
Vozila bez katalizatora i sa iskrivljenim diskovima u problemu od jula: Da li se preteralo sa merama
Da li će mogućnost prolaska tehničkog pregleda za mnoge vlasnike četvorotočkaša biti otežana od 5. jula moglo bi da bude poznato već za dve nedelje.

Foto: 021.rs
U tom periodu Radna grupa Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture trebalo bi da razmotri Pravilnik koji bi tada trebalo da stupi na snagu i donese zaključak da li će sporne odredbe biti na snazi u neizmenjenom obliku ili će uslediti neke promene i nova odlaganja, piše Euronews Srbija.
Puna primena odredbi Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila koja se odnose na tehnički pregled vozila, nakon dve godine moratorijuma, 5. jula trebalo bi da stupi na snagu. Nova pravila donose nekoliko novina, a one koje su izazvale najveću pažnju javnosti odnose se na kočnice i na uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova.
Uočeni problemi u primeni pojedinih odredbi Pravilnika koji bi uticali da veliki broj vozila ne ispuni uslove koji se zahtevaju na tehničkom pregledu, bili su razlog zbog čega je 2021. njegova primena odložena na najmanje dve godine. Pojedini stručnjaci smatraju da su neke odredbe jako stroge, te očekuju da će doći do nekih izmena, dok drugi ističu da je potrebno produži moratorijum.
Sporne odredbe Pravilnika
Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila uređuje se šta vozila treba da ispune da bi mogla da učestvuju u saobraćaju, a među odredbama koje su najviše osporavane u javnosti dve su ključne.
Jedna od njih je da sva vozila moraju da imaju takozvanu granicu neujednačenosti sile kočenja, odnosno ovalnosti diskova od 20 procenata. To, kako za Euronews Srbija objašnjava Andrija Vujičić, član odbora Grupacije tehničkih pregleda Privredne komore Srbije, znači da vozila ne smeju da imaju neku vibraciju prilikom kočenja, odnosno da koče različitim intezitetom po svakom obrtu točka.
"Po mom dubokom uverenju, a i uverenju stručne javnosti, pa čak i u nekim akademskim krugovima u zapadnoj Evropi, ta ovalnost je nisko postavljena, odnosno taj kriterijum od 20 procenata je jako strog. To važi samo u Nemačkoj, evropskom direktivom nije propisana vrednost, nego je rečeno 'ukoliko primetimo da postoji ovalnost, da to sugerišemo vlasniku, a ne da ga zbog toga isključujemo iz saobraćaja' i to je po mom mišljenju nešto gde očekujem da će zakonodavac da izvrši neku izmenu", navodi on.
Međutim, kada je u pitanju druga odredba koja se odnosi na katalizatore, odnosno uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova, Vujičić smatra da tu ne bi trebalo da budemo previše liberalni.
"Svako vozilo koje je proizvedeno sa katalizatorom posle 5. jula, kad dođe na tehnički pregled, mora imati katalizator. Vozila koja su proizvedena bez katalizatora ona ne moraju imati katalizator i kad dođu na tehnički pregled neće imati problem. U EU od 1993. godine svako vozilo koje je proizvedeno ima katalizator i to nije ništa novo. Svako vozilo euro 1, euro 2, euro 3 ima katalizator i nepotrebno je da se pravi utisak da će zbog toga da se desi nešto posebno u Srbiji", objašnjava on i dodaje da će mali broj vozila imati problem zbog katalizatora, a veći zbog ovalnosti.

Foto: Screenshot (Youtube/Roadshow)
Da li će ovi propisi biti na snazi od 5. jula, prema njegovim rečima, tek treba da se razmotri i ustanovi koji je mehanizam najbolji.
"Da li će se, recimo, doneti odluka da sve što bude došlo u Srbiju u budućnosti i prvi put bude registrovano posle 5. jula mora da ima katalizator, a ovo što je zatečeno u Srbiji da se za to ima tolerancija, u svakom slučaju neopravdan je toliko strah oko katalizatora. Devedeset odsto vozila ima katalizator, on je ili nekom ukraden pa ga sticajem okolnosti nema ili je neko uklonio katalizator, jer je on postao neispravan. Međutim, vozila čak i kada dođu na tehnički pregled taj kriterijum koji moraju da zadovolje u pogledu visine ugljenmonoksida ili aktivnosti gasova je dosta tolerantan i ne mora da znači da vozilo koje ima dosta star katalizator neće proći tehnički pregled, samo će biti u problemu oni kojima je ukraden ili uklonjen", navodi Vujičić.
Okanović: Moramo preispitati da li se sa merama preteralo
S druge strane, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da moramo preispitati da li se sa merama, koje su preduzete pre svega u pogledu pooštravanja tehničkih pregleda, preteralo i da li su one donele više štete nego koristi.
"U proteklih šest godina imali smo niz sistemskih mera koje su usmerene ka tehničkoj ispravnosti vozila. Problem bezbednosti saobraćaja je, pre svega, u nebezbednom ponašanju učesnika u saobraćaju i pešaka i vozača i putnika, zatim na drugom mestu po učestalosti saobraćajnih nezgoda jesu nebezbedni putevi i na trećem, poslednjem mestu je tehnička ispravnost vozila. Ako pričamo o tehničkoj ispravnosti vozila po podacima Uprave saobraćajne policije, tri su ključne tehničke neispravnosti koje utiču na nastanak saobraćajnih nezgoda i to su neispravnost svetlosne signalizacije, neispravnost pneumatika i neispravnost sistema za kočenje", navodi on.
Okanović ističe da postoji stotine problema u sistemu bezbednosti saobraćaja čijim bi rešavanjem bio veći doprinos smanjenju broja nezgoda, nego rešavanje ovalnosti diskova.
"Ukoliko se ispostavi da će primenom takvih normi za ovalnost diskova jedan jedini život biti spasen u narednih godinu dana na našim putevima, ja ću prvi to da podržim", kaže Okanović za Euronews Srbija.
Katalizatori, sa druge strane, nemaju veze sa bezbednošću saobraćaja, već na uticaj na životnu sredinu. Okanović ističe da postoji niz kratkoročnih, srednjoročnih i dugoročnih drugih mera kojima se može smanjiti zagađenje vazduha i generalno životne okoline od strane motornog saobraćaja.
"Trenutno država daje subvencije za nabavku elektro i hibridnih vozila, ali šta je sa drugim alternativnim gorivima, kao što su metan, tečni naftni gas? Postoji veliki broj mera koji država može da preduzme kako bi se smanjilo zagađenje vazduha koje potiče od motornog saobraćaja, a koji se još uvek ne dotiču katalizatora na automobilima. Postavlja se pitanje zašto se sada aktuelizuje problematika katalizatora kada definitivno veliki broj vozila ima problem sa katalizatorima zbog toga što su takva vozila uvožena i prodavana na našem tržištu i zbog toga što imate organizovane bande koje skidaju katalizatore. Dolazimo do toga da sada jedan veliki broj vlasnika vozila radi čistijeg vazduha, koji je u Srbiji inače daleko od čistog, sada treba da snosi posledice", navodi on.
Dodaje da je "praviti ljudima problem oko katalizatora u najmanju ruku neumesno" i da je stava da treba da se produži moratorijum što se tiče katalizatora.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Šabić o lokalnim izborima: "Brine odnos tužilaštva prema mnoštvu činjenica o neregularnostima"
15.06.2025.•
0
Advokat i pravni analitičar Rodoljub Šabić ocenio je da se, nakon lokalnih izbora u Kosjeriću i Zaječaru, pravosuđe Srbije suočava sa zadatkom koji je više od same zaštite izbornih prava građana.
U Beogradu uhapšen lažni "policijski" trojac: "Priveli" žrtvu, pretresli je i opljačkali
15.06.2025.•
0
Policija u Beogradu privela je tri osobe zbog razbojništva i lažnog predstavljanja.
Profesor Bakić o "studentima koji žele da uče" iz Pionirskog parka: Oni su oruđe u ruci režima
15.06.2025.•
10
Profesor Filozofskog fakulteta Jovo Bakić smatra da Studenti 2.0, odnosno, "studenti koji žele da uče" vode propagandu sličnu onoj koju vodi predsednik Srbije, predstavlljajući sebe kao žrtvu.
Opozicija u Kosjeriću priprema žalbu sudu, u Zaječaru protest u ponedeljak
15.06.2025.•
0
Gradska izborna komisija u Zaječaru odbila je sve prigovore povodom lokalnih izbora, a opozicija zbog toga radi na pripremanju žalbe Višem sudu i najavljuje protest za ponedeljak.
AMSS: Automobili na prelazu Preševo čekaju do 50 minuta, na Gostunu oko pola sata
15.06.2025.•
0
Auto moto savez Srbije (AMSS) apelovao je na vozače da budu oprezni na putevima ka turističkim destinacijama u Srbiji i ka Crnoj Gori, Bugarskoj i Severnoj Makedoniji.
Još jedan pripadnik MUP-a Srbije uhapšen na Končulju
15.06.2025.•
0
Pripadnik Ministarstva unutrašnjih poslova Srbije iz Velikog Ropotova kod Kosovske Kamenice, uhapšen je jutros na administrativnom prelazu Končulj.
Od čega je Srbija umorna i kakav lider joj je potreban
15.06.2025.•
32
Profesor Pravnog fakulteta Zoran R. Tomić smatra da Srbija nije umorna od lidera, već je, kako kaže, "upropašćena od diktatora".
Na ulasku u Srbiju uhapšen Krunoslav Fehir, ključni svedok na suđenju Branimiru Glavašu
15.06.2025.•
6
Srpska policija rano jutros uhapsila je Krunoslava Fehira, koji je ključni svedok na suđenju Branimiru Glavašu osumnjičenom za ratne zločine u Osjeku 1991. godine.
Deo osnovaca od sutra na raspustu, za škole koje su bile u obustavi nadoknada traje do 20. juna
15.06.2025.•
2
U osnovnim školama koje tokom školske 2024/25. godine nisu imale obustavu nastave sutra počinje letnji raspust, dok za škole koje zbog obustave nisu ispunile plan, nadoknada traje do 20. juna.
Ministarstvo spoljnih poslova: Sa srpskim pasošem u 140 zemalja bez vize
15.06.2025.•
12
Srpski pasoš bez vize svojim nosiocima omogućava ulazak u 140 zemlja, a u toku su razgovori o uspostavljanju bezviznog režima sa još 30 zemalja.
Koliko su rasle penzije, a koliko cene hrane?
15.06.2025.•
8
Kao i u svakom predizbornom periodu u poslednjih sedam, osam godina, povećanje penzija je jedna od glavnih poruka vlasti.
Gajić: Za deset dana prikupljeno 15.000 potpisa građana za smenu Zagorke Dolovac
15.06.2025.•
1
Predsednik Narodne stranke Vladimir Gajić izjavio je da je u kampanji te stranke pod nazivom "U ime naroda! Za smenu Zagorke Dolovac!" prikupljeno više od 15.000 potpisa podrške građana.
Privredna komora Srbije: Poljoprivredni proizvođači testiraju tržište visokim cenama voća
15.06.2025.•
10
Visoke cene ranog voća i povrća na pijacama posledica su niskog roda prouzrokovanog vremenskim uslovima, a proizvođači testiraju tržište sa cenama po kojima nude svoje proizvode.
Već dva meseca pokušavaju, ali ništa: Ni iz 32. puta nije konstituisana Skupština Kosova
15.06.2025.•
1
Skupština Kosova na današnjem, 32. nastavku zasedanja, odnosno tačno dva meseca od početka konstituivne sednice, nije formirala izbornu komisiju, zbog čega je sednica prekinuta.
Šta su izbori u Kosjeriću i Zaječaru pokazali: Opada li Vučiću rejting?
15.06.2025.•
21
Izbori u Zaječaru i Kosjeriću pokazali su da Aleksandar Vučić jedva drži svoje glasačko telo na okupu, dok su se s druge strane apstinenti angažovali i izašli na izbore - da glasaju protiv njega.
Akademski plenum: Počela predavanja na fakultetima koje studiraju Pavlović i Balać, što ne uče?
15.06.2025.•
18
Ispred "studenata koji žele da uče" novinarima se juče obratio Vladimir Balać, uz prisutvo Miloša Pavlovića, i to prilikom rekao da studenti u blokadi žele na Vidovdan da očiste takozvani Ćacilend.
Policija će od sutra pojačano kontrolisati da li su vozači pijani ili drogirani
15.06.2025.•
4
Saobraćajna policija će od ponedeljka, 16. juna do nedelje, 22. juna pojačano kontrolisati saobraćaj, pre svega da li vozači voze pijani ili drogirani.
Građanima na portalu eUprava dostupan digitalni asistent zasnovan na veštačkoj inteligenciji
15.06.2025.•
1
Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu uvela je na Portalu eUprave novu uslugu, digitalnog asistenta zasnovanog na veštačkoj inteligenciji.
U Izraelu trenutno 2.500 državljana Srbije
15.06.2025.•
2
Počasni konzul Srbije u Izraelu Aleksandar Nikolić izjavio je da u toj zemlji trenutno boravi oko 2.500 državljana Srbije koji nisu stalni rezidenti.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - ko ih sastavi...
15.06.2025.•
3
Pred vama je još jedan 021.rs dnevni kviz.
Sedmi dan protesta i blokade ispred Vlade Srbije: "Pobunjeni univerzitet" ne odustaje
15.06.2025.•
2
Protest neformalne grupe "Pobunjeni univerzitet" ispred zgrade Vlade Srbije nastavljen je danas, sedmi dan zaredom.
Komentari 36
Djura
/
Ns
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar