Vozila bez katalizatora i sa iskrivljenim diskovima u problemu od jula: Da li se preteralo sa merama
Da li će mogućnost prolaska tehničkog pregleda za mnoge vlasnike četvorotočkaša biti otežana od 5. jula moglo bi da bude poznato već za dve nedelje.
Foto: 021.rs
U tom periodu Radna grupa Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture trebalo bi da razmotri Pravilnik koji bi tada trebalo da stupi na snagu i donese zaključak da li će sporne odredbe biti na snazi u neizmenjenom obliku ili će uslediti neke promene i nova odlaganja, piše Euronews Srbija.
Puna primena odredbi Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila koja se odnose na tehnički pregled vozila, nakon dve godine moratorijuma, 5. jula trebalo bi da stupi na snagu. Nova pravila donose nekoliko novina, a one koje su izazvale najveću pažnju javnosti odnose se na kočnice i na uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova.
Uočeni problemi u primeni pojedinih odredbi Pravilnika koji bi uticali da veliki broj vozila ne ispuni uslove koji se zahtevaju na tehničkom pregledu, bili su razlog zbog čega je 2021. njegova primena odložena na najmanje dve godine. Pojedini stručnjaci smatraju da su neke odredbe jako stroge, te očekuju da će doći do nekih izmena, dok drugi ističu da je potrebno produži moratorijum.
Sporne odredbe Pravilnika
Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila uređuje se šta vozila treba da ispune da bi mogla da učestvuju u saobraćaju, a među odredbama koje su najviše osporavane u javnosti dve su ključne.
Jedna od njih je da sva vozila moraju da imaju takozvanu granicu neujednačenosti sile kočenja, odnosno ovalnosti diskova od 20 procenata. To, kako za Euronews Srbija objašnjava Andrija Vujičić, član odbora Grupacije tehničkih pregleda Privredne komore Srbije, znači da vozila ne smeju da imaju neku vibraciju prilikom kočenja, odnosno da koče različitim intezitetom po svakom obrtu točka.
"Po mom dubokom uverenju, a i uverenju stručne javnosti, pa čak i u nekim akademskim krugovima u zapadnoj Evropi, ta ovalnost je nisko postavljena, odnosno taj kriterijum od 20 procenata je jako strog. To važi samo u Nemačkoj, evropskom direktivom nije propisana vrednost, nego je rečeno 'ukoliko primetimo da postoji ovalnost, da to sugerišemo vlasniku, a ne da ga zbog toga isključujemo iz saobraćaja' i to je po mom mišljenju nešto gde očekujem da će zakonodavac da izvrši neku izmenu", navodi on.
Međutim, kada je u pitanju druga odredba koja se odnosi na katalizatore, odnosno uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova, Vujičić smatra da tu ne bi trebalo da budemo previše liberalni.
"Svako vozilo koje je proizvedeno sa katalizatorom posle 5. jula, kad dođe na tehnički pregled, mora imati katalizator. Vozila koja su proizvedena bez katalizatora ona ne moraju imati katalizator i kad dođu na tehnički pregled neće imati problem. U EU od 1993. godine svako vozilo koje je proizvedeno ima katalizator i to nije ništa novo. Svako vozilo euro 1, euro 2, euro 3 ima katalizator i nepotrebno je da se pravi utisak da će zbog toga da se desi nešto posebno u Srbiji", objašnjava on i dodaje da će mali broj vozila imati problem zbog katalizatora, a veći zbog ovalnosti.
Foto: Screenshot (Youtube/Roadshow)
Da li će ovi propisi biti na snazi od 5. jula, prema njegovim rečima, tek treba da se razmotri i ustanovi koji je mehanizam najbolji.
"Da li će se, recimo, doneti odluka da sve što bude došlo u Srbiju u budućnosti i prvi put bude registrovano posle 5. jula mora da ima katalizator, a ovo što je zatečeno u Srbiji da se za to ima tolerancija, u svakom slučaju neopravdan je toliko strah oko katalizatora. Devedeset odsto vozila ima katalizator, on je ili nekom ukraden pa ga sticajem okolnosti nema ili je neko uklonio katalizator, jer je on postao neispravan. Međutim, vozila čak i kada dođu na tehnički pregled taj kriterijum koji moraju da zadovolje u pogledu visine ugljenmonoksida ili aktivnosti gasova je dosta tolerantan i ne mora da znači da vozilo koje ima dosta star katalizator neće proći tehnički pregled, samo će biti u problemu oni kojima je ukraden ili uklonjen", navodi Vujičić.
