Na pružnim prelazima 15 nezgoda u prvoj polovini godine, stradala jedna osoba

Razlozi za nesreće na putnim prelazima u 99 odsto slučajeva su vozači drumskih vozila koji ne poštuju signalizaciju i saobraćajne propise, tvrde u "Infrastrukturi železnice Srbije".
"Oni se često upuštaju u opasne i rizične radnje i ne vode računa o saobraćajnoj signalizaciji. Šinsko vozilo uvek ima prednost u odnosu na drumski saobraćaj na putnim prelazima, bez obzira na rang puta. Vozači zaboravljaju ili ne znaju da je zaustavni put železničke kompozicije između 700 i 1.000 metara i da ma kako voz izgledao udaljeno, nijedna trenutna reakcija nije moguća", navode za "Politiku" u "Infrastrukturi".
 
Tako je pre nekoliko dana međunarodni putnički voz naleteo na automobil koji se provlačio između spuštenih branika na prelazu u Rumi i tom prilikom jedna osoba je teško povređena.
 
U prvoj polovini 2019. dogodilo se 15 nesreća na putnim prelazima, u kojima je poginula jedna osoba, a povređeno je njih pet.
 
"To je najviši nivo bezbednosti na putnim prelazima u periodu od prvih šest meseci u 21. veku. Posmatrano u prvih šest meseci od 2001. do 2019, ove godine dogodio se najmanji broj nesreća na putnim prelazima, sa brojem povređenih i nastradalih osoba na minimalnom nivou, kakav je bio još samo 2013", podsećaju u "Infrastrukturi".
 
Kako kažu u ovom preduzeću, ne postoje neobezbeđeni putni prelazi koji su u nadležnosti "Infrastrukture".
 
"Ukoliko na prelazu nema signalno-sigurnosne opreme ni znakova vertikalne signalizacije, onda je reč o divljem i nepropisnom prelazu preko pruge", upozoravaju u ovoj železničkoj kompaniji.
 
Na srpskim prugama postoji ukupno 2.118 putnih prelaza koji su u ingerenciji ovog preduzeća.
 
"Kako će pojedini prelaz biti osiguran zavisi od preglednosti pruge i puta na mestu ukrštanja (trougao preglednosti), namene pruge, vrste puta, gustine saobraćaja, najveće dopuštene brzine, dužine putnog prelaza i slobodnog prostora iznad prelaza. Na način njihovog osiguranja uticaj ima i lokalna samouprava, koja takođe učestvuje u finansiranju i održavanju prelaza", objašnjavaju u "Infrastrukturi" dodajući da ne postoji realno opravdanje da svi putni prelazi budu osigurani automatskim uređajima.
 
Takva praksa, podsećaju, nije ni u mnogo bogatijim i savremenijim železnicama. U Velikoj Britaniji samo četvrtina putnih prelaza obezbeđena je rampama, a među najvećim procentima putnih prelaza obezbeđenih rampama imaju Francuska (oko 70 odsto) i Italija (oko 80 odsto).
 
"Najviši nivo obezbeđenja saobraćaja na putnim prelazima je denivelacija pruge i puta, što će biti učinjeno prilikom izgradnje pruge za velike brzine između Beograda i Subotice, gde neće biti nijednog ukrštanja pruge i puta u nivou", najavljuju u "Infrastrukturi".
 
Kradu se znakovi
 
Često se kradu znakovi vertikalne drumske signalizacije koji upozoravaju na putni prelaz. Osim materijalne štete, ovim krađama se direktno ugrožava i bezbednost saobraćaja.
 
"Na ukupno 522 putna prelaza obezbeđena signalno-sigurnosnom opremom godišnje se dogodi oko 12.000 kvarova. Od toga, oko 8.000 kvarova dogodi se zbog lošeg stanja železničke infrastrukture, usled višedecenijskog neulaganja u železnicu, ali svaki treći kvar prouzrokovan je nepažljivom, neopreznom i neodgovornom vožnjom na putnim prelazima vozača drumskih vozila ili krađom delova železničke infrastrukture", preciziraju u "Infrastrukturi". 
 
Prošle godine, tehnički kvarovi na ovim uređajima otklanjani su prosečno za oko 90 minuta, a kvarovi nastali usled ljudske nemarnosti i bahatosti trajali su prosečno oko 15 dana (zbog nabavke opreme, njene ponovne ugradnje i slično).
 
Kada je uređaj putnog prelaza u kvaru, objašnjavaju u "Infrastrukturi", propisane su procedure koje železničko osoblje striktno poštuje. Tada se na ovim mestima železnička kompozicija zaustavlja pre prelaza, zatim zvučnim signalom upozorava na nailazak voza i tek kada se mašinovođe uvere da na pruzi nema drugih vozila i učesnika u saobraćaju prelaze preko putnog prelaza.
 
Ugrađuju se vibro-trake, solarni markeri i reflektori
 
U proteklih godinu i po "Infrastruktura" je automatizovala i postavila rampe na 20 putnih prelaza širom Srbije. Nivo osiguranja podignut je i na dva putna prelaza u okviru kompleksa "Beograd na vodi".
 
"Poređenja radi, od 2010. do 2017. automatizovano je ukupno 14 putnih prelaza, od čega dvanaest iz češke donacije. Pored toga, u proteklih godinu i po građevinski je uređeno ukupno 110 prelaza. Prvi put nivo bezbednosti na ovim prelazima povećan je ugradnjom vibro-traka, solarnih markera i reflektorskog osvetljenja. Vibro-trake za usporavanje drumskog saobraćaja postavljene su na 10 mesta. Reflektorsko osvetljenje ugrađeno je na 21 prelazu, a prošle godine prvi put je na prelazima postavljen video-nadzor", dodaju u "Infrastrukturi".
 
Zahvaljujući međunarodnim kreditima, video-nadzor će biti postavljen na 30 putnih prelaza na barskoj pruzi, kao i na 30 putnih prelaza na Koridoru 10, između Jajinaca i Male Krsne.

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Poslanica Nastasja Baković podnela ostavku

Odbor Skupštine Srbije za administrativno-budžetska i mandatno-imunitetska pitanja danas je konstatovao da je narodna poslanica Nastasja Baković (25) podnela ostavku na tu funkciju.

Priveden Sergej Trifunović

Glumac Sergej Trifunović priveden je nakon što je kod njega pronađena marihuana, nezvanično saznaje Nova.rs.