Šta spuštanje starosne granice za vozače kamiona i autobusa znači za privredu?

U Skupštinu Srbije stigao je predlog izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja, a pažnju su privukle odredbe kojima se omogućava da vozačku dozvolu za kamione može dobiti i osoba sa navršenih 18 godina.
Šta spuštanje starosne granice za vozače kamiona i autobusa znači za privredu?
Foto: Pixabay
Isto je predloženo i za autobuse, a zajednički preduslov je da ta osoba ima sertifikat o stručnoj kompetentnosti.
 
Direktor Poslovnog udruženja "Srbijatransport" Goran Aleksić za Biznis.rs ocenjuje da se radi o predlozima koji omogućavaju da mlađi ljudi postanu profesionalni vozači, odnosno deo profesije koja je izuzetno značajna za celu privredu, a gde se beleži ogroman manjak radne snage.

Aleksić ističe da se predlogom izmena zakona u suštini uređuje pristup profesiji profesionalnog vozača, a podseća i da je u našoj zemlji pre petnaestak godina došlo do povećanja starosne granice za pristup polaganju vozačkih ispita za profesionalne kategorije.

"U međuvremenu je vojska prestala da bude 'izvor' profesionalnih vozača, porasle su privredna aktivnost i potrebe za prevozom robe i ljudi, dok se demografska slika pogoršala, a mladi ljudi do 24. godine već odaberu karijeru i malo ko se tek tada odlučuje da, primera radi, krene na obuku za vožnju autobusa", objašnjava Aleksić.
 
Ukazuje i na konstantan problem odlaska vozača iz Srbije na rad u drugim državаma, na šta je ukazano i u obrazloženju izmena Zakona, gde se navodi da se taj problem "jednako manifestuje u prevozu putnika i u prevozu robe, a posebno imajući u vidu da je, zbog potreba za vozačima kamiona i autobusa, potpuno izvesno otvaranje tržišta rada i ukidanje administrativnih prepreka za zaposlenje naših građana u Nemačkoj".
 
Aleksić konstatuje da je zato neophodno voditi računa o potrebama naše privrede, i smatra da je spuštanje starosne granice prvi korak - ali i naglašava da to ne znači puko davanje volana u ruke tek punoletnim osobama.
 
"Kod nas je od 2019. godine zaživeo sistem stručne profesionalne kompetencije profesionalnih vozača, izgrađeno je oko tridesetak centara za stručnu profesionalnu kompetenciju na teritoriji cele Srbije i sada svako ko želi da bude profesionalni vozač mora imati srednju stručnu školu ili završiti obuku u centrima za stručnu profesionalnu kompetenciju", ističe Aleksić.
 
Dodaje da to podrazumeva ne manje od 140 časova obuke i visok nivo znanja i veština mladih ljudi, a ne samo polaganje vozačkog ispita.
 
Kada je reč o daljim koracima, smatra da je neophodno iznaći model za finansijsku podršku, odnosno stipendiranje mladih ljudi koji žele da postanu profesionalni vozači.
 
"To je više od pomaganja nekome da reši svoje egzistencijalno pitanje. Suština je zapravo u tome da tom vrstom podrške rešavamo potrebu čitave privrede i društva, kojima su neophodne usluge kakve profesionalni vozač pruža", kaže Aleksić za Biznis.rs.
Naglašava da bi naredni koraci, po usvajanju predloženih izmena, trebalo da bude uređenje pravilnika o sertifikaciji profesionalnih vozača i o centrima za stručnu profesionalnu kompetenciju, kao i usklađivanje čitavog sistema u interesu transporta i logistike.
 
"Rešenja ima. Ministarstvo saobraćaja počelo je da razgovara sa poslodavcima, sagledavaju se sve okolnosti, a ovo je zakon koji stvara uslove da mlađi ljudi mogu da pristupe profesiji profesionalnog vozača. Daljim radom i merama treba obezbediti da se daleko veći broj mladih odluči za ovu profesiju koja je dobro plaćena i da tako sebi obezbedi kvalitetnu egzistenciju, ali i nivo kvaliteta transportne usluge koji je potreban našoj privredi i društvu", zaključio je Aleksić.
  • zar ne

    10.08.2023 18:05
    skapirate da ako nece da voze oni sa vise od 24 odnosno sa vise od 21 zasto bi vozili oni sa manje. povecajte plate pa ce zeleti svi da voze. ovako svi odose preko da voze sa 3000 evra. ovo smanjenje starosne granice ce samo omoguciti mladjim da pre imaju mogucnost da odu u inostranstvo kad poloze.
  • Ništa

    10.08.2023 18:00
    Za osiguravajuće kuće profit.
  • Zz

    10.08.2023 09:48
    @Ђеврек
    U pravu ste 100%! Dok se deca nauce napravice vise stete nadam se bez ljudskih zrtava!!! Ovo i ovako se neradi ali sta ocekivati u Vucicevoj Srbiji?! Kako se polagalo u bivsij Jugi ili idite vozite u EU tako...nebi vam

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Šta stoji iza "turbo uzleta" Pro Tenta?

Iako je Pro Tent na kraju 2022. godine imao više od 8.600 radnika, najveći broj njih samo je formalno zaposlen u ovom preduzeću, a suštinski radi u Elektroprivredi Srbije.