Okanović: Moramo preispitati da li se sa merama preteralo
S druge strane, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da moramo preispitati da li se sa merama, koje su preduzete pre svega u pogledu pooštravanja tehničkih pregleda, preteralo i da li su one donele više štete nego koristi.
"U proteklih šest godina imali smo niz sistemskih mera koje su usmerene ka tehničkoj ispravnosti vozila. Problem bezbednosti saobraćaja je, pre svega, u nebezbednom ponašanju učesnika u saobraćaju i pešaka i vozača i putnika, zatim na drugom mestu po učestalosti saobraćajnih nezgoda jesu nebezbedni putevi i na trećem, poslednjem mestu je tehnička ispravnost vozila. Ako pričamo o tehničkoj ispravnosti vozila po podacima Uprave saobraćajne policije, tri su ključne tehničke neispravnosti koje utiču na nastanak saobraćajnih nezgoda i to su neispravnost svetlosne signalizacije, neispravnost pneumatika i neispravnost sistema za kočenje", navodi on.
Okanović ističe da postoji stotine problema u sistemu bezbednosti saobraćaja čijim bi rešavanjem bio veći doprinos smanjenju broja nezgoda, nego rešavanje ovalnosti diskova.
"Ukoliko se ispostavi da će primenom takvih normi za ovalnost diskova jedan jedini život biti spasen u narednih godinu dana na našim putevima, ja ću prvi to da podržim", kaže Okanović za Euronews Srbija.
Katalizatori, sa druge strane, nemaju veze sa bezbednošću saobraćaja, već na uticaj na životnu sredinu. Okanović ističe da postoji niz kratkoročnih, srednjoročnih i dugoročnih drugih mera kojima se može smanjiti zagađenje vazduha i generalno životne okoline od strane motornog saobraćaja.
"Trenutno država daje subvencije za nabavku elektro i hibridnih vozila, ali šta je sa drugim alternativnim gorivima, kao što su metan, tečni naftni gas? Postoji veliki broj mera koji država može da preduzme kako bi se smanjilo zagađenje vazduha koje potiče od motornog saobraćaja, a koji se još uvek ne dotiču katalizatora na automobilima. Postavlja se pitanje zašto se sada aktuelizuje problematika katalizatora kada definitivno veliki broj vozila ima problem sa katalizatorima zbog toga što su takva vozila uvožena i prodavana na našem tržištu i zbog toga što imate organizovane bande koje skidaju katalizatore. Dolazimo do toga da sada jedan veliki broj vlasnika vozila radi čistijeg vazduha, koji je u Srbiji inače daleko od čistog, sada treba da snosi posledice", navodi on.
Dodaje da je "praviti ljudima problem oko katalizatora u najmanju ruku neumesno" i da je stava da treba da se produži moratorijum što se tiče katalizatora.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Gavrilović (BIRODI): Odgovor RTS-a ponižava Skupštinu
26.04.2024.•
0
Sastanak predstavnika javnih servisa sa parlamentarnim grupama u vezi sa jednim od zahteva opozicije za ravnomernim izveštavanjem nije održan danas jer je RTS tražio pomeranje za sledeću nedelju.
Napadnut pomoćnik ministra Vesića
26.04.2024.•
1
Pomoćnik ministra saobraćaja Gorana Vesića, Ranko Šekularac, pretučen je juče u Beogradu.
Radnici ŽIT-a u ponedeljak i utorak protestuju ispred Vlade Srbije
26.04.2024.•
0
Nezadovoljni radnici Železničkog integralnog transporta (ZIT) zbog toga što pola godine nisu dobili zarade, u ponedeljak i utorak u periodu od 10 do 12 časova potestovaće ispred zgrade Vlade Srbije.
Opozicija da predloži zakon: Da oni koji su skoro promenili prebivalište ne glasaju na novoj adresi
26.04.2024.•
5
Opozicija treba da tokom vikenda podnese predlog zakona kojim bi se građanima koji su promenili prebivalište u prethodnih godinu dana onemogućilo da glasaju na novoj adresi.
Smanjene kazne za paljenje kuće novinara Milana Jovanovića: Šteta nije velika
26.04.2024.•
5
Apelacioni sud u Beogradu smanjio je kaznu bivšem predsedniku opštine Grocka Dragoljubu Simonoviću za podstrekivanje drugih okrivljenih da zapale imovinu novinara portala "Žig info" Milana Jovanovića.
REM pozvao medije da na godišnjicu masovnih ubistava prekinu program u znak sećanja na žrtve
26.04.2024.•
3
Savet REM-a pozvao je medije u Srbiji da na godišnjice masovnih ubistava u beogradskoj OŠ "Vladislav Ribnikar" i u okolini Mladenovca, 3. i 4. maja, zatamne ekrane, odnosno obustave radijski program.
U toku potraga za čoporom pasa koji je napao i povredio ženu u Leskovcu
26.04.2024.•
2
Čopor pasa napao je i povredio sinoć ženu staru oko pedeset godina u Radničkom naselju u Leskovcu, potvrđeno je za Betu u službi Hitne pomoći i Policijskoj upravi u tom gradu.
Radovanović i Ninić: Gašić odgovoran za lažno saopštenje MUP-a, ne bi smeo više da bude ministar
26.04.2024.•
24
Narodna poslanica i penzionisana pukovnica policije Slavica Radovanović izjavila je da bi ministar Bratislav Gašić morao da snosi odgovornost zbog, kako je rekla, lažnog saopštenja MUP-a.
Kurti najavio legalizaciju istopolnih brakova: Kosovo će biti druga zemlja u regionu posle Crne Gore
26.04.2024.•
8
Premijer Kosova Aljbin Kurti najavio je da će Kosovo biti druga zemlja u regionu, posle Crne Gore, koja će omogućiti pravo na istopolne zajednice, prenosi danas Reporteri.net.
Preminuo novinar Bojan Tončić
26.04.2024.•
1
U Beogradu je u 57. godini, nakon duge bolesti, preminuo novinar Bojan Tončić, saopštilo je danas Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS).
Uhapšen zbog pokušaja ubistva u Mirijevu
26.04.2024.•
0
Policija u Beogradu je, u saradnji sa Višim javnim tužilaštvom, uhapsila M. P. (41) zbog sumnje na pokušaj ubistva, saopštili su danas iz Ministarstva unutrašnjih poslova.
Više javno tužilaštvo u Nišu preuzima slučaj nasilne smrti u policijskom pritvoru u Boru
26.04.2024.•
0
Nakon što je Više javno tužilaštvo u Zaječaru podnelo predlog za supstituciju nadležnosti povodom smrti D. D, koji je preminuo nasilnom smrću u pritvoru, oglasilo se Apelaciono tužilaštvo u Nišu.
Nova budalaština niške političarke: Dozvolimo muškarcima više žena, opstanak naroda je u pitanju
26.04.2024.•
45
Niška političarka iz redova SPS-a Ana Grozdanović predlaže da se "muškarcima dozvoli da imaju više od jedne žene, ali pod uslovom da te druge žene žele da rađaju decu".
Đilas: Nećemo pozivati građane na bojkot izbora
26.04.2024.•
3
Predsednik Stranke slobode i pravde (SSP) Dragan Đilas rekao je danas da građane neće pozivati na bojkot predstojećih izbora.
Šapić raspisao izbore u 17 beogradskih opština za 2. jun
26.04.2024.•
0
Predsednik Privremenog organa Beograda Aleksandar Šapić raspisao je za nedelju, 2. jun izbore u 17 beogradskih opština.
Sindikati "IndustriAll" podržali sindikat Krušika
26.04.2024.•
0
Svetski sindikat IndustriALL i Evropski sindikat industriAll podržali su sindikat Nezavisnost u valjevskom Krušiku.
Mesec dana od nestanka Danke Ilić: Osumnjičeni za ubistvo u pritvoru, još uvek nije pronađeno telo
26.04.2024.•
7
Dvogodišnja Danka Ilić nestala je pre tačno mesec dana u naselju Banjsko Polje i to u vreme dok se igrala sa majkom i bratom.
Prevaranti u akciji: Šta da uradite kada vam iz Pošte stigne sumnjiva poruka o prijemu paketa
26.04.2024.•
8
Toliko se građana žalilo da im je iz Pošte stigla lažna poruka o prijemu paketa da su nadležni odlučili da nađu način kako da stanu na put prevarantima.
Učenici u centralnoj Srbiji još danas u školama, od sutra počinje prolećni raspust
26.04.2024.•
1
Učenici osnovnih i srednjih škola u centralnoj Srbiji biće u klupama još danas, pošto od sutra počinje prolećni raspust koji traje od subote, 27. aprila do utorka, 7. maja.
Seka Sablić: Treba izaći na izbore, režim nikada neće biti bolji
26.04.2024.•
16
Čuvena glumica Jelisaveta Seka Sablić izjavila je da je ona za izbore, jer "režim nikada neće biti bolji".
Uhapšenim Srbima u Banjskoj produžen pritvor za još dva meseca
25.04.2024.•
2
Trojici Srba uhapšenih tokom sukoba u Banjskoj prošle godine - B.S. V.T. i D.M, danas je produžen pritvor za još dva meseca, potvrdio je za Kossev advokat Miloš Delević.
Komentari 36
Djura
/
Ns
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar