
Vozila bez katalizatora i sa iskrivljenim diskovima u problemu od jula: Da li se preteralo sa merama
Da li će mogućnost prolaska tehničkog pregleda za mnoge vlasnike četvorotočkaša biti otežana od 5. jula moglo bi da bude poznato već za dve nedelje.

Foto: 021.rs
U tom periodu Radna grupa Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture trebalo bi da razmotri Pravilnik koji bi tada trebalo da stupi na snagu i donese zaključak da li će sporne odredbe biti na snazi u neizmenjenom obliku ili će uslediti neke promene i nova odlaganja, piše Euronews Srbija.
Puna primena odredbi Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila koja se odnose na tehnički pregled vozila, nakon dve godine moratorijuma, 5. jula trebalo bi da stupi na snagu. Nova pravila donose nekoliko novina, a one koje su izazvale najveću pažnju javnosti odnose se na kočnice i na uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova.
Uočeni problemi u primeni pojedinih odredbi Pravilnika koji bi uticali da veliki broj vozila ne ispuni uslove koji se zahtevaju na tehničkom pregledu, bili su razlog zbog čega je 2021. njegova primena odložena na najmanje dve godine. Pojedini stručnjaci smatraju da su neke odredbe jako stroge, te očekuju da će doći do nekih izmena, dok drugi ističu da je potrebno produži moratorijum.
Sporne odredbe Pravilnika
Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila uređuje se šta vozila treba da ispune da bi mogla da učestvuju u saobraćaju, a među odredbama koje su najviše osporavane u javnosti dve su ključne.
Jedna od njih je da sva vozila moraju da imaju takozvanu granicu neujednačenosti sile kočenja, odnosno ovalnosti diskova od 20 procenata. To, kako za Euronews Srbija objašnjava Andrija Vujičić, član odbora Grupacije tehničkih pregleda Privredne komore Srbije, znači da vozila ne smeju da imaju neku vibraciju prilikom kočenja, odnosno da koče različitim intezitetom po svakom obrtu točka.
"Po mom dubokom uverenju, a i uverenju stručne javnosti, pa čak i u nekim akademskim krugovima u zapadnoj Evropi, ta ovalnost je nisko postavljena, odnosno taj kriterijum od 20 procenata je jako strog. To važi samo u Nemačkoj, evropskom direktivom nije propisana vrednost, nego je rečeno 'ukoliko primetimo da postoji ovalnost, da to sugerišemo vlasniku, a ne da ga zbog toga isključujemo iz saobraćaja' i to je po mom mišljenju nešto gde očekujem da će zakonodavac da izvrši neku izmenu", navodi on.
Međutim, kada je u pitanju druga odredba koja se odnosi na katalizatore, odnosno uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova, Vujičić smatra da tu ne bi trebalo da budemo previše liberalni.
"Svako vozilo koje je proizvedeno sa katalizatorom posle 5. jula, kad dođe na tehnički pregled, mora imati katalizator. Vozila koja su proizvedena bez katalizatora ona ne moraju imati katalizator i kad dođu na tehnički pregled neće imati problem. U EU od 1993. godine svako vozilo koje je proizvedeno ima katalizator i to nije ništa novo. Svako vozilo euro 1, euro 2, euro 3 ima katalizator i nepotrebno je da se pravi utisak da će zbog toga da se desi nešto posebno u Srbiji", objašnjava on i dodaje da će mali broj vozila imati problem zbog katalizatora, a veći zbog ovalnosti.

Foto: Screenshot (Youtube/Roadshow)
Da li će ovi propisi biti na snazi od 5. jula, prema njegovim rečima, tek treba da se razmotri i ustanovi koji je mehanizam najbolji.
"Da li će se, recimo, doneti odluka da sve što bude došlo u Srbiju u budućnosti i prvi put bude registrovano posle 5. jula mora da ima katalizator, a ovo što je zatečeno u Srbiji da se za to ima tolerancija, u svakom slučaju neopravdan je toliko strah oko katalizatora. Devedeset odsto vozila ima katalizator, on je ili nekom ukraden pa ga sticajem okolnosti nema ili je neko uklonio katalizator, jer je on postao neispravan. Međutim, vozila čak i kada dođu na tehnički pregled taj kriterijum koji moraju da zadovolje u pogledu visine ugljenmonoksida ili aktivnosti gasova je dosta tolerantan i ne mora da znači da vozilo koje ima dosta star katalizator neće proći tehnički pregled, samo će biti u problemu oni kojima je ukraden ili uklonjen", navodi Vujičić.
Okanović: Moramo preispitati da li se sa merama preteralo
S druge strane, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da moramo preispitati da li se sa merama, koje su preduzete pre svega u pogledu pooštravanja tehničkih pregleda, preteralo i da li su one donele više štete nego koristi.
"U proteklih šest godina imali smo niz sistemskih mera koje su usmerene ka tehničkoj ispravnosti vozila. Problem bezbednosti saobraćaja je, pre svega, u nebezbednom ponašanju učesnika u saobraćaju i pešaka i vozača i putnika, zatim na drugom mestu po učestalosti saobraćajnih nezgoda jesu nebezbedni putevi i na trećem, poslednjem mestu je tehnička ispravnost vozila. Ako pričamo o tehničkoj ispravnosti vozila po podacima Uprave saobraćajne policije, tri su ključne tehničke neispravnosti koje utiču na nastanak saobraćajnih nezgoda i to su neispravnost svetlosne signalizacije, neispravnost pneumatika i neispravnost sistema za kočenje", navodi on.
Okanović ističe da postoji stotine problema u sistemu bezbednosti saobraćaja čijim bi rešavanjem bio veći doprinos smanjenju broja nezgoda, nego rešavanje ovalnosti diskova.
"Ukoliko se ispostavi da će primenom takvih normi za ovalnost diskova jedan jedini život biti spasen u narednih godinu dana na našim putevima, ja ću prvi to da podržim", kaže Okanović za Euronews Srbija.
Katalizatori, sa druge strane, nemaju veze sa bezbednošću saobraćaja, već na uticaj na životnu sredinu. Okanović ističe da postoji niz kratkoročnih, srednjoročnih i dugoročnih drugih mera kojima se može smanjiti zagađenje vazduha i generalno životne okoline od strane motornog saobraćaja.
"Trenutno država daje subvencije za nabavku elektro i hibridnih vozila, ali šta je sa drugim alternativnim gorivima, kao što su metan, tečni naftni gas? Postoji veliki broj mera koji država može da preduzme kako bi se smanjilo zagađenje vazduha koje potiče od motornog saobraćaja, a koji se još uvek ne dotiču katalizatora na automobilima. Postavlja se pitanje zašto se sada aktuelizuje problematika katalizatora kada definitivno veliki broj vozila ima problem sa katalizatorima zbog toga što su takva vozila uvožena i prodavana na našem tržištu i zbog toga što imate organizovane bande koje skidaju katalizatore. Dolazimo do toga da sada jedan veliki broj vlasnika vozila radi čistijeg vazduha, koji je u Srbiji inače daleko od čistog, sada treba da snosi posledice", navodi on.
Dodaje da je "praviti ljudima problem oko katalizatora u najmanju ruku neumesno" i da je stava da treba da se produži moratorijum što se tiče katalizatora.
Podrži 021
021 je pokrenuo svoj gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od artikala direktno podržavate rad naše redakcije. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je. Jer pravo novinarstvo vredi.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Vučević: Za Srbiju važno da NATO ima neutralan status u rešavanju problema na Kosovu
03.10.2023.•
10
Ministar odbrane Miloš Vučević danas je, u razgovoru sa ambasadorom Velike Britanije Edvardom Fergusonom, izrazio duboku zabrinutost zbog trenutnih dešavanja na Kosovu.
Radoičićev advokat: Sve je ovo stvar pritiska, nema dokaza sem novinskih snimaka
03.10.2023.•
6
Milan Radoičić je doveden nakon pretresa njegovog stana u Beogradu, koji je izvršen jutros, u prostorije Višeg tužilaštva.
Šutanovac: Tekst u kom se navodi da se nudim za ambasadora u SAD mi je izazvao podsmeh
03.10.2023.•
2
Predsednik Saveta za strateške politike Dragan Šutanovac rekao je da mu je tekst u kom se navodi da se nudi za ambasadora Srbije u SAD izazvao podsmeh.
Otkriveno za šta se tereti Radoičić: Oružje navodno nabavljao iz BiH
03.10.2023.•
24
U Višem javnom tužilaštvu u Beogradu danas je saslušan Milan Radoičić (45).
Apelacioni sud ukinuo pritvor Zoranu Marjanoviću, prvostepeno osuđenom za ubistvo supruge
03.10.2023.•
5
Apelacioni sud u Beogradu ukinuo je pritvor Zoranu Marjanoviću, osuđenom za ubistvo supruge Jelene Marjanović.
Autor Dejv Trot na događaju "Kako izlečiti kreativno slepilo" u Beogradu
03.10.2023.•
0
Legendarni britanski kreativni direktor i autor Dejv Trot, zajedno sa Bojanom Lekovićem iz KupujemProdajem i Srđanom Janićijevićem iz Mokrogorske, organizuje jedinstven događaj.
Koliko stranih državljana živi u Srbiji, a koliko je građana sa dvojnim državljanstvom?
03.10.2023.•
4
U Srbiji, prema rezultatima poslednjeg popisa, živi 33.509 stranih državljana, a najviše ih je iz Rusije - 8.522.
Priveden Milan Radoičić nakon pretresa stana i drugih prostorija
03.10.2023.•
42
Bivši potpredsednik Srpske liste Milan Radoičić priveden je u Više javno tužilaštvo u Beogradu, nakon priznanja da je organizator oružane grupe koja se sukobila sa Kosovskom policijom u Banjskoj.
Šta se dešava na Kosovu: I dalje traje čišćenje terena, Srbinu 30 dana kućnog pritvora
03.10.2023.•
3
Nakon oružanog sukoba u Banjskoj situacija na severu Kosova i dalje je napeta. Pojedini mediji su objavili da je utoku pretres u Banjskoj.
Sektor za vanredne situacije upozorio na opasnost od požara
03.10.2023.•
0
Sektor za vanredne situacije je pozvao građane da zbog veoma toplog i suvog vremena budu odgovorni i oprezni "prilikom upotrebe otvorenog plamena".
Predsednik Opštine Sjenica: Nema potrebe da podnesem ostavku
03.10.2023.•
1
Predsednik Opštine Sjenica Munib Mujagić rekao je danas radiju Sto plus da neće podneti ostavku na tu funkciju, kao što su prethodnih dana učinili čelnici brojnih gradova i opština u Srbiji.
Organizatori protesta traže hitnu skupštinsku sednicu o odgovornosti Vučića za Banjsku
03.10.2023.•
2
Organizatori protesta "Srbija protiv nasilja", danas su zatražili da se održi skupštinsko zasedanje na kojem bi se utvrdila odgovornost predsednika Aleksandara Vučića za napad u Banjskoj.
Srbinu privedenom na Jarinju zbog oružja mesec dana kućnog pritvora
03.10.2023.•
0
Srbinu L.J. koji je prekjuče priveden na administartivnom prelazu Jarinje određeno je 30 dana kućnog pritvora.
VIDEO: Kamion se zapalio na auto-putu kod Beograda, saobraćaj obustavljen u oba smera
03.10.2023.•
0
Na auto-putu kod Umčara iz smera Beograda zapalio se kamion.
Sindikat NSPRS izradio predlog novog načina obračuna plata u prosveti, dostaviće ga vlastima
03.10.2023.•
1
Nezavisni sindikat prosvetnih radnika Srbije saopštio je da je izradio predloge izmena i dopuna četiri zakona i jedne uredbe.
Savet bezbednosti Ujedinjenih nacija 18. oktobra o Kosovu
03.10.2023.•
2
Savet bezbednosti Ujedinjenih nacija će 18. oktobra razmatarati novi šestomesečni izveštaj generalnog sekretara Antonija Gutereša o radu UN Misije na Kosovu (Unmik).
Koliko Srbiju koštaju vanredni izbori: Najveća nepoznanica broj članova biračkih odbora
03.10.2023.•
13
Vanredni parlamentarni i lokalni izbori u više desetina gradova i opština, koji su najavljeni za decembar, mogli bi da koštaju građane Srbije i do 30 milijardi dinara, odnosno oko 25 miliona evra.
Njujork tajms sa meštanima sela oko Banjske: Kao da smo u džungli, zaglavljeni u igri ega dva lidera
02.10.2023.•
6
Malo selo Banjska, koje se ugnezdilo u zelenim dolinama severnog Kosova, poslednjih dana je u centru tenzija koje bi ovaj turbulentni region mogle ponovo da gurnu Kosovo u sukob sa Srbijom.
Pokrajinska vlada poslala 30 paleta vode Eparhiji raško-prizrenskoj: Vrednost pošiljke 1,2 miliona
02.10.2023.•
5
Pokrajinska vlada uputila je danas, preko Direkcije za robne rezerve, 30 paleta negazirane flaširane vode za potrebe narodnih kuhinja u Eparhiji raško-prizrenskoj na Kosovu.
Slučaj "Banjska": Prete li Srbiji kaznene mere od strane Evropske unije i zapada?
02.10.2023.•
8
Ukoliko Zapad događaje u Banjskoj okarakteriše kao teroristički akt u kome je Srbija imala ulogu, Srbija će biti u problemu, kaže direktor Beogradskog centra za bezbednosnu politiku Igor Bandović.
Nedeljkov: Postoje svedočenja da su ljudi na socijali bili ucenjeni pred izbore, ne menja se ništa
02.10.2023.•
2
Kriza na Kosovu skreće pažnju sa svih drugih problema i abolira vlast od odgovornosti za sve druge krize koje u državi imamo, smatra programski direktor CRTA Raša Nedeljkov.
Komentari 36
Djura
/
Ns
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar