Supermasivna crna rupa u centru naše galaksije rotira se brzo i krivi prostor-vreme

Supermasivna crna rupa u centru naše galaksije, Sagittarius A*, vrti se brzo i menja prostor-vreme oko sebe, pokazalo je novo istraživanje.
Prostor-vreme je četvorodimenzionalni kontinuum koji opisuje kako vidimo prostor, spajajući jednodimenzionalno vreme i trodimenzionalni prostor zajedno kako bi predstavili svemirsko tkivo koje se zakrivljuje kao odgovor na masivna nebeska tela.

Tim fizičara posmatrao je crnu rupu, koja se nalazi 26.000 svetlosnih godina od Zemlje, s NASA-inom rendgenskom opservatorijom Čandra, teleskopom dizajniranim za otkrivanje emisija rendgenskih zraka iz vrućih područja svemira. Izračunali su brzinu rotacije Sagittarius A* koristeći ono što je poznato kao metoda odliva, koja posmatra radio-talase i emisije X-zraka koje se mogu pronaći u materijalu i gasovima koji okružuju crne rupe, inače poznate kao akrecioni disk, prema studiji objavljenoj 21. oktobra u "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society".
Istraživači su potvrdili da se crna rupa vrti, što uzrokuje ono što je poznato kao Lense-Thirring effect. Takođe poznat kao povlačenje okvira, ovaj efekat je ono što se događa kada crna rupa povlači prostor-vreme zajedno sa svojom rotacijom, rekla je glavna autorka studije Rut Dali, profesorka fizike na Univerzitetu Pen stejt koja je osmislila metodu odliva pre više od deset godina.

Od izuma metode odliva, Dali je radila na određivanju rotacije raznih crnih rupa i autorka je studije iz 2019. koja je istraživala preko 750 supermasivnih crnih rupa.
"Ovom rotacijom Sagittarius A* će dramatično promeniti oblik prostor-vremena u svojoj blizini. Navikli smo da razmišljamo i živimo u svetu u kom su sve prostorne dimenzije jednake - udaljenost do plafona i udaljenost do zida i udaljenost do poda sve su na neki način linearne, nije kao da je jedna totalno zgnječena u odnosu na ostale. Ali ako imate crnu rupu koja se brzo rotira, prostor-vreme oko nje nije simetrično - crna rupa koja se okreće povlači prostor-vreme sa sobom, gnječi prostor-vreme i nekako izgleda poput fudbalske lopte", rekla je Dali.

Promena prostor-vremena nije razlog za brigu, ali bi rasvetljavanje ovog fenomena moglo biti vrlo korisno astronomima, pojasnila je Dali.

"To je prelep alat za razumevanje uloge koju crne rupe imaju u formiranju i evoluciji galaksija. Činjenica da su oni dinamični entiteti koji se mogu okretati i da to možeda utiče na galaksiju u kojoj se ovo nalazi - vrlo je uzbudljivo i vrlo zanimljivo", objasnila je naučnica.

Rotacija crne rupe ima vrednost od 0 do 1, pri čemu 0 znači da se crna rupa ne vrti, a 1 je najveća vrednost rotacije. Prethodno nije postojao konsenzus o vrednosti rotacije Sagittarius A*, rekla je Dali.

S metodom odliva, koja je jedina metoda koja koristi i informacije iz odliva i iz materijala u blizini crne rupe, rekla je Dali, utvrđeno je da Sagittarius A* ima vrednost uagonog momenta rotacije između 0,84 i 0,96, dok M87* - crna rupa u klasteru galaksija Device koja je udaljena 55 miliona svetlosnih godina od Zemlje utvrđeno je da se vrti na vrednosti 1 (s većom nesigurnošću od plus ili minus 0,2) i blizu je maksimuma za svoju masu.
  • Hm

29.11.2023 12:44
    Hm
    Prvo istražite svoju kuću, pa krenite dalje.