EU planira zabranu izvoza dotrajalih vozila: Evo šta to znači za tržište Srbije
Evropska komisija predstavila je plan prema kojem se najavljuje prestanak izvoza dotrajalih automobila izvan EU.
Foto: Pixabay
To bi se, kako je navedeno, odnosilo na vozila koja su na kraju životnog veka, a sagovornici Euronews Srbija kažu da ove mere neće dramatično uticati na uvoz polovnjaka u Srbiju.
Evropska komisija procenjuje i da svake godine preko šest miliona vozila u Evropi dođe do kraja svog životnog veka, a da neadekvatno rukovanje njima dovodi do gubitka vrednosti i zagađenja. Stoga je iznela takozvani Plan o poboljšanju dizajna i upravljanju vozilima na kraju životnog veka.
Kako se navodi, očekuje se da će predložena uredba, koja će zameniti postojeće direktive o vozilima na kraju životnog veka i o ponovnoj upotrebi, reciklaži i povratu, imati značajne koristi za životnu sredinu, intenziviraće industriju upravljanja otpadom i reciklažu, a takođe doprineti boljoj bezbednosti na putevima u trećim zemljama sprečavanjem izvoza neispravnih vozila i smanjenjem štetnog zagađenja i zdravstvenih rizika.
Koja su vozila na kraju životnog veka?
Iz EK za Euronews Srbija pojašnjavaju da se vozila na kraju životnog veka smatraju opasnim otpadom i da je njihov izvoz iz EU u zemlje koje nisu članice Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD-a) zabranjen, ali da to nije slučaj za korišćena vozila koja formalno nisu dostigla fazu otpada.
Oni navode i da se Evropski parlamet i Evropski savet trenutno bave ovim pitanjem i da u ovom trenutku ne mogu da daju više u informacija o tajmingu primene, odnosno kada će se krenuti sa sprovođenjem novog plana.
"Da bi se rešila ova situacija, predložena Uredba postavlja novi model u kome bi samo vozila koja su u stanju da saobraćaju bila ovlašćena da se izvoze iz Unije. Da bi se olakšala implementacija, predložena Uredba takođe pojašnjava šta su zapravo vozila na kraju životnog veka i uvodi obavezne kriterijume koji bi omogućili da se lakše razlikuju vozila koja je za otpad od onih koja su polovna", kažu za Euronews Srbija u Evropskoj komisiji.
Petar Veličković sa sajta Polovni automobili za Euronews Srbija kaže da će se, prema informacijama kojima on raspolaže, pod ovim vozilima, između ostalog, smatrati ona koja su isečena na komade, zavarena ili zatvorena izolacionom penom, potpuno izgorela do tačke gde je putnički ili prostor motora uništen i potopljeno u vodu do nivoa iznad kontrolne table
Takođe, u to će se ubrajati i vozila kod kojih se neke komponente ne mogu prepraviti ili zameniti.
"To su gume, točkovi, vešanje, upravljanje, kontrolne komponente, trup i šasija vozila, sedišta, vazdušni jastuci, sigurnosni pojasevi, strukturne i sigurnosne komponetne koje imaju tehničke nedostatke, a koji se ne mogu zameniti, kao što je prekomerna perforirajuća korozija. Takođe, ukoliko popravka zahteva zamenu motora, menjača kućišta ili šasije, što za rezultat ima gubitak originalnog identiteta vozila što se ne odnosi npr. na zamenu motora ili menjača kada se zbog kvara menjaju istim tipom motora ili menjača", navodi on.
Veličković kaže i da se polovno vozilo može smatrati "ekonomski nepopravljivim", ukoliko je tržišna vrednost niža od cene neophodne popravke potrebne da se vozilo dovede u tehničko stanje po EU standardima, u državi članici u kojoj je vozilo registrovano pre popravke.
Hoće li zabrana uticati na srpsko tržište?
EU je najveći svetski izvoznik polovnih vozila u zemljama koje nisu članice. U 2020. godini, broj polovnih vozila izvezenih u treće zemlje iznosio je 870.000 vozila u vrednosti od 3,85 milijardi evra. Većina automobila se izvozi u Afriku, Istočnu Evropu, Centralnu Aziju i Bliski istok.
Procene su da se u Srbiju godišnje uveze između 120 i 150 hiljada automobila, a da je 95 odsto iz EU.
