Predlog Zakona o železničkim nesrećama: Tajni podaci i strože kazne

U Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o istraživanju nesreća u vazdušnom, železničkom i vodnom saobraćaju, javnost najviše komentariše dva nova zakona o zaštiti informacija i dokaza.
Predlog Zakona o železničkim nesrećama: Tajni podaci i strože kazne
Foto: 021.rs

Na sajtu Narodne skupštine Republike Srbije 11. jula je objavljen je Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o istraživanju nesreća u vazdušnom, železničkom i vodnom saobraćaju, piše nedeljnik Vreme.

Cilj predloženih izmena je unapređenje bezbednosti saobraćaja kroz efikasniji i nezavisniji istražni postupak, kao i ispunjavanje obaveza koje Srbija ima u procesu usklađivanja sa pravnim tekovinama Evropske unije.

Predložene izmene u železničkom saobraćaju preciznije uređuju obaveze Centra za istraživanje nesreća – on mora odlučiti o pokretanju istrage najkasnije u roku od dva meseca od prijema prijave. 

Proširen je krug lica koja su u obavezi da dostave podatke i dokumentaciju, uključujući i subjekte zadužene za održavanje, a dodatno je uređeno i postupanje u slučajevima kada istraga obuhvata vozila ili operatere odobrene od strane Evropske agencije za železnice (ERA). Predviđena je i mogućnost da ministar preciznije propiše sadržinu konačnih izveštaja o istragama u železničkom saobraćaju.

Komentari novih zakona

Uvedeni su novi članovi, a društvene mreže najviše komentarišu članove 31a i 31b koji se tiču Centra za istraživanje nesreća, konkretno, sprovođenja istrage posle ozbiljne nesreće, a i detaljno regulišu zaštitu informacija i dokaza u železničkim istragama.

Ova dva nova zakona regulišu poverljivost podataka tokom istrage. Objašnjavaju da podaci neće biti deljeni sa drugim organima, pravnim i fizičkim licima osim ako nisu bitni za analizu nesreće.

Član 31a pod naslovom "Obaveza poverljivosti i zaštita informacija", propisuje da se "sva dokumenta, podaci i dokazi moraju se koristiti isključivo za potrebe istraživanja nesreća u železničkom saobraćaju" i ne smeju biti ustupljeni drugim organima, fizičkim ili pravnim licima, kao i da "svi podaci prikupljeni tokom istrage mogu da se uključe u saopštenja ili konačni izveštaj o nesreći samo kad su bitni za analizu nesreće, u skladu sa zakonom kojim se uređuje".

Nije precizirano kako i ko određuje pomenutu bitnost za analizu nesreće. Društvene mreže komentarišu da se može očekivati da se gotovo ništa ni ne deli ukoliko to nekome ne odgovara.

Novi član 31b, "Zaštita i čuvanje dokaza", daje istražiteljima ovlašćenja i procedure za "sigurno postupanje sa dokazima" koje, kako se navodi, "podrazumeva popisivanje, izuzimanje, čuvanje i zaštitu dokaza od oštećenja, pristupa neovlašćenih lica, krađe i kvarenja svih dokaza koji bi mogli biti uklonjeni, izbrisani, izgubljeni ili uništeni."

Novi su i članovi od 32 do 35, i njima se reorganizuje istražni postupak: Centar je dužan da konačni izveštaj (dosadašnji "završni") obavi najkasnije 12 meseci nakon nesreće.

Šta je pozitivno


Izmenjen je Član 31, u pozitivnom smislu. Tiče se pristupa podacima, a proširuje se i na "lica zadužena za održavanje". Do sada se ovo odnosilo samo na upravljače infrastrukture i prevoznike.

Predlog uvodi i nove, strože kaznene odredbe, pa se tako eksplicitno sankcionišu radnje kao što je "remećenje mesta nastanka nesreće na bilo koji način" a bez odobrenja Centra ili nedostavljanje informacija o učesnicima i svedocima.

Predlaže se i kažnjavanje za onemogućavanje dobijanja dokumentacije ali i za radnje kojima se "uništava, prikriva ili menja dokaz".

Konačno, predlogom se jača i međunarodna saradnja, pa tako Centar sada može da prenese "deo ili ceo istražni postupak" na organe druge države, kao i da prihvati vođenje istrage od strane druge države, što omogućava efikasniju i stručniju istragu u složenim međunarodnim slučajevima.

OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • profesorka

    21.07.2025 07:49
    Dobar predlog
    Koliko vidim, predlog Nacrta Zakona je dobar, ali mu je naziv/naslov pogrešan. Treba da se zove Zakon o sprečavanju istražovanja nesreća u željezničkom, drumskom i vodnom saobraćaju.
  • 501

    21.07.2025 07:12
    Izmena zakona
    Neverovatno, sve će zakone da promene, samo da niko ne odgovara i da se ti koji su odgovorni i dalje šetaju ulicama. A kad bude kraj izmena svih, ama baš svih zakona, odgovorni će se iz inostranstva vratiti u zemlju, kao da se ništa desilo nije.
  • zztop

    20.07.2025 23:02
    Već su primenili ove odredbe kad su dali FSB-u da istražuje primenu zvučnog topa ...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija