Na Veneri ipak ima kiseonika, ali drugačiji je od onog koji udišemo

Oko 20 odsto vazduha na našoj planeti čini kiseonik dok je ostatak atmosfere uglavnom ispunjen azot, ali na Veneri, priča je potpuno drugačija.
Na Veneri ipak ima kiseonika, ali drugačiji je od onog koji udišemo
Venerinom otrovnom atmosferom dominira ugljen-dioksid s udelom od 96,5 odsto, a manje količine se odnose na azot i gasove u tragovima. Kiseonika skoro da uopšte i nema.

Zapravo, budući da Venera dobija znatno manju paažnju naučnika nego druge planete poput Marsa, direktno otkrivanje kiseonika je otežano.
Koristeći instrument stratosferske opservatorije SOFIA - avion Boing 747SP prerađen kako bi nosio infracrveni teleskop u sklopu zajedničkog projekta američke svemirske agencije NASA-e i njenog nemačkog pandana DLR-a, naučnici su otkrili atomski kiseonik u tankom sloju Venerine atmosfere.

Naučnici su istakli da se taj atomski kiseonik, sastavljen od jednog atoma kiseonika, razlikuje od molekularnog kiseonika, koji se sastoji od dva atoma kiseonika i koji udišemo.
Istraživači su prvi put direktno otkrili kiseonik na osunčanoj strani Veneri, gde se zapravo proizvodi u atmosferi, a otkrili su ga i na drugoj strani okrenutoj od Sunca, gde ga je ranije otkrio teleskop na Havajima.

"Atmosfera Venere je veoma gusta. Sastav je takođe veoma različit od Zemlje", rekao je fizičar DLR-a Hajnc-Vilhelm Hjubers, vodeći autor studije objavljene u časopisu "Nature Communications".

"Venera nije pogodna za život, barem ne za organizme koje poznajemo na Zemlji", dodao je on.

Kiseonik se proizvodi na osunčanoj strani ultraljubičastim zračenjem Sunca koje razbija atmosferski ugljen-dioksid i monoksid na atome kiseonika i druga jedinjenja, rekli su istraživači. Deo tog kiseonika vetrovi potom prenose na stranu planete koja je okrenuta od Sunca.

Venera, prečnika otprilike 12.000 kilometara, nešto je manja od Zemlje.

"Tek smo na početku razumevanja evolucije Venere i zašto je toliko različita od Zemlje", kazao je Hjubers.
  • samosvesni građanin

09.11.2023 15:10
    Nemoj samo slučajno da pronađu da ima nafte,gasa ili zlata jer će sa velesile i tamo pobiti u borbi za eksploataciju rudnih bogatstava.