
Kriminalci krali kola u EU i prodavali ih po Srbiji: Kako da ne budete žrtva ovakvih prevara?
Kupovina polovnog automobila "na svoju ruku" i bez detaljne provere samog vozila i njegove dokumentacije, može da bude kao kupovina "mačke u džaku" jer uvek postoji rizik da se kupuje ukradena roba.

Foto: Pixabay
Da je oprez pri ovakvoj trgovini neophodan govori u prilog i vest od prošle nedelje kada je Viši sud u Beogradu odredio pritvor do 30 dana šestorici osumnjičenih pripadnika organizovane kriminalne grupe koji se sumnjiče da su krali kola na teritoriji Evropske unije i dovozili ih u Srbiju.
Kako je MUP ranije naveo, u ovoj akciji privremeno su oduzeti automobili visoke klase, luksuzni kamperi, kao i kombi vozila koja su, kako se sumnja, od strane ove organizovane kriminalne grupe ukradena na teritoriji zemalja EU, nakon čega su dovezena na teritoriju Srbije i, u unapred obezbeđenim garažama, radionicama-štekovima, prepravljana i kasnije prodavana.
Pronađena je i elektronska oprema za prepravljanje brojeva šasija i motora, kao i veća količina falsifikovane prateće dokumentacije i registarskih oznaka.
Sagovornici Euronews Srbija kažu da ovako nešto nije iznenađujuće, da mnogi preprodaju ukradene robe doživljavaju kao unosan posao, i da je upravo oprez pri kupovini najbolja prevencija da do prevare ne dođe, jer ukoliko se krađa utvrdi, novi vlasnik ovakvog automobila ostaje praznih džepova.
Kako proveriti pouzdanost polovnog automobila?
Kupovina polovnjaka nije ni malo lak posao. Kako iz Polovnih automobila za Euronews Srbija kažu, zaista je teško da "golim okom" potražite znakove da je vozilo ukradeno. Ipak, dodaju, postoje neke stvari na koje je moguće obratiti pažnju.
"Najpre treba proveriti mesto ili mesta na karoseriji vozila na kojima se nalazi broj šasije (VIN oznaka). Dakle, ukoliko na tom prostoru recimo nedostaje komad lima ili je primetan var, odnosno znak neke prepravke, to je signal za uzbunu. Broj šasije može da se nalazi na raznim mestima, u zavisnosti od proizvođača i modela. Kod nekih je u motorskom prostoru, iznad maske hladnjaka, kod nekih pored 'šolje' amortizera, na gornjoj ivici pregradnog zida.... Mada treba reći da se sa današnjim razvojem tehnologije ti brojevi često menjaju sofisticiranijim metodama i da su nevidljive 'običnom vozaču', pa je zbog toga neophodno da sve pogleda neko ko je stručan", kažu iz Polovnih automobila.
Kako dodaju, ono što takođe može da bude signal za sumnju jeste ukoliko prodavac nudi automobil po ceni daleko manjoj od tržišne i želi što pre da ga proda.

"Jedna od preporuka da se pažljivo pogleda dokumentacija automobila. Takođe, kupci mogu proveriti da li se brojevi šasije i motora poklapaju sa podacima u saobraćajnoj dozvoli. U slučaju da se, recimo, broj motora ne poklapa, treba proveriti šta je razlog", dodaju.
Još jedna adresa na kojoj je moguće proveriti pouzdanost polovnjaka koji je na prodaju je i sam proizovođač automobila koji bi trebalo da poseduje sve informacije o svojim proizvodima.
"Kod proizvođača automobila se mogu zatražiti podaci u smislu poklapanja broja šasije sa opremom u vozilu, bojom automobila, tipom motora. Na taj način potencijalni kupac može da dobije kvalitetne informacije i uveri se u pouzdanost robe koju želi da kupi", dodaju iz Polovnih automobila.
Rizik da se ostane "praznih džepova"
Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže za Euronews Srbija da je gotovo nemoguće da kupac sam utvrdi da li je vozilo koje želi da kupi ukradeno, i da se postoji praksa da on sasvim slučajno sazna šta vozi.
"Građani teško mogu da prepoznaju da li su automobili ukradeni ili nisu. Često se desi da ih oni kupe i voze neko vreme, pa nakon toga iz nekog razloga odu u ovlašćeni servis. Dešava se onda da kada se takav automobil prikači na sistem servisa dođe do alarmiranja i ukaže se da je on ukraden. Onda je praksa da se automobil oduzima i da nakon toga ide u dalju proceduru do povratka svom pravom vlasniku. Poslednji vlasnik vozila, onaj koji ga je neprovereno kupio, zapravo ostaje nasamaren i tada nije u mogućnosti da naplati štetu koja mu je načinjena", kaže je on.
Božović navodi da je preprodaja automobila koji su ukradeni vremenom postala toliko "razrađena", da ni profesionalcima nije uvek lako da utvrde da je vozilo ukradeno.
"Jako je teško da se primeti da je vozilo ukradeno, osim ako se to ne proverava namenski, naročito ako su menjani neki podaci. Na primer, kada je šasija promenjena, to najpre mora da se primeti, a za to je potrebno dobro oko, i da se nakon toga detaljno utvrdi šta je sve promenjeno", objašnjava on.

S druge strane, Božović kaže da ukoliko se promenama informacija na automobilu nije posvetila velika pažnja, već se vozilo bez ikakvih dodatnih intervencija prodaje dalje, onda je procedura nešto lakša.
"Ukoliko nije profesionalno urađeno, nije urađena neka intervencija, to je moguće utvrditi već na tehničkom pregledu. Dovoljno je da podatke šasije i motora mehaničari unesu u sistem i uporede sa automobilom i onda će odmah videti da se nešto ne podudara", objašnjava on.
Petar Živković iz Udruženja automobilskih novinara Srbije za Euronews Srbija objašnjava da je inače kupovina polovnih automobila na svoju ruku dosta riskantna i da tu postoji širok dijapazon prevara.
"Kod nas je kupovina polovnih automobila praktično postala kupovina 'mačke u džaku'. Mnogo je stvari koje utiču na podatak da vozilo nije u onakvom stanju u kakvom se zaista nalazi, jer se često vraća kilometraža, prefarbana su oštećena, upitno je funkcionisanje vazdušnih jastuka i slično. Međutim, u poslednje vreme je dosta učestalije i to da se prodaju i vozila koja su ukradena, naješće u inostranstvu. Na to nam baš ukazuje i nedavni slučaj da je uhapšena grupa koja je prodavala kradena vozila. Zbog toga je oprez kupaca u svakom smislu neophodan. Kao kada kupujete stan i proveravate sve u vezi sa njim, tako treba da pristupite i kupovini automobila", kaže on.
Njegov savet je da se pri kupovini polovnjaka kontaktira neko ko je stručan da proveri ispravnost, pouzdanost i dokumentaciju samog vozila.
Ceo tekst Euronews Srbija čitajte OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Na EXPO 2027 stiže 100 električnih autobusa, bez tendera: A leteći taksiji?
13.07.2025.•
0
Brojni projekti, pa i Generalštab, deo su priprema za EXPO. Za potrebe ove specijalizovane izložbe, država planira da od kineske kompanije Higer nabavi 100 električnih autobusa.
Zagorka Dolovac i Nenad Stefanović – tiha borba unutar tužilaštva
13.07.2025.•
0
Da li je cilj signala i upozorenja koje vlast šalje Zagorki Dolovac njena smena ili dodatno disciplinovanje tužilaštva.
Brnabić o rektoru Đokiću: "Pumpadžija, zna da dolazi vreme odgovornosti"
13.07.2025.•
9
Predsednica skupštine Srbije i funkcionerka Srpske napredne stranke Ana Brnabić izjavila je da rektor Univerziteta u Beogradu Vladan Đokić danas "pumpa" na protestu u Užicu, "zato što zna da dolazi vreme odgovornosti".
VIDEO: Žena nasrnula kosom na Kragujevčane koji nose pomoć ugroženima od požara, reagovala policija
13.07.2025.•
8
Na grupu Kragujevčana, koja je oko 18 časova krenula od Bogoslovije u Desimirovac, nasrnula je žena kosom.
Vučević: "Sačuvali smo Srbiju, obojena revolucija je gotova"
13.07.2025.•
71
Predsednik SNS i savetnik predsednika Republike za regionalna pitanja Miloš Vučević izjavio je danas u Vranju da je obojena revolucija završena i da je država sačuvana.
VIDEO Protest "Srbijo, Užice te zove": Blokirana magistrala
13.07.2025.•
28
Građanski protest pod nazivom "Srbijo, Užice te zove" počeo je u 16 časova na Gradskom trgu u Užicu.
Poruke sa protesta u Užicu: Dosta je! Srbija nema nikog drugog osim nas
13.07.2025.•
6
Na protestu "Srbijo, Užice te zove" koji je zvanično počeo u 17 časova, obratilo se više govornika.
Pismo Nemanje Vidića pročitano na protestu u Užicu: Šta je poručio?
13.07.2025.•
22
Nemanja Vidić, proslavljeni srpski fudbaler rodom iz Užica, uputio je pismo koje je pročitano tokom masovnog protesta u njegovom rodnom gradu.
Putevi Srbije: Preusmeren saobraćaj na relaciji Prijepolje-Užice
13.07.2025.•
1
Javno preduzeće "Putevi Srbije" saopštilo je da će danas saobraćaj za kamione i automobile na relaciji Prijepolje-Užice biti preusmeren.
Pred veliki protest u Užicu: Objavljen mali rečnih užičkog jezika
13.07.2025.•
8
Uoči današnjeg protesta u Užicu "Makart_store" je na Instagramu objavio kratki rečnik užičkog jezika, kako bi se mnogobrojni gosti i po tom pitanju osećali kao domaći.
Policija po prijavi u pešačkom prolazu u Užicu pronašla drvene motke
13.07.2025.•
10
Ministarstvo unutrašnjih poslova saopštilo je da je policija u Užicu, postupajući po prijavi, pronašla danas oko 10.30 časova u pešačkom prolazu ispod železničke stanice u Užicu bunt drvenih motki.
Ništa od Skupštine Kosova ni iz 46. pokušaja
13.07.2025.•
1
Ni današnji 46. pokušaj konstituisanja Skupštine Kosova nije uspeo, čime se dodatno produbljuje politička i institucionalna kriza.
Direktor Instituta za majku i dete: Pacijentima obezbeđena pijaća voda, nema novih slučajeva infekcije
13.07.2025.•
3
Direktor Instituta za majku i dete "Dr Vukan Čupić" dr Vladislav Vukomanović rekao je da se u toj ustanovi od otkrivanja bakterije legionele preduzimaju sve zakonom predviđene mere.
Još ništa od nacrta novog zakona o saobraćaju: Građani predložili da kazne budu shodno primanjima
13.07.2025.•
34
Oštrije kazne za nevezivanje pojasa čak i na zadnjem sedištu, moguće uvođenje alko-brava u vozila, novčane kazne srazmerne primanjima počinioca i strože kazne za one koji više puta ponove teške prekršaje...
Zašto nema zastava EU na protestima u Srbiji?
13.07.2025.•
83
Podrška Vučićevom režimu, sećanje na NATO bombardovanje, zahtev za priznanjem Kosova i strah od udaljavanja od Rusije...
Konzulka u Solunu: Situacija sa požarima stabilizovana na Tasosu, turisti iz Srbije bezbedni
13.07.2025.•
0
Svi srpski turisti koji su se zatekli na Tasosu tokom požara iznad plaže Glikadi su bezbedni, a situacija na ostrvu je stabilizovana, izjavila je za RTS generalna konzulka Srbije u Solunu Jelena Vujić Obradović.
Za problem armature na Prokopu znalo se i pre 10 godina
13.07.2025.•
19
Za problem armature na stanici Prokop znalo se i pre 10 godina, pokazuje statički proračun Saobraćajnog instituta CIP iz avgusta 2015, koji je juče objavio urednik sajta Beobuild.
Veliki protest danas u Užicu: Devet sati blokade magistrale za devetoro uhapšenih
13.07.2025.•
14
Veliki protestni skup održaće se danas, 13. jula u Užicu.
Bogdan Diklić dobija nagradu Fabijan Šovagović na Pulskom festivalu
13.07.2025.•
2
Glumac Bogdan Diklić ovogodišnji je dobitnik nagrade "Fabijan Šovagović", jednog od prestižnijih priznanja koja se dodeljuju glumcu ili glumici na Pulskom filmskom festivalu.
Policija protekle noći legitimisala skoro 100 ljudi, privela dvoje i podnela 24 prekršajne prijave
13.07.2025.•
3
Policija je protekle noći legitimisala 99 osoba.
Komentari 17
Laloš
Ima još
Uvoznik polovnjaka
A jos nesto. Malo po malo novinari i javnost vrse pritisak na prodavce polovnjaka da daju vece i duze garanicije i da ne prodaju macku u dzaku. Tu postoje dva problema u stvari tri. Razmislimo. Nov auto, proizvodjac da garanciju an tri god ili 100000. A onda se taj auto vozi nekih 6-7 godina i vise i sad prodavac treba da da garanciju. Drugo, ni mi sami ne znamo sta nama prodaju. Da li vi znate kako auto vozi vas sin i zena? To se ne moze proveriti. I trece, to je smesno kad ovi objasnjavaju kako proveriti da li je auto kuckan, kako radi, pa pozovi kuma koji zna itd... Svi automobilima iz uvoza fali nesto. Ili je imao udes, crko motor, velika kilometraza itd. Nece Nemac i Italijan prodati dobar auto za malu cenu pa jos dok ga prevezes, uvezes, obavis carinu da ovde bude jeftin. Jednostavno tako nesto nije moguce.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar