
Deca koriste veštačku inteligenciju da prepisuju i rade domaće zadatke: Šta to znači za školstvo?
Mobilni telefoni još ne mogu da vaspitavaju decu, ali bi čet-botovi mogli da "prevaspitaju" obrazovanje.

Foto: Beta/AP
Ukoliko vaš školarac odjednom "izbacuje" cele domaće zadatke iz srpskog jezika kao nazive video-igara, možda to umesto njega radi čet-bot, piše RTS.
Bivši ministar prosvete Srđan Verbić kaže za RTS da nema opasnosti da će zbog čet-botova sistem obrazovanja biti promenjen na brzinu i da su mnogo veće šanse da školsko obrazovanje postane irelevantno ukoliko se ne bude menjalo.
Zašto očekivati od učenika da u školi ne koriste mobilne telefone, a koriste ih profesori prilikom rada, postavlja pitanje Bojana Jandrić, profesorka srpskog jezika u Računarskoj gimnaziji.
U Njujorku je zabranjeno korišćenje čet-botova u školama, zabranjuju ga univerziteti u Indiji i Evropi, "proteruju" ga najveće banke Volstrita. Nijedna zabrana, međutim, nije izolovano ostrvo.
Ukoliko čet-botovi postanu opšte prihvaćena "igračka", postavlja se pitanje u kom će pravcu ići obrazovanje u Srbiji i, možda više od toga, kakvo nam je obrazovanje potrebno.
Nekadašnji ministar prosvete, a sada profesor na FEFA, Srđan Verbić, koji je doktorirao na veštačkoj inteligenciji, kaže da bi čet-botovi mogli da pomognu, pre svega, pri učenju pisanja u raznim formama, učenju komunikacije na stranom jeziku i sagledavanju teksta iz različitih uglova.
"Ukoliko to nisu veštine koje se zaista razvijaju u školi, onda komunikacija sa čet-botom ne može mnogo da pomogne", ističe Verbić.
Verbić, međutim, naglašava da nema opasnosti da će sistem obrazovanja biti promenjen na brzinu i da su mnogo veće šanse da školsko obrazovanje postane irelevantno ukoliko se ne bude menjalo.
"Pravac je jasan, automatizacija svega što radimo. Ne kažem da je to baš ono što želimo, ali je svakako ono što se događa. Mi ne treba da se takmičimo sa mašinama u onome što rade bolje od nas, već treba da razvijamo kompetencije koje nas čine drugačijima od veštački inteligentnih mašina kao što su npr. kritičko mišljenje, svest o opštem dobru ili empatija. Razvijanje tih kompetencija je pravac u kom obrazovanje mora da ide", kaže Verbić.
Na pitanje mogu li čet-botovi da pomognu da učenje bude više saznajno nego reproduktivno, Verbić kaže da je vrlo važno da učenici budu na pravi način motivisani za korišćenje čet-botova i da je ključni element u promeni motivacije – način ocenjivanja.
"Ako je motivacija samo da ispune formu, da urade domaći i odgovore na pitanja, onda će ih samo tako i koristiti. Poenta je da tehnologiju koriste za učenje, da istraže temu i saznaju više. Ključni element u promeni motivacije je način ocenjivanja. Ne treba ocenom nagrađivati puko ispunjavanje forme i reprodukciju gradiva i ne treba ocenjivati domaće zadatke. Domaći zadaci postoje da bi se vežbale nove veštine i produbljivalo znanje, a ne da budu deo ocene", ističe Verbić.
Navodi primer kalkulatora, za koji kaže da je jedna od tih inovacija čija je upotreba decenijama zabranjivana u školama, iako je njena upotreba u poslu postala neizbežna.
"Slično će biti i sa čet-botovima. Videćemo verovatno kako ih programeri koriste da brzo naprave kostur traženog programa, književnici da razbiju kreativnu blokadu ili kopirajteri da naprave više verzija svog teksta. Za to vreme će verovatno u većini škola čet-botovi biti zabranjeni. Nadam se da grešim i da će mogućnosti učenja svima biti važnije od potrebe da se ocenjuje rutina", ukazuje Verbić.
"Čovečanstvo zasnovano na prepisivanju"
Bojana Janjić, profesorka srpskog jezika u Računarskoj gimnaziji, kaže da ako dopustimo đacima da koriste internet za pisanje sastava iz srpskog jezika, to ne mora nužno da znači da će đaci nekritički prepisivati.
"U krajnjoj liniji, čitav naš civilizacijski napredak zasnovan je na tome koliko smo dobro čuvali ono što znamo i koliko lako je bilo dostupno to isto znanje našem potomstvu. Čovečanstvo je zasnovano na prepisivanju. Mi čitamo radove naših predaka, obogaćujemo ih i pišemo svoje radove koje će naši potomci čitati i obogaćivati. Dakle, prepisujemo zato da ne bismo morali sve uvek da počinjemo iz početka i da ne bismo svi morali da budemo geniji poput Njutna, Ajnštajna ili Aristotela – oni su ogroman posao već uradili za nas", navodi Janjićeva.
Možemo, kaže, da budemo i daleko praktičniji i da kažemo da komunikacija sa čet-botom može da vežba naše jezičke veštine: od ljubaznosti do jasno, precizno i tematski postavljenog pitanja.
"Moje lično iskustvo je da mi treba desetak korekcija (dakle desetak korigovanih pitanja) da ja formulišem pitanje tako da čet-bot uspe da zadovolji moju prvobitnu ideju", objašnjava profesorka Janjić.
S druge strane, kaže, to je vrlo moćan alat za sintezu znanja raznoraznih oblasti.
"Na primer, ukoliko bismo želeli da učenici samostalno istražuju kontekst nekog književnog dela, mogli bismo ih uputiti da u svoje pretrage uključe i čet, jer njemu mogu da postave pitanja kao što bi postavljali nastavnicima", dodaje Janjićeva.
Namera u oku majstora
Janjić je, kaže, sklona da tehnologiju razmatra kao alat čija upotreba zavisi od namera onih koji je koriste.
"Ako želimo da koristimo veštačku inteligenciju kao saradnika, moramo se prema njoj odnositi odgovorno i sa punom svešću o tome u koje se svrhe ona koristi, koja su joj ograničenja, kako ona zapravo radi i koji su rizici. Moram da primetim da ovakva uputstva nikada nismo dobili kada su u pitanju društvene mreže, te da bi bilo dobro da sazrimo kao pojedinci i kao (globalno) društvo do odgovornijeg i ozbiljnijeg odnosa prema tehnologijama nego što je to bilo do sada", napominje ona.
"Kao najveći rizik vidi nemogućnost obuhvatanje celine i sposobnost da se uočavaju i produbljuju veze među pojmovima koji su već poznati – ako se oslonimo na veštačku inteligenciju da umesto nas tumači i analizira književnost, verovatno rizikujemo da ostanemo bez čitavog niza analitičkih sposobnosti", kaže ona.
Na pitanje da li bi čet-botovi mogli da ugroze poziciju nastavnika, Janjić kaže da čet-bot, mobilni telefon, računar, robot ili bilo koji alat ne može da zameni bilo koje ljudsko biće, pa ni nastavnika.
"To je kao da se pitamo može li čet-bot da zameni roditelja, mentora ili prijatelja – naprosto, ljudi su mnogo više od procesa razmišljanja i mnogo više od sume svog znanja i iskustva. Ne osećam se ugroženo ni kao nastavnik, ni kao profesionalac, ni kao autoritet zbog pojave čet-botova. Uloga nastavnika je da menja odnos prema tehnologiji, da je promisli, da pomogne svojim učenicima da i oni kritički promišljaju tehnologiju i sebe u odnosu na tehnologiju, svoje mesto u svetu i da budu sigurnije, samostalnije osobe", dodaje.
Sva lica traže pisca
Srđan Verbić kaže da će biti sve teže da utvrdimo da li je tekst pisao čovek ili ga je generisala veštačka inteligencija.
"Čet-botovi biraju 'tokene', odnosno elemente teksta sa određenom verovatnoćom i neće svaki put na isto pitanje odgovoriti na isti način. To znači da bi, uz male varijacije, čet-bot mogao da napiše različite pismene zadatke za sve učenike iz odeljenja", objašnjava Verbić.
Trud koji bi se uložio, dodaje Verbić, da se da utvrdi odakle potiču te rečenice bio bi preveliki.
"Sa učenicima u školi, odnosno decom kod kuće, mnogo ranije mora da se radi na razvijanju svesti o tome šta je fer, a šta nije. Ja bih rekao da je korišćenje čet-bota kao inspiratora ili korektora fer. Kopiranje celih rečenica nije, bez obzira na to da li su ih pisali ljudi ili mašine", ističe Verbić.
Izrael, maturski ispit i otvoreni internet
Bojana Janjić učestvovala je na velikoj međunarodnoj konferenciji o Pedagoškim inovacijama u organizaciji Izraelske organizacije MAŠAV u Jerusalimu.
Napominje da jedno ozbiljno radno telo u toj zemlji pokušava da reformiše maturski ispit tako da se učenicima dozvole uslovi takozvanog "otvorenog interneta" koji bi im omogućio da se koriste pretraživačima, veštačkom inteligencijom, pa i čet-botovima pri izradi maturskih zadataka.
"Možda najdirektniji primer upotrebe veštačke inteligencije u školskom uzrastu predstavlja samo učenje o veštačkoj inteligenciji, te učenicima, na primer, nije dozvoljeno da koriste čet-botove, ali im je dozvoljeno da razvijaju i programiraju veštačke inteligencije, ili da se upuste u simulacije treniranja veštačkih inteligencija kako bi bolje razumeli šta se zapravo krije iza tog pojma", ukazuje Janjićeva.
Snažna i vrlo utešna poruka stigla je, napominje, od predavača na toj konferenciji Gaja Levija koji je, inače, saradnik OECD-a na razvoju obrazovnih strategija, a to je: ljudska inteligencija je uvek iznad veštačke inteligencije.
"Sve zamerke koje stavljamo veštačkoj inteligenciji dolaze od nedostataka ljudske inteligencije – a ne iz nje same", zaključuje Janjić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Nauka i tehnologija
Stiže nam jedna od najlepših meteorskih kiša
15.07.2025.•
0
Jedna od najpoznatijih i najlepših meteorskih rojeva na severnoj hemisferi, Perseidi, ponovo će biti vidljiva na noćnom nebu, ali ove godine gledanje zahteva malo planiranja.
Prvi posetioci Međunarodne svemirske stanice iz Mađarske, Poljske i Indije vratili se na Zemlju
14.07.2025.•
0
Prvi posetioci Međunarodne svemirske stanice iz Indije, Poljske i Mađarske vratili su se u danas na Zemlju SpejsEksom, nakon što su završili privatnu misiju, prenosi AP.
Youtube nakon deset godina ukida stranicu Trending i listu Trending Now
14.07.2025.•
0
Youtube je objavio da će nakon deset godina ukinuti stranicu Trending i listu Trending Now i zameniti ih listama po kategorijama koje će biti deo Youtube Charts.
Otkriveno najveće spajanje dve crne rupe
14.07.2025.•
1
Britanski naučnici su otkrili najveće ikad spajanje dve crne rupe i zabeležili gravitacione talase koji potiču od ovog sudara, udaljenog oko 10 milijardi svetlosnih godina od Zemlje.
Otvara se prvi naučni centar za proučavanje svesti kod životinja uz pomoć veštačke inteligencije
14.07.2025.•
1
Na Londonskoj školi ekonomije i političkih nauka (LSE) 30. septembra počinje sa radom prvi svetski naučni centar posvećen proučavanju svesti kod životinja.
VIDEO "Svemirska munja" iznad Meksika: Naučnici zabeležili redak atmosferski događaj
13.07.2025.•
0
Prolazni svetlosni događaj (TLE) poznat i kao sprajt, primećen je nedavno tokom prolaska Međunarodne svemirske stanice u Zemljinoj orbiti iznad Meksika i Sjedinjenih Država.
Apple priprema iPhone 17e, nove iPad i MacBook uređaje za početak 2026.
13.07.2025.•
0
Američka tehnološka kompanija Apple će u prvoj polovini 2026. predstaviti niz novih proizvoda kao što je iPhone 17e, ažurirani iPad Air i osnovni iPad, kao i računare MacBook Pro i MacBook Air.
VIDEO: Dubai otvara prvi restoran kojim će upravljati veštačka inteligencija
13.07.2025.•
0
Restoran "Woohoo" u Dubaiju u kom će hranu spremati ljudi, ali će meni, ambijent i usluga biti dizajnirani veštačkom inteligencijom, trebalo bi da bude otvoren u septembru nedaleko od Burdž Kalife.
Mars nekada imao mnogo više vode: Otkrivena drevna rečna korita
13.07.2025.•
0
Naučnici su otkrili hiljade kilometara starih rečnih korita u južnim visoravnima Marsa, što ukazuje da je crvena planeta nekada imala mnogo više vode nego što se ranije verovalo.
Maskov četbot Grok se izvinio zbog izjava o Hitleru i Jevrejima
13.07.2025.•
0
Četbot Grok, koga proizvodi kompanija za veštačku inteligenciju Ilona Maska xAI, izvinio se nakon što je ove nedelje objavio brojne antisemitske objave na X-u nakon ažuriranja.
Potraga za životom na Veneri: Da li ima mikroorganizama u oblacima ove planete?
12.07.2025.•
0
Misija iz Velike Britanije ima za cilj da jednom zauvek reši pitanje – da li postoji život na Veneri?
Robot-hirurg u narednih 10 godina bi mogao da bude testiran na ljudima: Već operisao svinje
12.07.2025.•
0
Posle uspešne serije operacija uklanjanja žučne kese kod svinja, znatno smo bliži primeni autonomne hirurgije, odnosno hirurgije koju izvode roboti kojima upravlja veštačka inteligencija.
Francuska pokrenula krivičnu istragu protiv mreže "Iks"
11.07.2025.•
0
Francuski tužioci pokrenuli su krivičnu istragu protiv kompanije Iks zbog navoda da je ta kompanija, u vlasništvu milijardera Ilona Maska, manipulisala algoritmima u svrhu "stranog mešanja".
TikTok ponovo pod istragom EU
10.07.2025.•
0
Platforma TikTok nalazi se pod novom istragom Evropske unije zbog sumnje da se privatni podaci korisnika šalju u Kinu, saopštili su regulatori EU.
OpenAI pravi novi internet pretraživač sa namerom da zameni Google Chrome
10.07.2025.•
0
Kompanija OpenAI nalazi se u završnoj fazi razvoja novog internet pretraživača zasnovanog na veštačkoj inteligenciji, koji bi mogao predstavljati izazov za tržišno dominantni Google Chrome.
Četbot Grok Ilona Maska se identifikovao kao mehanički Hitler, tvrdi da je tako napravljen
09.07.2025.•
0
Grok, AI četbot kompanije xAI koju je osnovao Ilon Mask, juče je u nizu objava na mreži X sebe nazvao "MehaHitlerom" (mehanički Hitler).
Windows 10 više nije najkorišćeniji operativni sistem: U oktobru mu prestaje podrška
08.07.2025.•
6
Microsoft-ov operativni sistem Windows 11 je ovog meseca po prvi put prestigao stariju verziju Windows 10 po udelu na tržištu desktop računara, pokazuju podaci organizacije Statcounter.
Bezosov i Google-ov satelit prestao s radom nakon samo godinu dana u svemiru
06.07.2025.•
2
Jedan od najnaprednijih satelita za praćenje gasova sa efektom staklene bašte prestao je da radi u svemiru.
VIDEO: Google lansirao model za generisanje video-snimaka Veo 3 širom sveta
06.07.2025.•
1
Američka tehnološka kompanija Google objavila je da je počela sa lansiranjem svog najnovijeg modela za generisanje video-snimaka Veo 3 u više od 159 zemalja sveta, uključujući Srbiju.
NASA: Nova kometa primećena u Sunčevom sistemu
05.07.2025.•
0
Astronomi prate novu kometu koja dolazi iz nepoznatih krajeva galaksije.
NASA otkrila novu planetu sa mogućim uslovima za život
03.07.2025.•
3
NASA je uz pomoć teleskopa Džejms Veb otkrila planetu TWA 7b, udaljenu 34 svetlosne godine, koja ima oko 100 puta veću masu od Zemlje i nalazi se u potencijalno nastanjivoj zoni.
Komentari 6
Joni
Maxa
1. Ukinuti ocenjivanje
Ova glupost samo povecava stres kod ucenika i ne sluzi realno nicemu.
Jer koliko znamo strebera iz nasih generacija koji su samo nabiflali gradivo za ocenu i sutradan sve zaboravili.
Jel cilj ocena ili da ucenicicima prenesemo znanje ?
2. Ukinuti domace zadatke kod kuce.
Skola je ta koja treba da radi domaci zadatak a ne roditelji da sede sa detetom i glume dodatnu nastavu jer je skolstvo podbacilo.
Sve sveske treba da stoje u skoli a ne da deca vugle onoliko knjiga i savijaju kicmu.
V
Zabrana chatbota je kao da terate decu da pretražuju papirne biblioteke pored googla i interneta. Alat je tu i može da skrati dolaženje do informacija i deca to i treba da koriste
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar