Pad cene litijuma, kineska potražnja za električnim vozilima usporava

Cena litijuma je pala u protekloj godini na 13.200 dolara po toni, za više od 80 odsto i na najniži nivo od 2020, podaci su grupe Benčmark mineral intelidžens, prenosi Fajnenšel tajms.
Pad cene litijuma, kineska potražnja za električnim vozilima usporava
Foto: Pixabay
Posledice su naterale rudare, najvećim delom u Australiji koja proizvodi 40 odsto svetskih zaliha, da ograniče proizvodnju, jer usporavanje potražnje za električnim vozilima ostavlja zalihe poluobrađenog materijala u lancu snabdevanja.
 
Iako litijum nije pao tako nisko kao u periodu 2019-2020, kada je dostigao najnižu vrednost od oko 6.000 dolara po toni, profitabilnost mnogih proizvođača je na sadašnjem nivou.
Bankarska grupacija Goldman Saks procenjuje da će ove godine biti višak od 200.000 tona ekvivalenta litijum karbonata, ili 17 odsto globalne potražnje, što će zahtevati "značajno smanjenje ponude" da bi se uravnotežilo tržište.
Komapnija Pilbar minerals, veliki igrač u australijskoj industriji litijuma sa tržišnom vrednošću od 10 milijardi australijskih dolara, najavio je da neće isplatiti dividende posle pada prihoda od 46 odsto u poslednjem kvartalu 2023. godine zbog nestabilnosti cena za litijum.
 
Ranije ove nedelje Lajontaun risorsis odustao je od ranije dogovorenog zajma od 760 miliona australijskih dolara za projekat u dolini Ketlin, zbog klizanja cene litijuma. Ova pozajmica je bila u direktnoj vezi sa prognozama da će cena litijuma rasti.
 
Grupa, koju podržava najbogatija osoba u Australiji Đina Rajnhart, preispituje proširenje rudnika i pokušava da obezbedi manji kredit nakon što je vrednost kompanije pala za petinu, sa 2,2 milijarde na 1,45 milijardi australijskih dolara.
 
Žurba da se zaustavi potencijalni nalet novih zaliha na tržište dolazi sa proizvođačima koji se već bore da prebace zaostatak litijuma u globalnim lancima snabdevanja. Prodaja električnih vozila se smanjila u Kini, najvećem svetskom tržištu.
 
Prodaja potpuno električnih vozila porasla je za 84 odsto na 5,4 miliona jedinica u 2022. godini, ali preliminarni podaci sugerišu da je rast prošle godine bio samo 25 odsto, prema zvaničnim kineskim podacima.
 
Australijska ministarka rudarstva Madlen King sastala se 18. januara sa šefovima industrije kako bi razgovarali o "hitnom planu" za rešavanje uticaja pada cena litijuma i nikla na lokalne rudare, koji su prošle godine pali za 43 odsto zbog problema prevelike ponude.
 
Analitičari predviđaju da bi Kina mogla da iskoristi pad kako bi proširila svoj udeo na globalnom tržištu litijuma. Kineski proizvođač Ganfeng litijum pristao je prošle nedelje da skoro udvostruči svoje kupovine koncentrata spodumena - minerala iz kojeg se može ekstrahovati litijum - u naredne tri godine iz Pilbare.
 
Neki kineski proizvođači smanjili su proizvodnju, ali ne onoliko koliko se očekivalo. Ipak, nove aktivnosti u Africi imaju manju profitabilnost, ali Kinezi ne napuštaju tržište.
 
"Kina smanjenje cena gleda kao priliku da poveća udeo na tržištu. Ako pogledate ogromna povećanja cena litijuma 2021. i 2022, Kina je uspela da reaguje veoma brzo", navodi se u jednoj analizi.
I dok se tržište bori sa niskim cenama, analitičari ističu da litijum ostaje nezrelo i novo tržište, sklono periodima nestabilnosti, navodi FT.
 
"Bilansi litijuma su osetljivi na male promene u potražnji ili rastu ponude, tako da je tržište podložno povećanoj varijabilnosti cena. Reakcija ponude na trenutno okruženje nižih cena mogla bi da pokrene tržište za oporavak u drugoj polovini 2024. godine", navodi se u analizi Siti banke (Citi).
  • Singer

    27.01.2024 20:00
    70+
    Litijum 13.200$
    Orah 14.000$
    Čvarci 23.150$
    Peglana kobasica 5000din kg to znači tona 46370$
    Samo prvi daje proviziju.
  • Ahab

    27.01.2024 19:47
    Pad sa 2,2 milijarde na 1,45 milijardi australijskih $ nije "petina", vec TRECINA, sto je ogroman sunovrat vrednosti kompanije.
    Cela prica oko litijuma usporava globalno bas kako je usporio i hipsteraj oko elektricnih automobila koje cestito nemas gde ni da napunis, a o kvarovima, servisima i delovima da ni ne govorimo.
    Na videlo izlaze sve sustinske slabosti koncepta i iluzije koje totalitaristi proteziraju u ime nekog "zdravog zivota".
    Celokupna konstrukcija "green agenda" globalnih bandita je na staklenim nogama i u sledecem koraku sledi otreznjenje.
    Bolno na zalost i po ostatak planete.
  • Pera Peric

    27.01.2024 18:51
    Sad ga lomi
    Vidi, sada je pravi trenutak da sve raskopamo

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Miruju i dizel i benzin

Benzin i dizel će se u Srbiji od danas u 15 sati do 30. aprila, na pumpama prodavati po istim cenama.