Otkriven prvi dokaz da se crne rupe rotiraju

Astronomi su zabeležili prve direktne dokaze o okretanju crne rupe, pružajući nove uvide u najzagonetnije objekte svemira.
Otkriven prvi dokaz da se crne rupe rotiraju
Zapažanja se fokusiraju na supermasivnu crnu rupu u centru susedne galaksije Messier 87, čiju je senku snimio teleskop Event Horizon. Poput mnogih supermasivnih crnih rupa, M87 ima snažne mlaznice koje se lansiraju sa polova brzinom bliskom svetlosti u međugalaktički prostor.
Naučnici su predvideli da rotacija crne rupe pokreće ove kosmičke mlazeve, ali do sada su direktni dokazi bili nedostižni.
"Nakon uspeha snimanja crne rupe u ovoj galaksiji pomoću Event Horizon teleskopa, da li se ova crna rupa okreće ili ne, bila je glavna briga naučnika. Sada se iščekivanje pretvorilo u izvesnost. Ova čudovišna crna rupa se zaista okreće", rekao je doktor Kazuhiro Hada iz Nacionalne astronomske opservatorije Japana i koautor istraživanja.

M87 se nalazi 55 miliona svetlosnih godina od Zemlje i krije crnu rupu koja je 6,5 milijardi puta masivnija od Sunca. Odmah iza crne rupe nalazi se akrecijski disk gasova i prašine, koji se kovitla na ponornici kosmičke vrtače. Nekim od ovih materijala je suđeno da padnu u crnu rupu i zauvek nestanu. Ali delić će biti izbačen iz polova crne rupe sa više od 99,99 odsto brzine svetlosti.