
Kriminalci krali kola u EU i prodavali ih po Srbiji: Kako da ne budete žrtva ovakvih prevara?
Kupovina polovnog automobila "na svoju ruku" i bez detaljne provere samog vozila i njegove dokumentacije, može da bude kao kupovina "mačke u džaku" jer uvek postoji rizik da se kupuje ukradena roba.

Foto: Pixabay
Da je oprez pri ovakvoj trgovini neophodan govori u prilog i vest od prošle nedelje kada je Viši sud u Beogradu odredio pritvor do 30 dana šestorici osumnjičenih pripadnika organizovane kriminalne grupe koji se sumnjiče da su krali kola na teritoriji Evropske unije i dovozili ih u Srbiju.
Kako je MUP ranije naveo, u ovoj akciji privremeno su oduzeti automobili visoke klase, luksuzni kamperi, kao i kombi vozila koja su, kako se sumnja, od strane ove organizovane kriminalne grupe ukradena na teritoriji zemalja EU, nakon čega su dovezena na teritoriju Srbije i, u unapred obezbeđenim garažama, radionicama-štekovima, prepravljana i kasnije prodavana.
Pronađena je i elektronska oprema za prepravljanje brojeva šasija i motora, kao i veća količina falsifikovane prateće dokumentacije i registarskih oznaka.
Sagovornici Euronews Srbija kažu da ovako nešto nije iznenađujuće, da mnogi preprodaju ukradene robe doživljavaju kao unosan posao, i da je upravo oprez pri kupovini najbolja prevencija da do prevare ne dođe, jer ukoliko se krađa utvrdi, novi vlasnik ovakvog automobila ostaje praznih džepova.
Kako proveriti pouzdanost polovnog automobila?
Kupovina polovnjaka nije ni malo lak posao. Kako iz Polovnih automobila za Euronews Srbija kažu, zaista je teško da "golim okom" potražite znakove da je vozilo ukradeno. Ipak, dodaju, postoje neke stvari na koje je moguće obratiti pažnju.
"Najpre treba proveriti mesto ili mesta na karoseriji vozila na kojima se nalazi broj šasije (VIN oznaka). Dakle, ukoliko na tom prostoru recimo nedostaje komad lima ili je primetan var, odnosno znak neke prepravke, to je signal za uzbunu. Broj šasije može da se nalazi na raznim mestima, u zavisnosti od proizvođača i modela. Kod nekih je u motorskom prostoru, iznad maske hladnjaka, kod nekih pored 'šolje' amortizera, na gornjoj ivici pregradnog zida.... Mada treba reći da se sa današnjim razvojem tehnologije ti brojevi često menjaju sofisticiranijim metodama i da su nevidljive 'običnom vozaču', pa je zbog toga neophodno da sve pogleda neko ko je stručan", kažu iz Polovnih automobila.
Kako dodaju, ono što takođe može da bude signal za sumnju jeste ukoliko prodavac nudi automobil po ceni daleko manjoj od tržišne i želi što pre da ga proda.

"Jedna od preporuka da se pažljivo pogleda dokumentacija automobila. Takođe, kupci mogu proveriti da li se brojevi šasije i motora poklapaju sa podacima u saobraćajnoj dozvoli. U slučaju da se, recimo, broj motora ne poklapa, treba proveriti šta je razlog", dodaju.
Još jedna adresa na kojoj je moguće proveriti pouzdanost polovnjaka koji je na prodaju je i sam proizovođač automobila koji bi trebalo da poseduje sve informacije o svojim proizvodima.
"Kod proizvođača automobila se mogu zatražiti podaci u smislu poklapanja broja šasije sa opremom u vozilu, bojom automobila, tipom motora. Na taj način potencijalni kupac može da dobije kvalitetne informacije i uveri se u pouzdanost robe koju želi da kupi", dodaju iz Polovnih automobila.
Rizik da se ostane "praznih džepova"
Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže za Euronews Srbija da je gotovo nemoguće da kupac sam utvrdi da li je vozilo koje želi da kupi ukradeno, i da se postoji praksa da on sasvim slučajno sazna šta vozi.
"Građani teško mogu da prepoznaju da li su automobili ukradeni ili nisu. Često se desi da ih oni kupe i voze neko vreme, pa nakon toga iz nekog razloga odu u ovlašćeni servis. Dešava se onda da kada se takav automobil prikači na sistem servisa dođe do alarmiranja i ukaže se da je on ukraden. Onda je praksa da se automobil oduzima i da nakon toga ide u dalju proceduru do povratka svom pravom vlasniku. Poslednji vlasnik vozila, onaj koji ga je neprovereno kupio, zapravo ostaje nasamaren i tada nije u mogućnosti da naplati štetu koja mu je načinjena", kaže je on.
Božović navodi da je preprodaja automobila koji su ukradeni vremenom postala toliko "razrađena", da ni profesionalcima nije uvek lako da utvrde da je vozilo ukradeno.
"Jako je teško da se primeti da je vozilo ukradeno, osim ako se to ne proverava namenski, naročito ako su menjani neki podaci. Na primer, kada je šasija promenjena, to najpre mora da se primeti, a za to je potrebno dobro oko, i da se nakon toga detaljno utvrdi šta je sve promenjeno", objašnjava on.

S druge strane, Božović kaže da ukoliko se promenama informacija na automobilu nije posvetila velika pažnja, već se vozilo bez ikakvih dodatnih intervencija prodaje dalje, onda je procedura nešto lakša.
"Ukoliko nije profesionalno urađeno, nije urađena neka intervencija, to je moguće utvrditi već na tehničkom pregledu. Dovoljno je da podatke šasije i motora mehaničari unesu u sistem i uporede sa automobilom i onda će odmah videti da se nešto ne podudara", objašnjava on.
Petar Živković iz Udruženja automobilskih novinara Srbije za Euronews Srbija objašnjava da je inače kupovina polovnih automobila na svoju ruku dosta riskantna i da tu postoji širok dijapazon prevara.
"Kod nas je kupovina polovnih automobila praktično postala kupovina 'mačke u džaku'. Mnogo je stvari koje utiču na podatak da vozilo nije u onakvom stanju u kakvom se zaista nalazi, jer se često vraća kilometraža, prefarbana su oštećena, upitno je funkcionisanje vazdušnih jastuka i slično. Međutim, u poslednje vreme je dosta učestalije i to da se prodaju i vozila koja su ukradena, naješće u inostranstvu. Na to nam baš ukazuje i nedavni slučaj da je uhapšena grupa koja je prodavala kradena vozila. Zbog toga je oprez kupaca u svakom smislu neophodan. Kao kada kupujete stan i proveravate sve u vezi sa njim, tako treba da pristupite i kupovini automobila", kaže on.
Njegov savet je da se pri kupovini polovnjaka kontaktira neko ko je stručan da proveri ispravnost, pouzdanost i dokumentaciju samog vozila.
Ceo tekst Euronews Srbija čitajte OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Najavljene prijave zbog dešavanja u Zaječaru i Kosjeriću: "Bili paraposmatrači iz Vojvodine"
16.06.2025.•
0
Programski direktor organizacije CRTA Raša Nedeljkov najavio je da će ta organizacija narednih dana podneti krivične prijave zbog dešavanja tokom izbornog procesa u Kosjeriću i Zaječaru.
Poslanici Skupštine Srbije nastavljaju zasedanje: Na redu medijski zakoni
16.06.2025.•
0
Poslanici Skupštine Srbije će u 10 časova nastaviti raspravu po amandmanima na tri medijska zakona.
Stojković: Brnabić nije nadležna za profesorske zahteve
16.06.2025.•
0
Profesorka beogradskog Biološkog fakulteta Biljana Stojković izjavila je da predsednica parlamenta Ana Brnabić nije nadležna za zahteve profesora.
Šabić o lokalnim izborima: "Brine odnos tužilaštva prema mnoštvu činjenica o neregularnostima"
15.06.2025.•
0
Advokat i pravni analitičar Rodoljub Šabić ocenio je da se, nakon lokalnih izbora u Kosjeriću i Zaječaru, pravosuđe Srbije suočava sa zadatkom koji je više od same zaštite izbornih prava građana.
U Beogradu uhapšen lažni "policijski" trojac: "Priveli" žrtvu, pretresli je i opljačkali
15.06.2025.•
0
Policija u Beogradu privela je tri osobe zbog razbojništva i lažnog predstavljanja.
Profesor Bakić o "studentima koji žele da uče" iz Pionirskog parka: Oni su oruđe u ruci režima
15.06.2025.•
10
Profesor Filozofskog fakulteta Jovo Bakić smatra da Studenti 2.0, odnosno, "studenti koji žele da uče" vode propagandu sličnu onoj koju vodi predsednik Srbije, predstavlljajući sebe kao žrtvu.
Opozicija u Kosjeriću priprema žalbu sudu, u Zaječaru protest u ponedeljak
15.06.2025.•
0
Gradska izborna komisija u Zaječaru odbila je sve prigovore povodom lokalnih izbora, a opozicija zbog toga radi na pripremanju žalbe Višem sudu i najavljuje protest za ponedeljak.
AMSS: Automobili na prelazu Preševo čekaju do 50 minuta, na Gostunu oko pola sata
15.06.2025.•
0
Auto moto savez Srbije (AMSS) apelovao je na vozače da budu oprezni na putevima ka turističkim destinacijama u Srbiji i ka Crnoj Gori, Bugarskoj i Severnoj Makedoniji.
Još jedan pripadnik MUP-a Srbije uhapšen na Končulju
15.06.2025.•
0
Pripadnik Ministarstva unutrašnjih poslova Srbije iz Velikog Ropotova kod Kosovske Kamenice, uhapšen je jutros na administrativnom prelazu Končulj.
Od čega je Srbija umorna i kakav lider joj je potreban
15.06.2025.•
32
Profesor Pravnog fakulteta Zoran R. Tomić smatra da Srbija nije umorna od lidera, već je, kako kaže, "upropašćena od diktatora".
Na ulasku u Srbiju uhapšen Krunoslav Fehir, ključni svedok na suđenju Branimiru Glavašu
15.06.2025.•
6
Srpska policija rano jutros uhapsila je Krunoslava Fehira, koji je ključni svedok na suđenju Branimiru Glavašu osumnjičenom za ratne zločine u Osjeku 1991. godine.
Deo osnovaca od sutra na raspustu, za škole koje su bile u obustavi nadoknada traje do 20. juna
15.06.2025.•
2
U osnovnim školama koje tokom školske 2024/25. godine nisu imale obustavu nastave sutra počinje letnji raspust, dok za škole koje zbog obustave nisu ispunile plan, nadoknada traje do 20. juna.
Ministarstvo spoljnih poslova: Sa srpskim pasošem u 140 zemalja bez vize
15.06.2025.•
12
Srpski pasoš bez vize svojim nosiocima omogućava ulazak u 140 zemlja, a u toku su razgovori o uspostavljanju bezviznog režima sa još 30 zemalja.
Koliko su rasle penzije, a koliko cene hrane?
15.06.2025.•
8
Kao i u svakom predizbornom periodu u poslednjih sedam, osam godina, povećanje penzija je jedna od glavnih poruka vlasti.
Gajić: Za deset dana prikupljeno 15.000 potpisa građana za smenu Zagorke Dolovac
15.06.2025.•
1
Predsednik Narodne stranke Vladimir Gajić izjavio je da je u kampanji te stranke pod nazivom "U ime naroda! Za smenu Zagorke Dolovac!" prikupljeno više od 15.000 potpisa podrške građana.
Privredna komora Srbije: Poljoprivredni proizvođači testiraju tržište visokim cenama voća
15.06.2025.•
10
Visoke cene ranog voća i povrća na pijacama posledica su niskog roda prouzrokovanog vremenskim uslovima, a proizvođači testiraju tržište sa cenama po kojima nude svoje proizvode.
Već dva meseca pokušavaju, ali ništa: Ni iz 32. puta nije konstituisana Skupština Kosova
15.06.2025.•
1
Skupština Kosova na današnjem, 32. nastavku zasedanja, odnosno tačno dva meseca od početka konstituivne sednice, nije formirala izbornu komisiju, zbog čega je sednica prekinuta.
Šta su izbori u Kosjeriću i Zaječaru pokazali: Opada li Vučiću rejting?
15.06.2025.•
21
Izbori u Zaječaru i Kosjeriću pokazali su da Aleksandar Vučić jedva drži svoje glasačko telo na okupu, dok su se s druge strane apstinenti angažovali i izašli na izbore - da glasaju protiv njega.
Akademski plenum: Počela predavanja na fakultetima koje studiraju Pavlović i Balać, što ne uče?
15.06.2025.•
18
Ispred "studenata koji žele da uče" novinarima se juče obratio Vladimir Balać, uz prisutvo Miloša Pavlovića, i to prilikom rekao da studenti u blokadi žele na Vidovdan da očiste takozvani Ćacilend.
Policija će od sutra pojačano kontrolisati da li su vozači pijani ili drogirani
15.06.2025.•
4
Saobraćajna policija će od ponedeljka, 16. juna do nedelje, 22. juna pojačano kontrolisati saobraćaj, pre svega da li vozači voze pijani ili drogirani.
Građanima na portalu eUprava dostupan digitalni asistent zasnovan na veštačkoj inteligenciji
15.06.2025.•
1
Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu uvela je na Portalu eUprave novu uslugu, digitalnog asistenta zasnovanog na veštačkoj inteligenciji.
Komentari 17
Laloš
Ima još
Uvoznik polovnjaka
A jos nesto. Malo po malo novinari i javnost vrse pritisak na prodavce polovnjaka da daju vece i duze garanicije i da ne prodaju macku u dzaku. Tu postoje dva problema u stvari tri. Razmislimo. Nov auto, proizvodjac da garanciju an tri god ili 100000. A onda se taj auto vozi nekih 6-7 godina i vise i sad prodavac treba da da garanciju. Drugo, ni mi sami ne znamo sta nama prodaju. Da li vi znate kako auto vozi vas sin i zena? To se ne moze proveriti. I trece, to je smesno kad ovi objasnjavaju kako proveriti da li je auto kuckan, kako radi, pa pozovi kuma koji zna itd... Svi automobilima iz uvoza fali nesto. Ili je imao udes, crko motor, velika kilometraza itd. Nece Nemac i Italijan prodati dobar auto za malu cenu pa jos dok ga prevezes, uvezes, obavis carinu da ovde bude jeftin. Jednostavno tako nesto nije moguce.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar