Astronomi otkrili dve zvezde koje se vrte jedna oko druge ogromnim brzinama

Na 7.800 svetlosnih godina udaljenosti od Zemlje otkrivene su dve mrtve zvezde koje kruže jedna oko druge rekordnim brzinama.
Njihove orbite su toliko blizu da im orbitalno razdoblje, koliko im treba da obiđu jedan drugu, traje samo 6,91 minut, što je najkraće do sada zabeleženo takvo razdoblje za dvojni zvezdani sistem.

Dvojne zvezde ili binarne zvezde su sistemi dve zvezde koje se pod uzajamnim gravitacionim dejstvom pomeraju oko zajedničkog središta mase. Ovaj pomahnitalo brzi dvojni sistem ima naziv J1539, piše "Science Alert".

Radi se o belim patuljcima, odnosno o mrtvim zvezdama koje su prvobitno bile do deset puta veće od Sunca. Da su bile još masivnije, preobrazile bi se na kraju svog života u neutronsku zvezdu ili u crnu rupu.

Takva bi trebalo da bude i sudbina našeg Sunca. Kada mu ponestane vodonika, prvo će se, spajajući helijum i ugljenik, naduvati u ogromnog crvenog džina. Kada ponestane i tih elemenata, spoljašnji sloj će eksplodirati i ostaće samo jarko sjajno i gusto jezgro, odnosno komad mrtve stene koju nazivamo – beli patuljak.

Dva bela patuljka binarnog sistema J1539 stalno se približavaju jedan drugom, približno 26 centimetara na dan. To znači da je potrebno još nekih 130.000 godina da njihovo orbitalno razdoblje bude samo pet minuta. Tada će se dramatično povećati prenos mase iz sekundarne u primarnu zvezdu, što bi moglo da se završi na dva načina.

Ako prenos mase bude stabilan, dve zvezde će se pomalo razdvojiti i primarna zvezda će polako početi da proždire materiju iz sekundarne. Međutim, ako prenos ne bude stabilan, onda će se dva bela patuljka spojiti i nastaće pravi šou: redak tip zvezde tipa R Coronae Borealis, odnosno pulsirajući objekat koji je sličan manje masivnoj supernovi. To bi mogao biti neverovatan prizor, ako čovečanstvo bude imalo sreće i pameti da preživi još 130.000 godina.

Istraživanje pod nazivom "General relativistic orbital decay in a seven-minute-orbital-period eclipsing binary system" objavljeno je u uglednom časopisu "Nature".