VIDEO: Prvi živi roboti na svetu sad mogu da se razmnožavaju na do sada neviđen način

Američki naučnici koji su stvorili prve žive robote kažu da oblici života, poznati kao ksenoboti, sada mogu da se razmnožavaju, i to na način nepoznat kod biljaka i životinja.
Nastali od matičnih ćelija afričke kandžaste žabe (Xenopus laevis) po kojoj su dobili ime, ksenoboti su manji od milimetra.
Ove loptice prvi put su predstavljene 2020. godine nakon što su eksperimenti pokazali da mogu da se kreću, rade zajedno u grupama i samoisceljuju. Sada su naučnici sa Univerziteta Vermont, Univerziteta Taft i Instituta Vajz za biološki inspirisano inženjerstvo Univerziteta Harvard objavili kako su otkrili potpuno novi oblik biološke reprodukcije, različit od bilo koje životinje ili biljke poznate nauci, piše CNN.
"Bio sam zapanjen time. Žabe imaju svoj način razmnožavanja, ali kada odvojite ćelije od ostatka embriona i omogućite im priliku da shvate kako da opstanu u novom okruženju, ne samo da će pronaći nov način kretanja nego i novi način razmnožavanja", rekao je Majkl Levin, profesor biologije i direktor "Allen Discovery" Centra na Univerzitetu Taft, koji je bio suvođa novog istraživanja.

Kako su napravljeni ksenoboti?

Matične ćelije su nespecijalizovane ćelije koje se mogu razviti u različite tipove ćelija. Kako bi napravili ksenobote, istraživači su sastrugali žive matične ćelije sa žabljih embriona i ostavili ih da se inkubiraju. Nema manipulacije genima.

"Većina ljudi misli da su roboti napravljeni od metala i keramike, ali nije toliko važno od čega je robot napravljen, nego štoaradi, odnosno radi li u korist ljudi. U tom smislu radi se o robotu, ali je očito i organizam napravljen od genetski nemodifikovane žablje ćelije", rekao je Džoš Bongard, profesor informatike i robotike na Univerzitetu u Vermontu i glavni autor studije.

Bongard je rekao kako su otkrili da se ksenoboti, koji su u početku bili u obliku kugle i napravljeni od oko 3.000 ćelija, mogu da se razmnožavaju. Ali to se događalo retko i samo u određenim okolnostima. Ksenoboti su koristili "kinetičku replikaciju", proces za koji je poznato da se događa na molekularnom nivou, ali nikad pre nije primećen na nivou celih ćelija ili organizama.

Pomogao i superračunar

Uz pomoć veštačke inteligencije istraživači su zatim testirali milijarde oblika tela kako bi ksenoboti bili efikasniji u ovoj vrsti replikacije. Superračunar je osmislio C-oblik koji je nalikovao Pakmanu, videoigrici iz 80-ih. Otkrili su da je sposoban da pronađe sićušne matične ćelije u Petrijevoj šolji, skupi ih stotine u svojim ustima, a nekoliko dana kasnije skup ćelija postao je novi ksenobot.

"Veštačka inteligencija nije programirala ove mašine na način koji obično zamišljamo, pisanjem koda. Oblikovala je i osmislila ovaj Pakmanov oblik. Taj oblik je, u suštini, program. Oblik utiče na to kako se ksenoboti ponašaju da bi pojačali ovaj neverovatno iznenađujući proces", rekao je Bongard za CNN.

Ksenoboti su vrlo rana tehnologija, nešto poput prvih računara iz 40-ih godina prošlog veka i još nemaju nikakvu praktičnu primenu. Međutim, ova kombinacija molekularne biologije i veštačke inteligencije potencijalno bi mogla da se koristi u nizu zadataka u telu i životnoj sredini, tvrde istraživači. To može uključivati prikupljanje mikroplastike u okeanima, inspekciju korenskog sistema i regenerativnu medicinu.

Iako bi mogućnost samorepliciranja biotehnologije mogla izazvati zabrinutost, istraživači su naglasili da su žive mašine u celosti ograničene na laboratoriju i da se lako gase, budući da su biorazgradive i regulišu ih stručnjaci za etiku.

Istraživanje je delimično finansirala Agencija za odbrambene napredne istraživačke projekte, američka agencija koja nadzire razvoj tehnologije za vojnu upotrebu.

Studija je u ponedeljak objavljena u recenziranom naučnom časopisu PNAS.

• Ljud

02.12.2021 15:58
    Tako je.
    Što manje ljudi, što više robota. Oni se neće buniti ni zbog čega.
  • Igor

30.11.2021 15:00
    Not impressed
    Ako su ovo roboti ja sam transformerS.

Facebook pravi najbrži računar na svetu

Matična kompanija Facebooka "Meta Platforms Inc" objavila je da su članovi njenog istraživačkog tima počeli da prave novi superračunar namenjen istraživanju veštačke inteligencije.

Napravljen veštački mesec

Naučnici u Kini su napravili istraživačko postrojenje u kojem se nalazi "veštački mesec", a koje omogućava simuliranje uslova niske gravitacije na Zemlji za male predmete.

Sunce je verovatno imalo prstenove

Pre nego što su se u našem Sunčevom sistemu formirali Zemlja i druge planete, Sunce je verovatno bilo okruženo divovskim prstenovima prašine sličnim onima oko Saturna, navode naučnici u novoj studiji.