Kriminalci krali kola u EU i prodavali ih po Srbiji: Kako da ne budete žrtva ovakvih prevara?
Kupovina polovnog automobila "na svoju ruku" i bez detaljne provere samog vozila i njegove dokumentacije, može da bude kao kupovina "mačke u džaku" jer uvek postoji rizik da se kupuje ukradena roba.
Foto: Pixabay
Da je oprez pri ovakvoj trgovini neophodan govori u prilog i vest od prošle nedelje kada je Viši sud u Beogradu odredio pritvor do 30 dana šestorici osumnjičenih pripadnika organizovane kriminalne grupe koji se sumnjiče da su krali kola na teritoriji Evropske unije i dovozili ih u Srbiju.
Kako je MUP ranije naveo, u ovoj akciji privremeno su oduzeti automobili visoke klase, luksuzni kamperi, kao i kombi vozila koja su, kako se sumnja, od strane ove organizovane kriminalne grupe ukradena na teritoriji zemalja EU, nakon čega su dovezena na teritoriju Srbije i, u unapred obezbeđenim garažama, radionicama-štekovima, prepravljana i kasnije prodavana.
Pronađena je i elektronska oprema za prepravljanje brojeva šasija i motora, kao i veća količina falsifikovane prateće dokumentacije i registarskih oznaka.
Sagovornici Euronews Srbija kažu da ovako nešto nije iznenađujuće, da mnogi preprodaju ukradene robe doživljavaju kao unosan posao, i da je upravo oprez pri kupovini najbolja prevencija da do prevare ne dođe, jer ukoliko se krađa utvrdi, novi vlasnik ovakvog automobila ostaje praznih džepova.
Kako proveriti pouzdanost polovnog automobila?
Kupovina polovnjaka nije ni malo lak posao. Kako iz Polovnih automobila za Euronews Srbija kažu, zaista je teško da "golim okom" potražite znakove da je vozilo ukradeno. Ipak, dodaju, postoje neke stvari na koje je moguće obratiti pažnju.
"Najpre treba proveriti mesto ili mesta na karoseriji vozila na kojima se nalazi broj šasije (VIN oznaka). Dakle, ukoliko na tom prostoru recimo nedostaje komad lima ili je primetan var, odnosno znak neke prepravke, to je signal za uzbunu. Broj šasije može da se nalazi na raznim mestima, u zavisnosti od proizvođača i modela. Kod nekih je u motorskom prostoru, iznad maske hladnjaka, kod nekih pored 'šolje' amortizera, na gornjoj ivici pregradnog zida.... Mada treba reći da se sa današnjim razvojem tehnologije ti brojevi često menjaju sofisticiranijim metodama i da su nevidljive 'običnom vozaču', pa je zbog toga neophodno da sve pogleda neko ko je stručan", kažu iz Polovnih automobila.
Kako dodaju, ono što takođe može da bude signal za sumnju jeste ukoliko prodavac nudi automobil po ceni daleko manjoj od tržišne i želi što pre da ga proda.

"Jedna od preporuka da se pažljivo pogleda dokumentacija automobila. Takođe, kupci mogu proveriti da li se brojevi šasije i motora poklapaju sa podacima u saobraćajnoj dozvoli. U slučaju da se, recimo, broj motora ne poklapa, treba proveriti šta je razlog", dodaju.
Još jedna adresa na kojoj je moguće proveriti pouzdanost polovnjaka koji je na prodaju je i sam proizovođač automobila koji bi trebalo da poseduje sve informacije o svojim proizvodima.
"Kod proizvođača automobila se mogu zatražiti podaci u smislu poklapanja broja šasije sa opremom u vozilu, bojom automobila, tipom motora. Na taj način potencijalni kupac može da dobije kvalitetne informacije i uveri se u pouzdanost robe koju želi da kupi", dodaju iz Polovnih automobila.
Rizik da se ostane "praznih džepova"
Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže za Euronews Srbija da je gotovo nemoguće da kupac sam utvrdi da li je vozilo koje želi da kupi ukradeno, i da se postoji praksa da on sasvim slučajno sazna šta vozi.
"Građani teško mogu da prepoznaju da li su automobili ukradeni ili nisu. Često se desi da ih oni kupe i voze neko vreme, pa nakon toga iz nekog razloga odu u ovlašćeni servis. Dešava se onda da kada se takav automobil prikači na sistem servisa dođe do alarmiranja i ukaže se da je on ukraden. Onda je praksa da se automobil oduzima i da nakon toga ide u dalju proceduru do povratka svom pravom vlasniku. Poslednji vlasnik vozila, onaj koji ga je neprovereno kupio, zapravo ostaje nasamaren i tada nije u mogućnosti da naplati štetu koja mu je načinjena", kaže je on.
Božović navodi da je preprodaja automobila koji su ukradeni vremenom postala toliko "razrađena", da ni profesionalcima nije uvek lako da utvrde da je vozilo ukradeno.
"Jako je teško da se primeti da je vozilo ukradeno, osim ako se to ne proverava namenski, naročito ako su menjani neki podaci. Na primer, kada je šasija promenjena, to najpre mora da se primeti, a za to je potrebno dobro oko, i da se nakon toga detaljno utvrdi šta je sve promenjeno", objašnjava on.

S druge strane, Božović kaže da ukoliko se promenama informacija na automobilu nije posvetila velika pažnja, već se vozilo bez ikakvih dodatnih intervencija prodaje dalje, onda je procedura nešto lakša.
"Ukoliko nije profesionalno urađeno, nije urađena neka intervencija, to je moguće utvrditi već na tehničkom pregledu. Dovoljno je da podatke šasije i motora mehaničari unesu u sistem i uporede sa automobilom i onda će odmah videti da se nešto ne podudara", objašnjava on.
Petar Živković iz Udruženja automobilskih novinara Srbije za Euronews Srbija objašnjava da je inače kupovina polovnih automobila na svoju ruku dosta riskantna i da tu postoji širok dijapazon prevara.
"Kod nas je kupovina polovnih automobila praktično postala kupovina 'mačke u džaku'. Mnogo je stvari koje utiču na podatak da vozilo nije u onakvom stanju u kakvom se zaista nalazi, jer se često vraća kilometraža, prefarbana su oštećena, upitno je funkcionisanje vazdušnih jastuka i slično. Međutim, u poslednje vreme je dosta učestalije i to da se prodaju i vozila koja su ukradena, naješće u inostranstvu. Na to nam baš ukazuje i nedavni slučaj da je uhapšena grupa koja je prodavala kradena vozila. Zbog toga je oprez kupaca u svakom smislu neophodan. Kao kada kupujete stan i proveravate sve u vezi sa njim, tako treba da pristupite i kupovini automobila", kaže on.
Njegov savet je da se pri kupovini polovnjaka kontaktira neko ko je stručan da proveri ispravnost, pouzdanost i dokumentaciju samog vozila.
Ceo tekst Euronews Srbija čitajte OVDE.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Smenjen jedan od načelnika BIA Marko Parezanović, na njegovo mesto došao dosadašnji šef BIA u Novom Sadu
07.12.2025.•
0
Marko Parezanović, jedan od načelnika Bezbednosno informativne agencije (BIA) smenjen je sa te funkcije.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - koliko znate?
07.12.2025.•
10
Još jedan 021.rs dnevni kviz je pred vama.
Udruženje policije podržalo koleginicu koja je legitimisala osobu koja je ometala odavanje pošte
07.12.2025.•
0
Strukovno udruženje policije "Dr Rudolf Arčibald Rajs" saopštilo je da svaki policajac ima pravo i obavezu da samostalno odluči kada okolnosti nalažu određeno postupanje.
Država dala milione na renoviranje "Kluba poslanika" pa ga izdala biznismenu bliskom vlasti: Ugovor je tajna
07.12.2025.•
1
"Klub poslanika" u Tolstojevoj 2 u Beogradu, nekada reprezentativni državni objekat za odabranih 150 funkcionera, danas blješti ušuškan u drveće na obodu Topčiderskog parka i daleko od očiju šire javnosti.
MUP negira da su policajci sa Palilule odbili da čuvaju Ćacilend
07.12.2025.•
5
Policijska uprava za grad Beograd negirala je da su policajci iz stanice Palilula odbili da obezbeđuju "Ćacilend".
Protest sudija i tužilaca zbog političkih pritisaka na pravosuđe
07.12.2025.•
1
Više stotina ljudi okupilo se na protestu na koji je pozvala grupa sudija i tužilaca zbog političkih pritisaka na pravosuđe, koje vide u najavljenim promenama pravosudnih zakona i reorganizaciji tužilaštava.
Požar u kompleksu ŠIK u Kučevu ugašen, dvoje povređeno
07.12.2025.•
0
Požar u kompleksu bivšeg Šumsko-industrijskog kombinata (ŠIK) u Kučevu je ugašen, a u incidentu je povređeno dvoje ljudi, javlja dopisnik RTS-a.
Srbiji nedostaje na hiljade medicinskih sestara
07.12.2025.•
17
U zdravstvenim ustanovama u Srbiji nedostatak medicinskih sestara odavno je alarmantan, zbog čega čak i klinike na kojima se leče najteže oboleli pacijenti, odobravaju primanje osoba koje su prošle prekvalifikacije.
Vučić sutra ponovo sa timovima za energetsku stabilnost
07.12.2025.•
2
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić sastaće se sutra sa timovima zaduženim za energetsku stabilnost i bezbednost zemlje.
MUP pokrenuo kampanju "Dobro pazi - voz nailazi": "Ne radimo ovo pro forme"
07.12.2025.•
3
Ministarstvo unutrašnjih poslova je na stanici Kovačevac u Mladenovcu pokrenulo kampanju "Dobro pazi - voz nailazi", kojom namerava da skrene pažnju na to koliko je važno poštovati signalizaciju na putnim prelazima.
Svaki osmi osnovac vukovac, a na maloj maturi velik deo đaka ispod nacionalnog proseka
07.12.2025.•
6
Učenici osmog razreda iz više od 60 odsto okruga imali su ispodprosečne rezultate na sva tri testa završnog ispita, pokazuje analiza rezultata 62.041 učenika, koji su malu maturu polagali u junu na kraju školske 2024/25.
Panović: Tragedija Srbije je u tome što izbori nikakvu krizu ne mogu da reše
07.12.2025.•
5
Tragedija Srbije je u tome što izbori nikakvu krizu ne mogu da reše, već mogu da budu samo legitimacijska poluga i za vlast i za one koji pretenduju da preuzmu vlast, kaže programski direktor Demostata Zoran Panović.
Negodovala zbog blokade saobraćaja tokom odavanja pošte, policajka je legitimisala - MUP najavio postupak
07.12.2025.•
27
Beogradska policija oglasila se saopštenjem u vezi sa proverom identiteta osobe koja je negodovala zbog blokade saobraćaja u Beogradu tokom odavanja pošte stradalima u padu nadstrešnice u Novom Sadu.
Ideja da se skrate časovi u školama: Da li je to rešenje za smanjenu pažnju dece?
07.12.2025.•
51
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić nagovestio je da bi školski časovi možda trebalo da se skrate. Istakao je da cilj nije da đaci provedu manje vremena u obrazovnim ustanovama već da budu koncentrisaniji.
Macut: Život u Srbiji potpuno normalan, fascinantan je rad Vučića
07.12.2025.•
84
Premijer Đuro Macut kaže da je snabdevenost u ovom trenutku potpuno očuvana i da neće biti nestašica.
Sutra počinje upis nelegalnih objekata: Ovo su detalji
07.12.2025.•
6
Prijava nelegalnih objekata na osnovu Zakona o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava na nepokretnostima (Svoj na svome) počinje u ponedeljak, 8. decembra i trajaće do 5. februara.
Srbija godinama ne sprovodi mere zaštite od zagađenja vazduha: Meteorolog objašnjava šta udišemo
07.12.2025.•
10
Meteorolog i član Stručnog saveta Nacionalne ekološke asocijacije Milenko Jovanović objašnjava šta zapravo udišemo kada se nad Beogradom i drugim gradovima nadvije smog.
Zašto vozači u Srbiji toliko trube - evo šta kažu taksisti i stručnjaci
07.12.2025.•
24
U nekim evropskim zemljama trubljenje pešacima ako nisu u neposrednoj opasnosti je zabranjeno. I u Srbiji zakon propisuje kaznu za trubljenje bez potrebe - 5.000 dinara.
Škole, bolnice, Sportski centar "Pinki": Ovo se sve obrušilo u Srbiji od početka godine
07.12.2025.•
10
Plafon na glavnom ulazu Sportskog centra "Pinki" u Zemunu otpao je u nedelju, nekoliko sati pred početak takmičenja u ritmičkoj gimnastici.
Gašić: Renovirano više od 125 objekata za obavezno služenje vojnog roka
07.12.2025.•
24
Ministar odbrane Bratislav Gašić kazao je da je u ovoj godini renovirano više od 125 objekata predviđenih da se koriste za obavezno služenje vojnog roka, ali da je ostalo još objekata.
Za samo tri meseca na putevima Srbije: Više od 3.000 saobraćajnih nesreća i više od 100 nastradalih
07.12.2025.•
0
U trećem kvartalu 2025. godine evidentirano je više od 3.000 saobraćajnih nesreća u kojima je više od stotinu ljudi izgubilo život, objavio je Republički zavod za statitstiku (RZS).
Komentari 17
Laloš
Ima još
Uvoznik polovnjaka
A jos nesto. Malo po malo novinari i javnost vrse pritisak na prodavce polovnjaka da daju vece i duze garanicije i da ne prodaju macku u dzaku. Tu postoje dva problema u stvari tri. Razmislimo. Nov auto, proizvodjac da garanciju an tri god ili 100000. A onda se taj auto vozi nekih 6-7 godina i vise i sad prodavac treba da da garanciju. Drugo, ni mi sami ne znamo sta nama prodaju. Da li vi znate kako auto vozi vas sin i zena? To se ne moze proveriti. I trece, to je smesno kad ovi objasnjavaju kako proveriti da li je auto kuckan, kako radi, pa pozovi kuma koji zna itd... Svi automobilima iz uvoza fali nesto. Ili je imao udes, crko motor, velika kilometraza itd. Nece Nemac i Italijan prodati dobar auto za malu cenu pa jos dok ga prevezes, uvezes, obavis carinu da ovde bude jeftin. Jednostavno tako nesto nije moguce.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar