Menu 021

Stručnjaci: Uvesti empatiju kao predmet u školama

Danci, najsrećnija nacija na svetu, imaju empatiju kao predmet od vrtića do kraja srednje škole.
Info 21.01.2020. | 11:05 > 11:07
Prema objavljenim informacijama, u ovoj zemlji učenje empatije jednako je važno kao i učenje književnosti i matematike i ono je sastavni deo nastavnog plana. U danskim školama je sat vremena na nedeljnoj bazi predviđeno za časove empatije koje pohađaju učenici uzrasta od šest do 16 godina. Ovi časovi služe da bi učenici mogli da razgovaraju o problemima koje ih muče, bez obzira da li su vezani za školu ili ne, a ostatak odeljenja zajedno sa predmetnim profesorom pokušava da nađe razumno rešenje i tako pruži podršku. 
 
Empatija pomaže u izgradnji odnosa sa drugim ljudima, neutrališe maltretiranje i podstiče uspeh na poslu, a takođe promoviše razvoj lidera, preduzetnika i menadžera. Istraživanja pokazuju da saosećajniji tinejdžeri imaju tendenciju da budu uspešniji jer su više usmereni na realizaciju postavljenih ciljeva u odnosu na njihove narcisoidne vršnjake, piše Blic.
 
Srpski stručnjaci smatraju da ne bi bilo loše da se i u naše školstvo na neki način uvede taj predmet.
 
Psiholog Aleksandra Janković kaže da je za empatiju kasno od šeste godine, te da bi decu tome trebalo učiti i ranije.
 
"Svakako da učenje o tome utiče i na smanjenje vršnjačkog nasilja. Definitivno dečji razvoj i socijalizacija podrazumevaju i razvijanje empatije, spremnosti da se pomogne, da se saoseća sa drugom osobom, da joj se pomogne. To znači da bi roditelji morali mnogo više da rade na tome. Imam utisak da smo se precenili, živimo u prošlosti i sebe doživljavamo kao narod koji je vrlo topao i saosećajan, a bojim se da su se vremena promenila", navodi Janković za Kurir.
 
Ona ističe da roditelji danas, nažalost, uče decu kako da sebi obezbede nešto i kako da neke stvari ne dele sa drugima.
 
"Bilo bi lepo da uvedemo prvo kurseve za roditelje. Deca koja su naučena da ne udaraju drugu decu, da imaju sažaljenja ako se nekome nešto dogodi i hoće da pomognu postaju kvalitetniji ljudi i kod njih je manja šansa da se razviju razna psihopatološka ponašanja", kaže Janković.
 
Psihijatar dr Ivica Mladenović kaže da ćemo, ako se taj predmet uvede, možda tek za nekih deset godina stvoriti generaciju mladih ljudi koji su drugačiji.
 
"Smatram da je empatija ekstremno značajna i da je u stvari ona najdublji izraz ljudskosti i humanosti i da svakako treba raditi na tome. Ipak, bojim da samo uvođenje u školu kroz časove nije dovoljno ako kao društvo ne poradimo na sistemu vrednosti. Kulturološki, mi smo skloni empatiji. Međutim, meni se ne dopada to što se poslednjih desetak godina gradi drugačiji sistem vrednosti", istakao je dr Mladenović za Kurir.
 
Govoreći za RTS, Mladenović je napomenuo da empatija ne mora da se uči u školi, ako postoji zdrava porodica.
 
"Problematično je ako se baziramo samo na obrazovanje, da će naučiti empatiju u školi. Ona se uči u porodici", rekao je dr Mladenović.
 
Objašnjava zašto su ljudi sve manje saosećajni i do čega to može dovesti.
 
"Ljudi postaju sve manje saosećajni, a deca posebno, jer se u našem narodu ispoljavanje emocija smatra znakom slabosti, a i kao da se empatijom ometaju mladi ljudi da se vode makijavelističkim principom, da cilj opravdava sve", kaže Mladenović.
 
Mladenović smatra da bez dobrog sistema vrednosti empatija ne može da zaživi.
 
"Iznad empatije je sistem vrednosti, pravda je kategorički imperativ. Ako empatišete s nekim preuzećete i odgovornost. Samo zreli mogu biti odgovorni, možda će zbog toga doživeti sankcije, ali to ukazuje na problem sistema, a ne empatije. Ako želimo da empatija poživi, treba da promovišemo pozitivan sistem vrednosti", zaključuje dr Mladenović.
Autor: RTS, Blic, Kurir
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.
  • /
    25.01.2020 07:16
    /
    dzaba ako vam sluzba kreira programsku semu medija i menja vrednosti drustva u neke jadikovke o izmisljenoj istoriji.

    sta god uradili na tim casovima upropastice ceca i drugari.
    sa druge strane, ko da predaje etiku kada i nastavni kadar slusa turbo folk.
    potrazite slike profesora sa maturskih veceri i ekskurzija: svaki ima podignute ruke ispred stola sa praznim flasama.

    pa i doktori vam imaju ikone u ordinacijama
  • Zadušni deda
    24.01.2020 11:40
    #Petar - Začarani krug
    To se zove začarani krug. Kao i sve drugo, ne može večno da traje. Do promena može da dođe pod dejstvom spoljnih uticaja i/ili dugim evolutivnim razvojem, kroz više generacija, kako je do toga došlo u pomenutoj Danskoj. Mi smo još uvek u prvobitnoj akumulaciji kapitala, tj. kombinaciji feudalizma i kapitalizma, slično periodu pred 2. svetski rat... Stanje dodatno pogoršava stalno otvoren ventil, u vidu evakuacije onih koji za to imaju dovoljno pameti i hrabrosti, što sprečava formiranje kritične mase, neophodne za brže i kvalitetnije promene...
  • Rasa
    21.01.2020 22:55
    Emocionalna inteligencija prilagodjena decjem uzrastu bi bila bolja opcija, u sklopu koje bi se i empatija ucila, stvari bi u zemlji bile drugacije da se vodi(lo) racuna o emocionalnoj inteligenciji pojedinca i drustva u celini. Ali nije ni sada kasno da se poradi na tome kako bi neke naredne genercije zivele u zdravijem i srecnijem drustvu. Porodica jeste najbitniji cinilac za zdrav psihicki i emocionalni razvoj, ali uzevsi u obzir koliko je danas takvih porodica neophodno je da se obrazovni sistem ukljuci.
  • Petar
    21.01.2020 17:27
    Ne vredi
    Možemo napraviti najsaosećajniju decu na svetu, ali iluzija je da će ona kad odrastu ostati tako empatična kada ulete u sistem modernog robovlasništva kakvo imamo u Srbiji. Ipak, da se ne lažemo, Danac verovatno ne radi na crno, ne treba da vraća deo plate poslodavcu, ne volontira godinama da bi dobio posao, i najverovatnije ne gleda druge Dance koji su u vladajućoj stranci kako napreduju bez grama mozga i bilo kojeg kvaliteta. E pa drugovi moji, u tome je glavni problem, a ne u učenju dece....

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
Cenovnik Impresum Kontakt Pravila i uslovi korišćenja Pošalji vest