Džinovski asteroid podigao megacunami na Marsu

Mars nije oduvek bio prazna prašnjava planeta kakva je danas. U stvari, bio je toliko vlažan da se na njemu pre oko tri milijarde godine podigao megacunami.
Džinovski asteroid podigao megacunami na Marsu
Prema novom istraživanju, uzrok je bio džinovski asteroid, poput onog koji je pogodio Zemlju pre 66 miliona godina i zbrisao dinosauruse.
Stručnjaci predvođeni naučnikom Aleksisom Rodrigezom sa Instituta za planetarne nauke u Arizoni kažu da su locirali ogroman udarni krater, za koji smatraju da je najverovatnije poreklo džinovskog talasa.
Nazvali su ga Pol, a nalazi se u području na kom se vide tragovi katastrofalne plavne erozije, koja je identifikovana još 70-tih godina na ivici onoga za šta se veruje da je bio drevni okean.

Kada je Nasina "Viking 1" sonda sletela na Mars 1976. godine blizu sistema plavnih kanala po imenu Maja Valjes, pronašla je teren za koji Rodrigez i njegove kolege smatraju da je rezultat cunami talasa.

Svoju hipotezu postavili su pre nekoliko godina, a verovali su da su se odigrala dva odvojena cunamija – pre 3,4 i tri milijarde godina. Simulacije su pokazale da je drugi potekao iz kratera Lomonosov.

Međutim, odakle je prvi potekao nisu mogli da otkriju. Sve do sada.

Pronašli su udarni krater Pol, lociran oko 900 kilometara severoistočno od mesta sletanja "Vikinga 1". Krater je prečnika 110 kilometara i leži 120 metara ispod onoga što naučnici veruju da bi bio nivo tadašnjeg mora u regionu Zlatne ravnice.

Simulacije su pokazale dve mogućnosti. Prva da je asteroid obima devet kilometara udario i naišao na snažan otpor tla, rezultirajući eksplozijom od 13 miliona megatona TNT-a.

Drugi scenario je da je asteroid obima tri kilometra koji je naišao na slab otpor tla (voda je upila veći deo energije) oslobađajući 0,5 miliona megatona energije.

Teme

Mars

Mask najavio lansiranje Starshipa u martu

SpaceX bi mogao da pokuša da lansira svoj džinovski raketni sistem Starship u orbitu u martu, rekao je njegov šef Ilon Mask, što je posebno važno u kontekstu plana o slanju astronauta NASA na Mesec.

Italija upozorila na veliki hakerski napad

Hiljade računarskih servera u Italiji i širom sveta na meti su hakerskog napada ransomvera, objavila je danas italijanska Nacionalna agencija za sajber bezbednost (ACN).

VIDEO: Zemljino jezgro se zaustavilo

Malo ko od nas razmišlja o kovitlajućem, užarenom jezgru naše planete, sve dok nas neki iznenadni pokret, zemljotres ili vulkanska erupcija, ne uzdrmaju.

Tramp se vraća na Fejsbuk i Instagram

Kompanija Meta će dozvoliti bivšem predsedniku SAD Donaldu Trampu da se vrati na Fejsbuk i Instagram u narednim nedeljama, dve godine nakon što je njegov nalog suspenovan sa tih društvenih mreža.