Večiti problem za pojedine vozače - kako se ponašati u kružnom toku

"Nigde toliko zabluda u pogledu saobraćajnih propisa, kao kod kružnih tokova", objavio je nedavno na svom Tviter nalogu Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Večiti problem za pojedine vozače - kako se ponašati u kružnom toku
Foto: Pixabay
I zaista, čini se da je na našim kružnim tokovima večito neka gužva i često izgleda kao da su vozila ušla u "začarani krug" iz kojeg ne mogu da izađu.
 
"Kod ulaska u kružni tok je svima jasno, ali kad treba da se izađe nikom izgleda nije, naročito u onom kružnom toku gde ima dve ili tri trake. Znam neke koji naprave pet, šest krugova", komentariše jedan korisnik Tvitera.
 
 
Bilo je i šaljivih komentara poput "pravilo je da nema pravila", "samo stisni gas i pomoli se bogu"... i sličnih koji nisu za preporučiti.
 
Ipak, pravila postoje. Okanović je za "Blic" objasnio koje su to ključne faze za učesnike saobraćaja koji koriste kružni tok.
 
"Postoje tri faze, tačnije tri problematična momenta u korišćenju kružnog toka. To su uključenje, kretanje i najzad isključenje", rasčlanjuje problematiku kružnog toka Okanović.
 
Problematika 1: Uključenje
 
Kada je, kako objašnjava, u pitanju samo uključenje u kružni tok, postoji ta večita dilema - ko ima prednost.
 
"Mnogi su pogrešno ubeđeni da prednost ima vozilo koje je već u kružnom toku, i da vozilo koje se uključuje treba da ga propusti, ali to je zabluda, jer to nije propisano zakonom. To pravilo važi samo kada je tako regulisano saobraćajnom signalizacijom. Ako 'obrnutog trougla' nema, onaj ko je u kružnom toku nema prednost", objašnjava Okanović.
 
U Srbiji je, ipak, tako regulisano upravo saobraćajnom signalizacijom, da vozilo koje je u kružnom toku ima prednost.
 
Problematika 2: Kretanje
 
Kada je u pitanju kretanje kružnim tokom, Okanović ukazuje na glavni problem koji se javlja kod vozača.
 
"Kretanje na većini kružnih tokova, pa i na Slaviji odvija se po iscrtanim saobraćajnim trakama koje su kružnog oblika, te ih nazivamo prstenovima. Ono što vozači ne shvataju jeste da tokom kretanja kružnim tokom važe ista pravila kao i na autoputu ili bulevaru, dakle bilo kojom deonicom puta sa više traka. Ne možete da sečete trake, tačnije ne možete ići iz krajnjeg levog u krajnji desni prsten, jer ćete tako ometati druga vozila. Prelazak iz trake u traku je dozvoljen, ali ne sme da ometa druge učesnike u saobraćaju", ističe Okanović.
 
Problematika 3: Isključenje
 
Naposletku, dolazimo do isključenja iz kružnog toka.
 
"O isključenju treba razmišljati pre nego što se uopšte uključimo u kružni tok. Prema našim propisima, vozač je u obavezi da uključi desni migavac kada se isključuje iz kružnog toka. Takođe, smete da se isključite samo iz spoljašnjeg prstena, a drugačije je opet dozvoljeno samo ako ima saobraćajne signalizacije. Bitno je da znate da ne smete da se isključite ako pri tome ometate vozilo desno od vas, a prednost u ovom slučaju ima onaj koji nastavlja kretanje u svojoj traci. Ukoliko prelazite iz trake u traku, ne smete, dakle, 'seći' druga vozila već je potrebno da se blagovremeno prestrojite u spoljni krug ukoliko već ne vozite njime, pre nego što se isključite udesno", kazao je Okanović.
 
On dodaje i da "kako bi drugi učesnici saobraćaja znali naše namere, dok se krećemo kružnim tokom, uključen je levi migavac, dok pri isključenju 'palimo' desni migavac".
 
"Da rezimiramo, poštujte saobraćajnu traku, poštujte vozila koja se već kreću određenom saobraćajnom trakom i o isključenju razmišljajte pre nego što se uključite u kružni tok", jasan je Okanović.
  • djordje

    02.07.2021 00:37
    prosto
    ispred kruznog dve trake,na desnoj strelica za desno i pravo a na levoj pravo i levo (i polukruzno).na vreme se prestrojim u levu i idem pravo na drugi izlaz,unutrasnjom trakom,iskljucujem se isto u levu a onaj pored mene isao desnom i iskljucuje se u desnu.....ljudi,obicno kao i na svakoj raskrsnici ispred kruznog ima prestrojavanja,u kruznom je dozvoljeno 30km na sat max,s obzirom na gabarite nasih kruznih koji su izgradjeni na mestima gde su bili semafori mesta je jako malo,kruzni tok je malog precnika pa brzo i ne moze da se ide,znaci samo slep covek moze da napravi udes.polako i pazljivo,svako ukljucenje migavca podrazumeva pogled u retrovizor i preko ramena za mrtav ugao....da nekog ne iseces.i sve ok,uz osmeh.i bre mena potrebe da se vredjate ovde.opusteno i srecno.
  • Radovan

    04.01.2020 15:49
    Ukoliko je na ulasku u kruzni tok obrnuti trougao(nailazak na put sa prvenstvom prava prolaza),nebitan je broj traka,a vazi pravilo desne strane,u Srbiji.Kraj.
    U drugim zemljama je reseno na vise nacina......koji pre ukljucenja upucuju na pravilo koje vazi.
  • PetarPP

    04.01.2020 13:18
    @Rusofil_IQ0
    Hajte vi Željko sa IQ0, ili kako god vas već zovu kod kuće, da obratite pažnju na naslov pošto je vama upućen. Kad shvatite šta u naslovu piše onda se uhvatite ZOBS-a i dela koji se tiče opšteg ponašanja u saobraćaju, a ako i kada to posle izvesnog dužeg vremena uđe u glavu onda možda ali možda da sednete za volan.
    O drugim temama sa vama ne bih jer nisam siguran ni da za ovo imate kapacitet.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija