
Da li Srbija može da se reši krntija na dizel?
Srbija je oaza za polovna kola koja su škartirana u Nemačkoj i drugde. Vlast pokušava da subvencijama podstakne kupovinu novijih kola, ali je pitanje koliko je to realno kad su novčanici istanjeni.

Foto: 021.rs
Nišlija Đorđe Savić vozi starudiju, opel agilu napravljenu 2001. godine. Mogao bi da ga proda za najviše 700 evra. A novac za kupovinu novijeg automobila nema. Zato se obradovao najavljenim subvencijama države za kupovinu novih automobila sa dizel-motorom.
Prema najavama Vlade, za staru agilu dobio bi 2.100 evra, auto bi otišao u staro gvožđe, a on bi bio u obavezi da kupi automobil sa ekološkim standardom euro 6 koji je star najviše osam godina.
"Subvencija deluje vrlo primamljivo, ali me opet brine da li bih imao dovoljno novca da dodam da bih ispunio te uslove. Ozbiljna tema za razmišljanje", kaže ovaj Nišlija.
Samo gašenje požara?
U izveštaju o napretku Evropske komisije za 2021. godinu data je preporuka da Srbija usvoji indeks EU za kvalitet vazduha.
Tako je sredinom decembra prošle godine Vlada usvojila Program zaštite vazduha u Srbiji od 2022. do 2030. godine. Jedna od mera je obnavljanje voznog parka u Srbiji, otpremanjem najstarijih putničkih i lakih teretnih vozila euro 1, 2 i 3, i dizel autobusa u reciklažne centre. Za taj proces i za kupovinu novijeg automobila subvencije države za putnički automobil biće 2.100 evra, za kupovinu malih kamiona do 12 tona biće 2.500 evra, a za kupovinu autobusa 2.900 evra. Ukupno se izdvaja nešto preko sto miliona evra za te subvencije.
Petar Živković, urednik portala AutoSrbija, smatra da za jednu siromašnu zemlju izdvojena sredstva nisu mala. Treba, kaže, pozdraviti svaki pokušaj da se podmladi vozni park i smanji zagađenje.
"Malo je čudno da se omogućuje zamena samo dizel vozila, a ne i benzinskih, ali to je verovatno zato što su dizelaši dominantni u najstarijem delu našeg voznog parka. Ni stariji benzinci nisu mnogo manji trovači, ali je, pretpostavljam, izračunato da bi efekat bio manji sa istom količinom novca", kaže Živković za DW.
Međutim, on kritikuje ideju da se starudije zamene mlađim polovnjacima: "Time ćemo samo nakratko ugasiti požar, koji će opet buknuti za par godina pa ćemo, uz veliki uloženi novac, opet biti na početku. Možda je trebalo podstaći korišćenje gasa ili ekoloških goriva“.
Cilj da se ukloni 140.000 starih dizelaša
Još nije izvesno kada će program subvencija tačno početi. U odgovoru za DW, Ministarstvo za saobraćaj kaže da na definisanju procedure koja bi trebalo da pojednostavi proces otkupa vozila trenutno radi Agencija za bezbednost saobraćaja. Kada svi detalji budu poznati, građani će kroz program moći da kupe automobile proizvedene 2015. godine ili mlađe.
"Programom je predviđeno da do 2026. godine na ovaj način bude uklonjeno ukupno 140.000 starih vozila", navodi se u odgovoru ministarstva. Nije odgovoreno da li mogu da se prijave samo građani ili će se ovako menjati i vozni parkovi firmi i javnih preduzeća.
Živković je skeptičan da će 140.000 starih dizelaša nestati sa ulica: "Ovaj broj je prevelik, mada s obzirom na starost tih vozila, može se očekivati da veliki broj dizelaša sa euro 3 motorom jednostavno dođe do kraja radnog veka. Možda se na taj način dostigne željena cifra uklonjenih krševa sa naših drumova".
Živkovićeve reči potvrđuje i računica – budžet koji planira država (102 miliona evra) nije dovoljan da se isplati 140.000 premija, već jedva trećina tog broja.
Srbi najviše kupuju prastara vozila
Koliko će ovaj program ugroziti lokalne prodavce polovnih automobila? Na niškoj auto-pijaci kažu da je već sada sa smanjenim uvozom rad sa automobilima vrlo neizvestan. Automobili su poskupeli, a ljudi imaju manje novca zbog drugih brojnih poskupljenja. Zato većina prodavaca na auto-pijaci kaže da su kupci uglavnom voljni da potroše između 1.000 do 3.000 evra, a za te pare može se mahom dobiti samo veoma stari automobil.
Boban Ristić iz Bosautomobila ima nešto drugačije iskustvo, te najčešće prodaje automobile od 3.000 do 5.000 evra. Prema njegovom mišljenju, upravo je to problem u celoj ideji Vlade Srbije.
"I to su automobili sa euro 3 motorom, dakle i dalje vrlo stari. Njih svakako treba izbaciti iz upotrebe", kaže Ristić.
"Mislim da je ovo loš plan jer trebalo je sve automobile da reše na ovaj način i one na benzinski pogon, zastave i jugo… ovako neće biti efekta i neće mnogo da se odrazi na prodaju", kaže ovaj trgovac.
Kako je prosečna starost automobila u Srbiji 17 godina, mnogima verovatno ni subvencija od 2.100 evra neće biti od velike koristi.
Urednik portala AutoSrbija Petar Živković podseća da je poslednjih godina uvezeno 150.000 polovnjaka, a najveći broj kupljenih je bio stariji od deset godina sa euro 3 i 4 motorom.
"Nažalost, rast plata, makar bio i onoliki kakvim ga prikazuje zvanična statistika, s obzirom na ogromno poskupljenje, ne samo novih automobila već i energije, hrane, prosečnom srpskom vozaču ne pruža nadu da će lako doći do novog vozila. Zato će ipak neki i u ovakvoj uredbi naći mogućnost da koliko-toliko dođu do boljeg auta", zaključuje Živković.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Koliko ljudi je bilo na protestu u Beogradu: MUP kaže 6.000, AJS 18.000
01.05.2025.•
5
Prvomajskom protestu sindikata i studenata prisustvovalo je 6.200 građana, saopštio je MUP.
DNEVNI KVIZ: 2.000 pitanja je za nama
01.05.2025.•
8
Pred vama je 200. dnevni kviz koji objavljujemo na 021.rs.
ANEM: "Rat" protiv novinara biti zaustavljen
01.05.2025.•
0
Danas je u Beogradu zabeležen novi napad na novinare u Srbiji, a iz Asocijacije nezavisnih elektronskih medija navode da se to može nazvati svojevrsnim ratom protiv novinara.
Žandarm zlostavljao partnerku i repetirao pištolj na nju, oglasio se MUP
01.05.2025.•
9
Pripadnik Žandarmerije iz Šapca brutalno je zlostavljao svoju partnerku, a u jednom trenutku je i repetirao službeni pištolj na nju.
VIDEO: Pojavio se snimak deljenja dnevnica za dolazak u Pionirski park
01.05.2025.•
23
Snimak osoba koje stoje u okolini i prilaze muškarcima koji im daju novac proširio se društvenim mrežama.
Muškarac upucan u Zemunu, policija traga za napadačem
01.05.2025.•
0
Jedna osoba ranjena je u pucnjavi koja se dogodila danas u poslepodnevnim satima u Zemunu, saznaje Nova.rs.
Služen parastos povodom 30 godina od akcije "Bljesak"
01.05.2025.•
2
U crkvi Svetog Marka služen je parastos povodom 30 godina od vojno-policijske akcije hrvatskih snaga "Bljesak".
Protest sindikata i studenata u Beogradu, zatražene izmene zakona o radu i štrajku
01.05.2025.•
3
Na protestu sindikata i studenata ispred Vlade Srbije poručeno je da Zakon o radu i Zakon o štrajku moraju da se menjaju, ali da je to samo početak.
Majka mladića nadstradalog pod nastrešnicom napustila Srbiju zbog bezbednosti
01.05.2025.•
14
Dijana Hrka, majka momka nastradalog u padu nadstrešnice Železničke stanice, kaže da je morala da napusti zemlju strahujući za svoju bezbednost.
Trodnevna žalost u Topoli zbog stradanja četvoro ljudi
01.05.2025.•
0
U Topoli je proglašena trodnevna žalost nakon što su četiri osobe nastradale u sredu.
Prvomajski protest u Beogradu: Sindikati i studenti zajedno
01.05.2025.•
9
Prvomajski protest studenata i pet nacionalnih sindikata zvanično je počeo danas oko 14 sati ispred Vlade Srbije, a tokom protesta planirana je predaja izmena Zakona o radu i Zakona o štrajku.
VIDEO Novinar Insajdera napadnut dok je izveštavao sa Trga Nikole Pašića: "Bolje da bežiš"
01.05.2025.•
2
Novinar televizije Insajder Stefan Miljuš fizički je napadnut dok je izveštavao sa Trga Nikole Pašića.
Naloženo privođenje žene zbog navodnih pretnji SNS poslaniku
01.05.2025.•
3
Treće osnovno javno tužilaštvo u Beogradu saopštilo je danas da je izdalo nalog policiji da privede i odredi zadržavanje ženskoj osobi J.V. (50).
Jedni obeležavaju tragediju, drugi slave: Ispred Skupštine se raspaljuje roštilj, čuje se muzika
01.05.2025.•
6
Više stotina ljudi danas Međunarodni praznik rada obeležava na Trgu Nikole Pašića, ispred Doma Narodne skupštine, gde se, osim šatora, sada nalaze i restoranski stolovi i stolice.
NUNS: Posao novinara neizvestan, naknadne niske, a pritisci dolaze sa svih strana
01.05.2025.•
0
Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) izrazilo je danas, povodom Međunarodnog dana rada, zabrinutost zbog nepovoljnog položaja novinara i medijskih radnika u Srbiji.
Vlada usvojila mišljenje o osnivanju Alimentacionog fonda
01.05.2025.•
0
Vlada Srbije usvojila je na današnjoj sednici mišljenje na Predlog zakona o ostvarivanju prava iz Alimentacionog fonda.
Zbog praznika: Naplatne stanice rade bez pauze tokom produženog vikenda
01.05.2025.•
3
Zbog prvomajskih praznika i produženog vikenda očekuje pojačan intenzitet saobraćaja na svim putnim pravcima, zbog čega će naplatne rampe na autoputevima raditi non-stop.
Po nalogu Vučića: Srbija nudi pomoć Izraelu u gašenju šumskih požara
01.05.2025.•
2
Ministarstvo unutrašnjih poslova Srbije ponudilo je pomoć Izraelu u gašenju šumskih požara u okolini Jerusalima.
Da nam živi rad(nik): Prvi maj u raljama prekarijata
01.05.2025.•
12
Studenti u Srbiji više puta su pozvali na generalni štrajk, ali njihovi pozivi uglavnom su prolazili bez odgovora sa druge strane.
AMSS: Pojačan intenzitet saobraćaja ka izletištima zbog Dana rada
01.05.2025.•
0
Vozače danas očekuju dobri uslovi za vožnju i pojačan saobraćaj od ranih jutarnjih sati ka izletištima, jezerima, planinama, manastirima i parkovima.
Gore stari napušteni vagoni kod železničke stanice Topčider
01.05.2025.•
2
Vatra je jutros zahvatila stare, parkirane vagone kod železničke stanice Topčider u Beogradu.
Komentari 22
Novosađanin
R
HM
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar