarodne i antiruske inicijative", pričala je prilično emotivno, skrećući pažnju na takve predloge Davidova, kao što je, na primer predlog o čipovanju kriminalaca.

Posle objave Gordonove, neke od zvezda su uklonile oglas „20 ideja".

Postalo je teže naći mesto kod popularnih blogera, a posredničke agencije su počele da se obraćaju onim manje popularnim.

Tako su u ranu jesen pisali vlasnici bloga „Sadržaj za odrasle", koji je posvećen seks igračkama, i dopisniku BBC-ja koji ima 62.000 pratilaca na Tviteru.

„Bolje je izabrati neutralnu temu, kako se ne bi odnosila samo na usku publiku, i ne bi dobijala negativne komentare.

„Na primer, savetujemo vam da zaobiđete temu čipizacije i kao primer uzmete onu za koju će, po mišljenju autora, biti manje pitanja i negativnih komentara publike", - ovako je zvučao jedan tehnički zadatak.

Njega je dopisniku BBC-ja dostavila jedna beloruska marketinška agencija, sa predlogom da okači post o ovom projektu.

U istom periodu reklamu za „20 ideja" dao je politički strateg i galerista Marat Geljman, koji već duže vreme živi u emigraciji.

Na Fejsbuk profilu sa pet hiljada pratilaca napisao je:

„Dmitrij Davidov, meni nepoznati, već pet godina sakuplja ideje za Rusiju, objavljuje ih, troši novac na oglašavanje (ova objava je takođe reklama), šalje ih svima koji, po njegovom mišljenju, o tome treba da razmišljaju.

„Vlasti ignorišu njegove ideje, politikolozi ga smatraju ekscentrikom, a Davidov uporno iz godine u godinu prikuplja i objavljuje ideje o saobraćaju, obrazovanju, krivičnom kažnjavanju i drugim 'dosadnim stvarima'".

Kada ga je dopisnik BBC-ja pitao u privatnoj poruci da li je siguran da Davidov postoji, Gelman je odgovorio da nije siguran.

„Možda je takva igra", dodao je on.

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC