"Stellantis" u velikim problemima: Direktori i analitičari kažu - u toku borba za opstanak
Međunarodni konzorcijum proizvođača automobila "Stellantis" popravlja prodaju u SAD pošto mu ove godine nije uspeo marketinški plan, rekao je izvršni direktor Karlos Tavares.
Tavares, koji je prošle nedelje otpustio glavnog finansijskog direktora kompanije i glavne operativne direktore za Severnu Ameriku i Evropu, rekao je da je on odgovoran za loše stvari u kompaniji, ali i za dobre.
"Da ne želim tu odgovornost, trebalo bi da radim nešto drugo", rekao je Tavares i ponovio da planira da se povuče kada mu istekne ugovor 2026. Upravni odbor je prošlog meseca potvrdio da je u potrazi za njegovim naslednikom.
"Stellantis" nastao spajanjem francuskih kompanija "PSA Peugeot" i "Fiat Chrysler Automobiles" 2021. godine, ove godine je imao problema i u Evropi i u SAD.
U Evropskoj uniji se bori protiv smanjenja vladinih subvencija za električna vozila i kineskih konkurenata dok pokušava da proda više električnih vozila da bi postigao cilj smanjenja emisije gasova sa efektom staklene bašte za 55 odsto do 2030. EU planira posebne carine na uvozna kineska električna vozila.
Prodaja je opadala veći deo godine u SAD, što je dugo bilo glavno tržište kompanije. U drugom kvartalu, kompanija je smislila novi marketinški plan sa podsticajima da se suprotstavi visokim cenama. Ali to nije privuklo dovoljno kupaca. Prodaja je opala za 20 odsto, a za više od 17 odsto u prvih devet meseci ove godine.
Ostatak automobilske industrije zabeležio je rast prodaje od jedan odsto od januara do septembra.
U junu je inventar američkih dilera "Stellantisa" porastao na nešto više od 430.000 neprodatih vozila.
Tavares je rekao da je taj broj opao za 52.000 poslednjih meseci, a kompanija pokušava da do Božića smanji na manje od 350.000 za "novi početak" u novoj godini. On očekuje da će novi rukovodeći tim proizvesti veći profit i bolje zadovoljstvo kupaca.
Tavares je rekao da bi takođe trebalo da dobije zasluge za uspešno spajanje kompanija, kao i za profitabilnost "Pežoa" i "Opela" tokom protekle decenije.
Rekao je da se kompanija nalazi u "darvinovskom periodu" i da ništa nije isključeno, uključujući zatvaranje fabrika ili gašenje brendova.
"Kada se borite za opstanak, morate uzeti u obzir da je sve u igri", rekao je on.
Borbe za tržište u Evropi i SAD smanjile su neto profit u prvom polugodištu za 48 odsto u poređenju sa istim periodom prošle godine. To je navelo "Stellantis" da smanji finansijske prognoze za čitavu godinu. Sada očekuje da će godinu završiti sa negativnim novčanim tokom od pet do 10 milijardi evra, umesto pozitivno.
Kompanija takođe ima problema sa radnom snagom. U Italiji sindikat poziva na jednodnevni štrajk u petak u znak protesta protiv smanjenja proizvodnje. "United Auto Workers" u SAD preti štrajkovima u nekoliko fabrika, navodeći da "Stellantis" ne ispunjava obaveze da proizvodi vozila.
Ivan Druri, direktor analitičke firme "Edmunds", rekao je da "Stellantisu" godinama nedostaju pristupačni modeli koje mnogi kupci u SAD žele.
"Ljude gledaju na praktičnost i žele samo osnovne stvari a Stellantis nema ništa takvo, već samo skupe modele natovarene dodatnom opremom", rekao je on.
Posledica je da nova vozila "Stellantis" stoje kod dilera po 100 dana pre prodaje, što je dvostruko više od industrijskog proseka, rekao je Druri.
Veliki deo modela "Stellantia" je zastareo, s nekoliko nedavnih ažuriranja, uključujući njegov najprodavaniji "Ram pickup" koji je ove godine dobio samo skromno osveženje, rekao je Sem Abuelsamid, analitičar mobilnosti za "Guidehouse Insights".
"Nemaju prave proizvode u pravim segmentima. Stiže gomila stvari, ali još nije tu", dodao je on.
Kompanija ima malo pristupačnih vozila. Na primer, mali SUV "jeep compass" ima jednu verziju čija čija je početna cena 26.000 dolara bez troškova isporuke, a cena većine verzija je viša od 30.000 dolara.
Kompanija zaista ima planove za novi mali električni džip koji bi koštao oko 25.000 dolara, rekao je Abuelsamid.
Druri ne vidi brz izlaz iz situacije jer mogu potrajati godine da bi se predstavila nova vozila koja odgovaraju potražnji tržišta.
Kompanija je u SAD pre skoro deceniju napustila klasu srednje velikih i malih, kompaktnih automobila.
Dakle, malo šta Tavares može da uradi da brzo popravi stvari, rekao je Abuelsamid.
"Osim podsticaja i smanjenja cena, baš ništa", rekao je on.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
ECB: Troškovi uvođenja digitalnog evra iznosiće oko 1,3 milijarde evra
02.11.2025.•
1
Troškovi uvođenja digitalnog evra do 2029. godine iznosiće oko 1,3 milijarde evra, a godišnje održavanje biće oko 320 miliona evra, najavila je Evropska centralna banka.
Uvoz ruskog tečnog prirodnog gasa u EU povećan za sedam odsto u odnosu na prošlu godinu
02.11.2025.•
0
Evropska unija je iz Rusije uvezla u prvoj polovini ove godine tečni prirodni gas (LNG) u vrednosti od 4,5 milijardi evra.
Bela kuća objavila detalje američko-kineskog sporazuma o trgovini
02.11.2025.•
0
Kineska vlada ukinuće restrikcije na izvoz kritičnih minerala, obustaviće izvoz hemikalija u Severnu Ameriku potrebnih za prozvodnju fentanila i nastaviće protok poluprovodnika za automobile.
Fabrike u Srbiji se zatvaraju i sele u isplativiju Afriku - radnik "jeftiniji" u Tunisu
02.11.2025.•
31
Slavljene su najave dolaska, svaki kamen temeljac, prva zapošljavanja i prvi krug proizvodne trake.
Bugarska razmišlja da zatraži izuzeće od sankcija Lukoilu: Strahuje se od mogućeg pada vlade
01.11.2025.•
2
Bugarska razmatra mogućnost da zatraži izuzeće od novih američkih sankcija protiv najveće ruske privatne naftne kompanije Lukoil jer strahuje da će te mere izazvati velike nestašice goriva širom zemlje.
Izvoz ruskog gasa u Evropu preko Turskog toka dostigao rekord u oktobru
01.11.2025.•
3
Izvoz ruskog gasa u Evropu putem gasovoda Turski tok dostigao je u oktobru rekordnih 1,68 milijardi kubnih metara.
Vlasnici pumpi u Srbiji o tome očekuju li vozače nova poskupljenja goriva
01.11.2025.•
11
Cena goriva je najniža kada se nabavlja kod Naftne industrije Srbije (NIS), a druga rešenja za nabavku derivata biće skuplja, ocenjuje počasni predsednik Unije poslodavaca Srbije Nebojša Atanacković.
Narodna banka Srbije od 1. decembra uvodi elektronske menice
31.10.2025.•
1
Narodna banka Srbije (NBS) najavila je da će 1. decembra početi da radi Centralni registar elektronskih menica (CReM).
Nove cene goriva: Poskupeli i dizel i benzin
31.10.2025.•
14
Evrodizel i benzin poskupeli su u odnosu na prethodnu nedelju.
Nikolić: MMF ocenio da je srpska ekonomija i dalje veoma stabilna, snažna i otporna
31.10.2025.•
4
Predsednik Saveta guvernera Narodne banke Srbije Ivan Nikolić izjavio je da je ocena MMF-a nakon posete Srbiji veoma korektna.
Slovenija planira da "panda obveznicama" privuče kineske investitore
30.10.2025.•
5
Slovenija planira da sledeće godine emituje "panda obveznice" u vrednosti pet milijardi juana (700 miliona dolara) u sklopu strategije za dalje otvaranje njene ekonomije u uslovima pojačanih trgovinskih tenzija.
Postignut sporazum Misije MMF-a sa vlastima Srbije
30.10.2025.•
3
Misija MMF-a saopštila je da je sa vlastima Srbije postigla sporazum u okviru druge revizije tekućeg nefinansijskog aranžmana (Instrument za koordinaciju politika-PCI), koji treba da odobri Izvršni odbor MMF-a.
NBS: Štednja u Srbiji nastavlja da raste
30.10.2025.•
3
Narodna banka Srbije saopštila je da dinarska i devizna štednja u Srbiji nastavljaju da rastu i dostižu rekordne nivoe i tokom ove godine, uprkos pojačanim globalnim neizvesnostima.
Evropska centralna banka zadržala važeće kamatne stope
30.10.2025.•
0
Evropska centralna banka (ECB) zadržala je važeće kamatne stope jer se inflacija u zoni evra vratila na oko ciljnih dva odsto, a privreda izgleda otporno, izjavila je danas predsednica te banke Kristin Lagard.
Šta ako Srbija odluči da nacionalizuje NIS: Ekonomista o mogućim preprekama
30.10.2025.•
26
Ukoliko država Srbija odluči da nacionalizuje Naftnu industriju Srbije (NIS), što sugeriše američka administracija, za to ne postoji cena.
Vučić: Drago mi je za prodaju Lukoila u Srbiji, ali nama ostaje veći deo problema - NIS
30.10.2025.•
5
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da je dobro što je ruska naftna kompanija Lukoil koja je pod sankcijama, a posluje i u Srbiji, dogovorila prodaju svoje imovine van Rusije.
NBS: Navodi da će centralnoj banci biti uvedene sankcije zbog Dina kartica - širenje panike
30.10.2025.•
6
Narodna banka Srbije saopštila je da je neosnovano širenje panike objava u medijima da su zbog plaćanja Dina karticom na pumpama NIS-a sankcije centralnoj banci "gotovo izvesne".
Poznato ko će kupiti Lukoil u Srbiji
30.10.2025.•
10
Kompanija Lukoil saopštila je da je s Gunvor grupom dogovorila prodaju celokupne svoje imovine u inostranstvu.
Frilenseri još danas imaju vremena da podnesu poresku prijavu - onda slede penali
30.10.2025.•
1
Frilenseri imaju rok do 30. oktobra da podnesu poreske prijave za treći kvartal u ovoj godini.
Najavljeno da Srbija dobija fabriku AI: Zašto baš naša zemlja i imamo li dovoljno stručnjaka?
30.10.2025.•
43
Dok se u Srbiji zatvaraju tradicionalne fabrike, najavljuje se otvaranje fabrike veštačke inteligencije.
Gde u EU je najskuplji i najjeftini gas, a gde struja?
30.10.2025.•
3
Cena gasa za domaćinstva u Evropskoj uniji u prvoj polovini ove godine pala je 8,1 odsto u odnosu na drugu polovinu 2024. godine.
Komentari 10
Očekivano
Pre neki dan bila vest da je i Mercedes u problemu jer niko neće da kupuje njihove ektrične.
Vratite se lepo na minimum 4 cilindra, benzin i manje automobile, a ne ove nakaze od tonu ipo koje niti su terenci niti normalni automobili.
Realista
Miki pezos
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar