Inflacija u Venecueli tolika da građani gorivo plaćaju hranom ili cigaretom

Vozači u Venecueli već dugo u najjeftinijem benzinu na svetu, ali sada se gorivo plaća s malo hrane, čokoladicom ili samo cigaretom, piše AP.
Trampa na benzinskim pumpama je počela usled hiperinflacije, zbog koje je nacionalna valuta, bolivar, postala toliko bezvredna da niko neće da je primi. Bez novca u novčaniku, vozači često na pumpama daju vreću pirinča, ulje ili bilo koji drugi proizvod u zamenu za benzin.
 
Benzin je toliko jeftin da radnici na pumpama i ne znaju koliko košta, pa vozači praznih džepova često prođu ne plativši ništa.
 
Sistem trampe, koji možda izaziva zavist siromašnih vozača iz drugih zemalja, ipak je samo još jedan simptom haosa u Venecueli. Južnoamerička država sa oko 30 miliona stanovnika zapala je u sve dublju političku i ekonomsku krizu. Ljudi žive s jezivim osećajem da bilo šta, od nasilnih ulicnih protesta, do masovnih nestanaka struje, može od njihovih života da napravi haos u svakom trenutku, navodi AP.
 
Više od četiri miliona Venecuelanaca napustilo je zemlju poslednjih godina, bežeći od niskih plata, loše zdravstvene zaštite, osnovnih javnih usluga i bezbednosne situacije.
 
Inflacija 200.000 procenata
 
Međunarodni monetarni fond predviđa da bi inflacija u Venecueli ove godine mogla da dostigne neverovatnih 200.000 odsto. Venecuela je prošle godine izbrisala pet nula sa svoje vlaute u neuspešnom pokušaju da održi korak sa inflacijom, ali su visoke cene progutale nove apoene. Najmanja novčanica u opticaju, 50 bolivara, vredi oko četvrtine američkog penija.
 
Gradski autobusi, pa čak ni banke ne primaju tu novčanicu, navodeći da bi bio potreban debeo svežanj novčanica za plaćanje čak i najskromnijih proizvoda, tako da to ne bi bilo vredno muke. Najveća novčanica, 50.000 bolivara, vredi dva i po američka dolara.
 
Venecuela, koja ima najveće svetske rezerve nafte, nekada je bila bogata, ali je ekonomija doživela sunovrat zbog, kako kažu kritičari, dve decenije korupcije i lošeg upravljanja pod socijalističkom vlašću.
 
Politička kriza
 
Vladavinu predsednika Nikolasa Madura osporava lider opozicije Huan Gvaido, koga podržavaju SAD i još 50 zemalja, tvrdeći da je Madurov reizbor 2018. godine neregularan. Cene benzina su izuzetno ozbiljna tema u Venecueli. Oko 300 ljudi poginulo je 1989. godine tokom nereda koji su izbili nakon što je tadašnji predsednik Karlos Andres Peres naredio malo povećanje cena goriva.
 
Tokom ekonomske krize, Maduro nije značajno povećavao cene benzina, a verovatno će se i dalje držati te strategije nakon što je nedavno predsednik Ekvadora Lenin Moreno zbog nasilnih protesta bio prinuđen da odustane od plana da ukine subvencije za gorivo.
 
Maduro je priznao da državna naftna kompanija PDVSA godišnje gubi milijarde dolara zbog razlike između cene benzina i troškova proizvodnje. U glavnom gradu Karakasu do sad nije bilo nestašica benzina i kilometarskih redova na pumpama kao u drugim delovima zemlje, gde ljudi čekaju i po nekoliko dana da bi došli do pumpe. Zvaničnici tvrde da do nestašica dolazi zbog američkih sankcija protiv PDVSA.
  • Pionir

    29.10.2019 07:18
    Uskoro i odje
    Biće Venecuele i u Smrdistanu. Samo polako.

    "Venecuela, koja ima najveće svetske rezerve nafte, nekada je bila bogata, ali je ekonomija doživela sunovrat zbog, kako kažu kritičari, dve decenije korupcije i lošeg upravljanja pod socijalističkom vlašću"
  • kuzze detelinara

    28.10.2019 20:59
    diletanti
    mi brisali prvo jednu nulu. pa tri. pa šest... i na kraju sam za Slavu kupio 1l vinjaka za 26 čekova jer je koštao par kvadriliona dinara januar 1994.g.
    I mi opstali. Nas 7 miliona. Izgleda da je problem u broju stanovnika ili u poslušnosti? Naravno tih godina u nas je i rata bilo, a nafte vrlo malo.
    Kada si mali, nebitan i krpa, možda prođeš bolje.
    Ali ljudi i dalje tamo žive, samo vesti do nas ne dolaze.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija