Goreo autobus koji je vozio decu, roditelji ogorčeni, a stručnjaci kažu: "Takvi incidenti ne čude"

Autobus u kom su bili đaci Osnovne škole "Nikodije Stojanović Tatko" iz Prokuplja potpuno je izgoreo u ponedeljak oko 11 časova na državnom putu Zaječar - Paraćin.
Goreo autobus koji je vozio decu, roditelji ogorčeni, a stručnjaci kažu: "Takvi incidenti ne čude"
Foto: Screenshot (Instagram/192_rs)
Srećom, nijedno dete nije povređeno.
 
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja i predsednik Granskog udruženja poslodavaca drumskog saobraćaja Srbije "Srbijatransport" Goran Aleksić ističu za Insajder da je jedan od glavnih problema to što se zakon ne primenjuje striktno.
 
"Treba sagledati i ispitati sve aspekte kako je došlo do incidenta u Doljevcu i videti da li je to neki izuzetak ili pravilo", rekao je za Insajder Aleksić.
Dodao je da je sadašnji zakon dobar i da ga samo treba primenjivati.
 
"Kada je organizovani prevoz dece u pitanju, u Srbiji postoje jasna i jako precizna pravila koja su stroža nego u mnogim zemljama EU. Svako vozilo pre polaska na put mora da prođe kontrolu Saobraćajne policije, svako vozilo mora ima tehnički pregled koji nije stariji od mesec dana, svaki vozač mora da ima pauze, odnosno odmore koji su ne kraći od propisanog. Ne smeju da konzumiraju alkohol, mora da bude kompanija koja ima licencu, izvod licence, postoji ovlašćeno lice koje je odgovorno za transport u svakom pravnom licu. Mi u Srbiji imamo jako puno prevoza dece, ekskurzija, i ta kontrola je rigorozna", istakao je Aleksić i dodao da u konkretnom slučaju treba videti da li su policija i inspekcija prekontrolisali autobus.
Autobus je imao svu potrebnu tehničku dokumentaciju i policija ga je pregledala tog jutra, uoči polaska na put, rekao je za Tanjug  Branislav Petković, vlasnik turističke agencije "Halo travel" iz Niša koja je organizovala ekskurziju.
 
Neophodno više automatskih požarnih aparata
 
Komitet za bezbednost saobraćaja je još prilikom donošenja pravilnika 2019. godine predložio da jedan od obaveznih uslova za organizovan prevoz dece bude da je autobus opremljen sistemom za automatsko gašenje požara i da ima više većih protivpožarnih aparata, jer je sada u obavezi da praktično ima samo jedan.
 
"Gledajte ovako, ovo su sad bila deca od 13 do 14 godina. Ona su uspela na vreme da izađu. A šta bi bilo da je to vrtić i da se radi o deci uzrasta četiri godine? Pri tome, opet ne karikiram, vi imate sad već organizovan prevoz dece od četiri godine. Do navršene četvrte godine deca ne smeju da idu u nastavnu aktivnost. Već sa napunjenom četvrtom godinom idu i sa vrtićem, mogu da idu sa sportskim klubom", objasnio je Okanović.
Bezbednost dece u saobraćaju u Srbiji regulišu Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, Pravilnik o organizovanom prevozu dece, Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima, kao i drugi podzakonski akti koji uređuju tehničke zahteve za vozila, rad vozača i organizaciju saobraćaja.
 
Donošenjem pravilnika, kaže sagovornik Insajdera, jeste napravljen pomak, ali Okanović smatra da sam pravni okvir koji se tiče organizovanog prevoza dece nije na potrebnom nivou, da je liberalan - te da takvi incidenti ne treba da nas iznenađuju.
 
"Problem je to što su uslovi u smislu vozila i dalje prilično blagi. Dakle, ne postoji, na primer, starosni uslov za vozilo, tako da vi možete vršiti organizovan prevoz dece autobusom starim 30 godina. Možda malo ekstremno, teatralno, ali u praksi se dešava da to budu autobusi stariji od 30 godina, a vozač koji upravlja tim autobusom može da ima 85 godina ili može da bude jako mlad. Znači, može juče da položi za D kategoriju i već danas da sedne za upravljač organizovanog prevoza dece", objasnio je Okanović.
 
 
Uoči puta, autobusi koji prevoze decu moraju da prođu detaljnu tehničku kontrolu i budu potpuno ispravni, sa obaveznim sigurnosnim pojasevima na sedištima i funkcionalnim sistemima za sigurnost, uključujući vrata i evakuacione izlaze. Vozilo mora da ima kompletnu i važeću dokumentaciju za organizovani prevoz dece, dok vozač mora da bude stručno osposobljen, odmoran, i da poseduje sve potrebne dozvole i potvrde.
 
Takođe, najmanje 48 sati pre polaska na put potrebno je da pripremi i prijavi policiji plan puta, a tokom vožnje je, naravno, obavezno da bude prisutna odgovorna pratnja - najčešće to budu nastavnici, vaspitači, roditelji ili drugi ovlašćeni pratioci koje odredi organizator putovanja.
 
Autobusi, pored svega navedenog, moraju da imaju jasno označenu tablu "Prevoz dece", kako bi svi učesnici u saobraćaju bili upozoreni na prisustvo najmlađih putnika.
 
Sagovornik Insajdera ukazuje na neke od najčešćih zloupotreba: organizator nije prijavio prevoz dece teritorijalnoj policijskoj stanici najmanje 48 sati ranije, policija ne kontroliše autobus, na ukrcavanje dođe ispravan autobus pa na prvoj benzinskoj stanici deca pređu u drugi autobus, na polasku na put dođe vozač koji ispunjava sve kriterijume, a onda se posle desetak minuta zameni sa drugim vozačem koji ne ispunjava sve uslove.
 
To znači da je za bezbednost dece u saobraćaju nadležno više institucija, u zavisnosti od toga koju oblast pokrivaju.
 
Roditelji đaka protestovali
 
Roditelji đaka osnovne škole "Nikodije Stojanović Tatko" iz Prokuplja blokirali su sinoć saobraćaj ispred te obrazovne ustanove pošto su bili nezadovoljni reakcijom nadležnih koja je usledila nakon što se zapalio autobus kojim su njihova deca krenula na ekskurziju.
 
Kako pišu Južne vesti, roditelji su ocenili da škola i nadležne institucije nisu zainteresovane da im pruže informacije o tome kako je došlo do nesreće.
 
Oni zahtevaju hitnu istragu i odgovornost svih koji su bili uključeni u organizaciju puta i odabir prevoznika, a za danas su zakazali i roditeljski sastanak.
 
Po povratku u Prokuplje više učenika zatražio je lekarsku pomoć u opštoj bolnici, uglavnom zbog simptoma gušenja od udisanja dima i vrtoglavice.
 
Direktor škole, koji je duže od pola godine u ostavci, nije se oglašavao tokom dana i nije se javljao novinarima.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • koga briga za decu

    03.06.2025 13:52
    Kad botovi putuju na mitinge imaju i rezervne vozace i opremu i alat i mehanicare
  • ssss

    03.06.2025 12:24
    sistem nije zakazao
    " Autobus je imao svu potrebnu tehničku dokumentaciju i policija ga je pregledala tog jutra, uoči polaska na put, rekao je za Tanjug Branislav Petković, vlasnik turističke agencije "Halo travel" iz Niša koja je organizovala ekskurziju "

    Verujem u sve ovo što je imenovano gospodin rekao,ali dali je po okanovićevom savetu proverena ovalnost diskova ? možda je to bio uzrok ?

  • citalac

    03.06.2025 11:20
    da su izgorela deca, šta? malo bi blokirani raskrsnice? desava se, svakog sekunda gine jedan perač prozora. Mi ljudi imamo ozbiljan problem.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Ko odlučuje o sprovođenju projekta Jadar?

Ne treba očekivati neposrednu posledicu u bliskoj budućnosti zbog toga što je projekat "Jadar" svrstan među strateške projekte Evropske komisije van zemalja EU, rekao je novinar Aleksandar Ivković.