Uvozimo krševe, većina ne bi mogla u EU
Neophodno je uvesti veći red u tu oblast jer veliki broj automobila koji nam stiže iz Evrope u svojim zemljama ne bi mogao da prođe ni tehnički pregled, kažu u Srpskoj asocijaciji uvoznika novih automobila i delova.
Tokom ove godine je uvezeno oko 80.000 polovnih vozila, proizvedenih uglavnom između 2000. i 2006. godine, a procenjuje se da su to vozila koja su, u proseku, prešla više od 200.000 kilometara.
"Na drumovima Srbije se nalazi 1.965.000 putničkih vozila, što znači da se poslednjih nekoliko godina uvozilo oko 80.000-100.000 polovnih i prodavalo oko 20.000 novih automobila. Prodavci novih vozila trpe nelojalnu konkurenciju, jer je propisima omogućeno da se uvoze polovnjaci sa "evro 3" motorima, dok je ekološki standard za nove automobile "evro 6". Pri tome mi plaćamo i eko-taksu od 12.000 dinara po toni za razliku od uvoznika polovnih vozila", kaže Milan Vukasović iz Srpske asocijacije uvoznika automobila.
Ono što je najproblematičnije jeste stanje tih polovnih vozila. Iako je država, koja godišnje inkasira na osnovu taksi i poreza od uvoza polovnih vozila oko osam miliona evra, znatno pooštrila kontrolu uvoza ipak, nesavesni uvoznici se dovijaju na razne načine ne bi li ostvarili veće profite.
Tako se prodaju vozila bez katalizatora, koja vazduh koji udišemo čine izuzetno opasnim. Čestice iz izduvnih sistema savremenih automobila kojima se odstrani katalizator su izuzetno kancerogene.
"Ta vozila su najveći zagađivači i ona na Zapadu ne mogu da prođu tehnički pregled. Za godinu-dve, ako se ništa ne preduzme, možda ćemo i mi morati da zbog zagađenja uvedemo, poput nekih gradova u regionu i Evropi, i par-nepar sistem", upozorava Boris Antić sa Saobraćajnog fakulteta u Beogradu.
Iz polovnih automobila nesavesni vlasnici vade i prodaju i er-begove, nemaju ABS sistem, prepravljaju se još na placevima polovnih vozila u inostranstvu, tako da mnogi kupuju "mačku u džaku".
"Mi poslujemo samo sa ovlašćenim placevima u inostranstvu, konkretno u Nemačkoj, gde je svaki takav pokušaj ilegalne prepravke vozila ili štelovanja kilometraže krivično delo. Naš savet je da, kada već kupujete polovno vozilo, obratite pažnju i na zemlju porekla, a i na renome uvoznika", kaže Zoran Rančić iz jedne beogradske firme koja se bavi uvozom polovnih vozila.
U udruženjima tehničkih pregleda Srbije ističu da su i oni više puta upozoravali nadležne na probleme oko kontrole vozila i mogućnost registracije i bez obavljanja tehničkog pregleda vozila, ali da nisu naišli na razumevanje.
Ipak, nadaju se da će novi zakon o bezbednosti saobraćaja, koji bi uskoro trebalo da bude usvojen, znatnim pooštravanjem kontrole rada TP i taj problem rešiti.
Komentari 14
Gerga
A u ovoj "aocijaciji" viška novca, pa pozvali medije da ih malo pohvale...
DonJuan
Nervirach
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar