Radikalno urušavanje obrazovanja: Mi smo reformama zbrisali sve, sve što je bilo dobro

Nezadovoljstvo, nepoverenje, nemotivisanost - u tri reči se danas može opisati opšte stanje u obrazovnom sistemu Srbije.
Radikalno urušavanje obrazovanja: Mi smo reformama zbrisali sve, sve što je bilo dobro
Foto: Pixabay
Nastavnici nezadovoljni platama i položajem profesije. Đaci nemotivisani, a roditelji puni nepoverenja, smatraju da su deca preopterećena i da o tome niko ne brine. U tom začaranom krugu izlaze generacije učenika sa sve skromnijim znanjem, piše Euronews Srbija.

Rezultati male mature pokazali su da je u školama danas sve više odlikaša i vukovaca, a znanje učenika nikad skromnije. Nastavnici kažu da su izloženi sve većem pritisku roditelja da se deci da nezaslužena ocena. Žale se da su u sve težem položaju, da je profesija degradirana, plate su ispod republičkog proseka... Rezultat je da iz prosvete ljudi masovno odlaze.

Sve je više vršnjačkog nasilja, a profesori kažu da je od "agresije učenika gora samo agresija roditelja". Te agresije nisu pošteđeni ni oni, a to potvrđuje i primer iz Tehničke škole u Trsteniku. Đaci koji su maltretirali profesorku engleskog jezika i izmakli joj stolicu na kojoj je sedela, najverovatnije će proći nekažnjeno.
 
Sve češće na društvenim mrežama vidimo neprijatne snimke iz učionica. Poslednji u nizu je incident koji se dogodio između učenika i nastavnika u Tehničko-tehnološkoj i poljoprivrednoj školi "Despot Đurađ" u Smederevu. Nastavnik je oduzeo učeniku telefon koji je koristio na času, a onda je tinejdžer burno reagovao i krenulo je praktično rvanje u učionici. 
 
Nekada ugledna profesija, danas je došla do toga da niko neće u nastavnike. Direktori škola se muče da obezbede dovoljan broj učitelja i nastavnika, a nastavnički fakulteti bukvalno su bez studenata. Ukoliko se nastavi ovakav trend za desetak godina đake u Srbiji neće imati ko da uči. U ovom momentu školama nedostaje više od 1.000 nastavnika matematike, fizike, hemije, informatike, nemačkog jezika, a da bi se održala nastava, direktori su prinuđeni da angažuju manje stručan kadar. 
 
Sve veći pritisci roditelja i učenika
 
Profesor pedagogije u penziji Gordana Zindović Vukadinović kaže da je tužno što su nastavnički fakulteti kandidatima druga opcija ukoliko ne mogu da upišu ono što žele, jer se na taj način pravi negativna selekcija kandidata. 
 
Smatra da uspešne reforme u obrazovanju nema bez popravljanja materijalnog položaja nastavnika. Kao konsultant Uneska za obrazovanje upoznala je kako funkcionišu mnogi evropski i svetski obrazovni sistemi. Kao primer dobre prakse navodi Kipar.
 
"Nastavnici su na Kipru najbolje plaćeni od svih državnih službenika. Na taj način su postavili neverovatne barijere za dobijanje radnog mesta u prosveti. Kod njih kandidati prolaze rigoroznu selekciju i biraju najkvalitetnije kadrove. Država ima dobru kadrovsku politiku. To je profesija koja se ceni", priča Zindović za Euronews Srbija.
 
Ona je navela da nastavnike u Srbiji danas niko ne poštuje, da su izloženi ogromnom pritisku dece i roditelja.
 
"Kolege iz škole mi kažu da je od đačke agresije gora samo agresija roditelja. Roditelji uleću, svađaju se, prete, traže visoku ocenu za svoje dete, viču", priča Zindović.
 
Dodaje da degradacija nastavničke profesije traje decenijama, ali je sve kulminiralo devedesetih sa raspadom bivše Jugoslavije.
 
"Mi smo srljali više nego drugi. Slovenci su reformisali osnovnu školu tako što su zadržali ono što je dobro u socijalizmu, samo su popravili, doradili neke stvari. Mi smo zbrisali sve, sve što je bilo dobro. Ukinuli smo školske sekcije koje su imale vaspitnu i obrazovnu funkciju. Škola je danas potpuno izgubila vaspitnu ulogu", smatra Zindović.
 
Radunović: Radikalno urušavanje obrazovanja
 
Desanka Radunović profesorka Matematičkog fakulteta u penziji i bivša predsednica Nacionalnog prosvetnog saveta navodi da se obrazovanje urušava radikalno svakim danom. 
 
"Verovatno je osnovni problem sistem vrednosti u celom društvu. Društvo je zagađeno i tu nijedan nastavnik ne može da pomogne. Postoje pojedinci koji uspevaju, ali je to retkost. Pogledajte šta je danas merilo uspeha i na koji način se uspeva u društvu. To pokazuje da znanje, škola, obrazovanje uopšte nisu primarni", priča Radunović.
A da je sve "naopako postavljeno", kako kaže, ilustruje nekoliko primera - slučaj nastavnika iz Šeste beogradske gimnazije, ali i izbacivanje iz udžbenika biologije za osmi razred lekcija koje govore o polu i rodu.
 
"Ne može roditelj da procenjuje da li polinomi iz matematike treba da se prebace u više razrede gimnazija. Šta to znači? Takođe, ne mogu sociolozi da izbace iz udžbenika biologije lekcije o rodu i polu. A to se kod nas desilo. To su stvari koje deca vide i to je nedopustivo. I sad vi budite nastavnik u školi", kaže Radunović.
 
Kako kaže nekada je učitelj i nastavnik bio ugledna profesija, čije se mišljenje i van škole poštovalo.
 
"Danas učitelju i nastavniku svako može da kaže šta hoće, oni su za sve krivi. Opšta klima je poražavajuća za obrazovanje. Neophodne su promene u društvu, obrazovanje ponovo treba da bude u žiži. Danas kada se formira vlada zna se tačno ko će koje ministarsko mesto zauzeti, samo ministar prosvete služi za potkusurivanje između koalicionih partnera", navela je Radunović.
  • Neobrazovani

    03.01.2024 20:25
    Potrebna nam je reforma obrazovanja i zabraniti kupovinu diplome.
  • Noje

    13.05.2023 20:51
    Cilj - uništavanje jedinke
    Kako je i Noam Čomski rekao - "Vlade svih država se trude da unište svog nejvećeg neprijatelja, svoje stanovništvo", a čime, " atomiziranjem obrazovanja, uništavanjem osnovnih vrednosti i tradicije". Tako se svuda čini. Svuda.
    Cilj je stvoriti zombija koji navija kablove i ne sme razmišljati je ako čitaš imaćeš svoj stav, a to je nedopustivo. Stav se sprovodi na "Srećnim", "Obojenim" televizijama širom planete i promovisanjem grupnog, čoporativnog načina razmišljanja. To je cilj poštovani sugrađani. Mislite o tome.
    Pardon, sada će se pojaviti na TV-u šta i kako da mislim.
  • BS

    03.05.2023 16:23
    A sta je sa vrticima?
    Sta je sa vrsnjackim nasiljem u vrticima? Zasto niko ne prica o tome - kako vaspitacice ne rade sa decom, kako su deca non-stop u dvoristu, kako nemaju kompetencije i ne ispunjavaju uslove da rade sa decom odredjenog uzrasta, kako stite nasilnike (jer su im roditelji "poznati") i ne reaguju na molbe roditelja da obrate paznju na pocetke vrsnjackog nasilja?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija