Predsednik Republike i direktor Infrastruktura železnice tvrde da je zgrada Prokopa bezbedna: Na osnovu čega?

Predsednik Srbije i rukovodstvo Infrastruktura železnica Srbije tvrde da je zgrada stanice Prokop, na kojoj je napukla peronska greda - bezbedna.
Predsednik Republike i direktor Infrastruktura železnice tvrde da je zgrada Prokopa bezbedna: Na osnovu čega?
Foto: 021.rs
Imenom i prezimenom, ali pre svega funkcijom - direktor Infrastruktura železnica Srbije garantuje da se glavna beogradska železnička stanica nikom neće sručiti na glavu.
 
"Infrastruktura može da potvrdi da je stanica bezbedna za odvijanje železničkog saobraćaja i korišćenje javnog prostora u kom se trenutno nalazimo i da nema opasnosti po ljude koji koriste ovaj objekat", rekao je direktor Infrastruktura železnica Srbije Zoran Jevtić.
Dva stuba koja nose napuklu peronsku gredu već su sanirana, a novih 14 koji će biti postavljeni dodatno će noseću gredu ojačati.
 
Kontinuirano se, kaže, prati kretanje ploče nad peronskim delom i, tvrdi, nema brige.
 
"Za godinu dana gotovo da nema nikakvih pomeranja ploče i da tokom faze gradnje i punog opterećenja betonske ploče i nosećih stubova, da su gotovo minorna opterećenja u ukupnom iznosu", rekao je Jevtić.
Pomeranja ploče gotovo da i nema. Istini za volju, ni nadstrešnica Železničke stanice u Novom Sadu nije se "pomerala" sve dok jednog dana nije pala.
 
Postavlja se pitanje, na osnovu čijeg stručnog mišljenja direktor Infrastrukture tvrdi da je Prokop bezbedan.
 
Dekan Građevinskog fakulteta u Beogradu kaže da oni jesu radili elaborat, ali u septembru 2020. godine, pre nego što su na tom mestu nikle tone i tone.
 
"Izrada predmetnog elaborata nije obuhvatala nikakve analize uticaja koji će novi objekat - budući, planirani objekat - imati na postojeću armirano-betonsku konstrukciju", kaže dekan Građevinskog fakulteta Branislav Bajat.
Kako onda i na osnovu čega Železnice tvrde da su grede naprsle jer je davne 1996. godine u njih ugrađeno manje armature nego što je to predviđeno projektom?
 
Što je, podseća N1, bio ključni argument da se krene sa sanacijom peronskih greda.
 
"Na osnovu ispitivanja koje je uradio institut IMS iz Beograda zaključeno je da je armatura u tim gredama manja od prethodnim projektom dostavljene", navodi se u tehničkim specifikacijama.
 
Netačno.
 
U Institutu IMS za N1 kažu da nisu radili ispitivanja koja su u lokacijskim uslovima za sanaciju noseće konstrukcije. Samo su, navode, potvrdili rezultate elaborata koji im je dostavljen, a koji se odnosi na položaj i prečnik postavljenih šipki.
 
"Podatke o projektovanoj količini armature nismo imali, već je cilj bio da se provere očitavanja i eventualno komentarišu prikazani rezultati. U zaključku mišljenja dali smo da crteži poprečnih preseka u elaboratu odgovaraju očitavanjima prikazanih radargrama, tomograma i drugih očitavanja prikazanih u elaboratu. Stručno mišljenje je urađeno u januaru 2025. godine", naveo je IMS.
 
U prevodu, u januaru ove godine a verovatno i ranije, kada javnost nije imala pojma o tome, peronske grede već su pukle. A institut IMS praktično je dao samo potvrdu da je beton u ploči, pet godina ranije i pre bilo kakve gradnje, bio u dobrom stanju. Ko je onda zaključio da je problem datira iz 1996? Taj projekat vodio je Energoprojekt, koji je odbio da formalno odgovori na pitanja N1. Urednik Forbsa uspeo je nezvanično da razgovara sa dvojicom rukovodilaca ove firme.
 