Petar Živković iz Asocijacije automobilskih novinara Srbije za Euronews Srbija kaže da se na jedan prodati novi automobil u Srbiji uvozi četiri do pet polovnih, a da je porazan podatak da oko 70 odsto njih ima motore euro3, euro4 standarda, što znači starija su od 15 godina.
Najava da će EU zabraniti izvoz dotrajalih automobila probudio je bojazan da bi to moglo uticati na uvoz u Srbiju.
Prema rečima Veličkovića, ovakve definisanje uslova pod kojima se polovnjak smatra dotrajalim i u budućnosti zabranjenim za izvoz u praksi bi trebalo da znači da će većina polovnjaka koji se danas uvoze u Srbiju, ali i ostale države van EU moći da se nesmetano uvoze i dalje, naravno, ako zadovoljavaju uslove tehničke ispravnosti.
Kako smatraju sagovornici Euronews Srbija, s obzirom da postoje najave da će Srbija zabraniti uvoz vozila sa euro 3 i euro 4 motorom, eventualna zabrana uvoza ovakvih automobila iz EU ne bi imala značajniji uticaj.
"Ukoliko bi Evropska komisija kojim slučajem zabranila izvoz takvih vozila u takozvane treće zemlje, što ne deluje kao realna opcija u ovom momentu, pitanje je u kojoj meri bi se čak i to uopšte odrazilo na domaće tržište, jer podsetiću da je i naša država najavila da će od naredne godine zabraniti uvoz polovnih vozila sa euro 3 i euro 4 emisionim standardima izduvnih gasova. U praksi to znači da zbog naših propisa nećemo moći više da uvozimo polovnjake koji su proizvedeni pre 2009. godine, nevezano za odluke EU. S druge strane, neće biti zabranjena trgovina takvim polovnjacima koji su već registrovani u našoj zemlji, tako da će i vozači koji za automobil mogu da odvoje nekoliko hiljada evra ipak moći da nađu primerak po želji", navodi Veličković.
Sličnog je stava i Živković, ali ipak navodi da će možda doći do pomeranja cena.
"U svakom slučaju ja očekujem da će to makar i psihološki malo podići cene vozila, ali je i to pitanje, jer mislim da je tržište već toliko blokirano visokim cenama da se sad svi već muče kako da podignu prodaju vozila. To će biti sve teže i teže, jer stižu konkurenti iz Kine i drugih zemalja koji prave jeftinije automobile", navodi on.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Stano: Savet Evrope raspravljaće o merama prema Kosovu na osnovu Boreljovog izveštaja
04.05.2024.•
0
Portparol Evropske unije Peter Stano poručio je da će, u skladu sa zaključcima donetim 12. decembra 2023. godine, Evropski savet razmatrati kaznene mere EU prema Kosovu.
"Pre će u Srbiji leteti automobili, nego što će građanima biti bolje": Kakve su vizije predsednika?
04.05.2024.•
4
U najnovijem majskom obraćanju predsednik Srbije Aleksandar Vučić imao je novu viziju Srbije za kraj 2027. ili 2028. godine.
FOTO Spasioci pronašli izgubljene Ruse na Kablaru: Omašili stazu i zaglavili se
04.05.2024.•
1
Pripadnici Sektora za vanredne situacije locirali su i spasili tri strana državljanina, koja su se danas izgubila na planini Kablar, saopšteno je iz MUP-a.
Troje izgubljeno u Ovčarsko-kablarskoj klisuri: Spasioci tragaju za njima
04.05.2024.•
0
Tri osobe izgubile su se tokom popodneva u Ovčarsko-kablarskoj klisuri kod Čačka, potvrđeno je u Vatrogasno-spasilačkoj službi.
"Partijski ljudi" na čelu ministarstava: Stranački "vojnik" vodi javna ulaganja, pravnik kulturu...
04.05.2024.•
5
Dok se čekaju prve odluke kabineta premijera Miloša Vučevića, komentatori primećuju da je sastav Vlade stranački kao nikada od 2012. do danas.
Snimak skupa u Zagrebu u kom se Srbi optužuju za genocid: Tužilaštvo formiralo predmet
04.05.2024.•
3
Više javno tužilaštvo u Beogradu formiralo je predmet zbog izjava učesnika skupa u Zagrebu.
Vučić čestitao Uskrs vernicima: Kosovo i Metohija naša svetinja nad svetinjama
04.05.2024.•
12
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić čestitao je Vaskrs patrijarhu srpskom Porfiriju, sveštenstvu Srpske pravoslavne crkve (SPC) i svim vernicima.
AMSS: Autobusi na Preševu čekaju jedan sat, na ostalim prelazima bez gužvi
04.05.2024.•
0
Na graničnim prelazima trenutno nema zadržavanja vozila, saopštila je Uprave granične policije, a preneo Auto - moto savez Srbije (AMSS)
Povređeni tinejdžer iz Srbije helikopterom prebačen iz Trebinja u Beograd
04.05.2024.•
12
Helikopterski servis Republike Srpske je iz bolnice u Trebinju uspešno transportovao pacijenta (17) sa teškim povredama u Urgentni centar u Beogradu.
Godišnjica majskih tragedija: Da li je Srbija bezbednija u odnosu na 2023. godinu?
04.05.2024.•
1
Drugi dan za redom, Srbija se priseća strašnih zločina koji su učinjeni prošlog maja.
Prvi zvanični sastanak premijera Vučevića: Patrijarh Porfirije "blagoslovio" njegov rad
04.05.2024.•
28
Patrijarh srpski Porfirije sastao se danas u Beogradu sa novoizabranim premijerom Milošem Vučevićem i "blagoslovio" njegov rad "na dobro svih građana", saopštila je Srpska pravoslavna crkva (SPC).
Održan komemorativni skup u Malom Orašju i Duboni: "Nikada vas nećemo zaboraviti"
04.05.2024.•
2
Komemorativnim skupom je obeležena godišnjica masovnog ubistva u Malom Orašju i Duboni, selima kod Smederava i Mladenovca.
Nemac auto-putem vozio BMW skoro 240 kilometara na čas, u vozilu bila i šestomesečna beba
04.05.2024.•
16
Nemački državljanin je oko 21 sat na auto-putu Beograd - Šid vozio automobil marke BMW brzinom od 238,9 kilometara na čas.
Analitičari o novoj Vladi: Spin dizajniran za Zapad, Rusiju i glasače kod kuće
04.05.2024.•
12
Srbija je u četvrtak dobila novu Vladu u kojoj su ministarske pozicije poverene, između ostalog, dvojici ljudi sa američke crne liste i nekima koji su otvoreno proruski orijentisani.
Macura o rodno senzitivnom jeziku: SPC treba da zna zbog čega su određene teme važne
04.05.2024.•
15
Ministarka bez portfelja zadužena za rodnu ravnopravnost Tatjana Macura izjavila je da će se baviti poboljšanjem položaja žena, posebno onih koje nisu deo javnog života.
Prošle godine poginulo 46 biciklista: Apel da poštuju saobraćajna pravila i savete
04.05.2024.•
10
U 2023. godini poginulo je 46 biciklista, što čini devet odsto od ukupnog broja poginulih u saobraćaju.
Centar za lokalnu samoupravu: Zbog prigovora obustavljen tender za nabavku tramvaja u Beogradu
04.05.2024.•
1
Centar za lokalnu samoupravu saopštio je da je tender za nabavku novih tramvaja u Beogradu privremeno obustavljen, zbog podnetog prigovora za zaštitu prava ponuđača.
Lajčak: Vučić i Kurti imaju mandate za donošenje teških odluka
04.05.2024.•
6
Specijalni izaslanik Evropske unije (EU) za dijalog Beograda i Prištine Miroslav Lajčak kaže da predsednik Srbije i kosovski premijer imaju mandate za donošenje teških odluka u sklopu dijaloga.
FOTO: Vučić i Vučević u Malom Orašju i Duboni na godišnjicu masovnog ubistva
04.05.2024.•
2
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić i premijer Miloš Vučević položili su cveće u Malom Orašju i u Duboni na mestima gde je pre godinu dana ubijeno devetoro mladih.
Svrljig: Potoci se vraćaju u korita, ali Timok se tokom noći izlio u Niševcu
04.05.2024.•
2
Posle izlivanja bujičnih potoka u delu opštine Svrljig i jučerašnjeg proglašavanja vanredne situacije, stanje u poplavljenim područjima od jutros je bolje.
Vučić: Kina je najbolji partner Srbije, pamtim svaki detalj posete kineskog predsednika 2016.
04.05.2024.•
20
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je pred posetu kineskog predsednika Si Đinpinga Beogradu da je Kina najbolji partner Srbije u ostvarivanju državnih ciljeva.
Komentari 6
Pera
Komentar
Vi u narodu stvarno niste pametni ljudi. Nema logike u vama uopste. Ne razmisljate niti citate sta pise u tekstu. Sta je covek napisao, nema smisla uopste.
Darko
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar