Obližnja galaksija će se sigurno sudariti sa našom

U blizini naše galaksije nalazi se jedna skrivena, ali realna opasnost. Kruži oko našeg Mlečnog puta i mogla bi da izbaci naš Sunčev sistem u međuzvezdani prostor, piše Science Alert.
Radi se Velikom Magelanovom oblaku (Large Magellanic Cloud, LMC), galaksiji koja kruži oko našeg Mlečnog puta, a tek nedavno su naučnici shvatili kolika je ona za nju pretnja.

Prema najnovijem istraživanju objavljenom u časopisu "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society", Veliki Magelanov oblak sigurno će se sudariti s našom galaksijom, i to mnogo pre nego što se mislilo.

Do tog otkrića naučnici su došli nakon što su napravili kompjuterske simulacije kretanja LMC-a. Umesto da na sigurnoj udaljenosti kruži oko našeg Mlečnog puta, kao što to čine druge slične galaksije, Veliki Magelanov oblak će se nakon nekog vremena sudariti s njom, piše "Gardijan".

Naučnici procenjuju da je LMC trenutno od nas udaljen oko 163.000 svetlosnih godina i da se udaljava brzinom od 400 kilometara u sekundi. Međutim, simulacije astrofizičara sa Univerziteta Daram pokazuju da će Veliki Magelanov oblak u jednom trenutku usporiti, okrenuti se prema nama i sudariti se sa našom galaksijom. Sudar bi trebalo da se dogodi za oko 2,5 milijardi godina.

U slučaju da čovečanstvo preživi toliko dugo, čeka ga pravi spektakl, piše Science Alert.

Postoji verovatnoća da će se prilikom sudara aktivirati crna rupa u središtu naše galaksije i početi da guta sve što se nalazi oko nje uvećavajući se deset puta. Naučnici smatraju da će tada doći do "veličanstvenog svemirskog vatrometa".

"Dok se bude hranila okolnim gasom, crna rupa će izbacivati velike mlazeve radijacije", rekao je autor istraživanja, kosmolog Marius Kautun. "Mada ti mlazevi neće uticati na nas, postoji mala verovatnoća od jedna do tri odsto, da će prilikom sudara dve galaksije naš Sunčev sistem biti izbačen u međuzvezdani prostor", dodao je.

Sve će se poremetiti unutar naše galaksije

Naučnici sumnjaju da će se prilikom stapanja Mlečnog puta i LMC-ja međusobno sudariti zvezde ili planete, ali nadolazeća galaksija s više od 250 milijardi sunaca (zvezda) ipak će napraviti nered unutar našeg sistema, smatra astrofizičar Karlos Frenk.

"Sve će se poremetiti unutar naše galaksije, a Sunčev sistem bi mogao biti izbačen u spoljašnji svemir. U slučaju da se to dogodi, sumnjam da će naši potomci, ako ih tada uopšte bude, to preživeti", objasnio je.

Mada 2,5 milijardi godina zvuči kao puno vremena, to je zapravo vrlo kratak period u kosmičkom smislu. Uz to, sudar s Magelanovim oblakom trebalo bi da se dogodi nekoliko milijardi godina ranije nego što je predviđeno da ćemo se sudariti sa nama najbližom galaksijom Andromedom.

U prošlosti su astronomi koji su razmišljali o smrti Mlečnog puta uvek proučavali nadolazeći sudar s Andromedom. S obzirom na to da ima pet puta veću masu od Velikog Magelanovog oblaka, Andromeda bi prilikom sudara mogla potpuno da uništi Mlečni put.

No, sudar s LMC-jem mogao bi da odloži kataklizmu, rekao je Karlos Frenk.

"Jedna dobra nuspojava sudara s Velikim Magelanovim oblakom je odlaganje armagedona", dodao je. "Malo će pomeriti Mlečnu stazu i time možemo dobiti na poklon još nekoliko milijardi godina. LMC je velik, ali neće potpuno uništiti našu galaksiju. Proizvešće neverovatne vatromete, ali neće stvoriti ogroman poremećaj. Sudar s Andromedom zaista će biti armagedon. To će biti kraj Mlečnog puta kakav poznajemo", objasnio je astrofizičar.