Okanović: Kazne za saobraćajne prekršaje blage i paradoksalne, potrebna šok terapija za bahate vozače

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja ističe da potpuno podržava ljude koji su protestovali u Nišu i dodaje da treba da istraju u svojim zahtevima, navodeći da svaki manjak informacija pobuđuje sumnju.
Na pitanje kako neko može da dobije trajnu dozvolu sa 19 godina, on ukazuje da postoji jedan jedini zakonski izuzetak i to za one koji završe Srednju saobraćajnu školu, smer "vozač motornih vozila", jer se radi o nekome ko je školovan za vozača i ne bi ga trebalo ograničavati.
 
Na to da li postoje povlašćeni vozači, kaže da ne zna da li ih ima u Nišu, "ali znam da ih generalno ima".
 
"Selektivna primena zakona je problem koji u Srbiji postoji od kada postoji Srbija, ako ga selektivno primenjujete onda je to kao da zakon ni ne postoji", ukazuje Okanović.
 
Ističe da su mladi vozači generalno problem u Srbiji - "usijane glave nam konstantno prave problem". Smatra da je trajno rešenje saobraćajno obrazovanje i vaspitanje u školama, gde će mladi naučiti kako da se bezbedno ponašaju u saobraćaju, ne zato što će u suprotnom biti kažnjeni, već zato što je to ispravno.
 
"Represija svakako ima ulogu u sistemu, ali je najvažnija prevencija. Treba da sprečimo da neko sedne za volan, a da ima stav da je O.K. voziti pijan, gledajući u telefon, brzo i bahato. Gine se zbog nebezbednih puteva, neispravnih vozila, ali je problem broj jedan ponašanje ljudi. Nije cilj da zastrašujemo kaznama, to ima efekat prvih šest meseci, a onda se ponovo podiže broj poginulih i vraćamo se na skoro isti nivo kao pre kažnjavanja", navodi on za N1.
 
Ukazuje da je kaznena politika protiv bezbednosti saobraćaja blaga i paradoksalna, jer je u nekim situacijama bolje da izazovete saobraćajnu nesreću i nekog povredite, nego da ne povredite, odnosno prekršajne kazne su strože nego krivične sankcije.
 
"Na primer ako izazovete saobraćajnu nesreću sa lakim povredama, tužilac će vam ponuditi novčanu kaznu da uplatite u humanitarne svrhe. Ako izazovete saobraćajnu nesreću sa materijalnom štetom, onda možete da dobijete i kaznu zatvora i kaznene poene", kaže Okanović.
 
Dodaje da kazne nisu male, ali da "možete da propišete koliku god hoćete kaznu, ako se ne kontroliše saobraćaj onda vam džaba".
 
"Nije poenta samo kolike su kazne, već kolika je izvesnost da će vaše protivpravno ponašanje biti opaženo i sankcionisano", ističe Okanović i navodi da su u Nemačkoj na primer građani "oko sokolovo" i da će policija uvek reagovati na njihovu prijavu, što u Srbiji nije slučaj.
 
"Onog trenutka kada građanin prijavi da se neko nepropisno ponaša, tog trenutka bi policija morala da reaguje i da primeni mere protiv tog vozača", smatra Okanović i ističe da izostaje odgovor države.
 
Smatra i da treba pooštriti kaznenu politiku, odnosno da ako neko sedne pod velikim dejstvom alkohola za volan to treba karakterisati kao umišljeno postupanje i u skladu sa tim ga kazniti.
 
"Ako za više od 90 km na čas prekoračite propisanu brzinu, onda je to nasilnička vožnja, a ako nekog pritom ubijete, onda je to umišljeno krivično delo", kaže Okanović i dodaje da je Komitet dva puta to predlagao, ali njihov predlog nije razmatran.
 
Ističe i da roditelj, čije dete je izazvalo strašnu saobraćajnu nesreću kao ovu u Nišu, ne bi trebalo da traži povlastice za svoje dete, već odgovarajuću kaznu koja će ga sprečiti da ponovi slično delo.
 
"Bolje da ga policija spreči u tome, nego da ga u tome spreči bandera", navodi Okanović i dodaje da se zalaže za šok terapiju, kao što je na primer u Japanu, gde mediji u krupnom planu prikazuju posledice saobraćajnih nesreća.
 
"Poznato je da što je više krvi na ekranima, to je manje na putevima. Deo stručne javnosti ne podržava takav pristup, ali mi jesmo pristalice takvog pristupa. Morate da budete brutalni, da pokažete to što jeste, zašto ljudi da ne vide posledice nesreća? Da biste nekog dozvali pameti, morate da budete jaki, mora šok terapija. Moramo da poštujemo ličnost stradalih, ali ne smemo da okrećemo glavu, tom šok terapijom ćemo smanjiti da se u budućnosti isto ponovi", zaključuje Okanović.
  • Aki

    27.11.2021 11:58
    Blage kazne
    Zasto ljudi ne pljackaju, ne ubijaju toliko? Zato sto su jace kazne(mada i one su blage po meni) . Kazne treba da budu drakonske..za pojas bar 500 evra, za casicu rakije oduzimanje vozacke i bar 1000 -2000 evra. Za sve preko casice rakije trajno oduzimanje vozacke i automobila i krivicna prijava plus zatvor. I nema ko da se buni. Ako si dovoljan kreten da vozis pijan onda treba i da platis za to..niko te ne tera
  • Mastodont

    12.01.2021 10:32
    @Bole

    Razumem da je volu teško da ima samokontrolu kad seda u "svakojaka auta", rešenje je da se volovima ne daje vozačka.
  • Nele

    11.01.2021 23:15
    Dva zakona
    Treba da postoji poseban zakon za žene vozače, a poseban za muške. Šta više ženama bih zabranio da voze, za njih nije ni bicikl.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Jak vetar otežava vožnju širom Srbije

Auto-moto savez Srbije (AMSS) upozorio je da će jak vetar u Srbiji danas otežavati vožnju, zbog čega su na vozače apelovali da voze sporije i pažljivije pretiču.