"To se zaista jeste gradilo pre oko trideset godina, ali zaista ne veruju ni jedan ni drugi da je tako nešto moguće. Ono što jeste problem je što očigledno niko u ovoj proveri nije gledao taj originalni projekat", kaže urednik Forbes Srbija Ivan Radak.
 
Ni iz Railway cityja, kompanije koja je sa državom gradila zgradu, nema odgovora na pitanje - ko je rekao da ceo problem leži u manjku armature. Dok se odgovor stručnih ljudi čeka i možda nikad i ne dočeka, stručnjak za sve napada retke koji se usude da ukažu na realnu opasnost, a stručni jesu, poput Edina Drlja, stručnjaka za statiku.
 
"Laži gde vam nađu nekog Emina, Ermina, kako god, inženjera koji je rekao 'srušiće nam se železnička stanica'. Sad ljudi koji ne znaju, pomislili bi da je to stvarno istina. A reč je o običnom lažovu, kojem je glavni post na svim mrežama 'Vučić peder'. Možete misliti koliko je ozbiljan inženjer i koliko je ozbiljan čovek. Tu nije reč o staničnoj zgradi Prokop. Tu je reč o nekim starim stvarima koje nisu menjane, a koje se takođe menjaju. I nikakva opasnost ne postoji", rekao je predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
 
Ali stanična zgrada i sve ostale zgrade stoje baš na tim "starim stvarima". A stare stvari izgleda pod teretom novih pucaju po šavovima. I nisu jedine.
 
Pukotine i znatno manje armature
 
Podsetimo, Infrastruktura železnice Srbije dobila je krajem maja lokacijske uslove za rekonstrukciju peronskih greda na železničkoj stanici "Beograd Centar" poznatoj i pod nazivom Prokop.
 
Na gredama su se, kako se navodi u dokumentaciji, na sredinama raspona u donjoj zoni pojavile prsline - pa je neophodno da se ojačaju.
 
"Na peronskim gredama železničke stanice Beograd Centar na sredinama raspona uočeno je da je došlo do pojave prslina u donjoj zoni. Na osnovu ispitivanja koje je uradio institut IMS iz Beograda, došlo se do zaključka da je armatura u tim gredama znatno manja od projektovane", navodi se, preneo je Forbes Srbija.
 
Nakon ispitivanja urađene su naknadne računske analize i došlo se do zaključka da je neophodno uraditi ojačanje postojećih greda.
 
Takođe, između betonskih temelja i peronskih greda koje se ojačavaju predviđeno je izvođenje metalnih stubova.
Lokacijske uslove Infrastrukturi je 28. maja izdalo Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukuture, kao nadležni organ za izdavanje tog dokumenta.
 
2. jula, Infrastruktura je podnela i zahtev da joj se izda rešenje o odobrenju izvođenja radova. Postupak po tom zahtevu je i dalje u toku.
 
Početkom jula Infrastruktura je i u svoj plan javnih nabavki za ovu godinu uvrstila nabavku pod nazivom "rekonstrukcija objekta - ojačanje peronskih greda Železničke stanice Beograd Centar".
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Musaši

    08.08.2025 23:10
    Ako je bezbedno, zbog čega postavljaju nove stubove i ojačavaju? Ipak se ne kopčamo na leđima. Brzo će oktobar, pa će se sve otkriti, a zatvori napuniti.
  • Rebeka

    08.08.2025 22:51
    Ni jedan dobro odradjen posao
    Bitno da staticar iz Austrije ne voli Vucica. A sto ljudi mogu ponovo poginuti, to je manje vazno. Jako, jako idiotski pristup tako jednoj ozbiljnoj stvari. Nije smesno ni najmanje. Nismo nista naucili iz tragedije sto nam se dogodila.Bitni su poeni, licne sujete, novac, pjacka, sakrivanje istine.
  • Slucajni Prolaznik

    08.08.2025 22:47
    Mislim da oni koji tvrde da je to bezbedno, treba da stanu, u ovom slučaju ispod toga, što tvrde da je bezbedno.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Niški studenti najavili protest u nedelju

Studenti u blokadi Univerziteta u Nišu najavili su da će u nedelju, 10. avgusta, održati protest "Parlament i ja" u tom gradu, tokom kog će se, kako su naveli, upoznati sa parlametarizmom u Srbiji.