Predlog Zakona o železničkim nesrećama: Tajni podaci i strože kazne

U Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o istraživanju nesreća u vazdušnom, železničkom i vodnom saobraćaju, javnost najviše komentariše dva nova zakona o zaštiti informacija i dokaza.
Predlog Zakona o železničkim nesrećama: Tajni podaci i strože kazne
Foto: 021.rs

Na sajtu Narodne skupštine Republike Srbije 11. jula je objavljen je Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o istraživanju nesreća u vazdušnom, železničkom i vodnom saobraćaju, piše nedeljnik Vreme.

Cilj predloženih izmena je unapređenje bezbednosti saobraćaja kroz efikasniji i nezavisniji istražni postupak, kao i ispunjavanje obaveza koje Srbija ima u procesu usklađivanja sa pravnim tekovinama Evropske unije.

Predložene izmene u železničkom saobraćaju preciznije uređuju obaveze Centra za istraživanje nesreća – on mora odlučiti o pokretanju istrage najkasnije u roku od dva meseca od prijema prijave. 

Proširen je krug lica koja su u obavezi da dostave podatke i dokumentaciju, uključujući i subjekte zadužene za održavanje, a dodatno je uređeno i postupanje u slučajevima kada istraga obuhvata vozila ili operatere odobrene od strane Evropske agencije za železnice (ERA). Predviđena je i mogućnost da ministar preciznije propiše sadržinu konačnih izveštaja o istragama u železničkom saobraćaju.

Komentari novih zakona

Uvedeni su novi članovi, a društvene mreže najviše komentarišu članove 31a i 31b koji se tiču Centra za istraživanje nesreća, konkretno, sprovođenja istrage posle ozbiljne nesreće, a i detaljno regulišu zaštitu informacija i dokaza u železničkim istragama.

Ova dva nova zakona regulišu poverljivost podataka tokom istrage. Objašnjavaju da podaci neće biti deljeni sa drugim organima, pravnim i fizičkim licima osim ako nisu bitni za analizu nesreće.

Član 31a pod naslovom "Obaveza poverljivosti i zaštita informacija", propisuje da se "sva dokumenta, podaci i dokazi moraju se koristiti isključivo za potrebe istraživanja nesreća u železničkom saobraćaju" i ne smeju biti ustupljeni drugim organima, fizičkim ili pravnim licima, kao i da "svi podaci prikupljeni tokom istrage mogu da se uključe u saopštenja ili konačni izveštaj o nesreći samo kad su bitni za analizu nesreće, u skladu sa zakonom kojim se uređuje".

Nije precizirano kako i ko određuje pomenutu bitnost za analizu nesreće. Društvene mreže komentarišu da se može očekivati da se gotovo ništa ni ne deli ukoliko to nekome ne odgovara.

Novi član 31b, "Zaštita i čuvanje dokaza", daje istražiteljima ovlašćenja i procedure za "sigurno postupanje sa dokazima" koje, kako se navodi, "podrazumeva popisivanje, izuzimanje, čuvanje i zaštitu dokaza od oštećenja, pristupa neovlašćenih lica, krađe i kvarenja svih dokaza koji bi mogli biti uklonjeni, izbrisani, izgubljeni ili uništeni."

Novi su i članovi od 32 do 35, i njima se reorganizuje istražni postupak: Centar je dužan da konačni izveštaj (dosadašnji "završni") obavi najkasnije 12 meseci nakon nesreće.

Šta je pozitivno


Izmenjen je Član 31, u pozitivnom smislu. Tiče se pristupa podacima, a proširuje se i na "lica zadužena za održavanje". Do sada se ovo odnosilo samo na upravljače infrastrukture i prevoznike.

Predlog uvodi i nove, strože kaznene odredbe, pa se tako eksplicitno sankcionišu radnje kao što je "remećenje mesta nastanka nesreće na bilo koji način" a bez odobrenja Centra ili nedostavljanje informacija o učesnicima i svedocima.

Predlaže se i kažnjavanje za onemogućavanje dobijanja dokumentacije ali i za radnje kojima se "uništava, prikriva ili menja dokaz".

Konačno, predlogom se jača i međunarodna saradnja, pa tako Centar sada može da prenese "deo ili ceo istražni postupak" na organe druge države, kao i da prihvati vođenje istrage od strane druge države, što omogućava efikasniju i stručniju istragu u složenim međunarodnim slučajevima.

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • profesorka

    21.07.2025 07:49
    Dobar predlog
    Koliko vidim, predlog Nacrta Zakona je dobar, ali mu je naziv/naslov pogrešan. Treba da se zove Zakon o sprečavanju istražovanja nesreća u željezničkom, drumskom i vodnom saobraćaju.
  • 501

    21.07.2025 07:12
    Izmena zakona
    Neverovatno, sve će zakone da promene, samo da niko ne odgovara i da se ti koji su odgovorni i dalje šetaju ulicama. A kad bude kraj izmena svih, ama baš svih zakona, odgovorni će se iz inostranstva vratiti u zemlju, kao da se ništa desilo nije.
  • zztop

    20.07.2025 23:02
    Već su primenili ove odredbe kad su dali FSB-u da istražuje primenu zvučnog topa ...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Momčilo Trajković tužio Anu Brnabić

Momčilo Trajković iz Srpskog nacionalnog veća Kosova tužio je predsednicu Skupštine Srbije Anu Brnabić zbog povrede časti, jer je 30. juna na Pinku rekla da je "zaradio milione na prodaji srpske zemlje Albancima".