Da li Srbija može da se reši krntija na dizel?
Srbija je oaza za polovna kola koja su škartirana u Nemačkoj i drugde. Vlast pokušava da subvencijama podstakne kupovinu novijih kola, ali je pitanje koliko je to realno kad su novčanici istanjeni.
Foto: 021.rs
Nišlija Đorđe Savić vozi starudiju, opel agilu napravljenu 2001. godine. Mogao bi da ga proda za najviše 700 evra. A novac za kupovinu novijeg automobila nema. Zato se obradovao najavljenim subvencijama države za kupovinu novih automobila sa dizel-motorom.
Prema najavama Vlade, za staru agilu dobio bi 2.100 evra, auto bi otišao u staro gvožđe, a on bi bio u obavezi da kupi automobil sa ekološkim standardom euro 6 koji je star najviše osam godina.
"Subvencija deluje vrlo primamljivo, ali me opet brine da li bih imao dovoljno novca da dodam da bih ispunio te uslove. Ozbiljna tema za razmišljanje", kaže ovaj Nišlija.
Samo gašenje požara?
U izveštaju o napretku Evropske komisije za 2021. godinu data je preporuka da Srbija usvoji indeks EU za kvalitet vazduha.
Tako je sredinom decembra prošle godine Vlada usvojila Program zaštite vazduha u Srbiji od 2022. do 2030. godine. Jedna od mera je obnavljanje voznog parka u Srbiji, otpremanjem najstarijih putničkih i lakih teretnih vozila euro 1, 2 i 3, i dizel autobusa u reciklažne centre. Za taj proces i za kupovinu novijeg automobila subvencije države za putnički automobil biće 2.100 evra, za kupovinu malih kamiona do 12 tona biće 2.500 evra, a za kupovinu autobusa 2.900 evra. Ukupno se izdvaja nešto preko sto miliona evra za te subvencije.
Petar Živković, urednik portala AutoSrbija, smatra da za jednu siromašnu zemlju izdvojena sredstva nisu mala. Treba, kaže, pozdraviti svaki pokušaj da se podmladi vozni park i smanji zagađenje.
"Malo je čudno da se omogućuje zamena samo dizel vozila, a ne i benzinskih, ali to je verovatno zato što su dizelaši dominantni u najstarijem delu našeg voznog parka. Ni stariji benzinci nisu mnogo manji trovači, ali je, pretpostavljam, izračunato da bi efekat bio manji sa istom količinom novca", kaže Živković za DW.
Međutim, on kritikuje ideju da se starudije zamene mlađim polovnjacima: "Time ćemo samo nakratko ugasiti požar, koji će opet buknuti za par godina pa ćemo, uz veliki uloženi novac, opet biti na početku. Možda je trebalo podstaći korišćenje gasa ili ekoloških goriva“.
Cilj da se ukloni 140.000 starih dizelaša
Još nije izvesno kada će program subvencija tačno početi. U odgovoru za DW, Ministarstvo za saobraćaj kaže da na definisanju procedure koja bi trebalo da pojednostavi proces otkupa vozila trenutno radi Agencija za bezbednost saobraćaja. Kada svi detalji budu poznati, građani će kroz program moći da kupe automobile proizvedene 2015. godine ili mlađe.
"Programom je predviđeno da do 2026. godine na ovaj način bude uklonjeno ukupno 140.000 starih vozila", navodi se u odgovoru ministarstva. Nije odgovoreno da li mogu da se prijave samo građani ili će se ovako menjati i vozni parkovi firmi i javnih preduzeća.
Živković je skeptičan da će 140.000 starih dizelaša nestati sa ulica: "Ovaj broj je prevelik, mada s obzirom na starost tih vozila, može se očekivati da veliki broj dizelaša sa euro 3 motorom jednostavno dođe do kraja radnog veka. Možda se na taj način dostigne željena cifra uklonjenih krševa sa naših drumova".
Živkovićeve reči potvrđuje i računica – budžet koji planira država (102 miliona evra) nije dovoljan da se isplati 140.000 premija, već jedva trećina tog broja.
Srbi najviše kupuju prastara vozila
Koliko će ovaj program ugroziti lokalne prodavce polovnih automobila? Na niškoj auto-pijaci kažu da je već sada sa smanjenim uvozom rad sa automobilima vrlo neizvestan. Automobili su poskupeli, a ljudi imaju manje novca zbog drugih brojnih poskupljenja. Zato većina prodavaca na auto-pijaci kaže da su kupci uglavnom voljni da potroše između 1.000 do 3.000 evra, a za te pare može se mahom dobiti samo veoma stari automobil.
Boban Ristić iz Bosautomobila ima nešto drugačije iskustvo, te najčešće prodaje automobile od 3.000 do 5.000 evra. Prema njegovom mišljenju, upravo je to problem u celoj ideji Vlade Srbije.
"I to su automobili sa euro 3 motorom, dakle i dalje vrlo stari. Njih svakako treba izbaciti iz upotrebe", kaže Ristić.
"Mislim da je ovo loš plan jer trebalo je sve automobile da reše na ovaj način i one na benzinski pogon, zastave i jugo… ovako neće biti efekta i neće mnogo da se odrazi na prodaju", kaže ovaj trgovac.
Kako je prosečna starost automobila u Srbiji 17 godina, mnogima verovatno ni subvencija od 2.100 evra neće biti od velike koristi.
Urednik portala AutoSrbija Petar Živković podseća da je poslednjih godina uvezeno 150.000 polovnjaka, a najveći broj kupljenih je bio stariji od deset godina sa euro 3 i 4 motorom.
"Nažalost, rast plata, makar bio i onoliki kakvim ga prikazuje zvanična statistika, s obzirom na ogromno poskupljenje, ne samo novih automobila već i energije, hrane, prosečnom srpskom vozaču ne pruža nadu da će lako doći do novog vozila. Zato će ipak neki i u ovakvoj uredbi naći mogućnost da koliko-toliko dođu do boljeg auta", zaključuje Živković.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Stano: Savet Evrope raspravljaće o merama prema Kosovu na osnovu Boreljovog izveštaja
04.05.2024.•
0
Portparol Evropske unije Peter Stano poručio je da će, u skladu sa zaključcima donetim 12. decembra 2023. godine, Evropski savet razmatrati kaznene mere EU prema Kosovu.
"Pre će u Srbiji leteti automobili, nego što će građanima biti bolje": Kakve su vizije predsednika?
04.05.2024.•
4
U najnovijem majskom obraćanju predsednik Srbije Aleksandar Vučić imao je novu viziju Srbije za kraj 2027. ili 2028. godine.
FOTO Spasioci pronašli izgubljene Ruse na Kablaru: Omašili stazu i zaglavili se
04.05.2024.•
1
Pripadnici Sektora za vanredne situacije locirali su i spasili tri strana državljanina, koja su se danas izgubila na planini Kablar, saopšteno je iz MUP-a.
Troje izgubljeno u Ovčarsko-kablarskoj klisuri: Spasioci tragaju za njima
04.05.2024.•
0
Tri osobe izgubile su se tokom popodneva u Ovčarsko-kablarskoj klisuri kod Čačka, potvrđeno je u Vatrogasno-spasilačkoj službi.
"Partijski ljudi" na čelu ministarstava: Stranački "vojnik" vodi javna ulaganja, pravnik kulturu...
04.05.2024.•
5
Dok se čekaju prve odluke kabineta premijera Miloša Vučevića, komentatori primećuju da je sastav Vlade stranački kao nikada od 2012. do danas.
Snimak skupa u Zagrebu u kom se Srbi optužuju za genocid: Tužilaštvo formiralo predmet
04.05.2024.•
3
Više javno tužilaštvo u Beogradu formiralo je predmet zbog izjava učesnika skupa u Zagrebu.
Vučić čestitao Uskrs vernicima: Kosovo i Metohija naša svetinja nad svetinjama
04.05.2024.•
12
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić čestitao je Vaskrs patrijarhu srpskom Porfiriju, sveštenstvu Srpske pravoslavne crkve (SPC) i svim vernicima.
AMSS: Autobusi na Preševu čekaju jedan sat, na ostalim prelazima bez gužvi
04.05.2024.•
0
Na graničnim prelazima trenutno nema zadržavanja vozila, saopštila je Uprave granične policije, a preneo Auto - moto savez Srbije (AMSS)
Povređeni tinejdžer iz Srbije helikopterom prebačen iz Trebinja u Beograd
04.05.2024.•
12
Helikopterski servis Republike Srpske je iz bolnice u Trebinju uspešno transportovao pacijenta (17) sa teškim povredama u Urgentni centar u Beogradu.
Godišnjica majskih tragedija: Da li je Srbija bezbednija u odnosu na 2023. godinu?
04.05.2024.•
1
Drugi dan za redom, Srbija se priseća strašnih zločina koji su učinjeni prošlog maja.
Prvi zvanični sastanak premijera Vučevića: Patrijarh Porfirije "blagoslovio" njegov rad
04.05.2024.•
28
Patrijarh srpski Porfirije sastao se danas u Beogradu sa novoizabranim premijerom Milošem Vučevićem i "blagoslovio" njegov rad "na dobro svih građana", saopštila je Srpska pravoslavna crkva (SPC).
Održan komemorativni skup u Malom Orašju i Duboni: "Nikada vas nećemo zaboraviti"
04.05.2024.•
2
Komemorativnim skupom je obeležena godišnjica masovnog ubistva u Malom Orašju i Duboni, selima kod Smederava i Mladenovca.
Nemac auto-putem vozio BMW skoro 240 kilometara na čas, u vozilu bila i šestomesečna beba
04.05.2024.•
16
Nemački državljanin je oko 21 sat na auto-putu Beograd - Šid vozio automobil marke BMW brzinom od 238,9 kilometara na čas.
Analitičari o novoj Vladi: Spin dizajniran za Zapad, Rusiju i glasače kod kuće
04.05.2024.•
12
Srbija je u četvrtak dobila novu Vladu u kojoj su ministarske pozicije poverene, između ostalog, dvojici ljudi sa američke crne liste i nekima koji su otvoreno proruski orijentisani.
Macura o rodno senzitivnom jeziku: SPC treba da zna zbog čega su određene teme važne
04.05.2024.•
15
Ministarka bez portfelja zadužena za rodnu ravnopravnost Tatjana Macura izjavila je da će se baviti poboljšanjem položaja žena, posebno onih koje nisu deo javnog života.
Prošle godine poginulo 46 biciklista: Apel da poštuju saobraćajna pravila i savete
04.05.2024.•
10
U 2023. godini poginulo je 46 biciklista, što čini devet odsto od ukupnog broja poginulih u saobraćaju.
Centar za lokalnu samoupravu: Zbog prigovora obustavljen tender za nabavku tramvaja u Beogradu
04.05.2024.•
1
Centar za lokalnu samoupravu saopštio je da je tender za nabavku novih tramvaja u Beogradu privremeno obustavljen, zbog podnetog prigovora za zaštitu prava ponuđača.
Lajčak: Vučić i Kurti imaju mandate za donošenje teških odluka
04.05.2024.•
6
Specijalni izaslanik Evropske unije (EU) za dijalog Beograda i Prištine Miroslav Lajčak kaže da predsednik Srbije i kosovski premijer imaju mandate za donošenje teških odluka u sklopu dijaloga.
FOTO: Vučić i Vučević u Malom Orašju i Duboni na godišnjicu masovnog ubistva
04.05.2024.•
2
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić i premijer Miloš Vučević položili su cveće u Malom Orašju i u Duboni na mestima gde je pre godinu dana ubijeno devetoro mladih.
Svrljig: Potoci se vraćaju u korita, ali Timok se tokom noći izlio u Niševcu
04.05.2024.•
2
Posle izlivanja bujičnih potoka u delu opštine Svrljig i jučerašnjeg proglašavanja vanredne situacije, stanje u poplavljenim područjima od jutros je bolje.
Vučić: Kina je najbolji partner Srbije, pamtim svaki detalj posete kineskog predsednika 2016.
04.05.2024.•
20
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je pred posetu kineskog predsednika Si Đinpinga Beogradu da je Kina najbolji partner Srbije u ostvarivanju državnih ciljeva.
Komentari 22
Novosađanin
R
HM
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar