
Vozila bez katalizatora i sa iskrivljenim diskovima u problemu od jula: Da li se preteralo sa merama
Da li će mogućnost prolaska tehničkog pregleda za mnoge vlasnike četvorotočkaša biti otežana od 5. jula moglo bi da bude poznato već za dve nedelje.

Foto: 021.rs
U tom periodu Radna grupa Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture trebalo bi da razmotri Pravilnik koji bi tada trebalo da stupi na snagu i donese zaključak da li će sporne odredbe biti na snazi u neizmenjenom obliku ili će uslediti neke promene i nova odlaganja, piše Euronews Srbija.
Puna primena odredbi Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila koja se odnose na tehnički pregled vozila, nakon dve godine moratorijuma, 5. jula trebalo bi da stupi na snagu. Nova pravila donose nekoliko novina, a one koje su izazvale najveću pažnju javnosti odnose se na kočnice i na uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova.
Uočeni problemi u primeni pojedinih odredbi Pravilnika koji bi uticali da veliki broj vozila ne ispuni uslove koji se zahtevaju na tehničkom pregledu, bili su razlog zbog čega je 2021. njegova primena odložena na najmanje dve godine. Pojedini stručnjaci smatraju da su neke odredbe jako stroge, te očekuju da će doći do nekih izmena, dok drugi ističu da je potrebno produži moratorijum.
Sporne odredbe Pravilnika
Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila uređuje se šta vozila treba da ispune da bi mogla da učestvuju u saobraćaju, a među odredbama koje su najviše osporavane u javnosti dve su ključne.
Jedna od njih je da sva vozila moraju da imaju takozvanu granicu neujednačenosti sile kočenja, odnosno ovalnosti diskova od 20 procenata. To, kako za Euronews Srbija objašnjava Andrija Vujičić, član odbora Grupacije tehničkih pregleda Privredne komore Srbije, znači da vozila ne smeju da imaju neku vibraciju prilikom kočenja, odnosno da koče različitim intezitetom po svakom obrtu točka.
"Po mom dubokom uverenju, a i uverenju stručne javnosti, pa čak i u nekim akademskim krugovima u zapadnoj Evropi, ta ovalnost je nisko postavljena, odnosno taj kriterijum od 20 procenata je jako strog. To važi samo u Nemačkoj, evropskom direktivom nije propisana vrednost, nego je rečeno 'ukoliko primetimo da postoji ovalnost, da to sugerišemo vlasniku, a ne da ga zbog toga isključujemo iz saobraćaja' i to je po mom mišljenju nešto gde očekujem da će zakonodavac da izvrši neku izmenu", navodi on.
Međutim, kada je u pitanju druga odredba koja se odnosi na katalizatore, odnosno uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova, Vujičić smatra da tu ne bi trebalo da budemo previše liberalni.
"Svako vozilo koje je proizvedeno sa katalizatorom posle 5. jula, kad dođe na tehnički pregled, mora imati katalizator. Vozila koja su proizvedena bez katalizatora ona ne moraju imati katalizator i kad dođu na tehnički pregled neće imati problem. U EU od 1993. godine svako vozilo koje je proizvedeno ima katalizator i to nije ništa novo. Svako vozilo euro 1, euro 2, euro 3 ima katalizator i nepotrebno je da se pravi utisak da će zbog toga da se desi nešto posebno u Srbiji", objašnjava on i dodaje da će mali broj vozila imati problem zbog katalizatora, a veći zbog ovalnosti.

Foto: Screenshot (Youtube/Roadshow)
Da li će ovi propisi biti na snazi od 5. jula, prema njegovim rečima, tek treba da se razmotri i ustanovi koji je mehanizam najbolji.
"Da li će se, recimo, doneti odluka da sve što bude došlo u Srbiju u budućnosti i prvi put bude registrovano posle 5. jula mora da ima katalizator, a ovo što je zatečeno u Srbiji da se za to ima tolerancija, u svakom slučaju neopravdan je toliko strah oko katalizatora. Devedeset odsto vozila ima katalizator, on je ili nekom ukraden pa ga sticajem okolnosti nema ili je neko uklonio katalizator, jer je on postao neispravan. Međutim, vozila čak i kada dođu na tehnički pregled taj kriterijum koji moraju da zadovolje u pogledu visine ugljenmonoksida ili aktivnosti gasova je dosta tolerantan i ne mora da znači da vozilo koje ima dosta star katalizator neće proći tehnički pregled, samo će biti u problemu oni kojima je ukraden ili uklonjen", navodi Vujičić.
Okanović: Moramo preispitati da li se sa merama preteralo
S druge strane, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da moramo preispitati da li se sa merama, koje su preduzete pre svega u pogledu pooštravanja tehničkih pregleda, preteralo i da li su one donele više štete nego koristi.
"U proteklih šest godina imali smo niz sistemskih mera koje su usmerene ka tehničkoj ispravnosti vozila. Problem bezbednosti saobraćaja je, pre svega, u nebezbednom ponašanju učesnika u saobraćaju i pešaka i vozača i putnika, zatim na drugom mestu po učestalosti saobraćajnih nezgoda jesu nebezbedni putevi i na trećem, poslednjem mestu je tehnička ispravnost vozila. Ako pričamo o tehničkoj ispravnosti vozila po podacima Uprave saobraćajne policije, tri su ključne tehničke neispravnosti koje utiču na nastanak saobraćajnih nezgoda i to su neispravnost svetlosne signalizacije, neispravnost pneumatika i neispravnost sistema za kočenje", navodi on.
Okanović ističe da postoji stotine problema u sistemu bezbednosti saobraćaja čijim bi rešavanjem bio veći doprinos smanjenju broja nezgoda, nego rešavanje ovalnosti diskova.
"Ukoliko se ispostavi da će primenom takvih normi za ovalnost diskova jedan jedini život biti spasen u narednih godinu dana na našim putevima, ja ću prvi to da podržim", kaže Okanović za Euronews Srbija.
Katalizatori, sa druge strane, nemaju veze sa bezbednošću saobraćaja, već na uticaj na životnu sredinu. Okanović ističe da postoji niz kratkoročnih, srednjoročnih i dugoročnih drugih mera kojima se može smanjiti zagađenje vazduha i generalno životne okoline od strane motornog saobraćaja.
"Trenutno država daje subvencije za nabavku elektro i hibridnih vozila, ali šta je sa drugim alternativnim gorivima, kao što su metan, tečni naftni gas? Postoji veliki broj mera koji država može da preduzme kako bi se smanjilo zagađenje vazduha koje potiče od motornog saobraćaja, a koji se još uvek ne dotiču katalizatora na automobilima. Postavlja se pitanje zašto se sada aktuelizuje problematika katalizatora kada definitivno veliki broj vozila ima problem sa katalizatorima zbog toga što su takva vozila uvožena i prodavana na našem tržištu i zbog toga što imate organizovane bande koje skidaju katalizatore. Dolazimo do toga da sada jedan veliki broj vlasnika vozila radi čistijeg vazduha, koji je u Srbiji inače daleko od čistog, sada treba da snosi posledice", navodi on.
Dodaje da je "praviti ljudima problem oko katalizatora u najmanju ruku neumesno" i da je stava da treba da se produži moratorijum što se tiče katalizatora.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Sindikat sudske vlasti osudio pokušaj upada policije na Pravni fakultet i napade na pravnike
03.07.2025.•
0
Glavni odbor Sindikata sudske vlasti saopštio je da osuđuje brutalni pokušaj nasilnog upada policije na Pravni fakultet u Beogradu i fizičke i psihološke napade na kolege pravnike i akademsko osoblje.
Pašalić: Dve ekipe zaštitnika gradjana u poseti uhapšenim gradjanima
03.07.2025.•
0
Zaštitnik gradjana Zoran Pašalić izjavio je da su dve ekipe zaposlenih u toj instituciji u poseti svim policijskim stanicama u kojima se nalaze uhapšeni zbog učešća u blokadama saobraćajnica.
Može li policija da "isprati" pokretne blokade širom zemlje: Trčanje od raskrsnice do raskrsnice
03.07.2025.•
7
Hapšenja studenata zbog sumnji da su počinili više dela protiv ustavnog uređenja, prouzrokovala su i novu formu protesta koja je počela u nedelju popodne u Zemunu.
Ministarstvo Hrvatske ponovilo preporuku svojim državljanima: Odložite putovanje u Srbiju
03.07.2025.•
1
Ministarstvo spoljnih i evropskih poslova Hrvatske je ponovo preporučilo hrvatskim državljanima da "odlože putovanja u Srbiju".
Studenti: Zbog podrške studentima smenjena načelnica odeljenja u UKCS
03.07.2025.•
1
Studenti Medicinskog fakulteta saopštili su da je profesorka tog fakulteta Tatjana Adžić Vukičević smenjena sa mesta načelnice odeljenja Klinike za pulmologiju UKCS zbog podrške studentima.
Macut: Doneta odluka o upisnim kvotama, osim za tri fakulteta
03.07.2025.•
1
Premijer Srbije Đuro Macut izjavio je da je Vlada Srbije danas na sednici usvojila odluku o upisnim kvotama za fakultete za narednu akademsku godinu, osim za tri fakulteta u Beogradu.
VIDEO: Advokat u znak protesta ispred kosovske Skupštine doveo magarce
03.07.2025.•
0
Prištinski advokat Arianit Koci doveo je danas ispred Skupštine Kosova četiri magarca protestujući tako protiv blokade konstituisanja parlamenta.
Ništa od Skupštine Kosova ni iz 41. puta
03.07.2025.•
0
Ni 41. pokušaj konstituisanja kosovske Skupštine nije bio uspešan, pošto je prisustvovalo 99 od ukupno 120 poslanika, a za formiranje izborne komisije glasalo je njih 54.
Meteorolog Todorović o tome kakav nas jul očekuje
03.07.2025.•
1
Meteorolog Nedeljko Todorović izjavio je da će u Srbiji i u Evropi ovo biti jedno od toplijih leta, ali ne samo leta, nego i godina.
MUP: Policija nije tukla maloletnika u Novom Pazaru, pružao je otpor
03.07.2025.•
3
Ministarstvo unutrašnjih poslova navodi da su netačne informacije koje su se pojavile u medijima da je policija u Novom Pazaru fizički maltretirala maloletno lice.
Proglašena vanredna situacija u Svrljigu, razlog - nestašica vode
03.07.2025.•
1
Štab za vanredne situacije Svrljiga proglasio je vanrednu situaciju zbog suše i konstantnog pada izdašnosti svih izvorišta na području Svrljiga, izjavio je predsednik te opštine Miodrag Marković.
Grupa sudija i tužilaca traži smenu glavnog tužioca Stefanovića: Krši Ustav da zaštiti Vučićev režim
03.07.2025.•
6
Neformalna grupa sudija i tužilaca "Odbranimo struku" zatražila je smenu glavnog javnog tužioca Višeg javnog tužilaštva (VJT) u Beogradu Nenada Stefanovića.
Zašto su policajci koji intervenišu na blokadama pod fantomkama?
03.07.2025.•
27
Od Vidovdanskog protesta, u javnosti se pojavljuju priče o tome da "policajci koji su pod fantomkama nisu pravi, već civili sumnjivih dosijea".
ANEM: Policija udarala štitom i otimala telefon novinaru Vuku Cvijiću
03.07.2025.•
5
Novinar nedeljnika Radar Vuk Cvijić udaren je policijskim štitom i laktom, odgurivan je i pokušano je otimanje njegovog telefona, saopštio je ANEM.
Polaganje zakletve novih tužilaca pred Dolovac i Brnabić otkazano - ne zna se zašto
03.07.2025.•
2
Polaganje zakletve novoizabranih tužilaca pred vrhovnom javnom tužiteljkom Zagorkom Dolovac i predsednicom Skupštine Srbije Anom Brnabić, otkazano je.
Akademski plenum: Vučić da prestane da zloupotrebljava policiju i tužilaštvo za hapšenja
03.07.2025.•
4
Akademski plenum zahteva od vlasti da prestane za zloupotrebom policije i tužilaštva u cilju hapšenja i zastrašivanja, pre svega srednjoškolaca i studenata.
Nemački mediji: Situacija u Srbiji se zaoštrava, autokratija se ljulja
03.07.2025.•
2
Situacija u Srbiji se zaoštrava, ocenjuje nemačka novinska agencija KNA.
Advokat Rajić: Ako vas privedu - ne pristajte na sporazum o priznanju krivice
03.07.2025.•
3
Advokat Jovan Rajić izjavio je da će protiv oko 30 privedenih, nakon intervencije policije ispred Pravnog fakulteta, biti podnete prekršajne prijave.
Tužilaštvo formiralo predmet zbog pretnji smrću beogradskoj policiji
03.07.2025.•
5
Više javno tužilaštvo u Beogradu formiralo je predmet povodom pretnje smrću pripadnicima policije koja je objavljena na društvenoj mreži X, na nalogu "FDU u blokadi".
Američku državljanku i studentkinju napala žandarmerija tokom blokade u Beogradu: Slučaj prijavljen
03.07.2025.•
12
Tokom sinoćne akcije uklanjanja blokada raskrsnica u Beogradu povređena je i američka državljanka, inače studentkinja Univerziteta u Beogradu.
Komentari 36
Djura
/
Ns
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar